آخرین اخبار

ورزش هايي که به زانو آسيب مي رسانند ورزش و سلامت

ورزش هايي که به زانو آسيب مي رسانند

  بزرگنمايي:

چه خبر - اين ورزش ها به زانو آسيب مي رسانند

ورزش کردن حتي با نام خود بار مثبتي از جنس سلامت و شادابي را يدک مي‌کشد تا جايي که صحبت از صدمه ديدن و عوارض منفي ناشي از ورزش غير اصولي بسختي در کنار آن مي‌گنجد، اما واقعيت آن است که 75تا 90 دقيقه فعاليت فيزيکي شديد و بدون استراحت، مانند ماراتن سرعت، ورزش را از يک روش موثر و غير قابل انکار براي تقويت سيستم ايمني تبديل به عاملي آسيب زننده و مضر مي‌کند.
گرچه ورزش نکردن يک اشتباه و در واقع خيانت بزرگ در حق سلامت جسم و روان است، اما ورزش غير اصولي نيز اشتباهي ديگر است که عوارض منفي آن چه بسا بزرگ‌تر و غيرقابل جبران‌تر نيز باشد. با اين‌حال خيلي‌ها نمي‌دانند ورزشي که انجام مي‌دهند از محور اصول و قواعد درست خود خارج است و بدتر از آن نمي‌دانند که ورزش غير اصولي چه آسيبي به بدنشان وارد مي‌کند. پس اگر مي‌خواهيد ورزش اصولي انجام دهيد گفت‌وگوي ما را با دکتر مهرداد بهراميان، فيزيوتراپيست و عضو هيات مديره انجمن فيزيوتراپي ايران بخوانيد.

ورزش‌هاي قاتل زانو

از مهم‌ترين ورزش‌هاي آسيب‌زا براي زانو مي‌توان به ورزش‌هاي جهشي که ورزشکار با تمام وزن ناگهان روي مفصل فشار وارد مي‌کند (واليبال، بسکتبال، فوتبال، کليه ورزش‌هاي رزمي و کشتي) اشاره کرد.
از سوي ديگر، حرکت‌هايي که در وضعيت خم مفصل، ورزشکار را وادار به چرخش مي‌کند باعث آسيب مستقيم به مينيسک و رباط صليبي مي‌شود و گاهي براي هميشه ورزشکار را از ورزش حرفه‌اي دور مي‌کند. بنابراين تقويت درست عضلات زير نظر يک متخصص فيزيوتراپي مي‌تواند از بسياري ازاين آسيب‌ها جلوگيري کند.

هنگام سرماخوردگي ورزش نکنيد

اگر آنفلوآنزا (سرماخوردگي همراه با تب و عفونت) داريد با ورزش خطر بيماري و عوارض جدي آن را زياد مي‌کنيد. در طول ورزش جريان خون در قلب حدود پنج مرتبه بيشتر از مواقع عادي است. عامل بيماري آنفلوآنزا مي‌تواند روي قلب شما متمرکزشده و سبب التهاب در بافت قلب شود. فعاليت فيزيکي در زمان ابتلا به سرماخوردگي ضرر يا فايده‌اي ندارد، اما ورزش همراه با آنفلوآنزا مي‌تواند آسيب جدي به سلامت تان وارد کند.

ورزش براي خانم‌ها بويژه پس از يائسگي

خانم‌ها بعد از 50 سالگي با چند خطر مواجه هستند از جمله کاهش تحرک و افزايش وزن، کاهش سطح استروژن در بدن به دلايلي مثل يائسگي زودرس که هر دوي اينها مي‌تواند روند تخريب سطوح مفصلي را سرعت ببخشد.
با اين تفاسير، مشاوره با يک متخصص غدد و کمک گرفتن از يک فيزيوتراپيست براي انتخاب ورزش مناسب و تمرينات آب‌درماني بهترين انتخاب در اين سن است. فراموش نکنيد بهترين راه‌حل براي جلوگيري از به تعويق انداختن عوارض کهولت سن، ورزش کردن اصولي و درست است.

ورزش، آرتروز مي‌آورد؟!

ورزش هايي که به زانو آسيب مي رسانند

آرتروز پديده‌اي است که با روند افزايش سن در همه افراد ايجاد مي‌شود و علائمي چون التهاب و تورم و کاهش فضاي مفصلي به همراه دارد. ولي اين خوردگي و التهاب سطوح مفصلي در ورزش‌هايي که تمام وزن روي مفاصل قرار دارد زودتر اتفاق مي‌افتد،بخصوص در ورزش‌هايي مثل وزنه‌برداري و کشتي که اين نيروي خارجي بيشتر است.براي کاهش اين نوع آسيب، کفش مناسب و سطح زمين تمريني حرف اول را مي‌زند. چون باعث کاهش عکس‌العمل سطح به سمت مفاصل مي‌شود.

براي پيشگير ي از آسيب زانو اصولي ورزش کنيد

گرچه اصول درست تمرين کردن در هر رشته ورزشي و به طور اختصاصي براي هر مفصل متفاوت است ولي اصولي همچون درست گرم کردن با افزايش انعطاف‌پذيري عضلات و تاندون ها، درست سرد کردن با کاهش تجمع اسيد لاکتيک در عضلات، کفش و زمين مناسب با کاهش نيروي عکس‌العمل سطح و در نهايت مربي، بدنساز و فيزيوتراپيست کارکشته و متخصص براي هر رشته ورزشي نقش موثري در کاهش عوارض ورزش حرفه‌اي روي مفاصل، بخصوص آرتروز زودرس دارد.

وقتي ورزش بلاي جان مفاصل مي‌شود

از مهم‌ترين دلايل آسيب‌هاي ورزشي در بدن بويژه در زانوها مي‌توان به عدم رعايت درست گرم و سرد کردن بدن اشاره کرد. اما مهم‌تر از اين دو موضوع نبايد از تاثيرات ورزش در زمين نامناسب و با وسايل ورزشي غير‌حرفه‌اي (کفش نامناسب و...) و نيز عدم استفاده از مربي با‌تجربه غافل شد .

عشق فوتبال‌ها مراقب باشند!

پسر بچه‌ها نه تنها در کشور ما بلکه در بسياري از کشورهاي دنيا از کودکي و نوجواني به ورزش فوتبال علاقه زيادي دارند‌. تا جايي که حتي داخل خانه، حياط مدرسه، پارک‌ها و نيز باشگاه‌هاي ورزشي هميشه تعدادي پسربچه عاشق فوتبال بسيار جوان و با انگيزه را مي‌بينيم که دوست دارند در هر فرصتي پا به توپ باشند!
اما نکته مهم اين‌است که آسيب در ورزش فوتبال بويژه به‌دنبال استفاده از چمن مصنوعي نامناسب بسيار شايع است.گرچه با پيشرفت فناوري زمين‌هاي چمن مصنوعي بهتري به بازار عرضه شده، ولي کماکان احتمال آسيب در اين زمين‌ها به دليل افزايش نيروي عکس‌العمل سطح بسيار بالاست.
به همين دليل توصيه اکيد فيزيوتراپيست‌ها به همه نوجوانان علاقه‌مند به فوتبال، گرم کردن و سرد کردن اصولي، استفاده از کفش و زمين مناسب و بهره جستن از مربيان متخصص است. گرچه توصيه مي‌شود پس از هر آسيب ورزشي با يک فيزيوتراپيست مشورت کنند و از خود درماني و مراجعه به افراد بي تخصص بپرهيزند.


گردآوري : گروه سلامت سيمرغ
منبع : jamejamonline.ir



ارسال نظر شما

Protected by FormShield

اخبار خواندنی

بخور نخورهاي قبل و بعد از ورزش

کارهايي که براي کاهش اثر پرخوري مي توانيد انجام دهيد

آيا عرق کردن بيشتر در ورزش مساوي چربي سوزي بيشتر است؟

موثرترين ورزش براي سوزاندن چربي شکم کدام است

درمان گودي کمر با ورزش

فوايد شنا براي سلامت روح و روان

بهترين ورزش براي کالري سوزي و تناسب اندام

اشتباهات بدنسازي که مانع از عضله سازي مي شود

چگونه در تعطيلات تناسب اندام خود را حفظ کنيم

کارهاي خانه که به کاهش وزن کمک مي کنند

رازهاي لاغري که از آن بي خبريد

کاهش وزن سريع با 5 حرکت قدرتي

فوايد باور نکردني يوگا بر بدن

10 ورزش ساده براي بالا کشيدن سينه و خوش فرم شدن بازو

ورزش هاي مناسب براي کساني که زياد پشت ميز مي نشينند

چطور کمري باريک داشته باشيم

براي فرم دهي سينه و بازو چه تعداد پوش آپ push-ups لازم است

حفظ تناسب اندام و خطرات مربوط به آن

فوايد و مضرات ورزش شنا

بهترين زمان براي پياده روي چه زماني است ؟

براي داشتن شکمي صاف و سيکس پک چقدر بايد پلانک برويد

براي ورزش در منزل دوچرخه بهتر است يا تردميل

درمان زانو درد و تقويت زانو با 5 ورزش موثر

براي فرم گرفتن باسن چقدر بايد اسکوات بزنيد؟

آيا درد بعد از ورزش باعث قوي تر شدن شما مي شود؟

براي مقابله با فشار خون بالا اين ورزش ها را انجام دهيد

نکات اصلي که در رژيم غذايي عضله سازي بايد رعايت کنيد

کاهش سلوليت در 2 هفته با 11 ورزش موثر

زانو و زانو درد، درمان زانو درد با ورزش

يوگا و سيستم اسکلتي

درمان درد سياتيک پا با چند روش ساده

براي کاهش وزن چند دقيقه پياده روي کنيم؟

رعايت نکات بهداشتي به هنگام ورزش

واقعياتي درباره ورزش

بهترين روش براي از بين بردن چربي شکم

فوايد تمرينهاي يوگا بر بدن

موثر ترين حرکات ورزشي يوگا براي کاهش کمر درد

درمان گردن درد با چند حرکت ساده ورزشي

تاثير ورزش بر سيستم قلب و عروق

نسبت دور کمر به دور باسن چند باشد خوب است؟

از بين بردن سلوليت براي هميشه با 6 حرکت ورزشي

وسايل ورزشي پارک ها تا چه حد موثر هستند و چه کاربردهايي دارند؟

يک توصيه ساده و مفيد براي کاهش وزن

سوزاندن چربي شکم و تقويت کمر به روش سلبريتي هاي هاليوود

سوزاندن چربي شکم با پياده روي فقط با رعايت اين نکات ممکن است

آيا کاهش وزن با ورزش پيلاتس امکان پذير است؟

پيشگيري از گرفتن عضلات پا هنگام دويدن با اين روش ها

باورهاي غلطي که مانع از کاهش وزنتان مي شود

به جاي دراز نشست اين حرکات را انجام دهيد مفيد است

چند ورزش موثر براي مبتلايان به آرتريت