آخرین اخبار

خواب رفتن دست و پا ممکن است به دليل يکي از اين بيماري ها باشد تازه هاي سلامت

خواب رفتن دست و پا ممکن است به دليل يکي از اين بيماري ها باشد

  بزرگنمايي:

چه خبر - علت خواب رفتن دست و پايم چيست؟

حس ناخوشايند خواب رفتن دست و پا مي‌تواند علل مختلفي داشته باشد. در موارد موقتي و بي‌خطر اين حس ممکن است به علت فشار بر يکي از اعصاب به‌وجود آمده باشد. به عنوان مثال وقتي دستتان زير سرتان مانده باشد و شما به خواب رفته باشيد. يا براي مدت طولاني پاهايتان را روي هم انداخته باشيد و به يکي از اعصاب پا فشار وارد شده باشد. در هر دو اين مثال‌ها حس سوزن‌سوزن‌شدن که معمولا بدون درد است پس از مدت کوتاهي که فشار برطرف شود از بين خواهد رفت. در ساير موارد خواب رفتن دست و پا ممکن است شديد و مزمن بوده و کارهاي روزانه شما را مختل کند. همچنين خواب رفتن دست و پا مي‌تواند همراه با علائم ديگري از قبيل درد، خارش و بي حسي باشد. در اين موارد خواب رفتن دست و پا مي‌تواند به دليل آسيب ديدن عصب بر اثر ضربه، فشار مداوم روي عصب، عفونت باکتريايي يا ويروسي، قرار گرفتن در معرض مواد سمي و بيماري‌هايي از قبيل ديابت باشد.

مهم ترين علل خواب رفتن دست و پا که نبايد از آن غافل شويد

اگر خواب رفتن دست و پا مکررا اتفاق مي‌افتد، يافتن علت اصلي آن بسيار مهم است زيرا اگر در ابتداي بروز مشکل آن را تحت کنترل خود درآوريد از عواقب جدي آن در آينده در امان خواهيد بود.

1. خواب رفتن دست و پا بر اثر سندرم به دام افتادن عصب Nerve Entrapment Syndrome

شامل اختلالاتي مثل سندرم تونل کارپال Carpal tunnel syndrome، فلج عصب اولنار ulnar،از اعصاب مهم اندام فوقاني، فلج عصب پرونئال peroneal، شاخه‌اي از عصب سياتيک و فلج عصب شعاعي است.

2. خواب رفتن دست و پا بر اثر بيماري‌هاي سيستماتيکsystematic sclerosis

اين بيماري‌ها شامل انواع اختلالات کليوي، بيماري‌هاي کبد، آسيب‌هاي وريدي و بيماري‌هاي خوني، آميلوئيدوز* amyloidosis، بيماري‌هاي بافت هم‌بند و التهابات مزمن، عدم تعادل هورمون‌ها (مثل کم‌کاري تيروئيد)، تومورهاي خوش‌خيم که به اعصاب حمله مي‌کنند و سرطان‌ها مي‌شوند.

* آميلوئيدوزamyloidosis : به انباشت و رسوب پروتئين آميلوئيد در بافت ها و اندام هاي سراسر بدن گفته مي شود. در صورت درمان نشدن بسيار کشنده است.

3. خواب رفتن دست و پا بر اثر کمبود ويتامين ها

ويتامين‌هاي E ،B1 ،B6 ،B12 و نياسين niacin يا ويتامين B3 براي عملکرد سالم عصب، ضروري هستند.کمبود ويتامين B12 مي‌تواند به کم‌خوني خطرناک منجر شود و اين کم‌خوني از علل مهم نوروپاتي محيطي* peripheral-neuropathy است. اما برعکس، ازدياد ويتامين B6 باعث خواب رفتن دست و پا مي‌شود.

*نوروپاتي محيطي peripheral neuropathy :اختلال در اعصابي است که از مغز و طناب نخاعي سرچشمه مي گيرند. بيماران مبتلا به نوروپاتي محيطي ممکن است شرايطي همانند خارش، بي حسي و احساس غيرمعمول، ضعف و دردهاي سوزاننده را تجربه کنند.

4. خواب رفتن دست و پا بر اثر ترکيبات سمي (زهرابه)

در فلزات سنگين مثل سرب، آرسنيک، جيوه و ترکيبات تاليوم، برخي مواد شيميايي صنعتي و زيست محيطي وجود دارد. البته برخي داروها به ويژه داروهاي شيمي درماني که مخصوصا براي سرطان ريه استفاده مي‌شوند و بعضي داروهاي ضدويروسي و آنتي‌بيوتيک‌ها هم حاوي اين مواد هستند. ورود اين ترکيبات سمي به بدن احتمال به خواب رفتن دست و پا را افزايش مي دهد.

5. خواب رفتن دست و پت بر اثر عفونت‌ها

مهم ترين علل خواب رفتن دست و پا يکي از اين مشکلات است!

مثل بيماري لايم* Lyme، زونا Shingles يا آبله مرغان يا زوستر Herpes zoster ، عفونت سيتومگالوويروس cytomegalovirus، ويروس هرپس سيمپلکس herpes simplex يا تب خال و اپشتين بار ويروس Epstein-Barr (از خانواده ويروس هرپس) و ويروس بيماري ايدز.

* بيماري لايم Lyme:بيماري لايم عبارت است از يک بثور پوستي که پس از هفته‌ها يا ماه‌ها، علائم آن بر روي دستگاه عصبي مرکزي، دستگاه قلب و عروق و مفاصل اثر مي گذارد. اين بيماري يک بيماري محدود است و معمولاً بدون درمان برطرف مي‌شود.

*سيتومگالوويروس cytomegalovirus : يک نوع ويروس از خانواده ويروس هرپس است که مي‌تواند افراد را در تمام سنين آلوده کند. ولي آلودگي به اين ويروس اغلب در کودکي و نوجواني ايجاد مي‌شود.

6. خواب رفتن دست و پا بر اثر بيماري‌هاي خودايمني

انواع اين اختلالات شامل سندرم گلين باره (Guillain-Barre)، پلي‌نوروپاتي التهابي ميلين زداي مزمن Chronic inflammatory demyelinating polyneuropathy يا CIDP (نوعي از گلين باره)، لوپوس lupus و روماتيسم مفصلي Rheumatoid arthritis مي شود.

* سندرم گلين باره Guillain-Barre :اختلال نادري است که در اثر حمله سيستم ايمني بدن به اعصاب محيطي ايجاد مي شود.

* لوپوس lupus :يک بيماري خودايمني مزمن است که مي تواند ارگانهاي متعددي يخصوص پوست ،مفاصل،خون ،کليه ها وسيستم عصبي مرکزي را در بدن درگير کند.

* روماتيسم مفصلي يا آرتريت روماتوئيد Rheumatoid arthritis :يک بيماري مزمن است که موجب تورم و درد در بعضي مفاصل بدن بخصوص مفاصل کوچک دست ميشود.

7. خواب رفتن دست و پا بر اثر اختلالات ارثي

شامل مواردي است که در علائم حسي و حرکتي خود را نشان مي‌دهد و رايج‌ترين نوع اين اختلال به عنوان بيماري شارکو ماري توث Charcot-Marie-Tooth شناخته مي‌شود.

* بيماري شارکو-ماري-توث Charcot-Marie-Tooth :گروهي از اختلالات ارثي است که موجب آسيب عصبي مي‌شود. اين صدمه بيشتر به بازو و پاها (اعصاب محيطي) وارد مي‌گردد. نام ديگر شارکو-ماري-توث، نوروپاتي ارثي حرکتي و حسي است.

8. خواب رفتن دست و پا بر اثر جراحات

اغلب مربوط به تروما، تحت فشار بودن اعصاب، خرد شدن عصب‌ها يا آسيب ديدن آنها مي شود، که منجر به درد عصب مي‌شود. مثل فشار ناشي از باد فتق که به ديسک کمر وارد مي‌شود يا دردها و آسيب‌هاي ناشي از دررفتگي استخوان.

چطور خواب رفتن دست و پا را درمان کنيم؟

موفقيت در درمان خواب رفتن دست و پا به تشخيص دقيق نوع و علل اختلال مورد نظر بستگي دارد، هرچقدر زمينه‌ي بروز مشکل درست‌ و دقيق‌تر تشخيص داده شود درمان مؤثرتر خواهد بود. اگر به موقع به پزشک مراجعه شود و پيگيري دقيق صورت بگيرد احتمال اينکه سلول‌هاي عصبي محيطي از بين نرفته باشند، بيشتر است و مي‌توانند دوباره‌ ترميم شوند. اگرچه عملا درماني براي انواع نوروپاتي محيطي که زمينه‌ي ارثي دارند وجود ندارد، اما در عوض بسياري از انواع اکتسابي اين نوع اختلال، قابل درمان و بهبودي هستند. به عنوان نمونه، اگر اين بيماري ناشي از ديابت باشد کنترل درست قند خون مي‌تواند پيشرفت اين نوروپاتي ديابتي را کُند يا متوقف کند و همين‌طور مصرف مکمل‌هاي ويتامين در بهبود افراد مبتلا به نوروپاتي محيطي ناشي از کمبود ويتامين، مؤثر است.
انجام تمرينات ورزشي مناسب زير نظر پزشک معالج، رعايت رژيم غذايي سالم و حفظ وزن متعادل بدن، قرار نگرفتن در معرض سموم مختلف و اجتناب از مصرف الکل مي‌تواند در عدم پيشرفت يا درمان اين اختلال مؤثر باشد. از طرفي پزشکان توصيه مي‌کنند که افراد سيگاري مبتلا به نوروپاتي، کشيدن سيگار را ترک کنند، چون مصرف دخانيات باعث انقباض عروق خوني و اختلال در جريان خون مي‌شود که اين امر مانع از تأمين مواد مغذي مورد نياز اعصاب محيطي خواهد شد. در برخي موارد خواب رفتن دست و پا يا ساير علائم نوروپاتي محيطي ممکن است به وسيله‌ي روش‌ها و داروهايي که براي درمان تشنج و افسردگي پيشرفته تجويز مي‌شود هم کاهش يابد.

اگر مي خواهيد بيشتر بدانيد : 6 دليل مور مور شدن دست و پا

اگر مي خواهيد بيشتر بدانيد : خواب رفتن دست و پا مي تواند خطرناک باشد؟

اگر مي خواهيد بيشتر بدانيد : علت اصلي خواب رفتن دست و پا


منبع: alodoctor.ir



ارسال نظر شما

Protected by FormShield

اخبار خواندنی

فوايد علمي براي استفاده از ظروف مسي

شارژ و ترميم سلول هاي مغز با اين ورزش

6 تغيير ساده و مهم براي حفظ سلامت و عمر طولاني تر

علت خواب آلودگي بهاري چيست و چطور با خواب آلودگي مقابله کنيم؟

8 قسمت بدن که نبايد لمس کنيد

مسموميت با قارچ سمي را چطور درمان کنيم

غذاهاي مفيد و مضر براي شما که حساسيت فصلي داريد

چرا پشت سر هم عطسه مي کنم؟ آيا عطسه در خواب اتفاق مي افتد؟

خواب راحت شبانه با ترک اين عادت هاي اشتباه

10 بيماري عجيب و هولناک که از طريق نيش پشه منتقل مي شوند

روش هاي طبيعي براي افزايش هورمون شادي

علايم نشان دهنده بيماري در چشم ها

12 دليل براي نفخ ناگهاني

هنگام انجام فعاليت هاي خلاقانه موسيقي گوش ندهيد

علت عرق زياد زير بغل و روش هاي درمان

علت تيک هاي عصبي چيست؟ آيا تيک عصبي درمان مي شود؟

براي به تعويق انداختن پيري مغز بايد اين دو نکته را رعايت کنيد

داغ شدن بدن نشانه چيست؟ چرا هميشه بدنم گرم است؟

باکتري سالمونلا در ماهي قرمز و بيماري هاي ناشي از آن

ژله و پاستيل چه خواصي دارد و براي چه کساني ممنوع است؟

افزايش وزن در تعطيلات و باورهاي غلطي که بايد کنار بگذاريد

روش هايي براي درمان ميگرن بدون نياز به دارو

دوش گرفتن با آب سرد چه فوايدي براي سلامت دارد؟

عوامل تهديد کننده قلب از شب کاري گرفته تا ازدواج ناشاد

خطرناک ترين شوينده هاي خانه تکاني کدامند؟

آيا توقف قلب امکان پذير است؟ به بهانه پخش برنامه عصر جديد

چگونه طول عمرمان را مثل يک ورزشکار افزايش دهيم

علت سردي پاها چيست؟

گياهان آپارتماني که نگهداري آنها براي حفظ سلامت ضروري هستند

مهم ترين دلايل پزشکي کم اشتهايي چيست؟

شوينده هاي شيميايي که براي خانه تکاني نوروز نبايد استفاده کنيد

مشکلات بينايي نوزادان چه علايمي دارد

هر آنچه بايد در مورد مدفوع بدانيد + پيوند مدفوع چيست؟

کدام بيماري ها باعث بر هم خوردن تعادل شما مي شوند؟

چرا با افزايش سن حس بويايي کاهش پيدا مي کند

خطرات مصرف عطر و ادکلن که تاکنون نشنيده ايد!

پير شدن غير عادي مغز با اين علايم همراه است

نوار مغز EEG چيست و چه زماني بايد نوار مغز بگيريد؟

علايمي که نشان ميدهد متابوليسمتان کند است

اين سرفه ها يعني قلب شما بيمار است، مراقب باشيد

مراقب سم خطرناک سيب زميني سبز رنگ باشيد

چشم قهوه اي ها بيشتر به افسردگي فصلي دچار مي شوند يا چشم آبي ها؟

آيا قرص لاغري واقعا باعث کاهش وزن مي شود؟

علت داغ کردن بدن چيست؟

6 استفاده خانگي قرص آسپرين، از درمان شوره سر تا رفع جوش پوستي

چرا هميشه خسته ام؟ چطور از خستگي مزمن خلاص شويم؟

مور مور شدن وبي حسي دست و پا نشانه چيست؟

کاهش وزن با رژيم ماست + برنامه غذايي روزانه با ماست

مشکلات دست ها که نشان دهنده بيماري است

آلوده ترين اشيائي که هر روز به آنها دست مي زنيم