آخرین اخبار

بدن در موقع خواب چه کارهايي انجام مي دهد تازه هاي سلامت

بدن در موقع خواب چه کارهايي انجام مي دهد

  بزرگنمايي:

چه خبر -

کارهاي بدن‌ در موقع خواب

روزهايي که خيلي خسته‌ايد، استرس‌هاي زيادي را پشت سر گذاشته‌ايد و مشغله‌هاي زيادي داشته‌ايد، احتمالا فقط دوست داريد زير پتوي‌تان بخزيد و به خوابي عميق و طولاني فرو برويد. هيچ چيزي به اندازه‌ي يک خواب خوب شبانه، انرژي بخش نيست. صبح که از خواب بيدار مي‌شويد، سرحاليد و آماده‌ايد تمام کارهايي را که ديروز انجام‌شان غيرممکن به نظر مي‌‌رسيد انجام دهيد.

وزن کم مي‌کنيد

حتما عادت داريد صبح خودتان را وزن کنيد، يعني زماني که بدن‌تان کمترين وزن را دارد. اما نبايد خيلي هيجان زده شويد. کاهش وزن ناشي از خواب، بيشترش به خاطر آب است. با هر نفسي که در خواب مي‌کشيد، بخار آب دفع مي‌کنيد که مي‌تواند باعث کم شدن وزن‌تان شود. وقتي که در خواب هستيد، دي اکسيد کربن زيادي نيز از دست مي‌دهيد و براي همين حدود 500 گرم از وزن‌تان کم مي‌شود. حتما دل‌تان مي‌خواهد عددي که ترازو در صبح نشان مي‌دهد، ثابت بماند اما متاسفانه، وزن از دست رفته، در طول روز برمي‌گردد.

عضلات‌تان از کار مي‌افتند

حتي حين خواب‌هاي پرتکاپو و پر از جنب و جوشي که مي‌بينيد هم يک دليل وجود دارد که بدن شما، با وجود ذهني فعال، همچنان ساکت و بيحرکت باقي مي‌ماند.

تنها عضله‌اي که حين مرحله‌ي خواب عميق حرکت مي‌کند، عضله‌اي است که چشم‌هاي‌تان را کنترل مي‌کند. البته اين حرکت دائمي نيست و خواب عميق، فقط 20 دقيقه طول مي‌کشد. اما در اين هنگام، ساير عضلات بدن کاملا از کار افتاده هستند و شما اين را نمي‌دانيد.

بيشتر ما هرگز متوجه نمي‌شويم عضلات‌مان چطور موقتا از کار مي‌افتند، اما آنهايي که دچار فلج خواب (بختک) هستند، تا حدودي غيرفعال بودن عضلات‌شان را حس مي‌کنند، يعني بيدار هستند اما همچنان نمي‌توانند بدن را حرکت بدهند. اين بيماري مي‌تواند زماني که فرد بيدار است يا خواب است علائمش را نشان دهد و خيلي هم وحشت‌ برانگيز است.

چشم‌هاي‌تان خيلي حرکت مي‌کنند

مرحله‌ي خواب عميق، بي‌دليل حرکت سريع چشم در خواب (REM) ناميده نمي‌شود. اين مرحله دقيقا زماني است که چشم‌ها تند و تند به عقب و جلو حرکت مي‌کنند. دانشمندان اين تئوري را صادر کرده‌اند که چشم‌ها حين خواب عميق، اين حرکت‌ها را انجام مي‌دهند چون شما در حال تماشاي تصاويري از روياها هستند. مطالعه‌اي در نشريه‌ي Nature Communications، اين تئوري را به اثبات رساند.

فعاليت مغزي 19 نفر حين خواب، ثبت شد و محققان دريافتند لوب تمپورال مغز اين افراد وقتي که در مرحله‌ي خواب عميق بودند، فعال شد. اين بخش از مغز همان بخش است که وقتي به تصاوير افراد مشهور نگاه مي‌کنيم فعال مي‌شود. فعاليت لوب تمپورال مغز، با حرکات سريع چشم در خواب ارتباط دارد، چه در خواب باشيد و چه بيدار. البته اين مطالعه‌ي کوچکي بود اما نتايج جالبي داشت.

حلق‌تان تنگ مي‌شود

خطرناک به نظر مي‌‌رسد، اينطور نيست؟ اما اين اتفاقي است که براي هر کسي حين خواب روي مي‌دهد. موسسه‌ي ملي خواب توضيح مي‌دهد که؛ عضلات حلق شما در حالت خواب، ريلکس شده و زبان‌تان نيز به عقب مي‌افتد. اين تنگ شدن مي‌تواند باعث شود ديواره‌هاي حلق با تنفس شما بلرزند که مي‌تواند صداي آزار دهنده‌ي خر و پف را توليد بکند. هر چه اين ديواره‌ها به هم نزديک‌تر شوند، صداي خر و پف، بلندتر خواهد بود.

اينکه بعضي از افراد نسبت به بقيه، بيشتر خر و پف مي‌کنند، مي‌تواند چند دليل داشته باشد. يکي از اين علت‌ها اين است که افزايش سن باعث مي‌شود عضلات حلق، به مرور زمان تدريجا شل شوند. بزرگ شدن لوزه‌ها يا آلرژي‌هاي فصلي هم مي‌توانند خر و پف ايجاد کنند. خر و پف کردن به طور کلي، بي‌خطر به نظر مي‌‌رسد اما مهم است که بدانيد نيمي از افرادي که خر و پف مي‌کنند، دچار آپنه يا ايست موقت تنفس در خواب نيز هستند.

ممکن است دچار تکان‌هاي ناگهاني شويد

شب ساکتي است، شما هم آراميد و کم کم به خواب رفته‌ايد. اما ناگهان نمي‌دانيد چرا، بدن‌تان تصميم مي‌گيرد يک بار ديگر قبل از اينکه به استراحت بپردازد، به زندگي برگردد! دليلش چيست؟ اين تکان‌هاي خواب و بيداري، بسيار شايع هستند.

بيشتر افراد مي‌گويند به مخض به خواب رفتن، اين تکان‌ها را تجربه مي‌کنند، اما ممکن است شما در طول شب، چند بار دچارش شويد و صبح اصلا يادتان نباشد. محققان هنوز دقيقا نمي‌دانند دليل اين پديده چيست، اما ايده‌هايي دارند. يکي از اين ايده‌ها از نقطه نظر تکامل ناشي مي‌شود: انسان اوليه زمان‌هاي زيادي را روي درخت‌ها بودند. عضلات هنگام خواب، شل مي‌شوند اما مغز فکر مي‌کند شما داريد از درخت مي‌افتيد! و براي همين تکان‌تان مي‌دهد تا هشيار و بيدار شويد. ساير دانشمندان عقيده دارند وقتي براي به خواب رفتن آماده مي‌شويد، عصب‌ها هنوز آماده نيستند.

مغزتان ارتباطات برقرار مي‌کند

شايد احساس کنيد خواب براي مغز بهترين فرصت است تا از کار و فعاليت‌ها در طول روز، استراحت کند، اما واقعيت اين است که مغز شما در طول خواب، به سختي کار مي‌کند. خوابيدن به شما کمک مي‌کند چيزهايي که تازه به ذهن سپرده‌ايد حفظ شوند و خاطرات قديمي‌تر به اين چيزهايي که تازه به ذهن سپرده‌ايد، لينک داده شوند. در واقع يک خواب عميق و با کيفيت شبانه براي حافظه‌ي شما آنقدر حياتي است که محققان مي‌گويند، اگر نخوابيد، توانايي شما براي يادگيري چيزهاي جديد به ميزان 40 درصد افت مي‌کند.

مطالعات انجام شده در سال 2013 نشان مي‌دهد مغز شما حين خواب، به سختي خانه تکاني کرده و سموم را دفع مي‌کند. اين مطالعات روي موش‌ها انجام شد بنابراين نمي‌تواند نتيجه گرفت حتما و قطعا همين رويداد براي انسان هم صدق مي‌کند. اما پژوهشگران باور دارند با بررسي نحوه‌ي پاکسازي مغز، مي توان اختلالات نورولوژيکي خاصي را درمان يا از بروزشان پيشگيري کرد.

هورمون رشد ترشح مي‌شود

شايد هر روز ساعات‌هايي را در باشگاه مي‌گذرانيد و پيشرفتي را که انتظار داريد، نمي‌بينيد، بايد بدانيد دليلش ممکن است کمبود خواب باشد. موسسه‌ي ملي خواب مي‌گويد؛ بدن شما حين خواب، هورمون رشد ترشح مي‌کند و اين اتفاق در عميق‌ترين قسمت خواب مي‌افتد. براي کودکان، خواب کافي براي رشد مناسب‌شان بسيار اهميت دارد. اما براي بزرگسالان هم مهم است چون به رشد بافت‌هاي عضلاني و ترميم‌ آنها کمک مي‌کند.

حتما به اندازه‌ي کافي بخوابيد چون اگر الگوها و عادت‌هاي خواب‌تان نادرست باشد، در ترشح هورمون رشد، اختلال ايجاد مي‌شود. توليد اين هورمون‌‌ها با افزايش سن، افت تدريجي دارد و پايين بودن سطح هورمون رشد، منجر به افزايش احتمال بيماري‌هاي قلبي و ديابت مي‌شود.



منبع: bartarinha.ir




ارسال نظر شما

Protected by FormShield

اخبار خواندنی

فوايد علمي براي استفاده از ظروف مسي

شارژ و ترميم سلول هاي مغز با اين ورزش

6 تغيير ساده و مهم براي حفظ سلامت و عمر طولاني تر

علت خواب آلودگي بهاري چيست و چطور با خواب آلودگي مقابله کنيم؟

8 قسمت بدن که نبايد لمس کنيد

مسموميت با قارچ سمي را چطور درمان کنيم

غذاهاي مفيد و مضر براي شما که حساسيت فصلي داريد

چرا پشت سر هم عطسه مي کنم؟ آيا عطسه در خواب اتفاق مي افتد؟

خواب راحت شبانه با ترک اين عادت هاي اشتباه

10 بيماري عجيب و هولناک که از طريق نيش پشه منتقل مي شوند

روش هاي طبيعي براي افزايش هورمون شادي

علايم نشان دهنده بيماري در چشم ها

12 دليل براي نفخ ناگهاني

هنگام انجام فعاليت هاي خلاقانه موسيقي گوش ندهيد

علت عرق زياد زير بغل و روش هاي درمان

علت تيک هاي عصبي چيست؟ آيا تيک عصبي درمان مي شود؟

براي به تعويق انداختن پيري مغز بايد اين دو نکته را رعايت کنيد

داغ شدن بدن نشانه چيست؟ چرا هميشه بدنم گرم است؟

باکتري سالمونلا در ماهي قرمز و بيماري هاي ناشي از آن

ژله و پاستيل چه خواصي دارد و براي چه کساني ممنوع است؟

افزايش وزن در تعطيلات و باورهاي غلطي که بايد کنار بگذاريد

روش هايي براي درمان ميگرن بدون نياز به دارو

دوش گرفتن با آب سرد چه فوايدي براي سلامت دارد؟

عوامل تهديد کننده قلب از شب کاري گرفته تا ازدواج ناشاد

خطرناک ترين شوينده هاي خانه تکاني کدامند؟

آيا توقف قلب امکان پذير است؟ به بهانه پخش برنامه عصر جديد

چگونه طول عمرمان را مثل يک ورزشکار افزايش دهيم

علت سردي پاها چيست؟

گياهان آپارتماني که نگهداري آنها براي حفظ سلامت ضروري هستند

مهم ترين دلايل پزشکي کم اشتهايي چيست؟

شوينده هاي شيميايي که براي خانه تکاني نوروز نبايد استفاده کنيد

مشکلات بينايي نوزادان چه علايمي دارد

هر آنچه بايد در مورد مدفوع بدانيد + پيوند مدفوع چيست؟

کدام بيماري ها باعث بر هم خوردن تعادل شما مي شوند؟

چرا با افزايش سن حس بويايي کاهش پيدا مي کند

خطرات مصرف عطر و ادکلن که تاکنون نشنيده ايد!

پير شدن غير عادي مغز با اين علايم همراه است

نوار مغز EEG چيست و چه زماني بايد نوار مغز بگيريد؟

علايمي که نشان ميدهد متابوليسمتان کند است

اين سرفه ها يعني قلب شما بيمار است، مراقب باشيد

مراقب سم خطرناک سيب زميني سبز رنگ باشيد

چشم قهوه اي ها بيشتر به افسردگي فصلي دچار مي شوند يا چشم آبي ها؟

آيا قرص لاغري واقعا باعث کاهش وزن مي شود؟

علت داغ کردن بدن چيست؟

6 استفاده خانگي قرص آسپرين، از درمان شوره سر تا رفع جوش پوستي

چرا هميشه خسته ام؟ چطور از خستگي مزمن خلاص شويم؟

مور مور شدن وبي حسي دست و پا نشانه چيست؟

کاهش وزن با رژيم ماست + برنامه غذايي روزانه با ماست

مشکلات دست ها که نشان دهنده بيماري است

آلوده ترين اشيائي که هر روز به آنها دست مي زنيم