آخرین اخبار

بالا آوردن صفرا نشانه چيست ؟ تازه هاي سلامت

بالا آوردن صفرا نشانه چيست ؟

  بزرگنمايي:

چه خبر - بالا آوردن صفرا

بالا آوردن صفرا دلايل متعددي دارد اما عمده ترين دليل آن اين است که معده خالي باشد. در اين مطلب قصد داريم شما را با دلايل استفراغ صفراوي و روش هاي درمان آن ها و هم چنين اقدامات لازم در صورت ابتلا آشنا نماييم.

صفرا چيست؟

صفرا به معني رنگ زرد و نيز به معني زرد آب است. طعم آن تلخ و داراي املاح معدني است، هرگاه در مجاورت هوا واقع شود تغيير رنگ مي دهد و سبز رنگ مي شود. گاه در بدن ته نشين مي گردد و توليد سنگ صفرا مي كند . اين ماده در موقع وارد شدن غذا به معده ترشح مي شود و در كيسه صفرا رويهم جمع مي شود و پس از ورود غذا در معده روي آن ريخته مي شود و عمل پانكراس وكار روده ها را تسهيل مي كند هر گاه مجراي صفرا بسته شود، صفرا به وسيله كبد داخل خون شده و توليد بيماري يرقان مي كند. علائم جمع شدن صفرا در معده، قي و زردي چشم و تلخي دهان و خشكي و درشتي زبان و عطش زياد و ضعف اشتها به غذا مي باشد.

علل و درمان استفراغ صفراوي

معده خالي

يکي از شايع ترين دلايل براي استفراغ صفراوي اين است که معده شما خالي مي باشد و هيچ چيز ديگري براي بالا آوردن باقي نمانده است. معمولا هيچ چيز نگران کننده اي در اين مورد وجود ندارد و اين مشکل به خودي خود رفع مي شود.

راه حل: زنجبيل يک ماده طبيعي است که مي تواند به آرام شدن دستگاه گوارش و کاهش حملات استفراغ کمک کند. زنجبيل به آرامش معده کمک مي کند، زيرا حاوي خواص ضد التهابي بسياري است و ثابت شده است که به کاهش تهوع و تعداد دفعات استفراغ کمک مي کند. با رنده کردن 1 تا 2 اينچ از ريشه زنجبيل در يک فنجان آب جوش مي توانيد يک چاي زنجبيل تهيه کنيد. از نوشيدن جرعه هاي کوچک شروع کنيد تا معده آرام يابد و استفراغ متوقف گردد.

نکته: . بالا آوردن صفرا در زنان باردار بسيار معمول است به دليل اين که استفراغ هاي متعدد، معده آن ها را خالي مي کند.

انسداد روده

انسداد روده مي تواند از ورود غذا به روده کوچک جلوگيري کند و باعث شود شما استفراغ صفراوي زرد مايل به سبز داشته باشيد. انسداد روده مي تواند ناشي از يبوست، فتق، بيماري التهابي روده، بيماري کرون، و يا يک تومور باشد. علاوه بر استفراغ صفراوي، انسداد روده مي تواند باعث نفخ، درد معده، يبوست، يا اسهال شود.

راه حل: در صورت داشتن انسداد روده به يک متخصص مراجعه کنيد، زيرا اگر اين بيماري درمان نشود مي تواند منجر به قطع جريان خون به روده شده که مي تواند عوارضي در پي داشته باشد. اکثر انسدادهاي روده نياز به درمان در بيمارستان دارد.

نکته: براي نوزادان و کودکان نوپا استفراغ صفراوي به دليل انسداد روده شايع است. اگر متوجه شديد که رنگ استفراغ کودک شما سبز يا زرد است، بلافاصله به دنبال کمک هاي پزشکي باشيد.

رفلکس صفرا

اگر شما رفلاکس صفرا داشته باشيد، ممکن است مايع زرد مايل به سبز (صفرا) استفراغ کنيد. پزشکان ريفلاکس صفرا را به عنوان يک بيماري ناتوان کننده که با درد شکم، استفراغ صفراوي، و کاهش وزن همراه است مي شناسند. ريفلاکس صفرا هنگامي رخ مي دهد که صفرا از کيسه صفرا به معده نشت مي کند و سپس راه خود را به داخل مري پيدا مي کند. نتيجه اين موضوع احساس سوزش و درد در قفسه سينه ، تهوع و استفراغ صفراوي مي باشد.

درمان هاي موثر براي کاهش رفلاکس صفرا

متخصص گوارش دکتر دانيل سيفريم مي گويد که نشانه هاي ريفلاکس صفرا و رفلکس اسيد مشابه است و مي تواند به طور مشابه درمان شود. او مي گويد که “هر چيزي که مي تواند ريفلاکس اسيدي را کاهش دهد مي تواند ريفلاکس صفرا را نيز کاهش دهد.” نوشيدن 1/4 فنجان آب آلوئه ورا 30 دقيقه قبل از مصرف غذا براي کاهش ريفلاکس صفرا و جلوگيري از استفراغ صفراوي موثر مي باشد.

آلوئه ورا

آلوئه ورا داراي خواص ضد التهابي و آنتي اکسيداني بسياري است که مي تواند به تسکين علائم ريفلاکس کمک کند. در يک مطالعه انجام شده در سال 2015 نشان داد که شربت آلوئه ورا به کاهش سوزش سر دل، نفخ، آروغ زدن، استفراغ، و اسيد معده در افرادي که ريفلاکس معده به مري (GERD) دارند، که يک شکل جدي تر از رفلاکس اسيد مي باشد، کمک مي کند.

جوش شيرين

جوش شيرين به دليل کمک به خنثي سازي اسيد در معده موثر است. يک دوم قاشق چاي خوري جوش شيرين را در يک ليوان آب مخلوط کنيد و قبل از غذا بنوشيد تا سبب کاهش نشانه هاي ريفلاکس صفرا و رفلکس اسيد شود.

تشخيص ريفلاکس صفرا از ريفلاکس اسيد معده

تشخيص ريفلاکس صفرا از ريفلاکس اسيد معده سخت است، زيرا علائم هر دو يکسان است و ممکن است به طور همزمان رخ دهند.

علائم ريفلاکس صفرا عبارتند از:

– درد بالاي شکم که مي تواند شديد باشد.

– سوزش سر دل مکرر: احساس سوزش در ناحيه قفسه سينه که گاهي به طرف گلو پيش مي رود و با احساس مزه اسيدي (ترشي) در دهان همراه است.

– حالت تهوع

– استفراغ مايع زرد مايل به سبز (صفرا)

– گاهي اوقات سرفه يا گرفتگي صدا

– کاهش وزن

اسهال و استفراغ (آنفلوآنزاي معده)

ورم معده و روده، وقتي معده شما به علت يک عفونت باکتريايي يا ويروسي تحريک و ملتهب مي شود، اتفاق مي افتد. اين بيماري گاهي اوقات به نام آنفلوانزاي معده ناميده مي شود و باعث حملات اسهال و استفراغ مي گردد. شما مي توانيد آنفلوانزاي معده را از کسي است که با روتاويروس، نورو ويروس و يا با خوردن مواد غذايي آلوده، مبتلا شده است، بگيريد. هم چنين، عفونت هاي باکتريايي مانند اشرشيا کولي و سالمونلا مي توانند موجب استفراغ و اسهال شوند. اگر استفراغ شما ادامه يابد و تمامي محتويات معده شما خالي شود، شما شروع به بالا آوردن استفراغ زرد مايل به سبز مي کنيد که صفرا مي باشد.

راه حل: براي متوقف کردن بالا آوردن و جلوگيري از استفراغ صفراوي، شما مي توانيد کپسول روغن نعناع مصرف کنيد که معده را آرام مي کند و رفلکس استفراغ را متوقف خواهد کرد. مطالعات نشان داده اند که روغن نعناع مي تواند فرکانس و شدت استفراغ را کاهش دهد.

مسموميت

مسموميت غذايي نيز مي تواند سبب حملات شديد استفراغ شود که مي تواند منجر به بالا آوردن صفرا شود.

راه حل: شما مي توانيد چاي زنجبيل را براي جلوگيري از تهوع، استفراغ، و ساير علائم مسموميت غذايي امتحان کنيد. از طرف ديگر، شما مي توانيد يک تکه زنجبيل را جويده و اجازه دهيد آب آن وارد معده شما گردد تا به جلوگيري از استفراغ کمک کند.

الکل بيش از حد

افراد در صورت نوشيدن نوشيدني الکلي در صبح، صفراي زرد رنگ بالا مي آورند. الکل بيش از حد مي تواند بدن شما را مسموم کند و بدن با استفراغ از شر اين موضوع خلاص مي شود. الکل بيش از حد در سيستم گوارشي شما موجب تحريک معده مي شود که منجر به استفراغ، و ديگر علائم کلاسيک نوشيدن بيش از حد الکل مي گردد. هيچ راهي براي سرعت بخشيدن به مدت زماني که الکل در سيستم گوارشي شما باقي مي ماند، وجود ندارد و تلاش براي استفراغ کردن، بدن شما را سريع تر از شر الکل خلاص نمي کند.

راه حل: تنها راه براي جلوگيري از عواقب بيش از حد مصرف الکل، عدم مصرف الکل بخصوص با شکم خالي مي باشد. در ضمن مصرف زياد الکل شايع ترين علت آسيب کبدي مي باشد، بنابراين بسيار مهم است که از نشانه هاي اوليه آسيب کبدي آگاه باشيد.

سندرم استفراغ گردشي

سندرم استفراغ گردشي (CVS) يک بيماري نادر است که باعث مي شود، فرد دوره هاي عود تهوع و استفراغ شديد را تجربه کند. پزشکان دقيقا مطمئن نيستند که چه چيزي باعث سندرم استفراغ گردشي مي گردد، اما محققان در سازمان ملي بيماري هاي نادر معتقدند که اين بيماري با سيگنال هاي غير طبيعي که مغز به روده مي فرستد، مرتبط است. سندرم استفراغ چرخه اي باعث دوره هاي استفراغ مداوم مي شود و هنگامي که محتويات معده به طور کامل خالي شود، يک فرد مي تواند بالا آوردن صفراي سبز يا زرد، سرفه يا تنگي نفس خشک، تب و کمبود انرژي را تجربه کند.

راه حل: زماني که دوره استفراغ شروع مي شود، فرد در رختخواب در يک اتاق تاريک و ساکت باقي بماند. هم چنين مهم است که آب به اندازه کافي بنوشيم تا رطوبت بدن در سطح درستي باقي بماند و پس از توقف استفراغ، خوردن يک رژيم غذايي عادي را از سر بگيريم.

استفراغ سياه صفرا

برخي از دلايلي که يک فرد مي تواند صفراي سياه استفراغ کند، خونريزي در دستگاه گوارش، زخم گوارشي، و يا عفونت هليکوباکتر پيلوري مي باشد.

راه حل: اگر متوجه شديد که مايع سياه رنگي بالا مي آوريد، شما بايد به سرعت به پزشک مراجعه کنيد.

ساير عواملي که مي توانند سبب استفراغ صفراوي شوند:

_ اگر شما يک عمل باي پس معده داشته ايد، شما ممکن است استفراغ صفراوي داشته باشيد. عمل جراحي معده، هم چنين مي تواند سبب ريفلاکس صفرا در بسياري از افراد شود.

_ يکي ديگر از علل ريفلاکس صفرا که باعث استفراغ صفراوي است داشتن زخم معده مي باشد. زخم هاي گوارشي با عملکرد دريچه پيلور تداخل دارند، و صفرا مي تواند به معده نفوذ کند.

_ افرادي که کيسه صفراي خود را برداشته اند نيز ممکن است از حملات استفراغ صفراوي رنج ببرند زيرا آن ها به طور کلي بيشتر از سايرين مستعد ابتلا به ريفلاکس صفرا هستند.



منبع: hidoctor.ir




ارسال نظر شما

Protected by FormShield

اخبار خواندنی

فوايد علمي براي استفاده از ظروف مسي

شارژ و ترميم سلول هاي مغز با اين ورزش

6 تغيير ساده و مهم براي حفظ سلامت و عمر طولاني تر

علت خواب آلودگي بهاري چيست و چطور با خواب آلودگي مقابله کنيم؟

8 قسمت بدن که نبايد لمس کنيد

مسموميت با قارچ سمي را چطور درمان کنيم

غذاهاي مفيد و مضر براي شما که حساسيت فصلي داريد

چرا پشت سر هم عطسه مي کنم؟ آيا عطسه در خواب اتفاق مي افتد؟

خواب راحت شبانه با ترک اين عادت هاي اشتباه

10 بيماري عجيب و هولناک که از طريق نيش پشه منتقل مي شوند

روش هاي طبيعي براي افزايش هورمون شادي

علايم نشان دهنده بيماري در چشم ها

12 دليل براي نفخ ناگهاني

هنگام انجام فعاليت هاي خلاقانه موسيقي گوش ندهيد

علت عرق زياد زير بغل و روش هاي درمان

علت تيک هاي عصبي چيست؟ آيا تيک عصبي درمان مي شود؟

براي به تعويق انداختن پيري مغز بايد اين دو نکته را رعايت کنيد

داغ شدن بدن نشانه چيست؟ چرا هميشه بدنم گرم است؟

باکتري سالمونلا در ماهي قرمز و بيماري هاي ناشي از آن

ژله و پاستيل چه خواصي دارد و براي چه کساني ممنوع است؟

افزايش وزن در تعطيلات و باورهاي غلطي که بايد کنار بگذاريد

روش هايي براي درمان ميگرن بدون نياز به دارو

دوش گرفتن با آب سرد چه فوايدي براي سلامت دارد؟

عوامل تهديد کننده قلب از شب کاري گرفته تا ازدواج ناشاد

خطرناک ترين شوينده هاي خانه تکاني کدامند؟

آيا توقف قلب امکان پذير است؟ به بهانه پخش برنامه عصر جديد

چگونه طول عمرمان را مثل يک ورزشکار افزايش دهيم

علت سردي پاها چيست؟

گياهان آپارتماني که نگهداري آنها براي حفظ سلامت ضروري هستند

مهم ترين دلايل پزشکي کم اشتهايي چيست؟

شوينده هاي شيميايي که براي خانه تکاني نوروز نبايد استفاده کنيد

مشکلات بينايي نوزادان چه علايمي دارد

هر آنچه بايد در مورد مدفوع بدانيد + پيوند مدفوع چيست؟

کدام بيماري ها باعث بر هم خوردن تعادل شما مي شوند؟

چرا با افزايش سن حس بويايي کاهش پيدا مي کند

خطرات مصرف عطر و ادکلن که تاکنون نشنيده ايد!

پير شدن غير عادي مغز با اين علايم همراه است

نوار مغز EEG چيست و چه زماني بايد نوار مغز بگيريد؟

علايمي که نشان ميدهد متابوليسمتان کند است

اين سرفه ها يعني قلب شما بيمار است، مراقب باشيد

مراقب سم خطرناک سيب زميني سبز رنگ باشيد

چشم قهوه اي ها بيشتر به افسردگي فصلي دچار مي شوند يا چشم آبي ها؟

آيا قرص لاغري واقعا باعث کاهش وزن مي شود؟

علت داغ کردن بدن چيست؟

6 استفاده خانگي قرص آسپرين، از درمان شوره سر تا رفع جوش پوستي

چرا هميشه خسته ام؟ چطور از خستگي مزمن خلاص شويم؟

مور مور شدن وبي حسي دست و پا نشانه چيست؟

کاهش وزن با رژيم ماست + برنامه غذايي روزانه با ماست

مشکلات دست ها که نشان دهنده بيماري است

آلوده ترين اشيائي که هر روز به آنها دست مي زنيم