آخرین اخبار

چشماني سالم و قوي با 15 راهکار ساده تازه هاي سلامت

چشماني سالم و قوي با 15 راهکار ساده

  بزرگنمايي:

چه خبر - چگونه چشماني سالم و قوي داشته باشيم؟

برخي از ترفندهايي که مي‌تواند براي داشتن چشماني سالم به شما کمک کند شامل ويزيت منظم توسط پزشک ،انجام ورزش‌هاي منظم روزانه، محافظت از چشمان در برابر اشعه‌ي ماوراءبنفش ، استفاده از محلول نمک در موارد ضروري ، کاهش زمان استفاده از کامپيوتر ، ترک سيگار، تغيير رژيم غذايي و افزودن موادي همچون کلم پيچ، پرتغال، اسفناج ، ماهي و آجيل به رژيم غذايي است. در ادامه با مجله سلامت همراه شويد تا 15 راهکار براي حفظ سلامت چشم ها را براي شما عزيزان شرح دهيم.

سلامت چشم

چشم انسان يکي از پيشرفت‌هاي تکاملي پيچيده در ميان گونه‌ي ما بوده اما خيلي کمتر از چشم ساير موجودات محافظت شده است. چشم متشکل از قرنيه و صلبيه بوده و اين دو توسط ليمبوس به هم متصل شده است. اين بافت‌ها به صورت مستقيم در معرض عناصر مختلفي قرار دارند و حتي کوچکترين جراحتي به چشم مي‌تواند باعث ايجاد آسيب‌هاي غير قابل جبران و دائمي گردد. با وجود اطلاع از همه‌ي اين موارد ، افراد معمولا نسبت به چشمان خود بي‌دقت هستند و فکر مي‌کنند که يک چکاپ گاه به گاه و تجويز برخي از داروها براي محافظت از اين اندام حسي حياتي کافي است. علاوه بر اين ، چشم مي‌تواند به آساني توسط موارد بيماري‌زاي بيروني دچار عفونت گردد ، بنابراين شما بايد در شستن دست‌هاي خود مراقب باشيد و مطمئن شويد که چشم‌هايتان در معرض تماس با موارد بيماري‌زا قرار نمي‌گيرد. در نهايت ، چشم نيز مانند ساير اندام‌هاي بدن در حال کار است و به مرور زمان ممکن است کارايي خود را از دست بدهد. خوشبختانه با رعايت برخي از دستورالعمل‌ها مي‌توان چشماني سالم داشت. حالا اجازه دهيد نگاهي دقيق تر به موضوع بيندازيم و 15 ترفند براي داشتن چشماني سالم را بررسي کنيم.

1.ترک سيگار

سيگار مي‌تواند از طريق روش‌هاي بسيار براي سلامتي شما مضر باشد و يکي از اثرات مهمي که اين ماده دارد بر روي چشم انسان است. افزايش سطح مواد سرطان‌زا در بدن افراد سيگاري منجر به شکست سلول‌هاي بيشتري گشته و راديکال‌هاي آزاد را در بدن افزايش مي‌دهد و باعث ايجاد سلول‌هاي سرطاني مي‌گردد. علاوه بر اين ،مطالعات انجام شده نشان مي‌دهد که سيگار کشيدن با شيوع بالاتري از دژنراسيون ماکولا و يووئيت مرتبط است.

2.سطح تماس خود را تغيير دهيد

اگر عينکي هستيد و يا از لنز استفاده مي‌کنيد ، مطمئن شويد که آنها را به صورت تميز نگهداري مي‌کنيد. به طور منظم ، محلول لنز خود را تغيير دهيد ، شيشه‌هاي عينک و قاب عينک خود را بايد تميز کنيد.اين‌ها مکان‌هايي هستند که براي رشد باکتري و ساير مواد خارجي بسيار مناسب و ايده‌ال‌اند. زماني که مي خواهيد لنزها را به چشم بگذاريد حتما دست خود را بشوييد.

3.بيشتر ورزش کنيد

اگرچه ارتباط مستقيمي بين اين دو مورد وجود ندارد اما مطالعات نشان مي‌دهد که ورزش منطم و روزانه مي‌تواند از گسترش دژنراسيون ماکولا جلوگيري کند. تجديد انرژي و افزايش متابوليسم در بدن مي‌تواند به گردش خون در بدن کمک کند و هورمون‌هاي مفيدي نيز در بدن ترشح گردد. اين موارد در چشم نيز تاثير گذار خواهد بود.

4.پرتغال بخوريد

پرتغال و آب آن به عنوان منبعي عالي از ويتامين C است. اگرچه شما مي‌توانيد اين ويتامين را از منابع ديگري نيز دريافت کنيد اما پرتغال ممکن است راحت‌ترين منبع باشد. اين ميوه‌ مي‌تواند سيستم ايمني بدن را تقويت کند و اسيد اسکوربيک موجود در آن به عنوان يک آنتي اکسيدان عمل کرده و بينايي انسان را از موارد مختلف همچون دژنراسيون ماکولا محافظت مي‌نمايد.

5.مرتب به چشم پزشک مراجعه کنيد

بهترين راه از اطمينان سلامت چشم ، مراجعه‌ي مرتب به چشم پزشک است. در اين صورت مي‌توانيد از سلامت چشمان خود مطمئن شويد. روش‌ها و درمان‌هاي بسياري براي بهبود سلامت چشم وجود دارد اما اينکار بايد از طريق يک متخصص انجام گيرد.

6.صدف

بيشتر افراد فکر مي‌کنند که صدف به عنوان افزايش دهنده‌ي غرايز جنسي مورد استفاده قرار مي‌گيرد. صدف سرشار از روي است که مي تواند براي افزايش ديد مفيد باشد. اين ماده‌ي معدني همچنين مي‌تواند از رشد آب مرواريد در چشم جلوگيري کند و يا روند رشد آن را آهسته‌تر نمايد. گوشت قرمز ، بوقلمون و شير منابع ديگري هستند که اين ماده‌ي معدني را دارند اما صدف بسيار غني است.

7.زياد از کامپيوتر استفاده نکنيد

در دنياي مدرن امروزي ، ما زمان بسيار زيادي را پاي کامپيوتر و لپ تاپ مي گذارنيم. شما بايد در مورد چشمان خود نيز مراقب و هوشيار باشيد. صرف زمان زياد در پشت کامپيوتر و يا دستگاه‌هايي همچون تبلت و گوشي‌هاي هوشمند، مي‌تواند به چشم آسيب برساند. زل زدن زياد به صفحه نمايش ، باعث مي‌شود شما کمتر پلک بزنيد. پلک زدن براي چشم بسيار مهم است زيرا باعث مرطوب شدن سطح چشم شده و آن را از مواد بيروني محافظت مي‌کند.

8.کلم پيچ بخوريد

سبزيجاتي که داراي برگ‌هاي سبز هستند، روشي عالي براي مراقبت از سلامت چشم به شمار مي‌روند. کلم پيچ، غني از لوتئين و زيگزانتين است. اين دو ماده آنتي اکسيداني قوي بوده و مي‌تواند از بروز دژنراسيون ماکولاي وابسته به سن جلوگيري کند و روند رشد آب مرواريد را آهسته تر کند.

9.هويج

يکي از مواد مغذي که مي‌تواند براي سلامت چشم مفيد باشد ، هويج است. اين گياه سرشار از بتا کاروتن است. اگر اين سبزي خوشمزه و ترد را به رژيم غذايي خود اضافه کنيد ، سطح آنتي اکسيدان را در بدن خود افزايش داده‌ايد. آنتي اکسيدان موجود در هويج ، ترکيبي قدرتمند است که مي‌تواند راديکال‌هاي آازاد موجود در بدن را خنثي کند و از بروز بيماري‌هاي چشمي جلوگيري نمايد.

10.از محلول آب نمک استفاده کنيد

يکي از واکنش‌هاي طبيعي ما به هنگام ورود يک ماده‌ي خارجي به چشم اين است که چشم خود را با دست مي‌ماليم تا اشک از چشم خارج شود و با خود ماده‌ي خارجي را به بيرون هدايت نمايد. متاسفانه اينکار مي‌تواند باعث ايجاد آسيب به قرنيه شده و اختلال در بينايي را موجب گردد. بهترين روش در اينگونه مواقع استفاده از قطره محلول آب نمک است. اين يک راه موثرتر و کمتر تهاجمي براي درمان يک مشکل با چشم است.

11.ماهي را از رژيم غذايي خود حذف نکنيد

اين يک تصور غلط است که تمامي اسيد‌هاي چرب براي بدن مضراند ، در حقيقت برخي از اسيدهاي چرب به عنوان کلسترول خوب در نظر گرفته مي‌شوند و مي‌توانند براي عملکرد بدن مفيد باشند. زماني که صحبت از چشم به ميان مي‌آيد، اسيدهاي چرب عملکرد شبکيه را بهبود بخشيده و مي‌تواند از خشک شدن چشم جلوگيري کند. ماهي‌هاي روغني مانند سالمون و يا تن ماهي سرشار از اسيدهاي چرب مفيد است. همچنين شما مي‌توانيد از مکمل‌هاي حاوي روغن ماهي نيز استفاده کنيد.

12.در معرض اشعه‌ي ماوراء بنفش قرار نگيريد

وجود اشعه‌ي ماورا بنفش مي‌تواند به چشم آسيب وارد کند. با پوشيدن عينک‌هايي که داراي محافظت از تابش ماورا بنفش هستند مي‌توانيد تا حدودي از مضرات آن جلوگيري کنيد.

13.آجيل‌ها

ويتامين E يک سلاح بسيار مهم براي مبارزه با دژنراسيون ماکولا و ساير بيماري‌هاي چشمي است. بنابراين اضافه کردن غذاهايي که داراي اين ويتامين هستند ، مي‌تواند به چشم شما کمک کند. آجيل‌ها و دانه‌هاي گياهي منبعي عالي براي ويتامين E است. کره بادام زميني ، جوانه گندم و فندق بهترين انتخاب خواهد بود.

14.تخم مرغ

بتا کاروتن ماده‌اي است که براي سلامتي چشم بسيار مفيد است. اما موارد ديگري نيز وجود دارد که براي سلامتي چشم بسيار مفيد خواهد بود. لوتئين و زآگزانتين که در تخم مرغ يافت مي‌شود ، نقشي مهم در سلامت چشم بازي مي‌کنند و چشم را در برابر دژنراسيون ماکولا و توسعه آب مرواريد محافظت مي‌نمايند.

15.به هنگام مسافرت هوشيار باشيد

هرگونه تغيير در محيط عمومي مي‌تواند به سلامت شما آسيب بزند.به هنگام مسافرت ، آب و هواي مختلف ، مواد آلرژي زا ، سطح تابش خورشيد ، فعاليت‌هاي مختلف مي‌تواند به چشم آسيب برساند. هميشه مطمئن شويد که از چشم خود در برابر تغييرات محيطي محافظت مي‌کنيد. مواردي همچون عينک آفتابي ، قطره‌ي چشم و غيره را به همراه داشته باشيد.



منبع: majalesalamat.com




ارسال نظر شما

Protected by FormShield

اخبار خواندنی

فوايد علمي براي استفاده از ظروف مسي

شارژ و ترميم سلول هاي مغز با اين ورزش

6 تغيير ساده و مهم براي حفظ سلامت و عمر طولاني تر

علت خواب آلودگي بهاري چيست و چطور با خواب آلودگي مقابله کنيم؟

8 قسمت بدن که نبايد لمس کنيد

مسموميت با قارچ سمي را چطور درمان کنيم

غذاهاي مفيد و مضر براي شما که حساسيت فصلي داريد

چرا پشت سر هم عطسه مي کنم؟ آيا عطسه در خواب اتفاق مي افتد؟

خواب راحت شبانه با ترک اين عادت هاي اشتباه

10 بيماري عجيب و هولناک که از طريق نيش پشه منتقل مي شوند

روش هاي طبيعي براي افزايش هورمون شادي

علايم نشان دهنده بيماري در چشم ها

12 دليل براي نفخ ناگهاني

هنگام انجام فعاليت هاي خلاقانه موسيقي گوش ندهيد

علت عرق زياد زير بغل و روش هاي درمان

علت تيک هاي عصبي چيست؟ آيا تيک عصبي درمان مي شود؟

براي به تعويق انداختن پيري مغز بايد اين دو نکته را رعايت کنيد

داغ شدن بدن نشانه چيست؟ چرا هميشه بدنم گرم است؟

باکتري سالمونلا در ماهي قرمز و بيماري هاي ناشي از آن

ژله و پاستيل چه خواصي دارد و براي چه کساني ممنوع است؟

افزايش وزن در تعطيلات و باورهاي غلطي که بايد کنار بگذاريد

روش هايي براي درمان ميگرن بدون نياز به دارو

دوش گرفتن با آب سرد چه فوايدي براي سلامت دارد؟

عوامل تهديد کننده قلب از شب کاري گرفته تا ازدواج ناشاد

خطرناک ترين شوينده هاي خانه تکاني کدامند؟

آيا توقف قلب امکان پذير است؟ به بهانه پخش برنامه عصر جديد

چگونه طول عمرمان را مثل يک ورزشکار افزايش دهيم

علت سردي پاها چيست؟

گياهان آپارتماني که نگهداري آنها براي حفظ سلامت ضروري هستند

مهم ترين دلايل پزشکي کم اشتهايي چيست؟

شوينده هاي شيميايي که براي خانه تکاني نوروز نبايد استفاده کنيد

مشکلات بينايي نوزادان چه علايمي دارد

هر آنچه بايد در مورد مدفوع بدانيد + پيوند مدفوع چيست؟

کدام بيماري ها باعث بر هم خوردن تعادل شما مي شوند؟

چرا با افزايش سن حس بويايي کاهش پيدا مي کند

خطرات مصرف عطر و ادکلن که تاکنون نشنيده ايد!

پير شدن غير عادي مغز با اين علايم همراه است

نوار مغز EEG چيست و چه زماني بايد نوار مغز بگيريد؟

علايمي که نشان ميدهد متابوليسمتان کند است

اين سرفه ها يعني قلب شما بيمار است، مراقب باشيد

مراقب سم خطرناک سيب زميني سبز رنگ باشيد

چشم قهوه اي ها بيشتر به افسردگي فصلي دچار مي شوند يا چشم آبي ها؟

آيا قرص لاغري واقعا باعث کاهش وزن مي شود؟

علت داغ کردن بدن چيست؟

6 استفاده خانگي قرص آسپرين، از درمان شوره سر تا رفع جوش پوستي

چرا هميشه خسته ام؟ چطور از خستگي مزمن خلاص شويم؟

مور مور شدن وبي حسي دست و پا نشانه چيست؟

کاهش وزن با رژيم ماست + برنامه غذايي روزانه با ماست

مشکلات دست ها که نشان دهنده بيماري است

آلوده ترين اشيائي که هر روز به آنها دست مي زنيم