آخرین اخبار

تمرينات چربي سوز را چه موقع انجام دهيم تا بيشتر لاغر شويم؟ ورزش و سلامت

تمرينات چربي سوز را چه موقع انجام دهيم تا بيشتر لاغر شويم؟

  بزرگنمايي:

انجام تمرينات چربي سوز يکي از بهترين روش ها براي کاهش وزن و رسيدن به تناسب اندام است. سوالي که مطرح مي شود اين است که چه زماني تمرينات چربي سوز را انجام دهيم بيشترين نتيجه را مي گيريم؟

امروزه خيلي ها به دنبال استفاده بهينه از زمان هستند تا در کمترين زمان به بيشترين نتيجه برسند؛ يکي از اين موارد چربي سوزي و کاهش وزن است، اما هميشه اين سوال براي اکثر افراد وجود دارد که بهترين زمان براي چربي سوزي و کاهش وزن چيست؟ مطالب زيادي را پيرامون اين موضوع مطالعه کرديم تا به نتيجه درستي برسيم اما بيشتر منابع اشاره درستي به اين موضوع نداشتند؛ بنابراين سعي کرديم با اکتفا به تحقيقات انجام شده موضوع را بررسي کنيم.

بهترين زمان براي انجام تمرينات چربي سوز، چه زماني است؟

اولين تحقيق

در يک تحقيق که اخيراً در روزنامه The New York Times به چاپ رسيد، پيشنهاد مي کند که ورزش در صبح قبل از خوردن صبحانه به سرعت کاهش وزن کمک مي کند و سطح انرژي در دسترس بدن را در طول روز براي چربي سوزي ارتقاء مي دهد.

يکي از دلايلي که باعث مي شود ورزش در صبح زود منجر به کاهش وزن يا حتي ثبات وزن شود اين است که بدن را مجبور به استفاده از ذخاير چربي به عنوان منبع انرژي در دسترس مي کند که اين امر خود باعث سوزاندن انرژي کسب شده از غذاهايي مي شود که به تازگي مصرف کرده ايد.

در يک پژوهش که در سال 2010 انجام شد، 28 مرد جوان 6 هفته در يک برنامه رژيمي سنگين که شامل 30 درصد کالري بيشتر و 50 درصد چربي بيشتر نسبت به قبل بود، شرکت کردند. گروهي از آنان فقط رژيم غذايي را دريافت کردند و گروهي ديگر علاوه بر رژيم غذايي تمرين منظم روزانه را نيز انجام مي داند.

از اين گروه تمرين روزانه که به دو گروه تقسيم شده بودند، نصف آنان اولين کاري که هر روز صبح انجام مي دادند ورزش کردن بود. نصف ديگر اين گروه بعد از صرف صبحانه پر کربوهيدرات ورزش مي کردند. گروهي که صبح زود ورزش مي کردند همين صبحانه را اما بعد از اتمام تمرين مصرف مي کردند.

بعد از اتمام دوره پژوهش، گروهي که فقط رژيم غذايي را دريافت کرده بودند، افزايش وزن قابل توجهي پيدا کردند. گروهي که بعد از صرف صبحانه ورزش مي کردند، افزايش وزن ناچيزي پيدا کردند. در مقايسه با اين دو گروه، گروهي که قبل از صرف صبحانه ورزش مي کردند، هيچ گونه افزايش وزني پيدا نکردند. آن ها حتي قادر بودند غذاي بيشتري نسبت به دو گروه ديگر در روز مصرف کنند، بدون اينکه دچار افزايش وزن شوند.

تحقيق دوم

با توجه به اين تحقيق کوچک و کوتاه مدت که شامل مردان جوان و يک برنامه غذايي ويژه بود نمي توان نتايج دقيقي از آن استخراج کرد.

نکته مهم اين است که گروهي که قبل از صبحانه ورزش مي کردند، کاهش وزن پيدا نکردند، آن ها فقط دچار افزايش وزن نشدند. به گفته نويسنده مقاله "تنها نتيجه تجربي حاصل از اين مقاله اين است ورزش در صبح با معده خالي نسبت به همان مقدار تمرين اما با معده پر تأثير گذار تر است."

پژوهشي ديگر در اين راستا مشخص مي کند چرا زمان بندي در ورزش مهم است. در اين مطالعه دو گروه از مردان دويدن روي تردميل را انجام مي دادند تا اينکه 400 کيلو کالري بسوزانند (کالري معادل يک وعده غذايي کوچک).

يک گروه دويدن روي تردميل را با معده خالي انجام مي داد در حالي که گروه ديگر يک ساعت قبل از دويدن يک صبحانه معادل 400 کيلوکالري مصرف مي کرد.

همه دونده ها در طول تمرين چربي بدن خود را از دست دادند و در حالت چربي سوزي بالايي بعد از اتمام تمرين با تردميل قرار گرفتند. اما نتيجه به دست آمده براي گروهي که با معده خالي تمرين کرده بودند شديد تر بود به عبارتي ديگر ورزش بعد از يک دوره بي غذايي و با معده خالي منجر به چربي سوزي بيشتر و براي مدت طولاني تري مي شود.

تأثير روشن بودن هوا بر چربي سوزي

يکي ديگر از مؤلفه هاي تمرين در صبح زود که مي تواند به کاهش وزن شود، روشني روز است. چرا که نور خورشيد در صبح مي تواند بر متابوليسم بدن اثر بگذارد و باعث افزايش آن شود. تنظيم کردن ساعت دروني بدن يا ريتم 24 ساعت شبانه روز با جهان طبيعت باعث افزايش متابوليسم بدن مي شود.

يک مطالعه اخيراً نشان داده است افرادي که صبح به پياده روي مشغولند و از تابش آفتاب در صبح زود لذت مي برند، بدون توجه به غذاهايي مصرفي در طول روز، نسبت به افراد ديگر لاغرتر هستند و بهتر قادرند وزن خود را کنترل نمايند.

با توجه به نتايج اين سه تحقيق، مي توان نتيجه گرفت تمرين و ورزش کردن در صبح نه تنها باعث رسيدن به اهداف آمادگي بدن و فيتنس مي شود بلکه انرژي بيشتري نسبت به افرادي که ديرتر از خواب بيدار مي شوند در اختيار بدن قرار مي دهد.

در يک مطلب ديگر که در سال 2014 منتشر شده است، به اين نکته اشاره کرده که تفاوتي ميان کساني که قبل از ورزش مقداري پروتئين مصرف کرده بودند و کساني که با معده خالي ورزشي کرده بودند، وجود ندارد و هر دو به يک ميزان چربي سوزي داشته اند.

همانطور که بيان شد، تنها مزيت ورزش با معده خالي در صبح، در وحله اول کنترل وزن و در وحله دوم کمک به چربي سوزي بيشتر است، هر چند که اين مقدار چربي بيشتر واقعا" هم زياد نيست. نکته مهمي که در بيشتر مطالبي که در اين زمينه منتشر شده است، تنظيم برنامه توسط خودتان است، يعني شما بدون در نظر گرفتن معده خالي يا پُر، مي توانيد يک ماه صبح ها تمرين کنيد و يک ماه نيز بعد از ظهرها، در اين مدت مقدار کاهش وزن و چربي سوزي را محاسبه کنيد تا در نتيجه برايتان مشخص شود که چه زماني بدن شما مي تواند بيشترين چربي سوزي را داشته باشد.

نکته ديگر در خصوص ورزش با معده خالي امکان افت فشار و قند خون است، چون بعد از صرف شام تا زمان شروع فعاليت مواد غذايي به بدن نرسيده است و اين مي تواند زمينه ساز ضعف و افت فشار شود. سعي کنيد قبل از ورزش حداقل يک موز کوچک ميل کنيد.



منبع : elmevarzesh.com



ارسال نظر شما

Protected by FormShield

اخبار خواندنی

بخور نخورهاي قبل و بعد از ورزش

کارهايي که براي کاهش اثر پرخوري مي توانيد انجام دهيد

آيا عرق کردن بيشتر در ورزش مساوي چربي سوزي بيشتر است؟

موثرترين ورزش براي سوزاندن چربي شکم کدام است

درمان گودي کمر با ورزش

فوايد شنا براي سلامت روح و روان

بهترين ورزش براي کالري سوزي و تناسب اندام

اشتباهات بدنسازي که مانع از عضله سازي مي شود

چگونه در تعطيلات تناسب اندام خود را حفظ کنيم

کارهاي خانه که به کاهش وزن کمک مي کنند

رازهاي لاغري که از آن بي خبريد

کاهش وزن سريع با 5 حرکت قدرتي

فوايد باور نکردني يوگا بر بدن

10 ورزش ساده براي بالا کشيدن سينه و خوش فرم شدن بازو

ورزش هاي مناسب براي کساني که زياد پشت ميز مي نشينند

چطور کمري باريک داشته باشيم

براي فرم دهي سينه و بازو چه تعداد پوش آپ push-ups لازم است

حفظ تناسب اندام و خطرات مربوط به آن

فوايد و مضرات ورزش شنا

بهترين زمان براي پياده روي چه زماني است ؟

براي داشتن شکمي صاف و سيکس پک چقدر بايد پلانک برويد

براي ورزش در منزل دوچرخه بهتر است يا تردميل

درمان زانو درد و تقويت زانو با 5 ورزش موثر

براي فرم گرفتن باسن چقدر بايد اسکوات بزنيد؟

آيا درد بعد از ورزش باعث قوي تر شدن شما مي شود؟

براي مقابله با فشار خون بالا اين ورزش ها را انجام دهيد

نکات اصلي که در رژيم غذايي عضله سازي بايد رعايت کنيد

کاهش سلوليت در 2 هفته با 11 ورزش موثر

زانو و زانو درد، درمان زانو درد با ورزش

يوگا و سيستم اسکلتي

درمان درد سياتيک پا با چند روش ساده

براي کاهش وزن چند دقيقه پياده روي کنيم؟

رعايت نکات بهداشتي به هنگام ورزش

واقعياتي درباره ورزش

بهترين روش براي از بين بردن چربي شکم

فوايد تمرينهاي يوگا بر بدن

موثر ترين حرکات ورزشي يوگا براي کاهش کمر درد

درمان گردن درد با چند حرکت ساده ورزشي

تاثير ورزش بر سيستم قلب و عروق

نسبت دور کمر به دور باسن چند باشد خوب است؟

از بين بردن سلوليت براي هميشه با 6 حرکت ورزشي

وسايل ورزشي پارک ها تا چه حد موثر هستند و چه کاربردهايي دارند؟

يک توصيه ساده و مفيد براي کاهش وزن

سوزاندن چربي شکم و تقويت کمر به روش سلبريتي هاي هاليوود

سوزاندن چربي شکم با پياده روي فقط با رعايت اين نکات ممکن است

آيا کاهش وزن با ورزش پيلاتس امکان پذير است؟

پيشگيري از گرفتن عضلات پا هنگام دويدن با اين روش ها

باورهاي غلطي که مانع از کاهش وزنتان مي شود

به جاي دراز نشست اين حرکات را انجام دهيد مفيد است

چند ورزش موثر براي مبتلايان به آرتريت