آخرین اخبار

چگونه جلوي چاق شدن بعد از ازدواج را بگيريم؟ ورزش و سلامت

چگونه جلوي چاق شدن بعد از ازدواج را بگيريم؟

  بزرگنمايي:

چه خبر - چرا بيشترمان بعد از ازدواج چاق مي‌شويم؟

يکي از مشکلاتي که بيشتر همسران جوان، مخصوصا خانم‌ها، بعد از ازدواج با آن مواجه مي‌شوند، افزايش وزن و حتي چاقي است. بسياري از عروس‌خانم‌ها ترجيح مي‌دهند اين مشکل را به استفاده از قرص‌هاي ضدبارداري ربط بدهند غافل از اينکه حقيقت، چيز ديگري است. به عبارت ساده‌تر، قرص‌هاي استروييدي ضدبارداري به‌دليل خاصيت احتباس آب، افزايش حجم چربي و بالا بردن اشتهايي که دارند، مي‌توانند تنها کمي (در حد 3 يا 4 کيلوگرم) باعث افزايش وزن شوند.

علت اصلي افزايش وزن خانم‌هاي جوان، به‌دليل تغيير شيوه زندگي آنها پس از ازدواج است. يعني:

مهماني‌هاي پي‌در‌پي مصرف غذاهاي چرب فست‌فودها بي‌تحرکي و خواب زياد

بيشتر از قرص‌هاي ضدبارداري باعث چاقي‌شان مي‌شود. از طرف ديگر، همين الگوهاي نادرست زندگي مي‌توانند مردان جوان را هم در سال‌هاي ابتدايي پس از ازدواج به گروه آدم‌هاي چاق و داراي اضافه‌وزن بکشانند که اين چاقي‌هاي پس از ازدواج، هم مي‌تواند سلامت زن و مرد را به خطر بيندازد و هم باروري آنها را با چالش‌هايي مواجه کند. از اين رو، مهم‌ترين توصيه ما به همسران جوان:

داشتن شيوه زندگي سالم برخورداري از رژيم‌هاي غذايي کم‌چرب پرهيز از افراط در خوردن در مهماني‌ها داشتن برنامه ورزشي منظم و 2نفره

براي پيشگيري از ابتلا به چاقي است. اين نوع شيوه زندگي، مي‌تواند جلوي همان 4-3 کيلوگرم افزايش وزن ناشي از مصرف قرص‌هاي ضدبارداري را هم بگيرد.


دکتر طاهره افتخار
متخصص زنان
عضو هيات علمي دانشگاه علوم پزشکي تهران

زندگي مشترک بدون اضافه وزن

وقتي وارد زندگي مشترک مي‌شويد، حتما به ياد داشته باشيد که علاوه بر تعهد به رابطه مشترک بايد به مسائل مهم ديگري هم توجه کنيد. يکي از اين مسائل مهم که براي مراقبت از سلامت واقعا حياتي محسوب مي‌شود، کنترل اندازه دور کمر و جلوگيري از افزايش وزن بي‌رويه است. به نظر متخصصان، اضافه‌وزن مي‌تواند خطر ابتلا به بيماري‌هاي قلبي- عروقي و ديابت را افزايش دهد و باعث التهاب بيشتر در بدن شود. بنابراين اگر مي‌خواهيد سرزندگي و طراوت رابطه مشترک‌تان را حفظ کنيد و مجبور نشويد که دائما لباس‌هاي بزرگ‌تري بخريد، حتما به توصيه‌هاي زير دقت کنيد. همين گام‌هاي به‌ظاهر کوچک مي‌توانند مانع از افزايش وزن غيراستانداردتان شود.


گرسنه از خانه خارج نشويد

برخي افراد مي‌گويند که نبايد با شکم گرسنه به فروشگاه مواد غذايي رفت و توصيه خوبي مي‌کنند. با اين‌حال اين توصيه فقط به فروشگاه مواد غذايي محدود نمي‌شود، چون نبايد با معده خالي همراه همسرتان از خانه خارج شويد يا با او بحث کنيد. اگر قرار است در مکان‌هاي عمومي يا رويدادهاي اجتماعي حاضر شويد، حتما خودتان را براي حضور در چنين موقعيت‌هايي حاضر کنيد، بنابراين بهتر است پيش‌بيني کنيد که اگر گرسنه شديد، مي‌توانيد از کدام گزينه‌هاي غذايي استفاده کنيد و اصلا سراغ مواد غذايي ناسالم و پرکالري نرويد.


به زور غذا نخوريد

اينکه همسرتان مي‌تواند تمام ماکاروني يک بشقاب بزرگ را بخورد و خيلي راحت اين کار را انجام دهد، به اين معنا نيست که شما هم بايد همان کار را انجام دهيد يا مجبور به انجام آن کار هستيد، وقتي که مساله سلامت و وزن افراد مطرح مي‌شود، نمي‌توان تفاوت‌هاي فردي را ناديده گرفت. افراد مختلف به انواع غذاها، واکنش متفاوتي نشان مي‌دهند. حتي واکنش افراد نسبت به مقدار متفاوتي از يک غذاي مشخص، تفاوت دارد، بنابراين شرايط خودتان را فراموش نکنيد و در زمان مناسب از غذا خوردن دست بکشيد، حتي اگر همسرتان همچنان در حال غذا خوردن است.


به‌جاي نوشابه آب بنوشيد

اگر يک بطري نوشابه خانواده يا دو بطري تک‌نفره نوشابه سفارش دهيد به احتمال زياد سعي مي‌کنيد که تمام آنها را بنوشيد. به همين دليل اگر فقط يک نوشابه کوچک سفارش داده باشيد، ديگر نوشابه بيشتري در دسترس‌تان قرار ندارد که شما را وسوسه کند. البته بهترين کار اين است که نوشابه را به‌طور کلي از رژيم غذايي کنار بگذاريد و فقط آب بنوشيد. استفاده بي‌رويه از نوشابه‌ها، يکي از موانع عمده بر سر راه کاهش وزن است.


عادت‌هاي بد را شناسايي کنيد

اگر در دوران مجردي، اصلا در شب‌هاي آخر هفته به رستوران نمي‌رفتيد و پيتزا سفارش نمي‌داديد، ممکن است بعد از ازدواج اين کار را انجام بدهيد. مشغله کاري، خستگي يا بسياري از مسايل ديگر بعد از ازدواج مي‌توانند شرايطي ايجاد کنند که برخي شب‌ها ترجيح بدهيد از غذاهاي فست‌فودي يا رستوراني استفاده کنيد. در اين مواقع، بهتر است که از غذاهاي ساده و کم‌حجم خانگي استفاده کنيد. اگر به هر دليلي باز هم نمي‌توانيد اين عادت را کنار بگذاريد، حداقل فقط يک پيتزاي کوچک يا فقط سوپ و سالاد سفارش دهيد.


در مهماني‌ها قبل از شام ميوه بخوريد

اکثر افراد وقتي ازدواج مي‌کنند، از سوي دوستان و آشنايان به مهماني شام دعوت مي‌شوند. ميزبانان معمولا در اين مهماني‌ها به افتخار حضور زوج جوان، غذاها، نوشيدني‌ها و دسرهاي زيادي آماده مي‌کنند که همگي وسوسه‌برانگيز هستند. با اين‌حال، لزوما نبايد در اين مهماني‌ها زياده‌روي کنيد و اصول غذايي را زير پا بگذاريد، بنابراين سعي کنيد قبل از شام، کمي خودتان را با ساير خوراکي‌ها مانند ميوه‌ها يا مغزها سير کنيد تا جلوي پرخوري‌تان را بگيريد.


ميوه و لبنيات را فراموش نکنيد

خيلي اوقات زوج‌هاي جوان ترجيح مي‌دهند که ساعت‌هاي خالي خود را با خوردن، پر کنند. توصيه ما به اين زوج‌هاي جوان اين است که هميشه يک ظرف پر از ميوه روي ميز و در دسترس خود داشته باشند يا هيچ‌گاه يخچال خود را از شير و ماست خالي نگذارند تا در صورت هوس خوراکي، سالم‌ترين و کم‌کالري‌ترين گزينه‌هاي غذايي را پيش رو داشته باشند.


شيريني تنها گزينه‌ خريدتان نباشد

به‌جاي اينکه هميشه در جشن‌ها و شادي‌ها، شيريني و کيک بخريد و به خانه ببريد، سعي کنيد سراغ گزينه‌هاي غيرغذايي برويد. مثلا کتاب براي همديگر بخريد يا يک آلبوم موسيقي يا هر چيز ديگري که روي غذا متمرکز نيست، بنابراين بهتر است که علاقه‌مندي‌هاي همديگر را بشناسيد تا در چنين مواقعي، گزينه‌هاي زيادي در دسترس داشته باشيد.



تنقلات وسوسه‌برانگيز نخريد

هيچ چيزي نمي‌تواند بدتر از بسته‌هاي بزرگ چيپس، سريعا رژيم غذايي را نابود کند، چون فقط کافي است که يک بسته چيپس برداريد و روي مبل بنشينيد! بنابراين سعي نکنيد تقصير را گردن ديگران يا خود چيپس بيندازيد و هميشه فقط به‌اندازه يک وعده غذايي تک‌نفره چيپس کنار خودتان بگذاريد. غذا خوردن بدون فکر معمولا زماني اتفاق مي‌افتد که جلوي تلويزيون مي‌نشينيم و فقط زماني متوجه مي‌شويم چه اتفاقي افتاده است که ديگر کار از کار گذشته است!


بستني در خانه نگه نداريد

هستند افرادي که مقدار زيادي بستني مي‌خرند و به خانه مي‌برند و مي‌گويند که پرهيز از بستني در چنين مواقعي واقعا سخت است، بنابراين اصلا بستني در خانه نگهداري نکنيد و براي رفع هوس بستني خوردن به بستني‌فروشي‌ها برويد. نگهداري انواع دسرها در خانه معمولا به يک روال رايج براي زوج‌هاي جوان تبديل مي‌شود و حتي کار به جايي مي‌رسد که برخي افراد هر شب بعد از شام، بستني مي‌خورند. به نظر متخصصان، تکرار اين رويه واقعا مضر است و پيامدهاي مخرب و ناخوشايندي براي وزن دارد.


درباره مواد غذايي سالم توافق کنيد

بايد با همسرتان به توافق برسيد تا از ميان‌وعده‌هاي سالم‌تر استفاده کنيد و مصرف مواد غذايي فرآوري‌شده را به حداقل برسانيد وقتي که قصد داريد براي خريد مواد غذايي به فروشگاه برويد، حتما يک ليست مشخص آماده کنيد و اصلا چيز ديگري را بدون فکر کردن به آن اضافه نکنيد.




منبع:salamat.ir




ارسال نظر شما

Protected by FormShield

اخبار خواندنی

بخور نخورهاي قبل و بعد از ورزش

کارهايي که براي کاهش اثر پرخوري مي توانيد انجام دهيد

آيا عرق کردن بيشتر در ورزش مساوي چربي سوزي بيشتر است؟

موثرترين ورزش براي سوزاندن چربي شکم کدام است

درمان گودي کمر با ورزش

فوايد شنا براي سلامت روح و روان

بهترين ورزش براي کالري سوزي و تناسب اندام

اشتباهات بدنسازي که مانع از عضله سازي مي شود

چگونه در تعطيلات تناسب اندام خود را حفظ کنيم

کارهاي خانه که به کاهش وزن کمک مي کنند

رازهاي لاغري که از آن بي خبريد

کاهش وزن سريع با 5 حرکت قدرتي

فوايد باور نکردني يوگا بر بدن

10 ورزش ساده براي بالا کشيدن سينه و خوش فرم شدن بازو

ورزش هاي مناسب براي کساني که زياد پشت ميز مي نشينند

چطور کمري باريک داشته باشيم

براي فرم دهي سينه و بازو چه تعداد پوش آپ push-ups لازم است

حفظ تناسب اندام و خطرات مربوط به آن

فوايد و مضرات ورزش شنا

بهترين زمان براي پياده روي چه زماني است ؟

براي داشتن شکمي صاف و سيکس پک چقدر بايد پلانک برويد

براي ورزش در منزل دوچرخه بهتر است يا تردميل

درمان زانو درد و تقويت زانو با 5 ورزش موثر

براي فرم گرفتن باسن چقدر بايد اسکوات بزنيد؟

آيا درد بعد از ورزش باعث قوي تر شدن شما مي شود؟

براي مقابله با فشار خون بالا اين ورزش ها را انجام دهيد

نکات اصلي که در رژيم غذايي عضله سازي بايد رعايت کنيد

کاهش سلوليت در 2 هفته با 11 ورزش موثر

زانو و زانو درد، درمان زانو درد با ورزش

يوگا و سيستم اسکلتي

درمان درد سياتيک پا با چند روش ساده

براي کاهش وزن چند دقيقه پياده روي کنيم؟

رعايت نکات بهداشتي به هنگام ورزش

واقعياتي درباره ورزش

بهترين روش براي از بين بردن چربي شکم

فوايد تمرينهاي يوگا بر بدن

موثر ترين حرکات ورزشي يوگا براي کاهش کمر درد

درمان گردن درد با چند حرکت ساده ورزشي

تاثير ورزش بر سيستم قلب و عروق

نسبت دور کمر به دور باسن چند باشد خوب است؟

از بين بردن سلوليت براي هميشه با 6 حرکت ورزشي

وسايل ورزشي پارک ها تا چه حد موثر هستند و چه کاربردهايي دارند؟

يک توصيه ساده و مفيد براي کاهش وزن

سوزاندن چربي شکم و تقويت کمر به روش سلبريتي هاي هاليوود

سوزاندن چربي شکم با پياده روي فقط با رعايت اين نکات ممکن است

آيا کاهش وزن با ورزش پيلاتس امکان پذير است؟

پيشگيري از گرفتن عضلات پا هنگام دويدن با اين روش ها

باورهاي غلطي که مانع از کاهش وزنتان مي شود

به جاي دراز نشست اين حرکات را انجام دهيد مفيد است

چند ورزش موثر براي مبتلايان به آرتريت