آخرین اخبار

چاقي بي دليل بر اثر يکي از اين بيماري ها يا مشکلات تازه هاي سلامت

چاقي بي دليل بر اثر يکي از اين بيماري ها يا مشکلات

  بزرگنمايي:

چه خبر - بيماري ها و مشکلاتي که باعث چاقي مي شوند

شما با همان نظم قبل به باشگاه مي رويد، صبح ها طبق عادت قبل بلغور جو دو سر و دارچين صبحانه مي خوريد، نهارتان سالاد اسفناج است و براي شام هم کمي پروتئين مي خوريد (گاهي در ساعت هاي شاد تغييري در اين برنامه مي دهيد ولي نظم آن را بهم نمي ريزيد.). اما با تمام اين ها همچنان عدد ترازو در حال بالا رفتن است.
افزايش وزن بي دليل حتي اگر مقدار کمي باشد ناخوشايند و ناراحت کننده است، اما اين عارضه مي تواند نشان دهد مشکلي در بدن شما وجود دارد، از جمله عدم تعادل هورمون ها يا ديگر مشکلات و بيماري هاي جسمي که سوخت و ساز بدن شما را تحت تاثير قرار داده است.
خب حالا چه بايد کرد؟ دکتر ملينا جامپوليس Melina Jampolis، پزشک متخصص داخلي و متخصص تغذيه در لس آنجلس توصيه مي کند ابتدا بهتر است آشکارترين و مشخص ترين عامل بروز اين مشکل را با اطمينان رد کنيد: مصرف کالري بيشتر. اجازه دهيد صادق باشيم. در اکثر موارد چاقي بر اثر مصرف کالري زياد رخ مي دهد.
دکتر جامپوليس مي گويد: "بسياري از مردم دچار فراموشي کالري calorie amnesia هستند – آنها کالري بيشتري از آنچه در ذهن خود دارند، مصرف مي کنند يا اينکه ممکن است در طول هفته کم ورزش نکنند، اما نشستن هاي طولاني مدت دارند." به همين دليل دکتر جامپوليس پيشنهاد مي کند قبل از مراجعه به پزشک از همه چيزي هايي که مي خوريد و همچنين برنامه ورزشي خود، حداقل به مدت چند روز، يادداشتي تهيه کنيد. سپس با ارائه اين يادداشت به پزشک نگراني خود براي افزايش وزن و چاقي تان را بيان کنيد.
زماني که مشکلات مربوط به مصرف کالري رد شوند، پزشک ديگر مشکلات و بيماري ها را مورد بررسي قرار داده و در رفع اين مشکل به شما کمک مي کند. در ادامه به برخي از مهم ترين علل چاقي بي دليل اشاره مي کنيم.

1. چاقي همراه با خستگي بيش از حد : کم کاري تيروئيد

چاقي بي دليل بر اثر يکي از اين بيماري ها يا مشکلات

به گفته دکتر جامپوليس وقتي يک خانم به خاطر چاقي بي دليل به پزشک مراجعه مي کند اولين عضوي که مورد بررسي قرار مي گيرد غده تيروئيد است. و به گفته انجمن تيروئيد امريکا از هر 8 زن يک نفر آنها دچار نوعي اختلال تيروئيد است.
تيروئيد يک غده پروانه اي در گردن است که مسئول ترشح هورمون هايي است که سوخت و ساز بدن را تنظيم مي کنند و اگر دچار کم کاري تيروئيد شويد، سوخت و ساز بدن کاهش پيدا کرده و منجر به افزايش وزن مي شود.
جامپوليس مي گويد: زنان مبتلا به کم کاري تيروئيد ممکن است از کمبود سطح انرژي يا خستگي مفرط، خشکي پوست، ريزش مو، خارش و يا يبوست نيز رنج ببرند. به هر يک از اين علائم توجه کنيد و اگر دچار آنها هستيد به پزشک مراجعه کنيد تا با انجام آزمايش خون عملکرد تيروئيد شما مورد بررسي قرار بگيرد.

اگر مي خواهيد بيشتر بدانيد : بيماريهاي تيروئيد

اگر مي خواهيد بيشتر بدانيد : کم‌کاري تيروئيد چيست و چگونه درمان مي شود؟

2. چاقي همراه با پريود نامنظم : سندروم پلي کيستيک تخمدان polycystic ovary syndrome يا PCOS

چاقي بي دليل بر اثر يکي از اين بيماري ها يا مشکلات

بررسي ها نشان داده اند که از هر 5 خانم يک نفر آنها به سندروم پلي کيستيک تخمدان مبتلاست. سندروم پلي کيستيک تخمدان نوعي اختلال در غدد درون ريز است که تعادل هورمون هاي توليد مثل، از جمله استروژن و پروژسترون را مختل مي کند منجر به بروز علائم ناخوشايندي مي شود، مانند پريودهاي نامنظم، رشد مو بر روي صورت و ميگرن. سندروم پلي کيستيک تخمدان همچنين بر روي استفاده بدن از انسولين تاثير مي گذارد (انسولين هورموني است که به تبديل قند و نشاسته به انرژي کمک مي کند.) که اين اثر گذاري منجر به افزايش توده در ميانه بدن و چاقي مي شود.
اگر پريود شما نامنظم شده است، با مراجعه به متخصص زنان و زايمان علت اين مشکل کشف خواهد شد.

اگر مي خواهيد بيشتر بدانيد : سندرم تخمدان پلي کيستيک قابل درمان است؟

اگر مي خواهيد بيشتر بدانيد : سندرم تخمدان پلي کيستيک شايع ترين اختلالات غددي زنان

اگر مي خواهيد بيشتر بدانيد : خانم هاي مبتلا به تخمدان پلي کيستيک بخوانند

3. چاقي بر اثر اضطراب : افسردگي

چاقي بي دليل بر اثر يکي از اين بيماري ها يا مشکلات

بدن يک دستگاه معجزه آساست، اما گاهي دچار مشکلاتي مي شود. زماني که ما دچار اضطراب مزمن هستيم، وارد حالت آماده باش براي اضطراب مي شويم و هورمون آدرنالين افزايش پيدا مي کند (براي کمک به بدن و فرار از وضعيت به وجود آمده) که افزايش آدرنالين با افزايش هورمون کورتيزول cortisol همراه است که در بازگرداندن ذخاير انرژي و ذخيره کردن چربي کمک مي کند. در اين شرايط اگر به خاطر ترس چند کيلومتر بدويم حتما گرسنه مي شويم، اما مشکل استرس مزمن چيست که باعث چاقي مي شود؟ بسياري از ما در حاليکه پشت ميز خود نشسته ايم دچار استرس هستيم، بدون اينکه هيچ کالري اضافه اي بسوزانيم.
اگر به طور مداوم مضطرب هستيد، در خوابيدن دچار مشکل هستيد، احساس خستگي زيادي مي کنيد يا علاقه خود را به خيلي امور از دست داده ايد، لازم است با يک پزشک و متخصص بهداشت روان مشورت کنيد که مي تواند در بازگشت به زندگي عادي به شما کمک کند.

اگر مي خواهيد بيشتر بدانيد : نشانه هاي پنهان افسردگي را بشناسيم

4. چاقي بر اثر بيقراري در شب: بي خوابي

چاقي بي دليل بر اثر يکي از اين بيماري ها يا مشکلات

هيچ چيز مانند بي خوابي شبانه منجر به مصرف زياد قند و چربي در روز بعد نمي شود (عواملي که به بيدار ماندن فرد کمک مي کنند.). علت بروز تمايل به مصرف قند و چربي اين است که بي خوابي يا کم خوابي بر روي هورمون هاي گرسنگي و سوخت و ساز بدن تاثير مي گذارند.کم خوابي باعث افزايش گرلين ghrelin، هورموني که سيگنال زمان غذا خوردن را به مغز ارسال مي کند و همزمان هورمون لپتين leptin را کاهش مي دهد، هورموني که پيغام احساس سيري را به وجود مي آورد. نتيجه تمام اين عوامل خوردن بيشتر از حد عادي مي باشد.
علاوه بر اين آسيب ها گاهي کم خوابي باعث مي شوند چربي هاي بدن بيشتر به بدن بچسبند – بررسي هاي انجام شده نشان داده افرادي که شب ها پنج ساعت و نيم مي خوابند، کمتر از کساني که هشت ساعت و نيم مي خوابند وزن کم مي کنند، حتي اگر کالري برابر مصرف کنند.

5. چاقي بر اثر نفخ مداوم : مبتلا به *SIBO هستيد

چاقي بي دليل بر اثر يکي از اين بيماري ها يا مشکلات

همه ما مي دانيم که روده براي داشتن عملکرد بهتر به باکتري هاي خوب نياز دارد که در روده وجود دارند، اما باکتري هاي بدي نيز در دستگاه گوارش هستند. زماني که تعادل بين باکتري هاي خوب و بد به هم بريزد، برخي باکتري هاي کوچک روده بيش از حد رشد مي کنند و مي توانند گاز زيادي در روده توليد کنند که منجر به نفخ، درد شکم، اسهال و چاقي مي شوند. پزشک ها هنوز در مورد علت چاقي بر اثر بروز مشکل در روده مطمئن نيستند.

* SIBO يا small intestinal bacterial overgrowth : در اثر افزايش رشد باکتري‌هاي روده کوچک ايجاد مي‌شود و علائمي مشابه سندروم روده تحريک پذير دارد.

6. چاقي در سن 40 سالگي به بالا : پيش از يائسگي

چاقي بي دليل بر اثر يکي از اين بيماري ها يا مشکلات

به گفته دکتر جامپوليس دوره قبل از يائسگي (که در خانم ها ممکن است در 35 سالگي به بعد شروع شود، اما معمولا در ابتداي 40 سالگي شروع مي شود) باعث افزايش يا کاهش نابرابر هورمون استروژن مي شود که در برخي خانم ها باعث چاقي مي شود. (ديگر علائم مربوط به قبل از يائسگي عبارتند از پريودهاي نامنظم، گرگرفتگي، نوسانات خلقي و تغيير در تمايلات جنسي ).

7. چاقي بر اثر مصرف داروي جديد

چاقي بي دليل بر اثر يکي از اين بيماري ها يا مشکلات

فقط داروهاي ضد بارداري باعث چاقي نمي شوند – برخي داروهاي با نسخه و بدون نسخه منجر به چاقي ناگهاني يا احتباس آب در بدن مي شوند که اين آب حبس شده به عنوان وزن اضافه نشان داده مي شود. به گفته دکتر روسيو سالاس والن Rocío Salas-Whalen يک متخصص غدد درماني در منهتن: داروهاي ضد افسردگي – که رايج ترين آنها مسدود کننده هاي باز جذب سروتونين هستند، مانند پاکسيل Paxil,، لگزاپرو Lexapro و پروزاک Prozac – مي توانند بر روي مرکز اشتها در مغز تاثير بگذارند.
در اين ميان مسدود کننده هاي بتا (داروهايي که فشار خون را کاهش مي دهند) مي توانند سوخت و ساز را آهسته کنند و برخي داروهاي استروئيدي (مانند پردنيزون prednisone، يک ضد التهاب که باعث احتباس آب و افزايش اشتها مي شود) منجر به چاقي و افزايش وزن خواهند شد. حتي برخي آنتي هيستامين هاي بدون نسخه، مانند بنادريل Benadryl، که مي تواند آنزيم تنظيم کننده مصرف غذا را در مغز مختل کند، منجر به افزايش وزن قابل توجهي مي شود.
به هرحال هيچ دارويي را خودسرانه و بدون مشورت با پزشک قطع نکنيد.

8. چاقي بر اثر تجمع غير طبيعي چربي ها : بيماري کوشينگ Cushing`s disease

چاقي بي دليل بر اثر يکي از اين بيماري ها يا مشکلات

به گفته دکتر رشمي سرينات Reshmi Srinath ، متخصص ديابت، غدد درون ريز و بيماري هاي استخواني در دانشکده پزشکي ايکان Icahn در کوه سينا : يک بيماري بسيار نادر (که از هر 10 تا 15 ميليون نفر فقط يک نفر به آن دچار است، اما 70 درصد مبتلايان به اين بيماري را خانم ها تشکيل مي دهند) به نام کوشينگ باعث افزايش زياد کوتيزول شده و فقط در ناحيه شکم و پشت گردن باعث چاقي بيش از حد مي شود (معمولا دست ها و پاها بدون تغيير مي مانند).
دکتر رشمي مي گويد: بيماري کوشينگ معمولا با کمبود انرژي و پيامدهايي مانند ديابت، فشار خون بالا و کلسترول بالا همراه است. اما علامت هشدار دهنده اين بيماري لکه هاي قرمزي است که بر روي شکم مبتلايان ظاهر مي شود. اگر علائم ياد شده برايتان آشنا هستند، سريعتر به پزشک مراجعه کنيد.

اگر مي خواهيد بيشتر بدانيد : متن پيش فرض براي لينک پيش فرض


منبع: سيمرغ



ارسال نظر شما

Protected by FormShield

اخبار خواندنی

فوايد علمي براي استفاده از ظروف مسي

شارژ و ترميم سلول هاي مغز با اين ورزش

6 تغيير ساده و مهم براي حفظ سلامت و عمر طولاني تر

علت خواب آلودگي بهاري چيست و چطور با خواب آلودگي مقابله کنيم؟

8 قسمت بدن که نبايد لمس کنيد

مسموميت با قارچ سمي را چطور درمان کنيم

غذاهاي مفيد و مضر براي شما که حساسيت فصلي داريد

چرا پشت سر هم عطسه مي کنم؟ آيا عطسه در خواب اتفاق مي افتد؟

خواب راحت شبانه با ترک اين عادت هاي اشتباه

10 بيماري عجيب و هولناک که از طريق نيش پشه منتقل مي شوند

روش هاي طبيعي براي افزايش هورمون شادي

علايم نشان دهنده بيماري در چشم ها

12 دليل براي نفخ ناگهاني

هنگام انجام فعاليت هاي خلاقانه موسيقي گوش ندهيد

علت عرق زياد زير بغل و روش هاي درمان

علت تيک هاي عصبي چيست؟ آيا تيک عصبي درمان مي شود؟

براي به تعويق انداختن پيري مغز بايد اين دو نکته را رعايت کنيد

داغ شدن بدن نشانه چيست؟ چرا هميشه بدنم گرم است؟

باکتري سالمونلا در ماهي قرمز و بيماري هاي ناشي از آن

ژله و پاستيل چه خواصي دارد و براي چه کساني ممنوع است؟

افزايش وزن در تعطيلات و باورهاي غلطي که بايد کنار بگذاريد

روش هايي براي درمان ميگرن بدون نياز به دارو

دوش گرفتن با آب سرد چه فوايدي براي سلامت دارد؟

عوامل تهديد کننده قلب از شب کاري گرفته تا ازدواج ناشاد

خطرناک ترين شوينده هاي خانه تکاني کدامند؟

آيا توقف قلب امکان پذير است؟ به بهانه پخش برنامه عصر جديد

چگونه طول عمرمان را مثل يک ورزشکار افزايش دهيم

علت سردي پاها چيست؟

گياهان آپارتماني که نگهداري آنها براي حفظ سلامت ضروري هستند

مهم ترين دلايل پزشکي کم اشتهايي چيست؟

شوينده هاي شيميايي که براي خانه تکاني نوروز نبايد استفاده کنيد

مشکلات بينايي نوزادان چه علايمي دارد

هر آنچه بايد در مورد مدفوع بدانيد + پيوند مدفوع چيست؟

کدام بيماري ها باعث بر هم خوردن تعادل شما مي شوند؟

چرا با افزايش سن حس بويايي کاهش پيدا مي کند

خطرات مصرف عطر و ادکلن که تاکنون نشنيده ايد!

پير شدن غير عادي مغز با اين علايم همراه است

نوار مغز EEG چيست و چه زماني بايد نوار مغز بگيريد؟

علايمي که نشان ميدهد متابوليسمتان کند است

اين سرفه ها يعني قلب شما بيمار است، مراقب باشيد

مراقب سم خطرناک سيب زميني سبز رنگ باشيد

چشم قهوه اي ها بيشتر به افسردگي فصلي دچار مي شوند يا چشم آبي ها؟

آيا قرص لاغري واقعا باعث کاهش وزن مي شود؟

علت داغ کردن بدن چيست؟

6 استفاده خانگي قرص آسپرين، از درمان شوره سر تا رفع جوش پوستي

چرا هميشه خسته ام؟ چطور از خستگي مزمن خلاص شويم؟

مور مور شدن وبي حسي دست و پا نشانه چيست؟

کاهش وزن با رژيم ماست + برنامه غذايي روزانه با ماست

مشکلات دست ها که نشان دهنده بيماري است

آلوده ترين اشيائي که هر روز به آنها دست مي زنيم