آخرین اخبار

درمان آرتروز زانو با روش هاي غيردارويي بيماري ها و پيشگيري

درمان آرتروز زانو با روش هاي غيردارويي

  بزرگنمايي:

چه خبر - روش هاي اصولي براي درمان آرتروز زانو

آرتروز زانو، شايع‌ترين بيماري مفصلي در سالمندان است که درصد قابل توجهي از مراجعه‌کنندگان به کلينيک‌هاي متخصصان طب فيزيکي و توانبخشي به آن مبتلا هستند. براساس مطالعه‌اي که در کشور انجام شده، تخمين زده مي‌شود از هر پنج ايراني بالاي 15 سال، يک نفر به درجاتي از آرتروز زانو مبتلا باشد. از سوي ديگر، اکنون حدود هفت و نيم ميليون سالمند در کشور زندگي مي‌کنند که تا 15 سال آينده جمعيت آنها دو برابر خواهد شد. بنابراين به نظر مي‌رسد با افزايش متوسط سن جمعيت در کشور، شيوع اين بيماري بيشتر شود.
به گفته دکتر سيداحمد رئيس‌السادات، دبير انجمن طب فيزيکي و توانبخشي ايران و عضو هيات علمي بيمارستان شهيد مدرس دانشگاه علوم پزشکي شهيد بهشتي، آرتروز جنبه‌هاي مختلف زندگي فرد را تحت تاثير قرار مي‌دهد. از اختلال خواب و عوارض رواني در طول دوره درد گرفته تا کاهش توان فعاليت‌هاي فيزيکي که همه اين موارد مي‌تواند موجب اختلال عملکرد و کاهش کيفيت زندگي شود.

اگر مي خواهيد بيشتر بدانيد : آرتروز چيست و چگونه درمان مي شود؟

اگر مي خواهيد بيشتر بدانيد : ورزشي فوق العاده براي آرتروز زانو

روش هاي اصولي براي درمان آرتروز زانو

علائم آرتروز:

در فرآيند اين بيماري تغييراتي در غضروف مفصل زانو، استخوان و بافت نرم مجاور آن رخ مي‌دهد که مجموعا موجب بروز اين علائم مي شود:

- درد
- خشکي
- سفتي
- گهگاه تورم
- تغيير شکل مفصل
درمان آرتروز:

با وجود تلاش‌ها و تحقيقات فراوان، متاسفانه تاکنون درمان و علاج قطعي براي آرتروز وجود ندارد؛ بنابراين هدف از درمان اين بيماري:

- کنترل علائم آزاردهنده
- آهسته کردن روند پيشرفت بيماري
- پيشگيري از ابتلاي ساير مفاصل
- بهبود عملکرد فردي و اجتماعي بيماران

همانند آنچه در ديگر بيماري‌هاي مزمن به چشم مي‌خورد‌، روابط تنگاتنگ پزشک و بيمار نقش کليدي دارد. از يک سو بيمار بايد بداند با بيماري مزمني مواجه است که نياز به مراقبت و پايش مداوم دارد. آگاهي از عوامل خطر بيماري و علل تشديد و تخفيف علائم، منطقي کردن انتظارات از نتيجه درمان و پايبندي در نتيجه‌گيري مطلوب تاثيرگذار است. از سوي ديگر، پزشک هم بايد نقشه راه مديريت اين بيماري را با توجه به امکانات و نيازهاي بيمار و به صورت مرحله به مرحله، طرح‌ريزي کند. راهکارهاي کنترل اين بيماري شامل درمان‌هاي دارويي و جراحي است.

علل بيماري آرتروز:- افزايش سن
- جنس مونث
- چاقي
- فاکتورهاي ژنتيک
عوامل محيطي موثر در ايجاد و پيشرفت آرتروز: - آسيب‌هاي قبلي به زانو که باعث صدمه ديدن مينيسک meniscus يا رباط‌هاي زانو شده باشد
- ضعف عضلاني بخصوص عضلات چهارسر ران
- شغل‌هايي که در آنها فرد مجبور است مدت زمان زيادي در حالت زانوي خم شده قرار گيرد
- برخي ورزش‌هاي شديد و حرفه‌اي (خصوصا کشتي و فوتبال)

اگر مي خواهيد بيشتر بدانيد : درمان پارگي منيسک زانو بدون عمل جراحي با 3 تمرين +فيلم تمرينات درماني

پيشگيري از بيماري آرتروز:- اصلاح چاقي
- اصلاح ضعف عضلاني
- ايجاد تغييرات لازم در محيط کار
- پيشگيري از آسيب‌هاي ورزشي
- درمان مناسب و بموقع آسيب‌هاي وارده به زانو
مبتلايان به آرتروز چه ورزشي انجام دهند؟ورزش به تنهايي مي‌تواند علائم آرتروز را کنترل کند؟

فعاليت فيزيکي ناکافي علاوه بر افزايش خطر ابتلا به آرتروز زانو، سبب افزايش شدت علائم آرتروز در مبتلايان مي‌شود. يک برنامه ورزشي هوازي منظم در سه تا شش ماه (مانند پياده‌روي سريع‌، دويدن و دوچرخه‌سواري) حتي بدون ورزش‌هاي تقويتي مي‌تواند در کاهش درد، عملکرد فيزيکي و کيفيت زندگي بيماران مبتلا به آرتروز زانو موثر باشد. اين موضوع نشان‌دهنده اهميت ورزش‌هاي هوازي ساده‌اي مانند پياده‌روي است. در اين شرايط توصيه مي‌شود پياده‌روي در سطوح بدون شيب انجام شده و بخصوص از حرکت در سراشيبي‌ها خودداري شود. در صورتي که چنين مکان‌هايي در دسترس افراد نباشد، مي‌توان از تردميل که قابليت تنظيم شيب را دارد، به عنوان جايگزيني براي پياده‌روي استفاده کرد. البته هنگام استفاده از تردميل، استفاده از کفش ورزشي مناسب براي کاهش فشار وارده بر مفاصل اندام‌هاي تحتاني ضروري است.
به طور کلي نمي‌توان در مورد اين که کدام ورزش، با چه شدت و مدت زماني براي بيماران مناسب است، نسخه کلي تجويز کرد. بهتر است بيمار پس از مشورت با پزشک به برنامه ورزشي خاص خود متعهد باشد. توانايي فيزيکي بيمار، وجود بيماري‌هاي ديگر مانند بيماري‌هاي قلبي و ديابت نيز در نوع ورزش تجويزي موثر است. در بيماراني که آرتروز متوسط تا پيشرفته دارند، ورزش‌هاي آبي (مانند پياده‌روي در آب‌هاي عميق) شايد بيشتر از ورزش‌هاي ديگر قابل تحمل باشد. در اين بيماران، ورزش‌هايي مانند دويدن يا ورزش‌هاي نيازمند جهيدن مي‌تواند منجر به تخريب بيشتر مفاصل شود. در افراد چاق هم استفاده از دوچرخه ثابت با ارتفاع بلند صندلي که فشار زانوها را کمتر مي‌کند، گزينه مناسبي است. با وجود اين فوايد، هنوز نمي‌توان گفت ورزش به تنهايي مي‌تواند علائم آرتروز را کنترل کند و يک رويکرد ترکيبي درماني، مورد نياز است.

کاهش وزن در کاهش و کنترل علائم آرتروز موثر است؟

چاقي، مهم‌ترين عامل قابل اصلاح در ابتلا به آرتروز زانو و برخي ديگر از مفاصل است. کاهش وزن هم در پيشگيري از ابتلا به آرتروز و هم در بهبود شدت علائم مبتلايان موثر است. طبق تحقيقات جديد، بافت چربي علاوه بر ايجاد فشار مکانيکي روي مفاصل تحمل‌کننده وزن، با ترشح هورمون، اثر نامطلوب روي مفاصل دارد. بنابراين افزايش وزن مي‌تواند حتي مفاصلي که تحمل‌کننده وزن نيستند را به آرتروز مبتلا کند. بهترين اثر در تخفيف علائم آرتروز زانو در صورت کاهش حداقل 10 درصد وزن بدن به دست مي‌آيد. فرآيند کاهش وزن بدن بهتر است شامل برنامه‌ريزي حداقل شش ماهه ترکيبي از رژيم‌درماني و فعاليت فيزيکي باشد.
در رژيم‌هاي غذايي کاهش وزن بخصوص در افراد مسن، توجه به انجام همزمان ورزش‌هاي تقويتي براي جلوگيري از تضعيف قدرت عضلاني لازم است.

استفاده از زانوبند، کفي و عصا در کاهش و کنترل آرتروز موثر است؟

روش هاي اصولي براي درمان آرتروز زانو

استفاده از انواع خاصي از کفي و زانو بند در موارد خاص، بويژه در بيماران با بدشکلي زانو (زانوي پرانتزي يا ضربدري) و کساني که از ناپايداري مفصل زانو رنج مي‌برند، مي‌تواند در تخفيف علائم، کمک‌کننده باشد. البته توصيه مي‌شود اين وسايل حتما پس از معاينه و مشورت پزشک تهيه شود تا از هزينه اضافي در بيماراني که سودي از وسايل نخواهند برد و توزيع فشار نامناسب در موارد کاربرد اشتباه اجتناب شود.
وسايل کمکي مانند عصا مي‌توانند فشار وارده به مفصل زانو را تا 25 درصد کاهش دهند. اين وسايل کمکي مي‌توانند با کاهش درد، امکان پياده‌روي براي بيمار فراهم و از بي‌تحرکي و عوارض ناشي از آن جلوگيري کنند و کيفيت زندگي را افزايش دهند. البته اندازه نامناسب يا اشتباه عصا هنگام استفاده مي‌تواند فشار وارد بر ساير مفاصل مانند مفصل ران يا مفاصل دست را افزايش دهد. طول مناسب عصا از کف زمين تا تروکانتر بزرگ استخوان ران (تقريبا محل درز جيب) و آرنج هم بايد حين گرفتن عصا تا 20 درجه خم باشد. بهتر است عصا در سمت پاي سالم نگه داشته شود، يعني در فردي با آرتروز زانوي سمت راست، عصا سمت چپ قرار گرفته و اگر مي‌خواهد جسم سنگيني حمل کند (مثلا کيسه خريد)، آن را در سمت راست حمل کند.

روش هاي اصولي براي درمان آرتروز زانو

کاهش و کنترل آرتروز با درمان هاي فيزيوتراپي:

همچنين درمان‌هاي فيزيوتراپي مانند گرما يا سرما درماني موضعي و الکتروتراپي* (TENS)Electrotherapy مي‌توانند به عنوان درمان‌هاي کمکي هنگام بروز علائم موثر باشد. در نهايت وقتي بيمار به هيچ يک از درمان‌هاي غيردارويي پاسخ مناسبي نمي‌دهد، استفاده از درمان‌هاي دارويي زير نظر پزشک متخصص آغاز مي‌شود.

*الکتروتراپي (TENS) : الکتروتراپي يک روش درماني فيزيکي است که در آن تحريکات الکتريکي با قرار گرفتن پد هاي الکتريکي بر روي پوست به اعصاب و فيبرهاي عضلاني اعمال مي شود.


منبع: jamejamonline.ir



ارسال نظر شما

Protected by FormShield

اخبار خواندنی

علايم سوء هاضمه و روش هاي پيشگيري از سوء هاضمه

دچار تنگي دريچه قلب هستم براي درمان چه کاري انجام دهم؟

روش خانگي براي تشخيص کبد چرب

درد پهلو نشانه چيست

فشار خون پايين چيست؟ + دلايل فشار خون پايين

تکنيک هاي طلايي براي درمان سريع سردرد ساده

فيبروز کبدي چيست؟ آيا فيبروز درمان مي شود؟

تدابير طب سنتي براي درمان آلرژي بهاره

مراقب مصرف مکمل ويتامين D باشيد

فشار خون در هر سني چند است و براي درمان فشار خون چه کنيم؟

چه عواملي خطر بروز سرطان روده بزرگ را افزايش مي دهند؟

درمان آمبولي ريه با چه روش هايي امکان پذير است؟

سکته مغزي و آنوريسم مغزي چه تفاوتي با هم دارند؟

کلسترول چيست و براي درمان کلسترول خون چه بايد کرد؟

درمان گلودرد با غرغره هاي طبيعي

عواملي که خطر ابتلا به سندرم روده تحريک پذير را افزايش مي دهند

بيماري قلبي که باعث سکته مغزي مي شود

روشهاي پيشگيري از ماشين گرفتگي

علت وجود خون در ادرار

تضمين سلامت قلب با رعايت اين نکات

روش هاي پيشيگيري و درمان عرق سوز شدن

تاثير سير و پياز بر پيشگيري از سرطان روده بزرگ

نکات بهداشتي براي پيشگيري از ابتلا هاري

علت و درمان رماتيسم مفصلي از ديدگاه طب سنتي

آشنايي با دلايل اصلي سکته قلبي

هشدارهاي بدن براي مراحل اوليه ابتلا به سرطان

کاهش علايم آلرژي با اين خوراکي ها

با مصرف اين خوراکي ها کبد چرب را از خود دور کنيد

کاهش علايم آلرژي در بهار با توصيه هاي طب سنتي

کلسترول را با اين ورزش ها مغلوب کنيد

دلايل سرفه و سرفه هاي خطرناک را تشخيص دهيد

فتق ديسک چرا ايجاد مي شود و چطور از فتق ديسک پيشگيري کنيم

آترواسکلروز atherosclerosis يا تصلب شرايين چيست؟

ورم معده يا گاستريت Gastritis چيست و چطور درمان مي شود؟

تشخيص سرطان مقعد و روش هاي درمان سرطان مقعد

9 راه حل طبيعي براي کنترل فشار خون

هر آنچه بايد درباره انحراف شصت پا بدانيد

چرا ديدتان تار شده ؟

چرا سرم درد مي کند؟

علت تکان هاي شديد پا در خواب يا سندروم پاي بيقرار چيست؟

با زير بغلي که زياد عرق مي کند و هميشه خيس است چکار کنم؟

چند روش خانگي براي درمان درد سياتيک

پيشگيري از شايع ترين سرطان دنيا با مصرف سير و پيار

عواملي که خطر لخته شدن خون را افزايش مي دهند

کمر درد : حقايق و باورهاي غلطي که بايد بدانيد

نشانه هاي عجيب بيماري قلبي

اين بيماري ها باعث چاقي تان مي شوند

علائم کم کاري تيروئيد و هرآنچه بايد در مورد ان بدانيد

درمان سر درد با ماساژ نقاط فشاري در سر

درمان عفونت سينوس با روش هاي خانگي