آخرین اخبار

نجات «درياچه اروميه» از مرگ انتخابات

نجات «درياچه اروميه» از مرگ

  بزرگنمايي:

چه خبر -

به گزارش ايسنا، «احياي درياچه اروميه» در فهرست شعارهاي انتخاباتي حجت الاسلام حسن روحاني در دوران نامزدي انتخابات سال 92 قرار داشت، به‌طوريکه سه ماه مانده به آغاز انتخابات رياست جمهوري، روحاني در جمع هواداران خود در ورزشگاه شهيد آهندوست اروميه با بيان اينکه نخواهيم گذاشت درياچه اروميه خشک شود، گفت: من به شما قول مي‌دهم که اگر بار مسئوليت اجرايي کشور را بر دوش من قرار داديد، در اولين روز دولت، حل مشکل درياچه اروميه در دستور کار قرار خواهد گرفت.

همين شعارهاي سفت و سخت رئيس جمهور در مورد احياي درياچه اروميه در کنار محيط زيستي خواندن دولت توسط او بود که باعث شد اين موضوع از ابتداي روي کار آمدن دولت يازدهم مورد توجه اصحاب رسانه قرار بگيرد و احياي درياچه اروميه به مطالبه‌اي ملي تبديل شود.

علاوه بر اينکه مقصد اولين سفر استاني دولت، آذربايجان غربي بود، دولت يازدهم به منظور انجام تعهدات خود به منظور حل اين بحران ملي محيط زيستي، در اولين جلسه هيئت وزيران در مردادماه سال 92، تشکيل «کارگروه نجات درياچه اروميه» را تصويب کرد. به دنبال تشکيل اين کارگروه و برگزاري جلسات فني و تخصصي در مهرماه 92، 19 طرح اولويت‌دار جهت احياي درياچه اروميه به تصويب دولت رسيد و بنا به تاييد و تصويب هيئت وزيران اسحاق جهانگيري -معاون اول رئيس‌جمهور- به عنوان رئيس کارگروه ملي نجات درياچه اروميه و عيسي کلانتري - وزير اسبق کشاورزي- به‌ عنوان دبير کارگروه و مدير اجرايي احياي درياچه اروميه تعيين شدند.

پس از اين اقدام و به دنبال تعيين وظايف اين کارگروه ملي، احياي درياچه اروميه کليد خورد. به منظور بررسي شرايط کنوني درياچه اروميه و برآورد ميزان موفقيت دولت يازدهم در تحقق وعده احياي درياچه اروميه، لاجرم بايد به مقايسه پارامترهاي و علائم حياتي اين درياچه طي سال‌هاي اخير بپردازيم.

عيسي کلانتري - دبير ستاد ملي احياي درياچه اروميه- به سرعت يک تيم مطالعاتي با حضور کارشناسان و متخصصان داخلي و خارجي به منظور تدوين برنامه 10 ساله احياي درياچه اروميه با محوريت دانشگاه صنعتي شريف آغاز کرد و طي شش ماه اين مطالعات را به سرانجام رساند.

او که سابقه نسبتا طولاني در پست‌هاي مربوط به حوزه کشاورزي دارد،به‌طور مرتبا وضعيت زراعت و باغداري منطقه را به عنوان مهمترين عامل خشکي درياچه اروميه مورد انتقاد قرار مي‌داد و مي‌گفت: به دليل محدوديت‌هايي که داريم نه تنها سطح زير کشت نبايد اضافه شود بلکه بايد بايد ميزان اراضي کشاورزي را کاهش دهيم. براي همين هم است که در مصرف آب‌هاي تجديدپذير و فرسايش خاک اوليم!

کلانتري در ادامه خبر از اتصال تعدادي از رودخانه‌ها و ورود آب به پيکره درياچه اروميه را داد و مديريت آب کشور را مقصر اصلي خشک شدن درياچه اروميه دانست.

ستاد احياي درياچه اروميه که تمرکز فعاليت خود را در دو سال ابتدايي، بر تثبيت وضعيت درياچه اروميه قرار داده بود، در شهريور ماه 95 خبر از تثبيت درياچه اروميه و توقف روند کاهش تراز آب و در نتيجه آغاز فاز احيايي داد و دبير ستاد احياي درياچه اروميه در همين راستا اعلام کرد: با صراحت تمام نويد احياء شدن درياچه‌ را به مردم مي‌دهيم.

رئيس جمهور نيز طي سفر به تبريز در ارديبهشت سال 93 با اشاره به اينکه در 20 ماه گذشته الگوي کشت تغيير يافته و چاه‌هاي غير مجاز بسته شده است نسبت به تغيير وضعيت درياچه اروميه اظهار اميدواري کرد و گفت: نگراني مردم آذربايجان در زمينه درياچه اروميه از همان روزهاي آغاز دولت مورد توجه بود بنابراين تلاش مي‌کنيم تا شرايط درياچه اروميه به شرايط قبل برگردد.

مسعود باقرزاده کريمي - معاون امور تالاب‌ها در دفتر زيستگاه‌ها و امور مناطق سازمان حفاظت محيط زيست- نيز در اين مقطع با اشاره به آغاز فاز دوم احياي درياچه از مهر ماه 95 از افزايش 44 سانتي تراز درياچه اروميه در مهر ماه اين سال نسبت به مهرماه سال 94 خبر داد.

معصومه ابتکار - معاون رئيس جمهور و رئيس سازمان حفاظت محيط زيست- نيز که در طول دولت يازدهم بارها بر محيط زيستي بودن دولت تاکيد کرده همواره احياي درياچه اروميه را سرفصل فعاليت هاي زيست محيطي دولت يازدهم دانسته است.

مسعود تجريشي - مدير دفتر برنامه‌ريزي و تلفيق ستاد احيا- که به عنوان يکي از زير مجموعه هاي ستاد ملي احيا فعاليت مي‌کند درباره تغييرات تراز درياچه اروميه نسبت به گذشته مي‌گويد: سطح درياچه اروميه از ابتداي سال آبي 96- 95، تا تاريخ 14 فروردين، 2299 کيلومتر مربع بوده و حجم آب درياچه اروميه تا همين تاريخ 2030 متر مکعب بوده است و تراز درياچه اروميه که تا تاريخ فروردين 96، 1270/76 سانتي متر بوده ، نسبت به سال آبي 95-94 ، 7 درصد و نسبت به سال آبي 94-93، 9 درصد افزايش يافته است.

وي در مورد آخرين وضعيت بارشي حوضه آبريز درياچه اروميه تا 14 فروردين 96 اظهارمي‌کند: از مهر ماه سال 95 تا 14 فروردين 96، اين منطقه 147 ميلي متر ريافت بارش داشته است که اين ميزان بارش کاهش 34 درصدي نسبت به سال گذشته و 16 درصدي نسبت به ميانگين بارش بلندمدت را نشان مي‌دهد.

يکي از دغدغه هاي مهم ستاد احياي درياچه اروميه در سال 95، ديرکرد دولت‌ در پرداخت بودجه تخصيص داده شده ستاد احياي درياچه اروميه بود که اعضاي ستاد بارها نسبت به اين موضع هشدار دادند و تاکيد کردند که نبود اعتبارات مالي به احياي درياچه اروميه لطمه مي‌زند تا اينکه هفته گذشته تجريشي ضمن بررسي آخرين وضعيت بودجه‌اي ستاد احياي درياچه اروميه از پرداخت 675 ميليارد تومان از محل صندوق توسعه ملي و ماده 10 و 12، خبر داد.

حسن روحاني طي آخرين سفر خود به آذربايجان غربي در شهر اروميه خطاب به مردم اين شهر اظهار کرد: «قبل از انتخابات، من در شهر اروميه به شما وعده دادم و گفتم اگر به عنوان رييس جمهور انتخاب شوم، اولين مصوبه دولت يازدهم مربوط به احياي درياچه اروميه خواهد بود. مردم عزيز آذربايجان غربي من به وعده‌ام وفا کردم و در اولين جلسه دولت يازدهم بحث درياچه اروميه و احياي اين درياچه را مطرح کردم و ساعتي قبل که با هواپيما از بالاي درياچه اروميه عبور کردم وضعيت اين نگين آذربايجان غربي را مشاهده کردم.

اگر شرايط سالهاي قبل ادامه پيدا مي‌کرد، اگر در اين سه سال برنامه‌هاي مدون اين دولت براي اين درياچه اجرا نمي‌شد، امروز سطح آب درياچه اروميه مي‌بايست 120 سانتي‌متر ديگر کاهش پيدا مي‌کرد. ما در يک شرايط بحران در درياچه اروميه و در شرايط بحران براي محيط زيست اين استان و استان‌هاي همجوار و مجموعاً براي 14 ميليون نفر از جمعيت ايران قرار مي‌گرفتيم. اما امروز سطح آب درياچه اروميه به همت همه مسئولين و مردم بحمدالله 10 سانتي متر نسبت به مقدار آب سال 92 افزايش دارد و همه تلاش دولت بر اين است که قدم به قدم به سمت احياي اين درياچه را گام برداريم».

اگرچه به تاييد کارشناسان، وضعيت درياچه اروميه نسبت به گذشته مثبت ارزيابي مي‌شود ولي به اعتراف اعضاي ستاد احياي درياچه اروميه، هنوز احياي درياچه با موانع و مشکلاتي مواجه است. وزارتخانه‌هاي نيرو و کشاورزي مهمترين وظايف را در اين موضوع دارند.

با اين وجود بر هيچ کس پوشيده نيست که اگر روند گذشته در حوزه محيط زيست طي مي‌شد نه تنها بحران خشکي درياچه اروميه متوقف نشده بود، بلکه امروز درياچه به بياباني تبديل شده بود که خطرات آن حداقل 14 ميليون ايراني را تهديد مي کرد ولي در شرايط کنوني درياچه اروميه به شرايط تثبيت رسيده و روند احيا را آغاز کرده است و براي تداوم احياي درياچه اروميه و رسيدن به وضعيت مطلوب در اين اکوسيستم مهم، لازم است کليه دستگاه‌هاي مربوطه ضمن بازنگري عملکرد خود نسبت به اين مطالبه ملي بسيج شوند؛ به‌خصوص که در ماه‌هاي اخير ستاد احياي درياچه اروميه نسبت به بروز برخي بيماري‌هاي تنفسي و سرطان ها در نتيجه خشک شدن درياچه هشدار داده است.

به گزارش ايسنا، حوضه آبريز درياچه اروميه واقع در شمال غرب ايران با مساحت 51 هزار و 876 کيلومتر مربع يکي از شش حوضه آبريز اصلي کشور است. اين حوضه بين استان‌هاي آذربايجان غربي، آذربايجان شرقي و کردستان قرار دارد. درياچه اروميه به‌ عنوان بزرگترين درياچه داخلي ايران و از مهم‌ترين و با ارزش‌ترين اکوسيستم‌هاي آبي ايران و جهان به شمار مي‌آيد. اکوسيستم اين درياچه نمونه‌اي شاخص از يک حوضه آبريز بسته است که کليه رواناب‌هاي جاري در رودخانه‌هاي حوضه به آن تخليه مي‌شود، همچنين اکوسيستم فعال آن شامل درياچه و حوضه آبريز آن است. در نتيجه مرز حوضه آبريز درياچه اروميه، مرز دقيقي را براي مديريت عوامل مؤثر بر درياچه و زيستگاه‌هاي مهم در حوضه به‌وجود آورده است.

انتهاي پيام



ارسال نظر شما

Protected by FormShield

اخبار خواندنی

دولت يازدهم در يک نگاه

واعظي: دولت دوازدهم فراجناحي است و متعلق به اين تفکر يا آن تفکر نيست

پخش سريال «مرواريد سرخ» با بازي پوپک گلدره

انتشار متن کامل گزارش وزير کشور در آئين تنفيذ حکم رياست جمهوري

طرح نقدها و دغدغه‌ها نسبت به عملکرد اصلاح‌طلبان در انتخابات گذشته

وسواس مجري مناظره‌هاي انتخاباتي براي رفتار با نامزدها

وصول نامه تاييديه شوراي نگهبان در خصوص انتخابات مياندوره اي مجلس شوراي اسلامي

انتشار نتايج تفصيلي انتخابات رياست جمهوري

کثرت حضور مردم از نقطه صفر مرزي تا پايتخت در انتخابات هم صدايي را رقم زد

هجده روز پس از برگزاري انتخابات/ گزارش وزير کشور به نمايندگان ملت در مجلس شوراي اسلامي

همه گزارش ها بر اصالت، صحت و سلامت انتخابات تاکيد دارد

استاندار قزوين: انتخابات 29 ارديبهشت سالم و قانونمند برگزار شد

انتخابات محل رقابت بين مردم و نه رقابت حکومت با مردم است

استاندار خراسان جنوبي: پذيرش نتيجه انتخابات به فرهنگ تبديل شود

استاندار: سه انتخابات همزمان در هرمزگان، بدون مشکل برگزار شد

مطرح کردن راي حلال و حرام دست بردن در دين است

کثرت حضور مردم از نقطه صفر مرزي تا پايتخت درانتخابات هم صدايي را رقم زد

پورعلي مطلق به عنوان مشاور وزير و مسئول هماهنگي امور اجرايي انتخابات برگزيده شد

وزير کشور: هيچ گونه دستگيري نداشتيم

وصول نامه تاييديه شوراي نگهبان در خصوص انتخابات مياندوره اي مجلس شوراي اسلامي

سويه آرا در انتخابات ارديبهشت 96 پيام آور روشني براي مسئولان بود

استاندار زنجان: مشارکت گسترده در انتخابات نشان دهنده احساس مسئوليت و تعهد مردم بود

نامه شوراي نگهبان در خصوص تاييد صحت انتخابات دوازدهمين دوره رياست جمهوري واصل شد

نامه شوراي نگهبان در خصوص تاييد صحت انتخابات دوازدهمين دوره رياست جمهوري واصل شد

استاندار لرستان: انتخابات در لرستان با شور خاصي برگزار شد

استاندار: انتخابات آذربايجان غربي بدور از هر مشکل امنيتي برگزار شد

استاندار فارس: انتخابات در نهايت صحت و سلامت برگزار شد

يادداشت رسانه اي وزارت کشور درخصوص انتشار يک نامه سرگشاده حاوي نسبت هاي خلاف واقع به وزارت کشور

استاندار خوزستان: مشارکت 70 درصدي مردم خوزستان در انتخابات قابل تحسين است

استاندار هرمزگان: راي دوباره مردم به دولت وظايف مسئولان را سنگين تر مي کند

استاندار خراسان شمالي: انتخابات استان در سلامت کامل برگزار شد/حضور 81 درصدي واجدان شرايط

استاندار تهران: انتخابات در استان قانونمند، با نشاط و با حضور حداکثري مردم برگزار شد

استاندار مازندران: انتخابات 29 ارديبهشت افتخار بزرگ براي نظام جمهوري اسلامي است

استاندار چهارمحال و بختياري: حضور مردم در انتخابات يک حماسه بود

استاندار کرمان: انتخابات در اين استان با مشارکت 73درصدي ودر سلامت کامل برگزار شد

استاندار گيلان: مردم در انتخابات حضوري مقتدرانه همراه با دانايي داشتند/انتخابات در سلامت کامل برگزار شد

استاندار آذربايجان شرقي: انتخابات در سلامت و امانت کامل برگزار شد

انتخابات در استان قم بدون هيچ مشکلي و با حضور حماسي مردم برگزار شد

استاندار: انتخابات در کردستان در کمال صحت و سلامت برگزار شد

استاندار گلستان: انتخابات اخير برگ زريني در تاريخ سياسي جمهوري اسلامي بود

انتخابات 29 ارديبهشت بدون نقص و با مشارکت حداکثري مردم در سمنان برگزار شد

استاندار يزد: انتخابات در استان در سلامت کامل و بالاترين ميزان مشارکت برگزار شد

استاندار اصفهان: انتخابات در اين استان در کمال صحت و سلامت برگزار شد

استاندار: مردم استان ايلام با مشارکت 77 درصدي در انتخابات مهر تاييدي بر آرمان هاي نظام و انقلاب زدند

نخستين برنده ي انتخابات ملت ايران هستند / مردم در انتخابات نام ايران را در کنار بزرگترين دموکراسي هاي جهان به ثبت رساندند/ مردم با حضور خود در انتخابات منزلت ايران را در منطقه و جهان افزايش دادند/ سران کشورهاي منطقه از مراجعه به آراي مردم خود وحشت دارند

نظم و امنيت انتخابات با نگاهي متفاوت/يادداشت حسين ذوالفقاري

وزير کشور در گفتگوي زنده تلويزيوني به همه سوالات در مورد انتخابات پاسخ داد

اطلاعيه کميته اطلاع رساني ستاد انتخابات کشور در خصوص نامه شوراي سياستگذاري ائمه جمعه

اطلاعيه کميته اطلاع رساني ستاد انتخابات کشور در خصوص نامه شوراي سياستگذاري ائمه جمعه

ناظران شوراي نگهبان صورتجلسه 62 هزار و 381 شعبه را امضا کرده اند/ حلال و حرام خواندن راي توهين به مردم است