آخرین اخبار

علائم کدام بيماري ها در دهان شماست؟ بيماري ها و پيشگيري

علائم کدام بيماري ها در دهان شماست؟

  بزرگنمايي:

چه خبر - با رعايت بهداشت دهان و دندان از بروز برخي مشکلات پيشگيري کنيد!1. آيا باکتري دهان مي تواند بر قلب تاثير بگذارد؟

بهداشت دهان و دندان از ابتلا به چه بيماري هايي جلوگيري مي کند؟

بعضي بررسي ها نشان داده اند که افراد مبتلا به بيماري هاي لثه بيشتر از افرادي که داراي لثه هاي سالم هستند، به بيماري هاي قلبي دچار مي شوند. محققان در مورد علت اين عارضه مطمئن نيستند؛ اين مسئله ثابت نشده که بيماري هاي لثه باعث بروز بيماي هاي ديگري هم شوند. اما مراقبت از دهان و دندان مانند ساير قسمت هاي بدن منطقي و مهم است.

2. ديابت منجر به بروز بيماري هاي لثه مي شود

بهداشت دهان و دندان از ابتلا به چه بيماري هايي جلوگيري مي کند؟

ديابت مقاومت بدن در مقابل عفونت را کاهش مي دهد.افزايش ميزان قند خون خطر ابتلا به بيماري لثه را افزايش مي دهد. علاوه بر اين بيماري لثه کنترل سطح قند خون را سخت تر مي کند. با حفظ سطح قند خون نزديک به حالت طبيعي آن از لثه هاي خود مراقبت کنيد. بعد از هر وعده غذايي مسواک بزنيد و از نخ دندان استفاده کنيد و روزانه با يک دهانشويه ضد عفوني کننده دهان خود را بشوييد. حداقل دو بار در سال به دندانپزشک مراجعه کنيد. گاهي ممکن است نياز به مراجعه بيشتر به دندانپزشک داشته باشيد.

3. خشکي دهان و زبان باعث پوسيدگي دندان ها مي شود

بهداشت دهان و دندان از ابتلا به چه بيماري هايي جلوگيري مي کند؟

چهار ميليون امريکايي که مبتلا به سندروم شوگرن Sjögren`s syndrome هستند، بيش از ديگران در معرض ابتلا به بيماري هاي دهان و دندان نيز مي باشند. در بيماري سندروم شوگرن سيستم ايمني بدن به اشتباه مجراي اشک و غدد بزاقي را مورد حمله قرار مي دهد و در نتيجه منجر به خشکي مزمن چشم ها و دهان مي شود(خشکي مزمن دهان زروستوميا xerostomia ناميده مي شود). بزاق به محافظت دندان ها و لثه ها در مقابل باکتري هايي که منجر به حفره هاي دنداني و ژنژيويت Gingivitis يا التهاب لثه مي شوند، کمک مي کند. بنابراين مبتلايان دهان خشک به پوسيدگي دندان ها و بيماري لثه حساس تر هستند.

* ژنژيويت Gingivitis يا التهاب لثه:به حالتي گفته مي‌شود که پلاک‌هاي دنداني در خط لثه تجمع پيدا مي‌کند و باعث تحريک لثه و حساس شدن آن مي‌شود که گاهي خونريزي هم پيدا مي‌کند.

*سندروم نشانگان يا سندرم شوگرن Sjögren`s syndrome : نوعي اختلال التهابي مزمن و وابسته به دستگاه ايمني است که با اختلال در عملکرد غدد برون ريز و ساير تظاهرات سيستميک مشخص مي‌شود. اين سندروم به دو نوع اوليه و ثانويه تقسيم مي‌شود. اين بيماري دومين‌ اختلال‌ خودايمني‌ روماتيسمي‌ شايع‌ پس‌ از آرتريت‌ روماتوييد. و عمدتاً در خانم‌ها (حدوداً90% موارد) با ميانگين‌ سني‌ 50 سال‌ رخ‌ مي‌دهد.

4. برخي داروها باعث خشکي دهان مي شوند

بهداشت دهان و دندان از ابتلا به چه بيماري هايي جلوگيري مي کند؟

با توجه به اينکه خشکي مزمن دهان خطر پوسيدگي دندان و بيماري لثه را افزايش مي دهد، لازم است داروهاي خود را بررسي کنيد. آنتي هيستامين ها Antihistamines (براي رفع حساسيت هاي فصلي و آبريزش بيني تجويز مي شوند)، داروهاي ضد انعقاد decongestants، ضد دردها و داروهاي ضد افسردگي جز داروهايي هستند که باعث خشکي دهان مي شوند. در مورد تاثير داروهايي که که مصرف مي کنيد بر روي دهان خود و اقداماتي که مي توانيد انجام دهيد، با پزشک يا دندانپزشک مشورت کنيد.

5. استرس باعث دندان قروچه مي شود!

بهداشت دهان و دندان از ابتلا به چه بيماري هايي جلوگيري مي کند؟

اگر دچار استرس يا افسردگي هستيد و يا مضطرب شده ايد، ممکن است بيشتر در معرض خطر ابتلا به مشکلات دهاني باشيد. افرادي که دچار استرس هستند، ميزان بالايي از هورمون کورتيزول cortisol توليد مي کنند که آسيب زيادي به لثه ها و بدن وارد مي کند. به علاوه استرس منجر به مراقبت ضعيف دهان و دندان مي شود. بيش از 50 درصد افراد زماني که دچار استرس مي شوند، به طور مرتب مسواک نمي زنند يا از نخ دندان استفاده نمي کنند. ساير عادات مرتبط با استرس عبارتند از سيگار کشيدن، نوشيدن الکل و ساييدن و کشيدن دندان ها به يکديگر ( که دندان قروچه يا براکسيزم bruxism ناميده مي شود).

اگر مي خواهيد بيشتر بدانيد : آشنايي با علل دندان قروچه

اگر مي خواهيد بيشتر بدانيد : دندان قروچه را دست کم نگيريد

اگر مي خواهيد بيشتر بدانيد : دندان‌قروچه را جدي بگيريد

6. پوکي استخوان ممکن است باعث از دست دادن دندان ها شود

بهداشت دهان و دندان از ابتلا به چه بيماري هايي جلوگيري مي کند؟

بيماري پوکي استخوان osteoporosis بر روي تمام استخوان هاي بدن تاثير مي گذارد– از جمله استخوان فک – و اين مسئله ممکن است باعث ريزش دندان ها شود. همچنين باکتري مربوط به پريودنتيت periodontitis، که يک بيماري شديد لثه است، مي تواند باعث شکستن استخوان فک شود.نوعي دارو پوکي استخوان – به نام بيسفوفونات bisphosphonates – ممکن است کمي خطر ابتلا به يک بيماري نادر به نام استئونکروز* osteonecrosis را افزايش دهد که منجر به مرگ استخوان فک مي شود. اين شرايط تنها پس از انجام جراحي هاي دنداني نگران کننده است. اگر بيسفوسفونات مصرف مي کنيد حتما به دندانپزشک خود اطلاع دهيد.

* استئونکروزيس osteonecrosis نام ديگر آن Avascular necrosis (AVN) است: اين شرايط زماني رخ مي دهد که خون به استخوان نمي رسد. از آنجايي که استخوان يک بافت زنده است، قطع خون رساني به آن منجر به مرگ استخوان مي شود. اگر اين شرايط متوقف نشود، در نهايت باعث فروپاشي استخوان مي شود.

7. لثه هاي رنگ پريده نشانه کم خوني يا آنميAnemia

بهداشت دهان و دندان از ابتلا به چه بيماري هايي جلوگيري مي کند؟

اگر دچار کم خوني باشيد، دهانتان ممکن است دردناک و کم رنگ باشد و زبانتان نيز ملتهب و صاف (گلوسيت* glossitis) مي شود. زماني که دچار کم خوني هستيد، خون شما گلبول قرمز کافي ندارد و يا اينکه گلبول هاي قرمز خونتان هموگلوبين* کافي ندارند. در نتيجه بدن اکسيژن کافي دريافت نمي کند. انواع مختلفي از کم خوني يا آنمي وجود دارد و روش هاي درماني آن ها نيز متفاوت هستند. در مورد نوع کم خوني خود و روش درمان آن با پزشک مشورت کنيد.

*گلوسيتglossitis: به التهاب زبان اشاره دارد. اين شرايط باعث ورم زبان، تغيير رنگ آن و تغيير ظاهر سطح زبان مي شود.

* هموگلوبين Hemoglobin يا hb: پروتئيني است که در گلبول‌هاي قرمز خون وجود دارد و نقش آن حمل و نقل اکسيژن و دي اکسيدکربن در خون است.

اگر مي خواهيد بيشتر بدانيد : درمان کم خوني با يک دمنوش خوش طعم خانگي

اگر مي خواهيد بيشتر بدانيد : همه چيز درباره کم خوني

اگر مي خواهيد بيشتر بدانيد : نشانه‌هاي کم خوني را بشناسيد

8. اختلالات خوردن باعث ساييده شدن ميناي دندان مي شوند!

بهداشت دهان و دندان از ابتلا به چه بيماري هايي جلوگيري مي کند؟

دندانپزشک ممکن است اولين شخصي باشد که متوجه يک اختلال خوردن مانند بوليميا* bulimia در شما شود. اسيد معده ناشي از استفراغ کردن هاي مداوم باعث فرسايش شديد ميناي دندان مي شود. همچنين استفراغ عمدي و استفاده از ملين ها باعث التهاب دهان، گلو و غدد بزاقي و همچنين بد بو شدن دهان مي شود.آنورکسيا* Anorexia، بوليميا و ساير اختلالات خوردن ممکن است باعث کمبود جدي مواد مغذي در بدن شوند که اين مسئله روي سلامت دندان هايتان تاثير مي گذارد.

* بوليميا Bulimia nervosa : نوعي پرخوري عصبي است. در اين بيماري فرد ابتدا مقدار زيادي غذا مي‌خورد و سپس با ايجاد استفراغ عمدي يا مصرف ملين مي‌کوشد از افزايش وزن خود جلوگيري کند. شيوع اين بيماري در زنان جوان بيشتر است.

* بي اشتهايي عصبي Anorexia nervosa :نوعي اختلال رواني در غذا خوردن است که در آن بيمار از خوردن غذا به ميزان کافي و با وجود گرسنگي امتناع ميورزد. اين روند که معمولاً با آغاز و زياده‌روي در يک رژيم غذايي آغاز مي‌شود به دليل کاهش شديد وزن مي‌تواند منجر به مخاطرات مرگباري گردد.

اگر مي خواهيد بيشتر بدانيد : دشمن ميناي دندان را بشناسيد

9. برفک دهان (Thrush) مي تواند نشانه ويروس اچ آي وي HIV باشد!

بهداشت دهان و دندان از ابتلا به چه بيماري هايي جلوگيري مي کند؟

افراد مبتلا به ويروس HIV يا ايدز ممکن است دچار برفک ها يا زگيل هاي دهاني، تب خال fever blisters، آفت دهاني canker sores و لکوپلاکياي مويي* hairy leukoplakia شوند که لکه هاي سفيد و خاکستري روي زبان يا داخل گونه هستند. سيستم ايمني ضعيف بدن و ناتواني آن براي از بين بردن عفونت مقصرهاي اين مشکلات هستند. همچنين مبتلايان به ايدز يا ويروس HIV ممکن است خشکي دهان را نيز تجربه کنند که خطر پوسيدگي دندان را افزايش داده و جويدن، خوردن، بلع يا صحبت کردن را نيز مشکل مي سازد.

* لکوپلاکياي مويي hairy leukoplakia: يک لکه سفيد در کنار زبان است که داراي ظاهري راه راه و مودار مي باشد و از نشانه هاي قطعي بيماري ايدز يا ابتلا به ويروس اچ آي وي محسوب مي شود.

اگر مي خواهيد بيشتر بدانيد : اولين علايم ايدز در دهان را بشناسيد

اگر مي خواهيد بيشتر بدانيد : ايدز چيست؟

اگر مي خواهيد بيشتر بدانيد : مبتلايان به اين 4 مشکل پوستي، آزمايش ايدز بدهند

10. درمان بيماري لثه ممکن است به بيماري آرتريت روماتوئيد rheumatoid arthritis يا RA کمک کند.

بهداشت دهان و دندان از ابتلا به چه بيماري هايي جلوگيري مي کند؟

افراد مبتلا به آرتريت روماتوئيد rheumatoid arthritis يا RA هشت برابر بيشتر از افرادي که به اين بيماري خود ايمني مبتلا نيستند، در معرض ابتلا به بيماري لثه مي باشند. التهاب ممکن است يک عامل مشترک در هر دو بيماري (آرتريت روماتوئيد و بيماري لثه) باشد. و اينطور اوضاع بدتر مي شود: افراد مبتلا به آرتريت روماتوئيد به علت آسيب به مفاصل انگشت در مسواک زدن و استفاده از نخ دندان دچار مشکل هستند. خبر خوب اينکه درمان التهاب لثه و عفونت موجود باعث کاهش درد و التهاب مفصلي نيز مي شود.

اگر مي خواهيد بيشتر بدانيد : روماتيسم مفصلي يا آرتريت روماتوئيد چيست؟

اگر مي خواهيد بيشتر بدانيد : تفاوت آرتريت با آرتروز چيست؟

11. ارتباط بين از دست دادن دندان ها و بيماري کليوي چيست؟

بهداشت دهان و دندان از ابتلا به چه بيماري هايي جلوگيري مي کند؟

بزرگسالاني که دندان ندارند، بيش از ديگر بزرگسالان که هنوز دندان دارند در معرض ابتلا به بيماري هاي مزمن کليه هستند. اينکه چطور بيماري کليه و بيماري پريودنتال* periodontal disease با هم ارتباط دارند، هنوز کاملا و به طور دقيق مشخص نشده است. اما محققان فکر مي کنند که التهاب مزمن ممکن است يک تهديد رايج براي ابتلا به اين شرايط باشد. بنابراين مراقبت از دندان ها و لثه ها ممکن است خطر بروز مشکلات مزمن کليوي را کاهش دهد.

* بيماري پيرادنداني يا پريودنتال periodontal disease:به بيماري بافت‌هاي نگهدارنده دندان‌ها گفته مي‌شود. بافت‌هاي نگهدارنده دندان‌ها عبارتند از لثه، الياف اتصال دهنده دندان به استخوان و بافت استخواني اطراف دندان. اگر بهداشت دهان و دندان به درستي رعايت نشود با ايجاد پلاک دنداني و ترشح سموم از ميکروب‌هاي آن، بافتهاي مجاور تحت تأثير قرار مي‌گيرند. اگر مشکلي در هر يک از اجزا نگهدارنده دندان در استخوان ايجاد شود فرد دچار بيماري پريودنتال شده است.

12. بيماري هاي لثه باعث زايمان زودرس مي شوند!

بهداشت دهان و دندان از ابتلا به چه بيماري هايي جلوگيري مي کند؟

اگر يک خانم باردار هستيد و دچار بيماري لثه مي باشيد، احتمال اينکه نوزادتان خيلي زودتر از زمان مناسب به دنيا بيايد يا خيلي کوچک باشد، افزايش پيدا مي کند. اينکه بيماري لثه و زايمان زودرس يا کوچک بودن نوزاد چه ارتباطي به يکديگر دارند، به طور کامل درک نشده است. التهاب زمينه (التهاب موجود در لثه ها) يا عفونت ها ممکن است عامل اين مشکل باشند. به نظر مي رسد بارداري و تغييرات هورموني مربوط به آن نيز بيماري لثه را بدتر مي کنند. براي چگونگي محافظت از خود يا نوزادتان با متخصص زنان و زايمان يا دندانپزشک مشورت کنيد.

13. لثه هاي سالم چه شکلي هستند؟

بهداشت دهان و دندان از ابتلا به چه بيماري هايي جلوگيري مي کند؟

لثه هاي سالم صورتي و مستحکم هستند، نه قرمز و ملتهب. براي حفظ سلامت لثه ها، بهداشت دهان و دندان را رعايت کنيد. حداقل دو بار در روز مسواک بزنيد و يک بار در روز نخ دندان استفاده کنيد، يک يا دو بار در روز دهانتان را با دهانشويه ضدعفوني کننده بشوييد، به طور منظم به دندانپزشک مراجعه کنيد و از سيگار کشيدن يا جويدن تنباکو اجتناب کنيد.


seemorgh.com/healt
منبع: سيمرغ



ارسال نظر شما

Protected by FormShield

اخبار خواندنی

علايم سوء هاضمه و روش هاي پيشگيري از سوء هاضمه

دچار تنگي دريچه قلب هستم براي درمان چه کاري انجام دهم؟

روش خانگي براي تشخيص کبد چرب

درد پهلو نشانه چيست

فشار خون پايين چيست؟ + دلايل فشار خون پايين

تکنيک هاي طلايي براي درمان سريع سردرد ساده

فيبروز کبدي چيست؟ آيا فيبروز درمان مي شود؟

تدابير طب سنتي براي درمان آلرژي بهاره

مراقب مصرف مکمل ويتامين D باشيد

فشار خون در هر سني چند است و براي درمان فشار خون چه کنيم؟

چه عواملي خطر بروز سرطان روده بزرگ را افزايش مي دهند؟

درمان آمبولي ريه با چه روش هايي امکان پذير است؟

سکته مغزي و آنوريسم مغزي چه تفاوتي با هم دارند؟

کلسترول چيست و براي درمان کلسترول خون چه بايد کرد؟

درمان گلودرد با غرغره هاي طبيعي

عواملي که خطر ابتلا به سندرم روده تحريک پذير را افزايش مي دهند

بيماري قلبي که باعث سکته مغزي مي شود

روشهاي پيشگيري از ماشين گرفتگي

علت وجود خون در ادرار

تضمين سلامت قلب با رعايت اين نکات

روش هاي پيشيگيري و درمان عرق سوز شدن

تاثير سير و پياز بر پيشگيري از سرطان روده بزرگ

نکات بهداشتي براي پيشگيري از ابتلا هاري

علت و درمان رماتيسم مفصلي از ديدگاه طب سنتي

آشنايي با دلايل اصلي سکته قلبي

هشدارهاي بدن براي مراحل اوليه ابتلا به سرطان

کاهش علايم آلرژي با اين خوراکي ها

با مصرف اين خوراکي ها کبد چرب را از خود دور کنيد

کاهش علايم آلرژي در بهار با توصيه هاي طب سنتي

کلسترول را با اين ورزش ها مغلوب کنيد

دلايل سرفه و سرفه هاي خطرناک را تشخيص دهيد

فتق ديسک چرا ايجاد مي شود و چطور از فتق ديسک پيشگيري کنيم

آترواسکلروز atherosclerosis يا تصلب شرايين چيست؟

ورم معده يا گاستريت Gastritis چيست و چطور درمان مي شود؟

تشخيص سرطان مقعد و روش هاي درمان سرطان مقعد

9 راه حل طبيعي براي کنترل فشار خون

هر آنچه بايد درباره انحراف شصت پا بدانيد

چرا ديدتان تار شده ؟

چرا سرم درد مي کند؟

علت تکان هاي شديد پا در خواب يا سندروم پاي بيقرار چيست؟

با زير بغلي که زياد عرق مي کند و هميشه خيس است چکار کنم؟

چند روش خانگي براي درمان درد سياتيک

پيشگيري از شايع ترين سرطان دنيا با مصرف سير و پيار

عواملي که خطر لخته شدن خون را افزايش مي دهند

کمر درد : حقايق و باورهاي غلطي که بايد بدانيد

نشانه هاي عجيب بيماري قلبي

اين بيماري ها باعث چاقي تان مي شوند

علائم کم کاري تيروئيد و هرآنچه بايد در مورد ان بدانيد

درمان سر درد با ماساژ نقاط فشاري در سر

درمان عفونت سينوس با روش هاي خانگي