آخرین اخبار

التهاب مزمن چيست و چطور مي توان بر آن غلبه کرد؟ بيماري ها و پيشگيري

التهاب مزمن چيست و چطور مي توان بر آن غلبه کرد؟

  بزرگنمايي:

چه خبر - چه عواملي باعث بروز التهاب مزمن مي شوند؟

التهاب مزمن در نتيجه فرايند طبيعي بدن در التيام يک التهاب اتفاق مي افتد، زماني که فرايند التيام مدت ها پس از واکنش مورد نياز اوليه ادامه پيدا مي کند و به يک فرايند مضر تبديل شود. اين روند بسيار پيچيده است، اگر هشدار اضطراري داخل بدن زماني که بايد التهاب را غير فعال کند قادر به انجام اين کار نباشد، التهاب مزمن خواهد شد. اين روند به التهاب مزمن اجازه ميدهد که بافت هاي سالم را تخريب کرده و باعث ايجاد علايم مربوط به التهاب در بدن شود.
تحقيقات بيشتري درباره نقش التهاب مزمن در پيشرفت بسياري از بيماري ها و سرطان ها ادامه دارد. من هميشه يک جلسه براي صحبت با بيمارانم در مورد التهاب مزمن وقت مي گذارم تا بتوانند خطر پيشرفت آن را کاهش دهند. حتي اگر علايم هشدار دهنده التهاب مزمن را تجربه مي کنيد، هنوز مي توانيد اقدامات موثري براي توقف پيشروي آن را از همين امروز شروع کنيد.

التهاب چه زمان مضر مي شود؟

شما احتمالا التهاب حاد را با گرماي تب، تورم زانوي آسيب ديده و قرمزي ايجاد شده در اثر بريدگي جديد تجربه کرده ايد. اين التهاب هاي سالم، پاسخ ايمني بدن در برابر جراحت ايجاد شده و قرار گرفتن در معرض مواد شيميايي و سموم يا حمله باکتري، ويروسها و انگل ها هستند.
التهاب حاد يک عملکرد کوتاه مدت و ضروري براي بدن است. در يک پاسخ ايمني سالم، بدن سيلي از سلول هاي ايمني ، مواد مغذي و مولکول ها را به مناطق زخم شده يا مورد حمله واقع شده ارسال مي کند تا عوامل مزاحم و بافت هاي آسيب ديده را از بين ببرد. اين فرايند يک ديوار دفاعي مي سازد که مي تواند در هر کدام از بخش هاي بدن از استخوان گرفته تا رگ هاي خوني ايجاد شود.
ولي اين واکنش فقط براي يک انهدام انفجاري کوتاه مدت پاسخ گو خواهد بود. به محض اين که اين آسيب برطرف شود، سلول ها و مولکول هاي ملتهب بايد کاهش پيدا کنند تا فرايند بهبود آغاز شود.
التهاب مزمن يک فرايند مداوم و مخرب است.زماني که التهاب همان طور که بايد غير فعال نشود به شکل يک فرايند مضر در مي آيد. التهاب مزمن مخرب است زيرا مثل يک آتش با شعله کم عمل کرده و به تحريک سلول هاي پروتئيني ايمني التهابي ادامه داده و به مناطق سالم بدن حمله مي کنند.
التهاب مزمن مي تواند در هر جاي بدن اتفاق بيفتد و تحقيقات زيادي نشان مي دهند که التهاب مزمن عامل آغاز کننده مشترک در ايجاد بيماري هاي مزمن متعدد است. به عنوان مثال، وجود سلول هاي ايمني زياد و مولکولهاي علامت دهنده آن ها در گردش خون مي تواند باعث آسيب رسيدن به ديواره داخلي رگ ها خوني ( آترواسکلروزيس* atherosclerosis )، بافت پانکراس pancreatic ( ديابت ) و بافت مفصلي ( آرتريت arthritis ) شود.

* تصلب شرايين‬ يا آترواسکلروزيس (Atherosclerosis) : سخت و باريک شدن رگ‌هاي خوني است که بسيار آرام و خاموش پيشرفت کرده و آرام‌آرام موجب مسدود شدن رگ‌هاي خوني شده و جريان خون را به خطر مي‌اندازد.

* پانکراس يا لوزالمعده يا Pancreas :غده‌اي پهن و دراز است که در قسمت فوقاني شکم و پشت معده قرار گرفته‌است. پانکراس هم يک غده درون ريز (غده‌اي که ترشحات آن با نام هورمون وارد جريان خون مي‌شوند) و هم يک غده برون ريز (غده‌اي که ترشحات خود را از طريق مجرايي به سطح يا حفرات بدن مي ريزد) است که آنزيمها و مواد ديگري ترشح مي‌کند که مستقيماً وارد محيط روده شده و به هضم پروتئين، چربي و کربوهيدرات کمک مي‌کنند.

اگر مي خواهيد بيشتر بدانيد : روماتيسم مفصلي يا آرتريت روماتوئيد چيست؟

اگر مي خواهيد بيشتر بدانيد : اقداماتي براي تسکين آرتريت و آرتروز

اگر مي خواهيد بيشتر بدانيد : ليدي گاگا در حال مبارزه با بيماري آرتريت روماتوئيد است!!

علايم التهاب مزمن چيست؟

التهاب مزمن

التهاب مزمن طيف وسيعي از علايم را ايجاد مي کند. در عمل شايع ترين علايمي که مشاهده مي شود:
- درد: درد عمومي در عضلات و مفاصل با تورم و سفتي متناوب که معمولا خسته کننده است.
- خستگي: خستگي دائم به همراه بي خوابي يا خواب بي کيفيت.
- افسردگي و اضطراب: سلول ها و مولکول هاي التهابي در سيستم عصبي مرکزي مي توانند متابوليسم انتقال دهنده هاي عصبي مربوط به خلق و خو، مثل سروتونين serotonin را مختل کنند. تصور مي شود اين عدم تعادل به صورت بالقوه منجر به اختلالات خلقي مثل افسردگي و الضطراب مي شود.
- مشکلات دستگاه گوارش: درد شکم، يبوست، اسهال، گاز و رفلاکس اسيدي.

اگر مي خواهيد بيشتر بدانيد : سروتونين چيست؟

اگر مي خواهيد بيشتر بدانيد : نقش سروتونين در پرخاشگري

با توجه به اين که اين علايم مي توانند با علائم مربوط به بيماري هاي ديگري شباهت داشته باشند، حتما با پزشکتان بايد مشورت کنيد تا مطمئن شويد علايمي که مشاهده نموده ايد مربوط به التهاب مزمن است يا خير.
نشانه هاي التهاب مزمن ممکن است به آرامي گسترش يابند و در نهايت منجر به مشکلات متابوليک جدي و بيماري هاي مزمن شود. التهاب مزمن مي تواند پيامدهاي فراواني براي سلامتي در دراز مدت داشته باشد. بهترين راه براي فهم اثرات آن نگاهي به بيماري هاي التهابي شناخته شده مانند آرتريت روماتوئيد است. من بيمار جواني با اين بيماري دردناک خودايمني دارم که تمام علايم التهاب مزمن شديد را داراست: درد مزمن، خستگي، چاقي، از دست دادن حافظه، بي خوابي و موارد ديگر. راه حل درماني او خاموش کردن سيستم ايمني براي کنترل علايمش بود. هدف شما بايد توقف عوامل شروع کننده التهاب مزمن باشد قبل از اين که تبديل به بيماري شود.

ريشه ايجاد التهاب مزمن چيست؟

يکسيستم ايمني نامتعادل با ارسال سيگنال هاي اشتباه به بدن براي نياز به ادامه التهاب مدت ها پس از اينکه علت التهاب به پايان رسيده، منجر به بروز التهاب مزمن مي شود.
مطالعات نشان داده اند زنان با التهاب مزمن دچار افزايش سطح نشانگر هاي پروتئيني التهابي از قبيل پروتئين واکنشي C ( CPR )، IFN-gamma، IL-1, IL-6 و TNF-alpha مي شوند. اين نشان گرها در طي يک واکنش حاد هم افزايش پيدا مي کنند، البته اگر سيستم ايمني متعادل باشد واکنش التهابي زماني که لازم باشد خاموش مي شود. اگر التهاب ادامه پيدا کند، بدنتان به صورت مداوم در حالت دفاعي باقي مانده و به سلامتي شما آسيب مي رساند که به آنها اشاره مي کنيم:

آسيب هاي التهاب مزمن به بدن چگونه است؟

- التهاب انرژي و منابع بدنتان را از بين برده و آن را آسيب پذير مي کند.
- سلول هاي التهابي بسيار قدرتمند هستند ( اين قدرت کمک مي کند تا از شر مهاجم ها قبل از اين که آسيب به بدن برسانند خلاص شويد. ) بنابراين جريان توليد مداوم و کم از نشان گر هاي التهابي قوي در جريان خون در طول زمان منجر به آسيب مي شود.
- هنگامي که تعادل مختل شود، سيستم ايمني بدن بيش فعالي التهابي خود را حفظ کرده و مي تواند به سرعت تبديل به بيماري شود.

آيا آزمايشي براي تشخيص التهاب مزمن وجود دارد؟

متاسفانه آزمايش موثري براي ارزيابي بيماران مبتلا به التهاب مزمن وجود ندارد و تشخيص با فرايند حذف انجام مي شود - يعني در ابتدا بايد ساير احتمالات ايجاد کننده علايم بررسي و رد شوند.
يک آزمايش، پروتئين CRP يا C-Reactive Protein(نام پروتئيي سنتز شونده در کبد) در خون را اندازه گيري مي کند. سطح بالاي آن نشان دهنده التهاب در سيستم بدن است. اما با اينکه بالا بودن سطح CRP نشان دهنده وقوع التهاب است ولي نمي تواند تفاوت بين التهاب حاد يا مزمن را تشخيص دهد يا اين که ميزان التهاب در بدن را مشخص کند.
تحقيقات بيشتر نشان مي دهند افزايش نشانگرهاي التهابي با بيماري هايي که به آنها مشکوک هستيم مربوط به التهاب مزمن هستند. مثلا زناني که ديابت نوع 2 دارند سطح بالاي CRP و IL-6 را نشان دادند. اين احتمال وجود دارد که طي تحقيقات آينده درباره بيماري هاي مزمن بتوانيم به اندازه گيري اين بيماري ها در آزمايشگاه دست پيدا کنيم.

از کجا بدانم که دچار التهاب مزمن شده ام؟

چگونه مي توان گفت که از التهاب مزمن رنج مي بريد؟ نگاهي به عوامل زير بيندازيد تا بدانيد در آينده بايد به دنبال چه مواردي باشيد:
- عوامل خطر ساز ژنتيکي خود را پيدا کنيد. عوامل خطر ساز عمده التهاب مزمن شامل سابقه خانوادگي مشکلات خود ايمني يا بيماري هاي مزمن مثل بيماري قلبي، آلزايمر و سرطان است. اين نکته احتمالا مهم ترين نکته براي ارزيابي خودتان است چون به شما نشان مي دهد تا چه اندازه از لحاظ ژنتيکي مستعد بيماري التهابي هستيد تا فرايندهاي التهابي را مديريت کنيد.
- به علايم خود دقت کنيد. اگر علايمي که در بالا به آن ها اشاره شد برايتان آشنا هستند ممکن است بخواهيد در مورد التهاب مزمن با پزشکتان مشورت نماييد.
- بدانيد چه احتمالاتي را بايد رد کنيد. بسته به علايمتان، پزشک شما مي خواهد آزمايشاتي انجام دهد تا ساير احتمالات ايجاد کننده علايمتان مثل فرايندهاي خود ايمني جدي تر مانند آرتريت روماتوئيد را رد کند.
- سبک زندگيتان را بررسي کنيد: چاقي، تغذيه ضعيف و عدم تحرک و فعاليت همه عوامل عمده ايجاد التهاب هستند.

آيا آسپرين و NSAIDs براي التهاب مزمن مفيد هستند؟


گاهي از خودم ميپرسم آيا لازم است زنان به صورت مدوام آسپرين و NSAIDs ( داروهاي ضد التهاب غير استروئيدي nonsteroidal anti-inflammatory drugs ) مثل موترين Motrin و آليو Aleve براي توقف التهاب استفاده کنند. به عقيده من اين داروها براي التهاب مزمن مفيد نيستند زيرا به سراغ ريشه ايجاد کننده التهاب نمي روند و حتي ممکن است منجر به خطرات سلامتي بيشتري شوند. مصرف مدام داروهاي ضد التهاب ملايم حتي مي تواند منجر به مشکلات گوارشي، زخم معده، افزايش خونريزي و مشکلات کليه شود. مرکز خدمات پيشگيري در ايالات متحد The United States Preventive Services Task Force توصيه ميکند که استفاده مداوم از آسپرين براي پيشگيري از بيماري هاي قلبي عروقي و سرطان کولورکتال Colorectal cancer در زنان 50-59 سال با خطر بالاي بيماري هاي قلبي عروقي مفيد است. براي زنان مسن تر يا جوان تر از اين سن، استفاده از آسپرين به نسبت فايده و خطر آن بستگي دارد. از آن جا که مصرف آسپرين شامل مجموعه اي از عوارض مختص به خود مي شود قبل از شروع مصرف آن حتما با پزشکتان مشورت نماييد.

اگر مي خواهيد بيشتر بدانيد : سرطان کولورکتال، علايم و درمان

اگر مي خواهيد بيشتر بدانيد : نشانه هاي اوليه سرطان روده بزرگ که بايد بدانيد

به علاوه NSAIDs در توليد پروستاگلاندين ها* prostaglandins اختلال ايجاد مي کنند که براي تنظيم التهاب، تنگ يا گشاد شدن عروق خوني و موارد ديگر اهميت بالايي دارند. کورتيکو استروئيدها* مثل پردنيسون prednisone، مهار کننده COX-2 مثل Vioxx و Celebrex و آنتي هيستامين ها هر کدام مکانيسم هاي التهابي خاصي را خاموش مي کنند که منجر به خطرات طولاني مدت در آينده خواهند شد.

* پروستاگلاندين‌ها prostaglandins:يکي از مهمترين واسطه‌هاي شيميايي در داخل بدن هستند که با تأثير بر روي گيرنده‌هاي مختلف سلولي تأثيرات متنوع زيادي در بدن دارند. پروستاگلاندينها مولکول ليپيدي بيست کربنه بوده ساختاري شبيه کلسترول دارند.

* کورتيکواستروئيدها Corticosteroid :غالبا به نام استروئيد خوانده مي شوند. کورتيکواستروئيدها در مقابل عفونت، سيستم ايمني بدن را حفظ مي کنند.

چگونه التهاب را کاهش دهيم؟

اگر فکر مي کنيد در معرض التهاب مزمن هستيد مي توانيد اين التهاب را با يک رويکرد طبيعي کاهش دهيد و اين کار بسيار راحت تر از چيزي است که فکرش را مي کنيد و با تغييرات مثبت در سبک زندگي به راحتي مي توانيد به هدفتان برسيد.


منبع: سيمرغ



ارسال نظر شما

Protected by FormShield

اخبار خواندنی

علايم سوء هاضمه و روش هاي پيشگيري از سوء هاضمه

دچار تنگي دريچه قلب هستم براي درمان چه کاري انجام دهم؟

روش خانگي براي تشخيص کبد چرب

درد پهلو نشانه چيست

فشار خون پايين چيست؟ + دلايل فشار خون پايين

تکنيک هاي طلايي براي درمان سريع سردرد ساده

فيبروز کبدي چيست؟ آيا فيبروز درمان مي شود؟

تدابير طب سنتي براي درمان آلرژي بهاره

مراقب مصرف مکمل ويتامين D باشيد

فشار خون در هر سني چند است و براي درمان فشار خون چه کنيم؟

چه عواملي خطر بروز سرطان روده بزرگ را افزايش مي دهند؟

درمان آمبولي ريه با چه روش هايي امکان پذير است؟

سکته مغزي و آنوريسم مغزي چه تفاوتي با هم دارند؟

کلسترول چيست و براي درمان کلسترول خون چه بايد کرد؟

درمان گلودرد با غرغره هاي طبيعي

عواملي که خطر ابتلا به سندرم روده تحريک پذير را افزايش مي دهند

بيماري قلبي که باعث سکته مغزي مي شود

روشهاي پيشگيري از ماشين گرفتگي

علت وجود خون در ادرار

تضمين سلامت قلب با رعايت اين نکات

روش هاي پيشيگيري و درمان عرق سوز شدن

تاثير سير و پياز بر پيشگيري از سرطان روده بزرگ

نکات بهداشتي براي پيشگيري از ابتلا هاري

علت و درمان رماتيسم مفصلي از ديدگاه طب سنتي

آشنايي با دلايل اصلي سکته قلبي

هشدارهاي بدن براي مراحل اوليه ابتلا به سرطان

کاهش علايم آلرژي با اين خوراکي ها

با مصرف اين خوراکي ها کبد چرب را از خود دور کنيد

کاهش علايم آلرژي در بهار با توصيه هاي طب سنتي

کلسترول را با اين ورزش ها مغلوب کنيد

دلايل سرفه و سرفه هاي خطرناک را تشخيص دهيد

فتق ديسک چرا ايجاد مي شود و چطور از فتق ديسک پيشگيري کنيم

آترواسکلروز atherosclerosis يا تصلب شرايين چيست؟

ورم معده يا گاستريت Gastritis چيست و چطور درمان مي شود؟

تشخيص سرطان مقعد و روش هاي درمان سرطان مقعد

9 راه حل طبيعي براي کنترل فشار خون

هر آنچه بايد درباره انحراف شصت پا بدانيد

چرا ديدتان تار شده ؟

چرا سرم درد مي کند؟

علت تکان هاي شديد پا در خواب يا سندروم پاي بيقرار چيست؟

با زير بغلي که زياد عرق مي کند و هميشه خيس است چکار کنم؟

چند روش خانگي براي درمان درد سياتيک

پيشگيري از شايع ترين سرطان دنيا با مصرف سير و پيار

عواملي که خطر لخته شدن خون را افزايش مي دهند

کمر درد : حقايق و باورهاي غلطي که بايد بدانيد

نشانه هاي عجيب بيماري قلبي

اين بيماري ها باعث چاقي تان مي شوند

علائم کم کاري تيروئيد و هرآنچه بايد در مورد ان بدانيد

درمان سر درد با ماساژ نقاط فشاري در سر

درمان عفونت سينوس با روش هاي خانگي