آخرین اخبار

هجده روز پس از برگزاري انتخابات/ گزارش وزير کشور به نمايندگان ملت در مجلس شوراي اسلامي انتخابات

هجده روز پس از برگزاري انتخابات/ گزارش وزير کشور به نمايندگان ملت در مجلس شوراي اسلامي

  بزرگنمايي:

چه خبر - به گزارش پايگاه اطلاع‌ رساني وزارت کشور، عبدالرضا رحماني‌ فضلي امروز 16 خرداد ماه، هجده روز پس از برگزاري انتخابات با ارائه گزارش انتخابات به نمايندگان مجلس شوراي اسلامي در صحن علني مجلس اظهار کرد: مهم‌ترين پيام حضور بيش از 41 ميليون نفر در انتخابات اعتقاد راسخ به آرمان‌هاي انقلاب و اشتياق در تعيين سرنوشت کشور خود بود. بدون شک اين مشارکت حداکثري توانست معادلات منطقه‌اي و بين المللي را به نفع کشورمان تغيير دهد.
وي در ادامه افزود: ايجاد هماهنگي در سطوح مختلف اجرا و نظارت زير نظر هيات اجرايي مرکزي، تشکيل 1060هيات اجرايي انتخابات رياست ‌جمهوري، 1486 هيات اجرايي انتخابات شوراها با ترکيبي از معتمدين مردمي و نمايندگان بخش هاي قضايي و اجرايي شامل ثبت احوال، آموزش و پرورش، جهاد کشاورزي و همکاري با هيات نظارت شوراي نگهبان و هيات نظارت منتخبين مجلس، به کارگيري 170 هزار عوامل انتظامي براي تامين امنيت مستقيم شعب اخذ راي و استقرار 71 هزار بازرس تنها گوشه‌اي از اقدامات انجام شده است.
وزير کشور با اشاره به اينکه ويژگي ديگر انتخابات 29 ارديبهشت، برگزاري سه انتخابات مجزا، مبتني بر سه قانون متفاوت بود که هريک به لحاظ شيوه اجرا، نحوه نظارت و زمانبندي اقدامات از الزامات خاص خود برخوردار بود اظهار کرد: تامين کامل امنيت انتخابات يکي ديگر از دستاوردهاي اين انتخابات بود. انتخابات در حالي در امنيت کامل برگزار شد که برخي کشورهاي منطقه با جنگ‌هاي داخلي، ناامني و بحران مواجه‌اند و دشمنان جمهوري اسلامي ايران از هيچ اقدامي که امنيت کشور را به خطر انداخته و درانتخابات اخلال ايجاد کنند، فروگذار نبودند. اما اشراف اطلاعات نيروهاي امنيتي، اطلاعاتي و نظامي و انتظامي کشورمان مانع تحقق اهداف پليد آنها شد.
رحماني فضلي همچنين با بيان اينکه ستاد انتخابات کشور و کميته‌هاي زير مجموعه آن از مرداد 95 با در نظر گرفتن چهار مولفه امن بودن، سالم بودن، قانونمند بودن و مشارکت حداکثري آغاز به کار کرد گفت: براي تامين امنيت انتخابات، ستاد امنيت انتخابات با حضور تمامي نمايندگان دستگاه‌هاي امنيتي، اطلاعاتي و انتظامي تشکيل شد. همچنين براي تضمين سلامت انتخابات، هيات‌هاي بازرسي، کميته حراست و استعلامات، کميته پشتيباني و مالي و سازمان ثبت احوال فعاليت مي‌کردند.
وي ادامه داد: براي رعايت مر قانون کميته حقوقي، هيات‌هاي بازرسي و کميته فناوري اطلاعات و براي جذب مشارکت حداکثري کميته پايش و بسترسازي مشارکت حداکثري در قابل ستاد انتخابات کشور سازماندهي شدند.
وزير کشور تعيين روز برگزاري انتخابات با هماهنگي شوراي نگهبان، تعيين 62 هزار و 381 شعبه اخذ راي ثابت و سيار در سراسر کشور و 131 نمايندگي خارج از کشور، فراهم کردن امکانات انتخابات الکترونيکي، تشکيل کميته‌ها ، کميسيون ها و تيم‌هاي اجرايي انتخابات و برگزاري دوره آموزشي براي افراد دخيل در انتخابات را از مهم ترين اقدامات ستاد انتخابات کشور ياد کرد.
رحماني‌فضلي همچنين خاطرنشان کرد: ستاد امنيت انتخابات کشور نيز اقداماتي از جمله اشراف اطلاعاتي کامل و تهيه برآورد امنيت انتخابات، تعيين وضعيت امنيتي استان‌هاي و شهرستان ها، تهيه اطلس امنيتي انتخابات و تشکيل کميته‌هاي اطلاعات و رصد، عمليات و انتظامات و امنيت فضاي مجازي انجام داد.
وي همچنين گفت: 1788 همايش و گردهمايي سياسي تبليغاتي بزرگ در دوران تبليغات انتخابات در کمال آرامش و نشاط برگزار شد و با اتخاذ تدابير لازم از بروز هرگونه مشکل امنيتي و بي‌نظمي قابل توجه پيشگيري شد.
وزير کشور در ادامه تصريح کرد: با استقرار 62 هزار و 381 بازرس، 4 هزار و210 سربازرس و 550 بازرس ويژه در سراسر کشور، بازرسي روند برگزاري انتخابات انجام شد.
رحماني‌فضلي همچنين ادامه داد: ثبت احوال با تشکيل ستاد ويژه انتخابات، استقرار عوامل خود در فرمانداري‌ها، هماهنگي با مرکز آمار جهت تعيين دقيق واجدان شرايط، پاسخگويي به موقع به استعلامات، ايجاد پايگاه اطلاعات هويت تمام ايرانيان براي نصب بر رايانه‌هاي موجود در شعب اخذ راي و فعال سازي سامانه اعلام شماره ملي و تعويض و صدور شناسنامه‌هاي المثني در انتخابات نقش‌آفريني کرد. کميته فناوري اطلاعات نيز تمهيدات لازم براي برگزاي انتخابات تمام الکترونيکي در 141 شهر، اقدامات مناسب در حوزه شبکه، زيرساخت و امنيت اطلاعات انتخابات و راه‌اندازي سامانه يکپارچه تبليغات را انجام داد.
وي با اشاره به روند ثبت نام از داوطلبان انتخابات گفت: از 1636داوطلب انتخابات رياست جمهوري 6 نفر، از 289 هزار و 883 داوطلب انتخابات شوراهاي اسلامي شهر و روستا 270 هزار و 409 نفر و از 287 داوطلب انتخابات ميان‌دوره اي مجلس 95 نفر تاييد صلاحيت شده‌اند.
وزير کشور با اشاره به اينکه در اين دوره از انتخابات شوراها، ارئه گواهي سوپيشينه ضروري بود تصريح کرد: زمان ثبت نام انتخابات شوراها با ايام نوروز همزمان شده بود اما با پيش‌بيني‌هاي انجام گرفته از جمله فرآيند پيش ثبت نام در دفاتر پستي، هماهنگي با نيروي انتظامي و حضور فعال همکارانم در فرمانداري‌ها و بخشداري‌ها هيچ مشکلي در فرايند ثبت نام ديده نشد.
رحماني ‌فضلي با بيان اينکه روند اخذ راي ساعت 8 روز جمعه 29 ارديبهشت آغاز شد افزود: در تعداد اندکي از شعب اخذ راي با توجه به ماهيت مردمي افراد حاضر در شعبه و عدم حضور به موقع برخي عوامل اجرايي، نظارتي يا نيروهاي تامين کننده امنيت، راي‌گيري با تاخير اندکي آغاز شد که اين امر در تمام ادوار گذشته مسبوق به سابقه بوده است.
وي با اشاره به اينکه تعداد شعب اخذ راي 62 هزار و381 شعبه بود که در مقايسه با تعداد حدود 53 هزار شعبه در انتخابات قبلي، 20 درصد افزايش داشت اظهار کرد: تعداد واجدان شرايط بيش از 56 ميليون نفر بود که بيش از 68 ميليون تعرفه چاپ و براساس تعداد واجدان شرايط استان‌ها توزيع گرديد. ميزان تعرفه‌ها 20 درصد بيش از تعداد واجدان شرايط بود و به تمامي استان ها بيش از تعداد واجدان، تعرفه فرستاده شد. تعرفه‌ها نيز بيش از 16 مولفه امنيتي خاص براي هر حوزه انتخابيه داشت که امکان تقلب در تعرفه‌ها را غيرممکن ساخت.
اما بعد از حضور بي سابقه و گسترده مردم و دريافت گزارش از تعدادي از استان‌ها و کلان‌شهرها مبني بر شکل‌گيري صف‌هاي طولاني ، تمهيداتي براي سرعت بخشيدن به فرايند انتخابات انجام شد؛ از جمله هماهنگي با شوراي نگهبان به منظور افزايش متصديان ثبت اطلاعات راي دهندگان، استقرار صندوق‌هاي سيار در شعب شلوغ، هماهنگي با استانداران و فرمانداران براي هدايت راي دهندگان به ساير شعب، رايزني با شوراي نگهبان براي کفايت ثبت کد ملي براي اخذ راي، تمديد زمان اخذ راي تا آخرين دقايق روز جمعه. البته با توجه به تاکيد شوراي نگهبان، امکان اخذ راي پس از ساعت 24 روز جمعه برخلاف رويه‌هاي قبلي ميسر نگرديد.
... اين خبر در حال تکميل است.



ارسال نظر شما

Protected by FormShield

اخبار خواندنی

دولت يازدهم در يک نگاه

واعظي: دولت دوازدهم فراجناحي است و متعلق به اين تفکر يا آن تفکر نيست

پخش سريال «مرواريد سرخ» با بازي پوپک گلدره

انتشار متن کامل گزارش وزير کشور در آئين تنفيذ حکم رياست جمهوري

طرح نقدها و دغدغه‌ها نسبت به عملکرد اصلاح‌طلبان در انتخابات گذشته

وسواس مجري مناظره‌هاي انتخاباتي براي رفتار با نامزدها

وصول نامه تاييديه شوراي نگهبان در خصوص انتخابات مياندوره اي مجلس شوراي اسلامي

انتشار نتايج تفصيلي انتخابات رياست جمهوري

کثرت حضور مردم از نقطه صفر مرزي تا پايتخت در انتخابات هم صدايي را رقم زد

هجده روز پس از برگزاري انتخابات/ گزارش وزير کشور به نمايندگان ملت در مجلس شوراي اسلامي

همه گزارش ها بر اصالت، صحت و سلامت انتخابات تاکيد دارد

استاندار قزوين: انتخابات 29 ارديبهشت سالم و قانونمند برگزار شد

انتخابات محل رقابت بين مردم و نه رقابت حکومت با مردم است

استاندار خراسان جنوبي: پذيرش نتيجه انتخابات به فرهنگ تبديل شود

استاندار: سه انتخابات همزمان در هرمزگان، بدون مشکل برگزار شد

مطرح کردن راي حلال و حرام دست بردن در دين است

کثرت حضور مردم از نقطه صفر مرزي تا پايتخت درانتخابات هم صدايي را رقم زد

پورعلي مطلق به عنوان مشاور وزير و مسئول هماهنگي امور اجرايي انتخابات برگزيده شد

وزير کشور: هيچ گونه دستگيري نداشتيم

وصول نامه تاييديه شوراي نگهبان در خصوص انتخابات مياندوره اي مجلس شوراي اسلامي

سويه آرا در انتخابات ارديبهشت 96 پيام آور روشني براي مسئولان بود

استاندار زنجان: مشارکت گسترده در انتخابات نشان دهنده احساس مسئوليت و تعهد مردم بود

نامه شوراي نگهبان در خصوص تاييد صحت انتخابات دوازدهمين دوره رياست جمهوري واصل شد

نامه شوراي نگهبان در خصوص تاييد صحت انتخابات دوازدهمين دوره رياست جمهوري واصل شد

استاندار لرستان: انتخابات در لرستان با شور خاصي برگزار شد

استاندار: انتخابات آذربايجان غربي بدور از هر مشکل امنيتي برگزار شد

استاندار فارس: انتخابات در نهايت صحت و سلامت برگزار شد

يادداشت رسانه اي وزارت کشور درخصوص انتشار يک نامه سرگشاده حاوي نسبت هاي خلاف واقع به وزارت کشور

استاندار خوزستان: مشارکت 70 درصدي مردم خوزستان در انتخابات قابل تحسين است

استاندار هرمزگان: راي دوباره مردم به دولت وظايف مسئولان را سنگين تر مي کند

استاندار خراسان شمالي: انتخابات استان در سلامت کامل برگزار شد/حضور 81 درصدي واجدان شرايط

استاندار تهران: انتخابات در استان قانونمند، با نشاط و با حضور حداکثري مردم برگزار شد

استاندار مازندران: انتخابات 29 ارديبهشت افتخار بزرگ براي نظام جمهوري اسلامي است

استاندار چهارمحال و بختياري: حضور مردم در انتخابات يک حماسه بود

استاندار کرمان: انتخابات در اين استان با مشارکت 73درصدي ودر سلامت کامل برگزار شد

استاندار گيلان: مردم در انتخابات حضوري مقتدرانه همراه با دانايي داشتند/انتخابات در سلامت کامل برگزار شد

استاندار آذربايجان شرقي: انتخابات در سلامت و امانت کامل برگزار شد

انتخابات در استان قم بدون هيچ مشکلي و با حضور حماسي مردم برگزار شد

استاندار: انتخابات در کردستان در کمال صحت و سلامت برگزار شد

استاندار گلستان: انتخابات اخير برگ زريني در تاريخ سياسي جمهوري اسلامي بود

انتخابات 29 ارديبهشت بدون نقص و با مشارکت حداکثري مردم در سمنان برگزار شد

استاندار يزد: انتخابات در استان در سلامت کامل و بالاترين ميزان مشارکت برگزار شد

استاندار اصفهان: انتخابات در اين استان در کمال صحت و سلامت برگزار شد

استاندار: مردم استان ايلام با مشارکت 77 درصدي در انتخابات مهر تاييدي بر آرمان هاي نظام و انقلاب زدند

نخستين برنده ي انتخابات ملت ايران هستند / مردم در انتخابات نام ايران را در کنار بزرگترين دموکراسي هاي جهان به ثبت رساندند/ مردم با حضور خود در انتخابات منزلت ايران را در منطقه و جهان افزايش دادند/ سران کشورهاي منطقه از مراجعه به آراي مردم خود وحشت دارند

نظم و امنيت انتخابات با نگاهي متفاوت/يادداشت حسين ذوالفقاري

وزير کشور در گفتگوي زنده تلويزيوني به همه سوالات در مورد انتخابات پاسخ داد

اطلاعيه کميته اطلاع رساني ستاد انتخابات کشور در خصوص نامه شوراي سياستگذاري ائمه جمعه

اطلاعيه کميته اطلاع رساني ستاد انتخابات کشور در خصوص نامه شوراي سياستگذاري ائمه جمعه

ناظران شوراي نگهبان صورتجلسه 62 هزار و 381 شعبه را امضا کرده اند/ حلال و حرام خواندن راي توهين به مردم است