آخرین اخبار

آيا هيپنوتيزم مي تواند به کاهش وزن شما کمک کند؟ تازه هاي سلامت

آيا هيپنوتيزم مي تواند به کاهش وزن شما کمک کند؟

  بزرگنمايي:

چه خبر - آيا کاهش وزن با هيپنوتيزم Hypnosis امکان پذير است؟

اين ايده که فرد وارد وضعيت ناخودآگاه (عدم هوشياري) شود و زماني که بيدار شد قادر باشد در برابر خوردن مقاومت کرده و وزن کم کند، براي بيشتر کساني که رژيم مي گيرند ايده خوبي به نظر مي رسد.
هيپنوتيزم به طور گسترده اي در کمک به غلبه بر ترس ها و تغيير رفتارهاي خاص، مانند مصرف الکل و مواد مخدر، استفاده مي شود.جالب اينجاست که برخي ادعا مي کنند که هيپنوتيزم به کاهش وزن هم کمک مي کند.
در اين مقاله شواهدي مورد بررسي قرار مي گيرند تا مشخص شود که آيا هيپنوتيزم مي تواند به کاهش وزن کمک کند و از افزايش مجدد آن جلوگيري کند يا خير؟

هيپنوتيزم چيست؟

آيا کاهش وزن با هيپنوتيزم امکان پذير است؟

هيپنوتيزم وضعيتي از هوشياري است که شامل افزايش توجه و تمرکز، کاهش آگاهي نسبت به محيط اطراف و افزايش پاسخ به القاي تلقينات است.

دو نظريه متفاوت در مورد چگونگي عملکرد هيپنوتيزم وجود دارد:

1- نظريه وضعيت state theory بيان مي کند که افراد مورد نظر وارد يک وضعيت متناوب (يکي در ميان) از آگاهي (هوشياري) مي شوند که با عملکرد تغيير يافته مغز همراه است و به اثرات هيپنوتيزم مربوط مي شود.
2- نظريه عدم وضعيت non-state theory بيان مي کند که هيپنوتيزم يک وضعيت تغيير يافته از آگاهي نيست. در عوض فرد هيپنوتيزم شده به تلقينات پاسخ مي دهد و به جاي اينکه تحت کنترل هيپنوتيزم کننده باشد، فعالانه در جلسه ها شرکت مي کند.(يعني هيپنوتيزم شونده تحت کنترل هيپنوتيزم کننده نيست بلکه هيپنوتيزم کننده با ضمير ناخودآگاه هيپنوتيزم شونده ارتباط برقرار مي کند.)
تکنيک هاي مختلفي براي هيپنوتيزم وجود دارد. يکي از رايج ترين آنها تکنيک تثبيت چشم eye-fixation است؛ در اين تکنيک فرد به شکل مداوم به يک شي روشن خيره مي شود تا اينکه چشم ها به تدريج بسته مي شوند.
زماني که وارد وضعيت هيپنوتيزم مي شويد، تلقين پذيرتر مي شويد و احتمالا بيشتر شنوا و پذيراي تغييرات مثبت در رفتارهاي خود مي شويد.
ورود به حالت ترنس (از خود بي خود شدن) هيپنوتيزم hypnotic trance اغلب به عنوان يک حالت آرام از آگاهي توصيف مي شود. زماني که در حالت ترنس trance هستيد، هيپنوتيزم کننده تلقينات کلامي براي شما بيان مي کند، از جمله: "زماني که بيدار شدي، انگيزه بيشتري خواهي داشت" يا " ديگر الکل نخواهي خورد"
برخي ادعا مي کنند هيپنوتيزم مي تواند خاطرات سرکوب شده را بازيابي کند، آلرژي ها را درمان کند، اعتياد را درمان کند و اضطراب و افسردگي را کاهش دهد.

اگر مي خواهيد بيشتر بدانيد : آيا هيپنوتيزم واقعيت دارد؟

هيپنوتيزم مي تواند بر روي برخي رفتارهاي خاص تاثير بگذارد

برخي بررسي ها نشان داده اند که هيپنوتيزم در اصلاح رفتارهاي مختلف، از جمله سيگار کشيدن و مصرف مواد مخدر موثر است.
در يک مطالعه، 286 سيگاري تحت مشاوره يا هيپنوتيزم استاندارد براي کمک به ترک سيگار قرار گرفتند. پس از 6 ماه 26 درصد در گروهي که هيپنوتيزم شدند سيگار را ترک کردند و در مقابل در گروهي که تحت مشاوره قرار گرفتند، 18 درصد سيگار را ترک کردند. ميزان اين تفاوت حتي پس از يک سال قابل توجه تر بود.
در يک بررسي ديگر، 9 معتاد خياباني به متادون که طي 10 هفته در جلسات گروهي هيپنوتيزم مورد بررسي قرار گرفتند. بعد از 6 ماه اين افراد به طور کامل مصرف مواد مخدر را متوقف کرده بودند.
علاوه بر اين بررسي هاي ديگر نشان داده اند که هينوتراپي hypnotherapy (درمان از طريق هيپنوتيزم) در گروه هاي خاصي از افراد به بهبود اعتماد به نفس، کاهش عصبانيت و تحريک پذيري، مديريت استرس و درمان بي خوابي کمک مي کند.
با اين حال پژوهش مورد نظر در مورد مزيت هاي هيپنوتيزم محدود است و بر روي گروه کوچک و خاصي از بيماران تمرکز کرده است. براي تعيين چگونگي تاثير هيپنوتيزم بر روي عموم افراد مطالعات بزرگتري لازم است.

هيپنوتيزم ممکن است فرايند کاهش وزن را بهبود بخشد

آيا هيپنوتيزم مي تواند به کاهش وزن شما کمک کند؟

علاوه بر مزيت هاي بالقوه اي که هيپنوتيزم دارد، محققان نشان داده اند که هيپنوتيزم ممکن است باعث کاهش وزن شود.
در يک بررسي به 60 فرد چاق مبتلا به آپنه خواب يا توصيه ها و مشاوره هاي رژيمي شد، يا براي کاهش استرس و يا براي کاهش ميزان کالري دريافتي مورد هيپنوتراپي قرار گرفتند.

اگر مي خواهيد بيشتر بدانيد : دچار آپنه خواب شده ايد اگر اين 7 علائم را داريد

اگر مي خواهيد بيشتر بدانيد : انواع آپنه خواب، علائم، شيوع، علل و درمان هر يک از آنها

پس از 3 ماه اعضاي هر سه گروه به ميزان قابل مقايسه اي وزن خود را کاهش دادند. با اين حال تنها گروهي که هيپنوتراپي را براي کاهش استرس دريافت مي کردند، کاهش وزن خود را تا 18 ماه بعد حفظ کردند.
در يک بررسي ديگر 109 نفر براي کاهش وزن مورد رفتار درماني قرار گرفتند، عده اي با هيپنوتيزم و عده اي بدون هيپنوتيزم. پس از دو سال گروهي که همراه با هيپنوتراپي تحت درمان بود، کاهش وزن را ادامه داد، در حاليکه گروه ديگر تغييرات کمتري را در وزن نشان داد.
به علاوه تجزيه و تحليل بسياري از مطالعات انجام شده نشان مي دهد که افزودن هيپنوتيزم به درمان شناختي رفتاري براي کاهش وزن منجر به کاهش تقريبا دو برابر وزن شد.
با اين حال تحقيق در مورد اثرات بالقوه هيپنوتيزم بر کاهش وزن محدود است. براي بررسي چگونگي مديريت وزن با هيپنوتيزم مطالعات بيشتري لازم است.

هيپنوتيزم بايد همراه با ساير روشهاي کاهش وزن باشد

مطالعات بسيار کمي وجود دارند که تنها تاثيرات هيپنوتيزم بر روي کاهش وزن را بررسي مي کنند. نياز به يادآوري نيست که در اين بين معمولا خطاهايي در روش اين مطالعات وجود دارد که مي تواند نتايج را منحرف کند.
اکثر پژوهش هايي که نشان دهنده تاثير مثبت هيپنوتيزم بر کاهش وزن بوده اند، از هيپنوتيزم در ترکيب با يک برنامه مديريت وزن استفاده کرده اند.
در اين بررسي ها هيپنوتيزم زماني به کاهش وزن کمک کرد که با مشاوره هاي رژيم غذايي يا رفتار درماني همراه بوده است. براي مشخص کردن اينکه هيپنوتيزم چگونه به تنهايي ممکن است بر روي کاهش وزن تاثير بگذارد، بررسي هايي با کيفيت بالاتر لازم است.
براي دستيابي به بهترين نتايج هيپنوتيزم بايد به يک برنامه درماني اضافه شود که شامل ايجاد يک رژيم غذايي سالم و تغيير در سبک زندگي نيز باشد.

هيپنوتيزم ممکن است براي همه موثر نباشد

بررسي ها نشان داده اند که برخي افراد ممکن است به تاثيرات هيپنوتيزم حساس تر باشند و بنابراين سود بيشتري از آن مي برند. به ويژه برخي ويژگي هاي شخصيتي خاص مي تواند ميزان حساسيت فرد به هيپنوتيزم را مشخص کند.
ويژگي هايي مانند مقاومت، از خودگذشتگي و ميزان پذيرش نظريه هاي جديد، همه ويژگي هايي هستند که با ميزان حساسيت بالاتر فرد نسبت به هيپنوتيزم در ارتباط مي باشند.علاوه بر اين افراد رويا پرداز يا کساني که داراي تخيلات زنده هستند و از واقعيت فاصله مي گيرند، احتمالا راحت تر هيپنوتيزم مي شوند.
در مقابل، بررسي ها نشان داده اند کساني که سريع تصميم گيري مي کنند، نسبت به هيپنوتيزم احتمالا زياد تاثير پذير نيستند. بررسي هاي ديگر نشان داده اند که حساسيت به هيپنوتيزم پس از سن 40 سالگي افزايش پيدا مي کند و خانم ها، بدون توجه به سن، نسبت به هيپنوتيزم حساس تر هستند.
اگر شما داراي اين ويژگي هاي شخصيتي هستيد يا در اين دسته قرار مي گيريد، هيپنوتيزم احتمالا براي شما موثر خواهد بود. براي ديگران هيپنوتيزم ممکن است همان نتايج موثر را براي برخي در پي نداشته باشد.

هيپنوتيزم يک روش درمان سريع نيست

گرچه در برخي بررسي ها مشخص شده که هيپنوتيزم به کاهش وزن کمک مي کند، اما نبايد به عنوان يک روش درماني مستقل يا يک روش جادويي براي کاهش وزن در نظر گرفته شود.
در حقيقت اکثر بررسي هايي که مزيت هيپنوتيزم را نشان داده اند، علاوه بر هيپنوتيزم از رفتار درماني يا يک برنامه مديريت وزن هم استفاده کرده اند.
هيپنوتيزم بايد به عنوان ابزاري براي اصلاح رفتارهاي خاصي استفاده شود که ممکن است باعث افزايش وزن شوند. شما باز هم بايد زمان و تلاش بيشتري براي ديدن نتيجه صرف کنيد.
ميوه و سبزيجات بيشتري بخوريد، ميزان مصرف غذاهاي فرآوري شده و قند را کاهش دهيد و حتما فعاليت بدني منظم داشته باشيد تا وزن خود را کاهش دهيد – با کمک هيپنوتيزم يا بدون آن.

اگر مي خواهيد بيشتر بدانيد : کاهش وزن شما با دانستن اين نکات ساده و ممکن مي شود!!


منبع: سيمرغ



ارسال نظر شما

Protected by FormShield

اخبار خواندنی

فوايد علمي براي استفاده از ظروف مسي

شارژ و ترميم سلول هاي مغز با اين ورزش

6 تغيير ساده و مهم براي حفظ سلامت و عمر طولاني تر

علت خواب آلودگي بهاري چيست و چطور با خواب آلودگي مقابله کنيم؟

8 قسمت بدن که نبايد لمس کنيد

مسموميت با قارچ سمي را چطور درمان کنيم

غذاهاي مفيد و مضر براي شما که حساسيت فصلي داريد

چرا پشت سر هم عطسه مي کنم؟ آيا عطسه در خواب اتفاق مي افتد؟

خواب راحت شبانه با ترک اين عادت هاي اشتباه

10 بيماري عجيب و هولناک که از طريق نيش پشه منتقل مي شوند

روش هاي طبيعي براي افزايش هورمون شادي

علايم نشان دهنده بيماري در چشم ها

12 دليل براي نفخ ناگهاني

هنگام انجام فعاليت هاي خلاقانه موسيقي گوش ندهيد

علت عرق زياد زير بغل و روش هاي درمان

علت تيک هاي عصبي چيست؟ آيا تيک عصبي درمان مي شود؟

براي به تعويق انداختن پيري مغز بايد اين دو نکته را رعايت کنيد

داغ شدن بدن نشانه چيست؟ چرا هميشه بدنم گرم است؟

باکتري سالمونلا در ماهي قرمز و بيماري هاي ناشي از آن

ژله و پاستيل چه خواصي دارد و براي چه کساني ممنوع است؟

افزايش وزن در تعطيلات و باورهاي غلطي که بايد کنار بگذاريد

روش هايي براي درمان ميگرن بدون نياز به دارو

دوش گرفتن با آب سرد چه فوايدي براي سلامت دارد؟

عوامل تهديد کننده قلب از شب کاري گرفته تا ازدواج ناشاد

خطرناک ترين شوينده هاي خانه تکاني کدامند؟

آيا توقف قلب امکان پذير است؟ به بهانه پخش برنامه عصر جديد

چگونه طول عمرمان را مثل يک ورزشکار افزايش دهيم

علت سردي پاها چيست؟

گياهان آپارتماني که نگهداري آنها براي حفظ سلامت ضروري هستند

مهم ترين دلايل پزشکي کم اشتهايي چيست؟

شوينده هاي شيميايي که براي خانه تکاني نوروز نبايد استفاده کنيد

مشکلات بينايي نوزادان چه علايمي دارد

هر آنچه بايد در مورد مدفوع بدانيد + پيوند مدفوع چيست؟

کدام بيماري ها باعث بر هم خوردن تعادل شما مي شوند؟

چرا با افزايش سن حس بويايي کاهش پيدا مي کند

خطرات مصرف عطر و ادکلن که تاکنون نشنيده ايد!

پير شدن غير عادي مغز با اين علايم همراه است

نوار مغز EEG چيست و چه زماني بايد نوار مغز بگيريد؟

علايمي که نشان ميدهد متابوليسمتان کند است

اين سرفه ها يعني قلب شما بيمار است، مراقب باشيد

مراقب سم خطرناک سيب زميني سبز رنگ باشيد

چشم قهوه اي ها بيشتر به افسردگي فصلي دچار مي شوند يا چشم آبي ها؟

آيا قرص لاغري واقعا باعث کاهش وزن مي شود؟

علت داغ کردن بدن چيست؟

6 استفاده خانگي قرص آسپرين، از درمان شوره سر تا رفع جوش پوستي

چرا هميشه خسته ام؟ چطور از خستگي مزمن خلاص شويم؟

مور مور شدن وبي حسي دست و پا نشانه چيست؟

کاهش وزن با رژيم ماست + برنامه غذايي روزانه با ماست

مشکلات دست ها که نشان دهنده بيماري است

آلوده ترين اشيائي که هر روز به آنها دست مي زنيم