بزرگنمايي:
چه خبر - معلمان بايد سلامت خود را جدي بگيرند
او عاشقانه در مسيري که انتخاب کرده حرکت ميکند، اما بتدريج فرسودگي، آسيب و خستگيهاي شغلي به سراغاش ميآيد... اما نکته مهم اينجاست که آسيبهاي ناشي از معلمي با کمي دقت و توجه قابل پيشگيري و کنترل هستند.
پاهايي که با درد هم خانه ميشوند
يکي از عمده مشکلات فيزيکي معلمان شامل پادرد و مشکلات مفصلي در اندامهاي تحتاني ميشود. چنين دردي ناشي از ايستادن طولانيمدت است و واريس، کمردرد و درد زانو معمولا از عواقب آن است.
دکتر ابراهيم انتظاري، فيزيوتراپيست و عضو هيات علمي دانشگاه علوم پزشکي تهران دراين باره ميگويد: درواقع، واريس به خاطر ايستادن بيش از حد ايجاد ميشود، البته نشستن طولاني مدت و بيحرکتي نيز به همين اندازه خطرناک است و ميتواند منجر به ايجاد واريس شود. به بيان ديگر، ايستادن از نشستن بدتر است، چراکه منجر به عوارض زيادي از جمله چاقي و مشکلات قلبي عروقي نيز ميشود.
اين عضو هيات مديره انجمن فيزيوتراپي ايران راهکارهايي را براي کاهش فشارهاي ناشي از ايستادن طولاني ارائه کرده و ميافزايد: توصيه ميشود معلمان تحرک بيشتري داشته باشند. همچنين کفش مناسب که نه پاشنه بلند و نه کوتاه باشد، بپوشند. بعلاوه طي کلاس درس بايد مختصري بنشينند و سپس بلند شده و قدم بزنند. صندليشان نيز بايد استاندارد و با ارتفاع مناسب انتخاب شود .
امان از درد کمر
يکي ديگر از عوارض جسماني معلمان، دردهاي مچ پا، زانو، لگن و کمر است. به گفته اين فيزيوتراپيست، معلمان معمولا زياد ميايستند و به همين دليل، عضلاتشان که معمولا از آمادگي لازم نيز برخوردار نيست، خسته ميشود. به همين علت معلمان بايد تمرينهاي مخصوص کمردرد و پادرد را ياد بگيرند و به تقويت عضلاتشان توجه بيشتري نشان دهند.
وي تاکيد ميکند: همچنين ضروري است که معلمان پس از مدتي که نشستهاند مچ پايشان را حرکت بدهند و راه بروند. به اين ترتيب گردش و پمپاژ بهتر خون داخل عروق اجازه نميدهد که واريس بگيرند. همچنين مراقب باشند که مچ پا و زانويشان در زاويه معيني نماند که اين مساله به جلوگيري از آسيبهاي زانو و مچ پا کمک ميکند.
خانم معلمها بيشتر مراقب باشند
کمردرد بويژه در خانم معلمها که گودي کمر بيشتري نسبت به مردان دارند، شايعتر است. به همين دليل دکتر انتظاري بر انجام ورزشهاي مخصوص کمر و تقويت عضلات کمر و شکم بويژه در اين دسته از افراد تاکيد کرده و ميافزايد: توجه به انتخاب کفش استاندارد و راحت و نيز ميز و صندلي که براساس اصول ارگونومي و فيزيک بدن ساخته شده باشد، ضروري است. همچنين معلمان بايد به اين نکته دقت کنند که اگر بايد مدت طولاني بايستند، يک پا روي بلندي و ديگري را در سطح پايينتر قرار دهند و به طور متناوب جاي پاهايشان را عوض کنند تا از اين طريق، جلوي کمردرد را بگيرد و از خستگي بيش از حد کمر و پاها جلوگيري کنند. از سوي ديگر بايد از حمل بارهاي سنگين اجتناب کنند .
معلمان حتما نرمش کنند
توجه داشته باشيد که ساعتها روي پا ايستادن و نوشتن روي تخته در سنين جواني شايد مشکل خاصي ايجاد نکند، ولي در سنين بالاتر و بويژه اگر مشکلات آرتروز شانه در شخص وجود داشته باشد، بالا قرار گرفتن شانه به مدت طولاني، ايجاد درد و ناراحتي ميکند. بهترين شيوه براي بهبود درد، انجام نرمشهاي روزانه است. نرمش شرايط فيزيولوژيک عضلات و تاندونها را بهتر ميکند و از اين عوارض ميکاهد.
سر و کله زدن با دانشآموزان، استرسزاست
بايد توجه داشت که مسئوليتها و وسيع بودن وظايف معلمان و سر و کله زدن با طيف وسيعي از دانشآموزان بسيار استرسزاست و باعث ميشود که خيلي از معلمها پس از مدتي احساس فرسودگي کنند. براي کاهش و کنترل چنين عوارضي ضروري است که معلمان تکنيکهاي کنترل استرس و اضطراب را از طريق مطالعه يا گذراندن دورههاي آموزشي خاص ياد بگيرند.
دردسرهاي گچي
گرچه در حال حاضر در بسياري از مدارس، خبري از گچ و تخته سياه نيست و تختههاي هوشمند جايگزين نوستالژي گچ و تخته سياه شدهاند، اما به نظر ميرسد همچنان در بسياري از شهرها در مدارس از تخته سياه و گچ استفاده ميشود.
بايد توجه داشت کارکردن با گچ باعث ايجاد مشکلات پوستي، التهاب و اگزما و خشکي پوست و حتي ايجاد آلرژي ميشود. بعلاوه گردوغبار ناشي از گچ براي بسياري از معلمان مشکلات تنفسي ايجاد ميکند که در شديدترين شکل آن، احتمال بروز آسم وجود دارد.
توصيه ميشود معلماني که مجبور بهکار کردن با گچ و تخته سياه هستند يا از ماژيک و وايتبورد استفاده ميکنند، در همه حال از دستکش استفاده کنند.
دستان خود را مرتب کرم نرمکننده بزنند تا دچار اگزما نشوند.
اگر با گچ کار ميکنيد، هنگام نوشتن يا پاک کردن تخته، ماسک بزنيد.
تخته را با ابر مرطوب تميز کنيد تا ذرات گچ در هوا پخش نشود.
معلمها با حنجره خود مهربانتر باشند
گرفتگي صدا و التهاب حنجره، يکي ديگر از مشکلاتي است که معلمان بويژه در مقطع ابتدايي با آن مواجهاند. اين مشکل، با گرفتگي صدا مشخص ميشود و ممکن است علائم آن 7 تا 10روز ادامه داشته باشد.
به همين دليل رعايت نکات زير از سوي معلمان براي پيشگيري از عوارض ناشي از التهاب تارهاي صوتي ضروري است:
در خانه و مدرسه، تمرينات دم و بازدم را از طريق بيني و دهان انجام دهيد.
از قرار گرفتن در مکانهاي دودزا، گردوغبار و مصرف مواد تحريککننده پرهيز کنيد.
به جاي بلند حرف زدن يا فرياد زدن، از ابزارهاي ديگري براي رساندن صداي خود به گوش بچهها يا جلب توجه آنها استفاده کنيد.
بخور آب گرم بدهيد و نوشيدنيهاي گرم بنوشيد.
درصورتي که قطع صدا با درد بسيار شديد يا مشکلات بلعي همراه باشد، بايد به پزشک مراجعه کنيد.
منبع: jamejamonline.com