آخرین اخبار

انواع گروه خوني سازگار براي انتقال خون تازه هاي سلامت

انواع گروه خوني سازگار براي انتقال خون

  بزرگنمايي:

چه خبر - اهداء خون، اهداء زندگي

9 مرداد روز انتقال خون، سالگرد تاسيس سازمان انتقال خون ايران. در مرداد سال 1353 شمسي سازمان انتقال خون ايران با هدف سامان بخشيدن به وضع آشفته خون رساني و به منظور ترويج فرهنگ اهدا، تهيه و تأمين خون و فرآورده هاي سالم و مطمئن و رايگان براي رفع نياز بيماران نيازمند، به خصوص مبتلايان به تالاسمي، هموفيلي و لوسمي به وجود آمد.

از آن تاريخ به بعد، سالروز تأسيس اين سازمان در نهم مرداد ماه، به عنوان روز اهداي خون نام گذاري شده است. بنيانگذار سازمان انتقال خون ايران دکتر فريدون علا بود.

 انواع گروه خوني سازگار براي انتقال خون انواع گروه خوني سازگار براي انتقال خون

آيا مي دانيد كه:

- هر3 ثانيه ،يك بيمار نياز به خون و فراورده هاي آن پيدا مي كند.

- از هر 3نفر يك نفردرطول زندگي نياز به خون پيدا مي كند.

- يك واحدخون اهدايي شما كه فقط اندكي از خون موجود در بدن شماست مي تواند جان 3 نفررا از مرگ حتمي نجات دهد.

حداقل دو مرتبه در سال اهداء خون، براي افرادي که به گروهي خوني شما نيازمندند، مي‌تواند دنيايي متفاوت بسازد. کساني که داراي گروه‌هاي خوني نادر مانند گروه خوني AB با Rh منفي هستند بايستي مخصوصاً به طور مرتب خون اهداء نمايند.

خون رودخانه‌ي زندگي است که درون بدن‌هايمان جريان دارد. و واسطه‌اي است که از طريق آن مواد مغذي و اکسيژن به هر يک از ميليونها ميليون سلولي که بدن را تشکيل مي‌دهند، انتقال مي‌يابند و مواد دفعي به بيرون هدايت مي‌شوند. خون همچنين به عنوان مکانيسم دفاعي از طريق آنتي ژن موجود در سلولهاي قرمز و سفيد عمل مي‌کنند.

هنگامي که براي نخستين بار مبادرت به انتقال آن کردند، متوجه شدند که نمي‌توان به طور تصادفي خوني را از يک فرد به فرد ديگر انتقال داد بدون آنکه پيش از آن بررسي نموده باشند که آيا گروه خوني آنها به يکديگر مي‌خورد يا خير. همچنين، خون را نمي‌توان توليد کرد و در نتيجه، بيماران براي انتقال، وابسته به اهداء کنندگان هستند. به عقيده‌ي انجمن صليب سرخ، در ايالات متحده هر روز در حدود 41000 سي سي اهداء خون مورد نياز است.

اين مقاله اهميت انجام آزمايش نوع گروه خوني شما و چگونگي تعيين آن را توضيح مي‌دهد. مرجعي آماده، در قالب يک نمودار ارائه شده است، که تطابق وسازگاري انتقال خون را نشان مي‌دهد.

چگونه نوع گروه خوني تعيين مي‌گردد؟

جهت درک اين مطلب که به چه علت انواع گروه خوني وجود دارد و چگونه طبقه بندي مي‌شوند، فرد بايد آگاهي يابد که خون در درجه‌ي اول از چه ساخته شده است. خون از سه جزء تشکيل شده است:

• پلاسما

• سلول‌هاي قرمز خون

• سلول‌هاي سفيد خون

سلول هاي خوني

سلول‌هاي قرمز خون در درجه اول با توجه به برخي از مواد به ارث برده در سطح‌شان يعني «مولدهاي آنتي بادي» يا به اختصار «آنتي ژن» نوع شان را تعيين مي‌کنند. آنتي بادي‌ها مکانيزم دفاعي بدن را تشکيل مي‌دهند. آنها سيستم تهاجمي پيچيده‌اي هستند که براي مبارزه با عوامل بيماري‌زا و يا ميکروب تخصيص يافته‌اند.

همانند موشک‌هاي هدايت شونده، اين آنتي بادي‌ها جهت نابودي عوامل بيماري‌زاي خاص توليد مي‌شوند. نوع آنتي ژنهايي که بر روي سطح سلول‌هاي قرمز خون وجود دارند از مادر و پدرتان به ارث مي‌رسند. اين آنتي ژن‌ها داراي برنامه‌ي کلي جهت ايجاد آنتي بادي هستند.

بنابراين آنتي ژن‌ها بخش مهمي از سلول‌هاي قرمز خون بوده و نوع گروه خوني را تعيين مي‌کنند. اينها ممکن است کربوهيدراتها، گليکوپروتئين‌ها، گليکوليپدها و يا پوشش‌هاي کربوهيدرات در سلول باشند. مي‌توان بر اساس وجود يا عدم وجود آنها خون را به انواع مختلفي طبقه بندي نمود. بر اساس وجود آنتي ژن‌هاي مختلف، 30 سيستم گروه خوني مختلف وجود دارد.

سيستم گروه خوني ABO با عامل Rh

يک سيستم کامل طبقه بندي گروه خوني بايستي شامل به رسميت شناختن حدود 30 نوع آنتي ژن در سلولهاي قرمز خون است. با اين حال، پرکاربردترين سيستم طبقه بندي، ترکيبي از سيستم‌هاي ABO و (فاکتور رزوس) است. در اين سيستم، نوع گروه خوني بر اساس حضور يا عدم حضورآنتي ژن‌هاي A و آنتي ژن‌هاي Bکه معمولاً در ميان اکثريت مردم جهان يافت ‌مي‌شوند، تعيين مي‌گردد. سيستم طبقه بندي عامل رزوس بر اساس حضور يا عدم حضور آنتي ژن رزوس D مي‌باشد. جدولي که در اين بخش ارائه شده است، مبتني بر ترکيب سيستمABO و فاکتور رزوس مي‌باشد.

همانطور که در تصوير بالا مشاهده مي‌نماييد، در اين سيستم، چهار گروه خوني وجود دارد. که اين گروه‌ها به شرح ذيل است:

• نوع «A»: سلول‌هاي قرمز خون داراي آنتي‌ ژن A بوده که آنتي بادي‌هاي آنتي B را که در پلاسما موجود مي‌باشند را توليد مي‌کنند.

• نوع «B»: سلول‌هاي قرمز خون داراي آنتي‌ ژن B بوده و آنتي بادي‌هاي آنتي A را که در پلاسما موجود مي‌باشند را توليد مي‌کنند.

• نوع «AB»: سلول‌هاي قرمز خون هم داراي آنتي‌ ژن A و هم آنتي ژن B مي‌باشند، اما نه آنتي بادي‌هاي آنتي B و نه آنتي بادي‌هاي آنتي A را که نتيجتاً در پلاسما وجود ندارند را توليد نمي‌کنند.

• نوع «O»: سلول‌هاي قرمز خون داراي نه آنتي‌ ژن A و نه آنتي ژنB بوده اما آنتي بادي‌هاي آنتي A و آنتي B در پلاسما موجود مي‌باشند.

فاکتور رزوس

آنتي ژن مهم ديگري نيز در سطح سلول‌هاي قرمز خون وجود دارد که ضرورت دارد در نظر گرفته شود. اين آنتي ژن، آنتي ژن رزوس D ناميده مي‌شود. مکانيزم اين آنتي ژن مجدداً از پدر يا مادرتان به ارث مي‌رسد. اين امر محدوده‌ي ديگري را براي نوع گروه خوني تحت سيستمABO مي‌افزايد. فردي که داراي يکي از چهار گروه خوني است ممکن است داراي رزوس D مثبت (RH+) يا روزس D منفي (Rh-) باشد. که تعداد انواع گروه خوني را به هشت مي‌رساند:

(A Rh+, A Rh-, B Rh+, B Rh-, AB Rh+, AB Rh-, O Rh+, O Rh-)

اگر چه، مکانيسم آنتي ژن از پدر و مادر به ارث برده مي‌شود، اما تا زماني که نياز نباشد وارد عمل شود، نهفته مي‌ماند. آنتي بادي‌هاي آنتي A و آنتي بادي‌هاي آنتي B در طول اولين ماه پس از تولد، هنگامي که روده‌ي نوزاد از طريق غذا به وسيله‌ي باکتري آلوده مي‌شود، ساخته مي‌شوند. آنتي باديRh-D از طريق حساس شدن جفت (و آن زماني است که Rh مثبت مادر با نوزاد خود به هنگام تولد مبادله خون داشته باشد.) و يا از طريق انتقال خون توليد مي‌شود.

انواع گروه خوني سازگار جهت انتقال

جدول زير جهت بيان مسائل مربوط به سازگاري در طول انتقال خون آورده شده است. اين جدول نشان مي‌دهد که چه نوع گروه خوني را مي‌توان با خيال راحت به نوع ديگر انتقال داد. بدين معني که نشان مي‌دهد، کدام گروه‌هاي خوني مي‌توانند «دهنده» به «گيرنده»ي ديگر گروه‌هاي خوني باشند. سه نوع انتقال خون وجود دارد که مي‌تواند با توجه به اجزائي که اهدا مي‌شوند (سلولهاي قرمز خون، پلاسما، يا خون کامل) به وجود آيند. همانگونه که در جدول زير ديده مي‌شود، سازگاري براي هر سه نوع متفاوت مي‌باشد. در اينجا، عامل رزوس نيز در نظر گرفته شده است.

 انواع گروه خوني سازگار براي انتقال خون انواع گروه خوني سازگار براي انتقال خون

برخي انواع نادر گروه خوني وجود دارد که داراي برخي آنتي ژن‌هاي نادر مي‌باشد. اگر درصد وجود آنها را در سراسر جهان مقايسه کنيد، گروه خوني O Rh+ متداول‌ترين و AB Rh- نادرترين آنهاست. همانطور که مي‌بينيد، در جدول بالا، AB Rh+ گيرنده‌ي جهاني سلول‌هاي قرمز خون است. اگر چه O Rh-، پيش از اين به عنوان يک دهنده‌ي جهاني سلول‌هاي قرمز خون در نظر گرفته مي‌شد، اما به دليل مشکلات تطابق براي انتقال خون، ديگر چنين نيست. با اين حال، هنوز هم مي‌تواند در موارد اضطراري اين انتقال خون صورت گيرد. گروه خوني AB يک دهنده‌ي پلاسماي جهاني است.

نوع گروه خوني که يک فرد به ارث مي‌برد، به نوع گروه خوني که پدر و مادر او دارد، بستگي دارد. در اين قسمت جدولي آورده شده که به گروه‌هاي خوني مي‌پردازد که احتمال دارد در کودک بر مبناي گروه‌هايي که پدر و مادر او دارند، وجود داشته باشند.

 انواع گروه خوني سازگار براي انتقال خون انواع گروه خوني سازگار براي انتقال خون

يک واقعيت ناچيز در نظر گرفته شده اين است که بيش از 600 نوع مختلف آنتي ژن در سطح سلول‌هاي قرمز خون به غير از گروه‌هاي خوني A و B وجود دارد. اگر چه گروه خوني بسياري از افراد در سراسر جهان در سيستم گروه بندي ABO قرار مي‌گيرند، اما جوامعي وجود دارند که داراي مجموعه‌ي منحصر به فردي از آنتي ژن هستند که در هيچ نقطه‌اي از جهان يافت نمي‌شوند. به عنوان مثال، دافي منفي Duffy-negative و Uمنفي U-negative دو نوع نادر گروه خوني هستند که تنها در ميان جامعه‌ي آفريقايي آمريکايي پيدا مي‌شوند. برخي از نمونه‌هاي ديگر در جدولي که در ذيل آماده کرده‌ايم، ارائه شده است.

 انواع گروه خوني سازگار براي انتقال خون انواع گروه خوني سازگار براي انتقال خون

هنگامي که شخصي داراي خوني با آنتي ژن‌هاي نادر است، در صورت نياز به انتقال خون، هيچ چاره‌اي بجز يافتن تطابق و همتاي درست وجود ندارد. چنانچه به طور اتفاقي داراي يکي از گروه‌هاي خوني نادر مي‌باشيد، حتماً حداقل سالي يک مرتبه خون خود را اهداء نماييد. با اين کار راه درازي را جهت ايجاد ذخاير مورد نياز در موقعيت‌هاي اضطراري طي خواهيد کرد.



منبع: nasrpakiman.com




ارسال نظر شما

Protected by FormShield

اخبار خواندنی

فوايد علمي براي استفاده از ظروف مسي

شارژ و ترميم سلول هاي مغز با اين ورزش

6 تغيير ساده و مهم براي حفظ سلامت و عمر طولاني تر

علت خواب آلودگي بهاري چيست و چطور با خواب آلودگي مقابله کنيم؟

8 قسمت بدن که نبايد لمس کنيد

مسموميت با قارچ سمي را چطور درمان کنيم

غذاهاي مفيد و مضر براي شما که حساسيت فصلي داريد

چرا پشت سر هم عطسه مي کنم؟ آيا عطسه در خواب اتفاق مي افتد؟

خواب راحت شبانه با ترک اين عادت هاي اشتباه

10 بيماري عجيب و هولناک که از طريق نيش پشه منتقل مي شوند

روش هاي طبيعي براي افزايش هورمون شادي

علايم نشان دهنده بيماري در چشم ها

12 دليل براي نفخ ناگهاني

هنگام انجام فعاليت هاي خلاقانه موسيقي گوش ندهيد

علت عرق زياد زير بغل و روش هاي درمان

علت تيک هاي عصبي چيست؟ آيا تيک عصبي درمان مي شود؟

براي به تعويق انداختن پيري مغز بايد اين دو نکته را رعايت کنيد

داغ شدن بدن نشانه چيست؟ چرا هميشه بدنم گرم است؟

باکتري سالمونلا در ماهي قرمز و بيماري هاي ناشي از آن

ژله و پاستيل چه خواصي دارد و براي چه کساني ممنوع است؟

افزايش وزن در تعطيلات و باورهاي غلطي که بايد کنار بگذاريد

روش هايي براي درمان ميگرن بدون نياز به دارو

دوش گرفتن با آب سرد چه فوايدي براي سلامت دارد؟

عوامل تهديد کننده قلب از شب کاري گرفته تا ازدواج ناشاد

خطرناک ترين شوينده هاي خانه تکاني کدامند؟

آيا توقف قلب امکان پذير است؟ به بهانه پخش برنامه عصر جديد

چگونه طول عمرمان را مثل يک ورزشکار افزايش دهيم

علت سردي پاها چيست؟

گياهان آپارتماني که نگهداري آنها براي حفظ سلامت ضروري هستند

مهم ترين دلايل پزشکي کم اشتهايي چيست؟

شوينده هاي شيميايي که براي خانه تکاني نوروز نبايد استفاده کنيد

مشکلات بينايي نوزادان چه علايمي دارد

هر آنچه بايد در مورد مدفوع بدانيد + پيوند مدفوع چيست؟

کدام بيماري ها باعث بر هم خوردن تعادل شما مي شوند؟

چرا با افزايش سن حس بويايي کاهش پيدا مي کند

خطرات مصرف عطر و ادکلن که تاکنون نشنيده ايد!

پير شدن غير عادي مغز با اين علايم همراه است

نوار مغز EEG چيست و چه زماني بايد نوار مغز بگيريد؟

علايمي که نشان ميدهد متابوليسمتان کند است

اين سرفه ها يعني قلب شما بيمار است، مراقب باشيد

مراقب سم خطرناک سيب زميني سبز رنگ باشيد

چشم قهوه اي ها بيشتر به افسردگي فصلي دچار مي شوند يا چشم آبي ها؟

آيا قرص لاغري واقعا باعث کاهش وزن مي شود؟

علت داغ کردن بدن چيست؟

6 استفاده خانگي قرص آسپرين، از درمان شوره سر تا رفع جوش پوستي

چرا هميشه خسته ام؟ چطور از خستگي مزمن خلاص شويم؟

مور مور شدن وبي حسي دست و پا نشانه چيست؟

کاهش وزن با رژيم ماست + برنامه غذايي روزانه با ماست

مشکلات دست ها که نشان دهنده بيماري است

آلوده ترين اشيائي که هر روز به آنها دست مي زنيم