آخرین اخبار

بهترين روش ترک اعتياد تازه هاي سلامت

بهترين روش ترک اعتياد

  بزرگنمايي:

چه خبر - خوددرماني در اعتياد

دکتر محمدرضا قديرزاده درمان گر اعتياد مي گويد: يكي از موضوعات مهم در مبحث درمان اعتياد، خوددرماني در اين حوزه مي‌باشد. همانگونه كه مي‌دانيد، اعتياد يك بيماري مزمن عودكننده است و همين خاصيت منجر به اين مي‌‌شود كه فرد معتاد انواع روش‌هاي درماني را در طول زندگي تجربه نمايد. در شرح حالي‌‌كه از بيماران معتاد گرفته مي‌‌شود، اغلب سابقه چندين مرتبه رفتن به كمپ، ترك در منزل و استفاده از انواع و اقسام داروها را ذكر مي‌‌كنند.

متاسفانه عدم اطلاع رساني صحيح درخصوص درمان‌هاي استاندارد، ترس از افشاي هويت افراد معتاد و از همه مهم‌تر پديده انكار اعتياد باعث مي‌‌شود كه افراد بيمار به مراكز درمان سوءمصرف مواد مراجعه نكنند و سعي نمايند مشكل اعتياد خود را با خوددرماني برطرف نمايند.

نورجيزك و تمجيزك

اغلب اين خود درماني‌ها نه تنها به درمان اعتياد منجر نمي‌شود، بلكه به پيچيده‌تر شدن مشكل اعتياد فرد مي‌‌انجامد. به عنوان مثال چندسال قبل ماده‌اي به نام‌هاي نورجيزك و تمجيزك از طريق مرزهاي شرقي وارد كشور شد كه تبليغ گسترده‌اي درخصوص خواص درماني آن بين معتادان صورت گرفت.

اين مواد كه به صورت ويال و آمپول مي‌‌باشد در اصل حاوي ماده بوپره نورفين و داروي كورتن است و با توجه به استفاده تزريقي آن در كوتاه مدت بدليل وجود داروي كورتن و پديده جذب آب و نمك در بدن منجر به افزايش وزن و روشن شدن پوست مي‌‌شود كه در اين حالت بيمار فكر مي‌‌كند در حال بهبودي است، در حاليكه متاسفانه فرد معتاد علاوه بر عوارض مصرف تزريقي بوپره نورفين دچار عوارض مصرف كورتن نيز مي‌‌گردد و در آن سال‌ها موارد زيادي از مرگ و مير بيماران بر اثر استفاده از نورجيزك و تمجيزك گزارش شد.

يكي از روش‌هاي سوداگران مرگ در تبليغ مواد اعتيادآور جديد، تبليغ به عنوان داروي ترك اعتياد مي‌‌باشد كه همين موضوع نيز خود به گسترش آن ماده كمك مي‌‌كند. به عنوان مثال يكي از تبليغاتي كه در مورد مصرف شيشه انجام مي‌‌شود اين است كه اين ماده نه تنها اعتياد نمي آورد، بلكه با مصرف آن نيز مورفين بدن شسته شده و فرد معتاد به تدريج ماده مخدر را ترك مي‌‌كند.

همين موضوع باعث شد كه بسياري از افراد معتاد به مواد مخدر به اميد درمان و رهايي از ماده افيوني به مصرف ماده روانگردان شيشه روي بياورند و در حاليكه در اوايل،‌ مصرف مواد مخدر آنها نيز تا حدودي كاسته مي‌‌شد، به اميد درمان سريع‌تر به ميزان مصرف شيشه مي‌‌افزودند، غافل از اينكه خود را در دامان ماده‌اي به مراتب خطرناك‌تر انداخته‌اند.

با اقبال مردم به طب سنتي و استفاده از درمان‌هاي گياهي، مسأله درمان اعتياد با مواد گياهي نيز مورد توجه بيماران و خانواده معتادان قرار گرفت كه اين مطلب نيز به خوددرماني در اعتياد منجر گرديده است.

داروهاي گياهي در درمان معتادان

در حال حاضر داروهاي گياهي درمان اعتياد، به دو صورت تبليغ و توزيع مي‌‌شود: مورد اول به صورت تبليغات در شبكه‌هاي ماهواره‌ايمي‌‌باشد كه اعلام مي‌‌شود داروهاي مذكور صد در صد گياهي، بدون عوارض و با تاييد سازمان غذا و داروي آمريكا بوده و پس از يك دوره درمان، فرد از دام اعتياد رهايي مي‌‌يابد.

بررسي‌هاي صورت گرفته در مركز تحقيقات پزشكي قانوني بر روي اين داروها نشان داد، عليرغم تبليغ صورت گرفته، ماده موثره موجود در اين داروها كه به صورت قرص، كپسول و شربت توزيع مي‌‌شوند، داروهاي شيميايي اعتيادآوري از قبيل ترامادول، ديازپام، ديفنوكسيلات و داروهاي اعصاب مي‌‌باشد كه مصرف آنها در طولاني مدت منجر به اعتياد فرد مصرف كننده به اين مواد خواهد شد و فرد، مشتري دايم اين داروها مي‌‌شود.

عطاري‌ها كه به عنوان عرضه كننده داروهاي طب سنتي در كشور ما شناخته مي‌‌شوند، نيز خود به محلي براي عرضه انواع و اقسام داروهاي ترك اعتياد تبديل شده اند. به طوري كه توزيع غيرقانوني و خارج از ضوابط داروهاي ترك اعتياد از قبيل متادون، بوپره نورفين و شربت ترياك به‌طور شايع در اين مراكز ديده مي‌‌شود.

اين موضوع باعث مي‌‌شود كه فرد معتاد به جاي مراجعه به مراكز درمان سوءمصرف مواد كه به صورت علمي زير نظر پزشك، روانشناس و مددكار اداره مي‌‌شود، به اين عطاري‌ها مراجعه و داروي مورد نياز خود را تهيه كند. همانطور كه مي‌‌دانيد مصرف اين داروها به صورت خودسرانه مي‌‌تواند منجر به اعتياد فرد به اين داروها شده و معضل اعتياد فرد را دو چندان نمايد.

متاسفانه در عطاري‌ها داروهاي ديگري به عنوان داروي گياهي ترك اعتياد به صورت قرص و كپسول و با نام‌هاي دراگون،‌ دتاي هندي و... توزيع مي‌‌شود كه آزمايش‌هاي صورت گرفته روي اين داروها نيز نشان داد كه عليرغم ادعاي صددرصد گياهي بودن داراي مواد شيميايي از قبيل ترامادول، ديفنوكسيلات، كدئين، دكسترومتورفان و... مي‌‌باشد، كه مصرف درازمدت آن منجر به اعتياد فرد به اين مواد شده و مي‌‌تواند عواقب خطرناكي براي فرد مصرف كننده داشته باشد.

ترامادول

يكي ديگر از داروهايي كه توسط معتادان به صورت خودسرانه براي ترك از آن استفاده مي‌‌شود، داروي ترامادول مي‌‌باشد كه مصرف طولاني مدت آن نيز اعتيادي مشابه اعتياد به ترياك براي فرد ايجاد مي‌‌كند و حتي مي‌‌تواند منجر به تشنج و مرگ فرد گردد.




منبع:zendegionline.ir





ارسال نظر شما

Protected by FormShield

اخبار خواندنی

فوايد علمي براي استفاده از ظروف مسي

شارژ و ترميم سلول هاي مغز با اين ورزش

6 تغيير ساده و مهم براي حفظ سلامت و عمر طولاني تر

علت خواب آلودگي بهاري چيست و چطور با خواب آلودگي مقابله کنيم؟

8 قسمت بدن که نبايد لمس کنيد

مسموميت با قارچ سمي را چطور درمان کنيم

غذاهاي مفيد و مضر براي شما که حساسيت فصلي داريد

چرا پشت سر هم عطسه مي کنم؟ آيا عطسه در خواب اتفاق مي افتد؟

خواب راحت شبانه با ترک اين عادت هاي اشتباه

10 بيماري عجيب و هولناک که از طريق نيش پشه منتقل مي شوند

روش هاي طبيعي براي افزايش هورمون شادي

علايم نشان دهنده بيماري در چشم ها

12 دليل براي نفخ ناگهاني

هنگام انجام فعاليت هاي خلاقانه موسيقي گوش ندهيد

علت عرق زياد زير بغل و روش هاي درمان

علت تيک هاي عصبي چيست؟ آيا تيک عصبي درمان مي شود؟

براي به تعويق انداختن پيري مغز بايد اين دو نکته را رعايت کنيد

داغ شدن بدن نشانه چيست؟ چرا هميشه بدنم گرم است؟

باکتري سالمونلا در ماهي قرمز و بيماري هاي ناشي از آن

ژله و پاستيل چه خواصي دارد و براي چه کساني ممنوع است؟

افزايش وزن در تعطيلات و باورهاي غلطي که بايد کنار بگذاريد

روش هايي براي درمان ميگرن بدون نياز به دارو

دوش گرفتن با آب سرد چه فوايدي براي سلامت دارد؟

عوامل تهديد کننده قلب از شب کاري گرفته تا ازدواج ناشاد

خطرناک ترين شوينده هاي خانه تکاني کدامند؟

آيا توقف قلب امکان پذير است؟ به بهانه پخش برنامه عصر جديد

چگونه طول عمرمان را مثل يک ورزشکار افزايش دهيم

علت سردي پاها چيست؟

گياهان آپارتماني که نگهداري آنها براي حفظ سلامت ضروري هستند

مهم ترين دلايل پزشکي کم اشتهايي چيست؟

شوينده هاي شيميايي که براي خانه تکاني نوروز نبايد استفاده کنيد

مشکلات بينايي نوزادان چه علايمي دارد

هر آنچه بايد در مورد مدفوع بدانيد + پيوند مدفوع چيست؟

کدام بيماري ها باعث بر هم خوردن تعادل شما مي شوند؟

چرا با افزايش سن حس بويايي کاهش پيدا مي کند

خطرات مصرف عطر و ادکلن که تاکنون نشنيده ايد!

پير شدن غير عادي مغز با اين علايم همراه است

نوار مغز EEG چيست و چه زماني بايد نوار مغز بگيريد؟

علايمي که نشان ميدهد متابوليسمتان کند است

اين سرفه ها يعني قلب شما بيمار است، مراقب باشيد

مراقب سم خطرناک سيب زميني سبز رنگ باشيد

چشم قهوه اي ها بيشتر به افسردگي فصلي دچار مي شوند يا چشم آبي ها؟

آيا قرص لاغري واقعا باعث کاهش وزن مي شود؟

علت داغ کردن بدن چيست؟

6 استفاده خانگي قرص آسپرين، از درمان شوره سر تا رفع جوش پوستي

چرا هميشه خسته ام؟ چطور از خستگي مزمن خلاص شويم؟

مور مور شدن وبي حسي دست و پا نشانه چيست؟

کاهش وزن با رژيم ماست + برنامه غذايي روزانه با ماست

مشکلات دست ها که نشان دهنده بيماري است

آلوده ترين اشيائي که هر روز به آنها دست مي زنيم