آخرین اخبار

داروهايي که بايد با معده پر و يا خالي خورد تازه هاي سلامت

داروهايي که بايد با معده پر و يا خالي خورد

  بزرگنمايي:

چه خبر - روش مصرف انواع دارو ها با غذا

دکتر صابر عربيان، داروساز در اين خصوص مي‌گويد: دارو بايد بنا به تجويز پزشک مصرف شود و هر دارو زمان مصرف مشخصي دارد. علت اين که توصيه مي‌شود برخي داروها با معده پر مصرف شود، اين است که از ميزان عوارض دارو کاسته شود يا پر بودن معده باعث جذب بهتر دارو شود و دليل آن‌که گفته مي‌شود برخي از انواع دارو با شکم خالي خورده شود، اين است که بر اثر تداخل با مواد غذايي از قدرت جذب و اثر آن کم نشود. در نتيجه مصرف هر دارويي با شکم خالي جايز نيست.

 

مسکن را با معده پر بخوريد

نحوه مصرف مسکن‌ها به چه صورت است و اين قبيل داروها را قبل از غذا يا بعد از آن بايد مصرف کرد، دکتر عربيان پاسخ مي‌دهد: به طور معمول داروهاي خوراکي يا در معده باز مي‌شوند يا به دليل داشتن پوشش در روده فعال مي‌شوند. بيشتر ضددردها همچون ايبوپروفن، مفناميک اسيد و ديکلوفناک چون در معده باز مي‌شوند و بخصوص براي افراد مستعد عوارض گوارشي مي‌آورد، بايد با معده پرمصرف شوند.

برخي افراد براي اين که مسکن سريع‌تر اثر کند آن را با معده خالي مي‌خورند و براي آن‌که دچار مشکلات گوارشي نشوند، همزمان از داروهاي معده همچون رانيتيدين استفاده مي‌کنند. آيا اين روش استفاده صحيح است، دکترعربيان با اشاره به اين‌که مصرف همزمان دارو بايد تحت نظر پزشک معالج انجام شود مي‌گويد: برخي پزشکان براي آن‌که دارو کمترين عارضه گوارشي را داشته باشد، اين نوع روش مصرف را مناسب مي‌دانند.

اين داروساز در پاسخ به اين که براي جذب سريع‌تر برخي از انواع دارو آيا مي‌توان آن را در آب حل کرد نيز مي‌گويد: قرص‌هايي که به شکل کپسول هستند يا روکش و پوشش دارند به هيچ عنوان نبايد در آب حل شوند، مگر اين‌که پزشک معالج با توجه به نوع دارو و شرايط بيمار اجازه حل کردن را بدهد.

 

اگر دارو را با معده خالي بخوريم ...

اگر فرد در زمان مصرف دارويي که بايد با معده پر خورده شود، خوردني يا غذايي در دسترس نداشته باشد و مجبور باشد دارو را مصرف کند، بهترين اقدام چيست، دکتر عربيان مي‌گويد: در چنين مواقعي اگر فرد مشکل گوارشي داشته باشد، حتما بايد دارو را با دو ليوان آب بنوشد، اما لازم است بدانيد مسکن‌ها و برخي از انواع آنتي بيوتيک‌ها لزوما بايد با دو ليوان آب مصرف شوند تا باعث آسيب به مري و عوارض گوارشي و کليوي نشوند.

 

ماجراي قرص‌هاي جويدني!

در برگه راهنماي برخي داروها نوشته شده که ابتدا دارو را بجويد، دکتر عربيان در اين باره مي‌گويد: دارويي همچون دايمتيکون يا آسپيرين 100 ميلي‌گرم بايد ابتدا جويده و سپس بلعيده شود، چون به دلايل علمي حاوي مواد بازکننده نبوده و اگر قبل از جويدن و خرد شدن مصرف شوند، در معده باز و جذب نمي‌شود، اما آسپيرين 80ميلي گرم چون داراي پوششي خاص است و فقط بايد در روده باز شود، نبايد جويده شود. در صورت جويدن، اين دارو در معده باز شده و سبب آسيب به آن مي‌شود.

 

دارو را با چه نوشيدني اي بخوريم؟

يکي از سوالاتي که اغلب افراد مي‌پرسند، اين‌است که آيا مي‌توان داروها را با شير، آبميوه يا چاي خورد؟ دکتر عربيان ضمن اشاره به اين‌که بسته به نوع دارو مي‌توان آن را با نوشيدني خاصي خورد، مي‌گويد مثلا مصرف مکمل آهن به همراه آبميوه که حاوي ويتامين C است به جذب بهتر دارو کمک مي‌کند، اما مصرف اغلب آنتي‌بيوتيک‌ها و مکمل‌هاي آهن، روي و کلسيم با چاي و بخصوص لبنيات از قدرت جذب و اثر دارو مي‌کاهد. مصرف مسکن‌هاي حاوي کافئين همچون نوافن به همراه چاي و قهوه هم مي‌تواند اثرات کافئين دارو را تشديد کند.

 

زمان مصرف مکمل‌ها

دکتر عربيان در پاسخ به اين که مکمل‌هاي معدني (مينرال) و ويتامين‌ها را با معده خالي بخوريم يا پر مي‌گويد: معمولا در مورد زمان مصرف مکمل‌ها توصيه خاصي وجود ندارد، اما ويتامين‌هاي محلول در چربي همچون A، E، D و K بهتر است بعد از خوردن غذاهاي چرب مصرف شوند.

درخصوص مکمل‌هاي مينرال (کلسيم، روي، منيزيم، آهن و...) همزمان نبايد با هم مصرف شوند، به عنوان مثال قرص آهن و کلسيم در يک زمان استفاده نشوند. همچنين توصيه مي‌شود مواد غذايي حاوي هر ماده معدني با مکمل معدني آن مصرف نشود. مثلا کلسيم با محصولات لبني يا آهن با گوشت خورده نشود.

 

تداخل غذايي با داروها

سيده‌زهرا حسيني، کارشناس تغذيه نيز درباره تداخل غذايي با برخي داروها مي‌گويد: برخي غذاها، ميوه‌ها و سبزيجات به دليل داشتن ترکيبات متنوع ممکن است اثرات دارو را کاهش يا افزايش دهند. به عنوان مثال، گريپ فروت به علت کاهش سرعت متابوليسم برخي داروها نبايد با داروهاي کاهنده فشارخون، داروهاي مهارکننده سيستم ايمني و داروهاي هورموني و ضدبارداري خوراکي مصرف شوند، چرا که به افزايش اثر دارو منجر مي‌شود و اين اثر تا 72 ساعت ماندگار است. همچنين بيماراني که از داروي ضد انعقاد خون استفاده مي‌کنند، بايد در مصرف سير، پياز و گياهان برگ سبز مانند کرفس، کاهو، اسفناج، گياه گزنه و محصولات پروبيوتيک زياده روي نکنند .

به گفته حسيني به دليل آن‌که فيبر موجود در سبوس غلات، حبوبات، ريواس و اسفناج جذب کلسيم و آهن را مختل مي‌کند، نبايد همراه با مکمل کلسيم و آهن از اين خوراکي‌ها استفاده کرد.

دکتر عربيان بهترين زمان مصرف بعضي قرص‌هاي ضدچربي (استاتين‌ها) را بعد از غذا و هنگام غروب آفتاب عنوان مي‌کند و مي‌گويد: غروب بهترين زماني است که سوخت و ساز چربي‌هاي بدن به حداکثر خود مي‌رسد. در حالي‌که يک نوع ديگري از ضدچربي‌ها (فيبرات‌ها) قبل از غذا بايد مصرف شوند.

 



منبع: jamejamonline.ir




ارسال نظر شما

Protected by FormShield

اخبار خواندنی

فوايد علمي براي استفاده از ظروف مسي

شارژ و ترميم سلول هاي مغز با اين ورزش

6 تغيير ساده و مهم براي حفظ سلامت و عمر طولاني تر

علت خواب آلودگي بهاري چيست و چطور با خواب آلودگي مقابله کنيم؟

8 قسمت بدن که نبايد لمس کنيد

مسموميت با قارچ سمي را چطور درمان کنيم

غذاهاي مفيد و مضر براي شما که حساسيت فصلي داريد

چرا پشت سر هم عطسه مي کنم؟ آيا عطسه در خواب اتفاق مي افتد؟

خواب راحت شبانه با ترک اين عادت هاي اشتباه

10 بيماري عجيب و هولناک که از طريق نيش پشه منتقل مي شوند

روش هاي طبيعي براي افزايش هورمون شادي

علايم نشان دهنده بيماري در چشم ها

12 دليل براي نفخ ناگهاني

هنگام انجام فعاليت هاي خلاقانه موسيقي گوش ندهيد

علت عرق زياد زير بغل و روش هاي درمان

علت تيک هاي عصبي چيست؟ آيا تيک عصبي درمان مي شود؟

براي به تعويق انداختن پيري مغز بايد اين دو نکته را رعايت کنيد

داغ شدن بدن نشانه چيست؟ چرا هميشه بدنم گرم است؟

باکتري سالمونلا در ماهي قرمز و بيماري هاي ناشي از آن

ژله و پاستيل چه خواصي دارد و براي چه کساني ممنوع است؟

افزايش وزن در تعطيلات و باورهاي غلطي که بايد کنار بگذاريد

روش هايي براي درمان ميگرن بدون نياز به دارو

دوش گرفتن با آب سرد چه فوايدي براي سلامت دارد؟

عوامل تهديد کننده قلب از شب کاري گرفته تا ازدواج ناشاد

خطرناک ترين شوينده هاي خانه تکاني کدامند؟

آيا توقف قلب امکان پذير است؟ به بهانه پخش برنامه عصر جديد

چگونه طول عمرمان را مثل يک ورزشکار افزايش دهيم

علت سردي پاها چيست؟

گياهان آپارتماني که نگهداري آنها براي حفظ سلامت ضروري هستند

مهم ترين دلايل پزشکي کم اشتهايي چيست؟

شوينده هاي شيميايي که براي خانه تکاني نوروز نبايد استفاده کنيد

مشکلات بينايي نوزادان چه علايمي دارد

هر آنچه بايد در مورد مدفوع بدانيد + پيوند مدفوع چيست؟

کدام بيماري ها باعث بر هم خوردن تعادل شما مي شوند؟

چرا با افزايش سن حس بويايي کاهش پيدا مي کند

خطرات مصرف عطر و ادکلن که تاکنون نشنيده ايد!

پير شدن غير عادي مغز با اين علايم همراه است

نوار مغز EEG چيست و چه زماني بايد نوار مغز بگيريد؟

علايمي که نشان ميدهد متابوليسمتان کند است

اين سرفه ها يعني قلب شما بيمار است، مراقب باشيد

مراقب سم خطرناک سيب زميني سبز رنگ باشيد

چشم قهوه اي ها بيشتر به افسردگي فصلي دچار مي شوند يا چشم آبي ها؟

آيا قرص لاغري واقعا باعث کاهش وزن مي شود؟

علت داغ کردن بدن چيست؟

6 استفاده خانگي قرص آسپرين، از درمان شوره سر تا رفع جوش پوستي

چرا هميشه خسته ام؟ چطور از خستگي مزمن خلاص شويم؟

مور مور شدن وبي حسي دست و پا نشانه چيست؟

کاهش وزن با رژيم ماست + برنامه غذايي روزانه با ماست

مشکلات دست ها که نشان دهنده بيماري است

آلوده ترين اشيائي که هر روز به آنها دست مي زنيم