آخرین اخبار

درد مفصل شما مي تواند نشانه يکي از اين بيماري ها باشد!! بيماري ها و پيشگيري

درد مفصل شما مي تواند نشانه يکي از اين بيماري ها باشد!!

  بزرگنمايي:

چه خبر - درد مفصل هميشه نشانه آرتروز يا التهاب مفصل نيست

همه ما احتمالا آشنايي کمي با درد مفاصل داريم، اما با شرايط بيروني که منجر به ايجاد اين دردها مي شوند کمتر آشنايي داريم ( اين درد ها هميشه نشانه آرتروز يا التهاب مفصل نيست). عوامل زيادي در ايجاد درد دخالت دارند، در اين جا 6 موردي که بايد هنگام درد مفاصل در موردشان بينديشيد را به شما يادآورد مي شويم.

درد مفصل مي تواند به دليل واکنش به دارو باشد
درد مفصل مي تواند به دليل واکنش به دارو باشد

داروها شايد براي درمان شما توليد شده باشند، ولي بعضي از آنتي بيوتيک هاي خاص مثل پنيسيلين (penicillin) مي تواند منجر به واکنش تحريک کننده شود. به گفته دکتر لين وبستر (Lynn Webster) مدير سابق آکادمي پزشکي درد در آمريکا، شما مي توانيد نسبت به دارويي که مصرف کرده ايد واکنش التهابي آنتي بادي در بدن تان داشته باشيد، ولي يک دليل متمايز در اين جا ديده مي شود، شما شاهد اثرات در سراسر بدن تان هستيد.
ممکن است دچار راش پوستي شويد، چشم هايتان قرمز شود، يا دچار تحريک معده شويد. اگر به همراه اين نشانه ها متوجه درد مفصل شديد از پزشک تان بخواهيد که نشانه هاي شما را از وقتي شروع شده اند با زماني که داروي جديدي استفاده کرده ايد مقايشه کند ( اين واکنش ها معمولا در عرض سه هفته بعد از شروع داروي جديد از بين مي روند). مصرف آنتي هيستامين ها (Antihistamines) يا کورتيکواستروئيدها (corticosteroids) مي توانند اين علايم را از بين ببرند.

اگر مي خواهيد بيشتر بدانيد : شايع ترين عوارض جانبي داروها را بشناسيد

درد مفصل مي تواند نشانه ابتلا به نقرس باشد
درد مفصل مي تواند نشانه ابتلا به نقرس باشد

اين بيماري دردناک در اثر توليد اسيد اوريک بوجود مي آيد که به صورت کريستال، ايجاد شده و باعث التهاب مفاصل تان مي شود (افرادي که خطر بالاي ابتلا به نقرس دارند شامل کساني مي شوند که سابقه خانوادگي اين بيماري را داشته اند، افرادي که بيش از حد الکل مي نوشند، افرادي که اضافه وزن دارند، يا در مصرف غذاهايي که پورين (purines) بالايي دارند، زياده روي کرده باشند، مثل گوشت قرمز و غذاهاي دريايي).
احتمالا در مورد افرادي که از حمله بيماري به انگشت بزرگشان رنج مي برند، شنيده باشيد که معمولا اولين جايي است که بيماري نقرس به آن حمله مي کند، ولي مي تواند در ساير مناطق بدن مثل مچ پا و زانو توسعه پيدا کند. بيماري نقرس بيشتر مردان را مبتلا مي کند، ولي زنان هم از آن ايمن نيستند. ما معمولا اين بيماري را 20 سال بعد از يائسگي در زنان مشاهده مي کنيم.
پزشک تان با در نظر گرفتن علايم تان ممکن است مايعي از مفصل تان بيرون بکشد و براي تشخيص به دنبال کريستال هاي ايجاد شده در آن باشد. براي درمان ممکن است پزشک تان داروهاي مسکن مانند NSAIDS برايتان تجويز کند که التهاب را کاهش مي دهند. زماني را براي ورزش منظم کنار بگذاريد، ضمن اين که کم کردن مصرف گوشت هم کمک زيادي به درمان شما مي کند.

اگر مي خواهيد بيشتر بدانيد : چگونه به نقرس مبتلا مي شويم؟

درد مفصل مي تواند نشانه ابتلا به سارکوئيدوز (sarcoidosis) باشد
درد مفصل مي تواند نشانه ابتلا به سارکوئيدوز (sarcoidosis) باشد

يک سيتم ايمني سالم هر عاملي که سعي در بيمار کردن شما داشته باشد را از بين مي برد. ولي اگر سارکوئيدوز داشته باشيد، اين بيماري التهابي، شکستگي اي در عملکرد سيستم ايمني ايجاد مي کند که باعث مي شود سلول هاي ايمني در اندام هاي مختلف به صورت خوشه اي جمع شوند و منجر به نشانه هايي مثل تب، خستگي و خس خس شوند.
بر اساس مطالعه اي که در سال 2010 منتشر شده، حدود يک چهارم بيماران، همچنين نوعي از التهاب مفصل سارکوئيدوز معروف به درد مفاصل را هم تجربه مي کنند. از آن عجيب تر اين که اين افراد اغلب در بهار انعطاف پذيري بيشتري حس مي کنند(دانشمندان از علتش چيزي نمي دانند). خوشبختانه خيلي راحت و زود مي توانيد از اين مشکل رهايي پيدا کنيد، بيشتر اين دردهايي که در مفصل احساس مي کنيد در عرض چند ماه از بين خواهند رفت و افرادي که از التهاب مفصل سارکوئيدوز رنج مي برند، معمولا 6 ماه بعد از شروع مصرف داروي NSAID يا استروئيد، بهبود پيدا مي کنند.

درد مفصل مي تواند نشانه ابتلا به بيماري لايم (Lyme) باشد
درد مفصل مي تواند نشانه ابتلا به بيماري لايم (Lyme) باشد

کنه هاي کوچکي که مي توانند شما را نيش بزنند، آن هايي که نوعي خاص از باکتري را حمل مي کنند مي توانند شما را به بيماري لايم مبتلا کنند. ممکن است شاهد راش پوستي که با چشم قابل مشاهده است، نباشيد يا اصلا متوجه نيش کنه نشده باشيد. ولي اگر عفونت ناشناخته يا درمان نشده اي هفته هاست که در بدن تان پخش شده بر اساس گفته کالج آمريکايي روماتولوژي ممکن است که به بيماري لايم مبتلا شده باشيد.
بر اساس مطالعه اي که توسط محققان جان هاپکينز انجام شده، ممکن است اين بيماري با تب يا سردرد شروع شود و درد مفاصل هم جزو نشانه هاي شايع اين بيماري است. علايم ممکن است مزمن شوند و بعد از درمان هم ادامه داشته باشند. اين مطالعه نشان داد که، بيماران مبتلا به لايم نسبت به سايرين به احتمال 5 برابر بيشتر با مشکلاتي مثل خستگي و درد مفاصل روبرو مي شوند. اگر شما از هر دوي اين علايم رنج مي بريد، از پزشک تان بپرسيد در صورت ابتلا به بيماي لايم چگونه مي توانيد با آن مقابله کنيد.

درد مفصل مي تواند نشانه ابتلا به فيبروميالژيا (fibromyalgia) باشد
درد مفصل مي تواند نشانه ابتلا به فيبروميالژيا (fibromyalgia) باشد

زنان به مراتب بيشتر از مردان به اين بيماري دردناک مبتلا مي شوند و عوامل زيادي در آن دخيل هستند، از جمله استرس. اعتقاد بر اين است که، اين پاسخ التهابي در سيستم عصبي مرکزي است که سيگنال هاي درد را به اطرف بدن مي فرستند. در مطالعه اي که در سال 2014 انجام شد، اسکن هاي MRI نشان دادند، مغز به نشانه هاي حسي، واکنش بيش از حد نشان مي دهد (مانند صداها و بوها) و واکنش همراه با ناراحتي است. درد فقط در مفاصل تان وجود ندارد، هر جاي ديگري هم آن را حس مي کنيد. اگر علايمي ديگر مانند خستگي، سردرد، اضطراب و افسردگي را مشاهده مي کنيد به پزشکتان مراجعه نماييد.

اگر مي خواهيد بيشتر بدانيد : فيبروميالژيا يا اختلال درد مزمن

درد مفصل مي تواند نشانه ابتلا به سرطان استخوان باشد
درد مفصل مي تواند نشانه ابتلا به سرطان استخوان باشد

قبل از اين که بترسيد، بايد بدانيد شانس اين که درد استخوان تان مربوط به سرطان باشد، بسيار کم است. انجمن سرطان آمريکا برآورد مي کند، تنها 2970 بيمار جديد مبتلا به سرطان استخوان در سال 2015 تشخيص داده شده اند ( که در مقايسه با بيش از 93000 بيمار مبتلا به سرطان کوروکتال، مقدار کمي است). با اين حال، درد استخوان يکي از علايم کلاسيک سرطان استخوان است ( اگر توموري نزديک مفصل باشد، ممکن است تورم آن را هم حس کنيد) و اغلب شب ها يا زماني که فعاليت مي کنيد، بدتر مي شود.
به خاطر داشته باشيد که علايم مي تواند مشابه ساير بيماريها مثل آرتروز باشد. و نبايد در صورت تورم مفاصل تان، به بدترين شرايط فکر کنيد و بترسيد سرطان باشد. اگر اين ناراحتي بيشتر از دو هفته طول کشيد به پزشک تان مراجعه نماييد. احتمالا علت دردتان چيز ديگري به جز سرطان است، ولي بهتر است که حتما توسط پزشک مورد بررسي قرار بگيرد.

اگر مي خواهيد بيشتر بدانيد : درد مفصل


منبع: سيمرغ



ارسال نظر شما

Protected by FormShield

اخبار خواندنی

علايم سوء هاضمه و روش هاي پيشگيري از سوء هاضمه

دچار تنگي دريچه قلب هستم براي درمان چه کاري انجام دهم؟

روش خانگي براي تشخيص کبد چرب

درد پهلو نشانه چيست

فشار خون پايين چيست؟ + دلايل فشار خون پايين

تکنيک هاي طلايي براي درمان سريع سردرد ساده

فيبروز کبدي چيست؟ آيا فيبروز درمان مي شود؟

تدابير طب سنتي براي درمان آلرژي بهاره

مراقب مصرف مکمل ويتامين D باشيد

فشار خون در هر سني چند است و براي درمان فشار خون چه کنيم؟

چه عواملي خطر بروز سرطان روده بزرگ را افزايش مي دهند؟

درمان آمبولي ريه با چه روش هايي امکان پذير است؟

سکته مغزي و آنوريسم مغزي چه تفاوتي با هم دارند؟

کلسترول چيست و براي درمان کلسترول خون چه بايد کرد؟

درمان گلودرد با غرغره هاي طبيعي

عواملي که خطر ابتلا به سندرم روده تحريک پذير را افزايش مي دهند

بيماري قلبي که باعث سکته مغزي مي شود

روشهاي پيشگيري از ماشين گرفتگي

علت وجود خون در ادرار

تضمين سلامت قلب با رعايت اين نکات

روش هاي پيشيگيري و درمان عرق سوز شدن

تاثير سير و پياز بر پيشگيري از سرطان روده بزرگ

نکات بهداشتي براي پيشگيري از ابتلا هاري

علت و درمان رماتيسم مفصلي از ديدگاه طب سنتي

آشنايي با دلايل اصلي سکته قلبي

هشدارهاي بدن براي مراحل اوليه ابتلا به سرطان

کاهش علايم آلرژي با اين خوراکي ها

با مصرف اين خوراکي ها کبد چرب را از خود دور کنيد

کاهش علايم آلرژي در بهار با توصيه هاي طب سنتي

کلسترول را با اين ورزش ها مغلوب کنيد

دلايل سرفه و سرفه هاي خطرناک را تشخيص دهيد

فتق ديسک چرا ايجاد مي شود و چطور از فتق ديسک پيشگيري کنيم

آترواسکلروز atherosclerosis يا تصلب شرايين چيست؟

ورم معده يا گاستريت Gastritis چيست و چطور درمان مي شود؟

تشخيص سرطان مقعد و روش هاي درمان سرطان مقعد

9 راه حل طبيعي براي کنترل فشار خون

هر آنچه بايد درباره انحراف شصت پا بدانيد

چرا ديدتان تار شده ؟

چرا سرم درد مي کند؟

علت تکان هاي شديد پا در خواب يا سندروم پاي بيقرار چيست؟

با زير بغلي که زياد عرق مي کند و هميشه خيس است چکار کنم؟

چند روش خانگي براي درمان درد سياتيک

پيشگيري از شايع ترين سرطان دنيا با مصرف سير و پيار

عواملي که خطر لخته شدن خون را افزايش مي دهند

کمر درد : حقايق و باورهاي غلطي که بايد بدانيد

نشانه هاي عجيب بيماري قلبي

اين بيماري ها باعث چاقي تان مي شوند

علائم کم کاري تيروئيد و هرآنچه بايد در مورد ان بدانيد

درمان سر درد با ماساژ نقاط فشاري در سر

درمان عفونت سينوس با روش هاي خانگي