آخرین اخبار

حفاظت از جيب بيماران/ کاهش چشمگير زيرميزي در بازار سلامت انتخابات

حفاظت از جيب بيماران/ کاهش چشمگير زيرميزي در بازار سلامت

  بزرگنمايي:

چه خبر -

به گزارش ايسنا، ارديبهشت ماه سال 93، فرصتي بود تا بعد از دهه‌هاي متوالي، بخش‌ها و ابعاد مختلف حوزه سلامت اعم از دارو، درمان،‌ بهداشت و آموزش پزشکي زير ذربين رود تا مشکلاتي که سال‌ها اين حوزه را رنج داده بود، جراحي شوند. در عين حال به بهداشت و درمان حاشيه‌ شهرها و مناطق محروم هم نگاهي ويژه شد و با ارائه بسته‌هاي درماني و بهداشتي گوناگون براي مناطق حاشيه شهر تلاش شد که عدالت در دسترسي به خدمات بهداشتي و درماني فراهم شود.

بر اين اساس وزارت بهداشت در جهت توسعه زيرساخت‌هاي حوزه درمان، اجراي بسته‌هاي مختلفي را از زمان آغاز طرح تحول نظام سلامت در دستور کار خود قرار داد.

به گفته کارشناسان يکي از اقدامات اساسي وزارت بهداشت علاوه بر افزايش عدالت در دسترسي به خدمات سلامت،‌ حفاظت مالي از مردم در برابر هزينه‌هاي درماني بود؛ به طوريکه طبق آمارهاي اعلام شده، وزارت بهداشت توانست با سياست‌هاي کنترلي و پولي در حوزه پزشکي مانند افزايش تعرفه‌ها و بالا رفتن سهم بيمه‌ها در پرداخت هزينه بيمارستاني و تامين دارو ، فرانشيز سهم بيمار در حوزه بستري از بيش از 37 درصد به سه درصد در مناطق محروم و روستاها و شش درصد در شهرها کاهش يافت و در همين راستا هشت ميليون بيمار بستري مورد حمايت مالي قرار گرفتند.

حفاظت مالي از جيب بيماران؛ خط قرمز وزارت بهداشت

همچنين شاهد کاهش پرداخت مستقيم از جيب مردم در مجموع بازار سلامت، يعني در بخش‌هاي دولتي، خصوصي، بستري و سرپايي از 53 درصد به 40 درصد بوديم. اين روند کاهشي که از سال 93 آغاز شد، در سال‌هاي بعدي هم ادامه يافت. به طوريکه وزارت بهداشتي‌ها بارها خدشه‌دار شدن حفاظت مالي از بيماران را خط قرمز برنامه‌هاي خود اعلام و تاکيد کردند که اجازه افزايش مجدد پرداخت از جيب مردم را نخواهند داد. از سوي ديگر با اين اقدامات 77.4 درصد از جمعيت کشور به طور هدفمند در بيمارستان‌هاي دولتي تحت حفاظت مالي در برابر هزينه‌هاي کمرشکن قرار گرفتند. همچنين کاهش 42 درصدي قيمت انواع لوازم و تجهيزات پزشکي مصرفي را هم طي اين سال‌ها شاهد بوديم.

روند کاهشي زايمان سزارين

بعد از آرام شدن بازار درمان، دارو و تجهيزت پزشکي و کاهش پرداخت از جيب مردم در بيمارستان‌ها، وزارت بهداشت در جهت سياست‌هاي جمعيتي جديد ابلاغي مقام معظم رهبري، اقداماتي را آغاز کرد و در قدم اول ترويج زايمان طبيعي را در کشور يکي از اهداف خود قرار داد. بر اين اساس با رايگان شدن زايمان طبيعي در بيمارستان‌هاي دولتي ميزان اعمال زايمان سزارين در کشور با کاهشي 6.5 درصدي مواجه شد و شاهد انجام 570 هزار زايمان طبيعي رايگان در سطح کشور بوديم.

همچنين آموزش رايگان به 450 هزار نفر مادر باردار در دوران بارداري جهت توانمند سازي براي باروري و زايمان طبيعي، ساخت 1800 واحد اختصاصي زايمان در 366 بيمارستان و افتتاح 848 واحد آن در سال 95، پوشش 85درصدي هزينه‌هاي درمان ناباروري با تعرفه دولتي براي زوج‌هاي نابارور، ايجاد 17 مرکز جديد درمان ناباروري با تمرکز بر مناطق محروم به ويژه در شش استان ياسوج، زاهدان، بندرعباس، شهرکرد، گلستان، لرستان و توسعه و تجهيز 24 مرکز درمان ناباروري موجود نيز در راستاي سياست‌هاي جمعيتي وزارت بهداشت انجام شد.

بهبود وضعيت هتلينگ بيمارستان‌ها و توزيع تجهيزات پزشکي سرمايه‌اي

بنابر اعلام معاونت درمان وزارت بهداشت، بازسازي بيمارستان‌هاي فرسوده، گام ديگري بود که وزارت بهداشت براي بهبود وضعيت هتلينگ بيمارستان‌ها برداشت و در اين راستا دو ميليون و 550 هزار متر مربع فضاي بستري بازسازي و 45هزار تخت بيمارستاني کشور با استفاده 100 درصدي از توليدات داخل به طور کامل نوسازي شد.

در عين حال 52 هزار قلم تجهيزات پزشکي و 69 هزار قلم تجهيزات پزشکي سرمايه‌اي در بيمارستان‌هاي موجود و جديدالاحداث توزيع شد.

علاوه بر اين در راستاي افزايش عدالت در دسترسي به خدمات بهداشتي و درماني، توجه به مناطق محروم و حاشيه‌اي کشور افزايش يافت و براي تحقق عدالت در سلامت، 5000 پزشک متخصص و فوق تخصص در 302 شهر کمتر توسعه يافته و محروم توزيع و همه آنها در بيمارستان‌هاي دولتي به عنوان نيروي تمام وقت مشغول شدند. از سوي ديگر حضور هر شب 852 نفر پزشک متخصص مقيم در 19 تخصص، در 412 بيمارستان اصلي کشور و در 214 شهر براي درمان بيماران اورژانس، يکي ديگر از قدم‌هاي وزارت بهداشت در مسير تحول بود.

بر اساس چنين اقداماتي بود که طبق اعلام وزارت بهداشت تا کنون 16 ميليون بار ويزيت توسط 14000 متخصص و فوق‌تخصص در 658 کلينيک ويژه در 385 شهر کشور با نرخ ارزان دولتي به منظور دسترسي اقشار محروم انجام شده و علاوه بر اين 250 پلي کلينيک تخصصي جديد شامل 6440 مطب براي فعاليت اين پزشکان نيز ساخته شده است.

اورژانس هم متحول شد

يکي از چالش‌هاي حوزه سلامت در سال‌هاي گذشته همواره مساله ارائه خدمات اورژانسي به مردم بوده است. چرا که کمبود نيرو، کمبود آمبولانس زميني و هوايي باعث مي‌شد تا هم ارائه اين خدمات در مناطق صعب‌العبور با دشواري روبرو شده و هم منجر به بروز مشکلاتي در خود اورژانس مي‌شد. اين درحاليست که اورژانس هم در قالب طرح تحول نظام سلامت، متحول شد. به طوريکه تا کنون 21 پايگاه اورژانس هوايي راه‌اندازي شده تا بتواند به مردماني که در مناطق صعب‌العبور زندگي مي‌کنند، خدمات فوري را ارائه کند.

در عين حال توسعه و نوسازي ناوگان آمبولانس زميني اورژانس کشور، با به کار گيري 2400 دستگاه آمبولانس پيشرفته تا پايان دولت يازدهم از ديگر اقدامات مهم در حوزه اورژانس بوده است. اين درحاليست که ناوگان آمبولانس کشور تا پيش از طرح تحول نظام سلامت تنها 3000 آمبولانس در اختيار داشته است. ساخت و گسترش 125 بخش اورژانس در بيمارستان‌هاي تروما و اصلي کشور و نوسازي بخش اورژانس در ساير بيمارستان‌ها نيز يکي ديگر از اقدامات مهم بوده است.

در اين ميان بخش مراقبت‌هاي ويژه هم مغفول نماند و با افتتاح 1714 تخت ICU و700 تخت مراقبت ويژه جديد تا پايان دولت يازدهم اين بخش هم به مسير "تحول" گام گذاشت.

شبکه تشخيص زودرس و درمان سرطان

توجه ويژه به بيماران سرطاني با ايجاد شبکه جامع تشخيص زودرس و درمان سرطان در سه سطح در کشور نيز از ديگر اقدامات وزارت بهداشت در دولت يازدهم بود که بر اساس اين اقدام، سطح يک ارائه اين خدمات شامل خدمات تشخيصي، غربالگري و خدمات درماني سرپايي در 131 مرکز غربالگري و 52 مرکز شيمي درماني سرپايي است. سطح دوم آن نيز دربردارنده خدمات تخصصي تشخيصي- درماني و بستري- سرپايي و راديوتراپي، جراحي و شيمي‌درماني است که در 37 مرکز تخصصي انجام مي‌شود. سطح سه خدمات نيز خدمات پيشرفته فوق‌تخصصي تشخيصي- درماني سرطان شامل تکنولوژي‌هاي پيشرفته راديوتراپي و جراحي‌هاي فوق تخصصي سرطان و سلول درماني در 14 قطب کشوري است. نکته قابل توجه اين است که مراکز اين مراکز به صورت شبکه عمل کرده و به يکديگر بيمار ارجاع مي‌دهند.

درمان رنج سوختگي

در ادامه مسير تحول درمان، کار استانداردسازي و توسعه 9 مرکز تخصصي درمان سوختگي و توسعه 185تخت ويژه سوختگي انجام شد. علاوه بر اين استانداردسازي و توسعه چهار بخش مسموميت موجود و راه‌اندازي 9 بخش جديد، توسعه 1000 تخت جديد بستري و روانپزشکي در 15 بخش اورژانس روانپزشکي همراه با بازسازي بخش‌هاي موجود نيز انجام شد.

بنابر اعلام معاونت درمان وزارت بهداشت، با وجود 80 هزار کمبود تخت بيمارستاني در کشور، يکي از اقدامات وزارت بهداشت جلب سرمايه‌گذاري و مديريت بخش غيردولتي براي ساخت بيمارستان‌ها و مراکز درماني جديد بوده است. در اين راستا ساخت 87 بيمارستان جديد با پتانسيل بيش از 10 هزار تخت بستري و توزيع 22000 قلم تجهيزات در دولت يازدهم انجام شد که تا پايان سال 96 به بهره برداري خواهند رسيد.

به طور کلي با نگاهي به اين اقدامات گفته مي‌شود که 24 درصد از منابع طرح تحول نظام سلامت در سال 93 و چهار ماهه اول 1394 به توسعه زيرساخت‌هاي درمان اختصاص يافته است.

با نظر به طرح تحول مجموعا نتايجي مانند افزايش پوشش بيمه‌اي خدمات تشخيصي و درماني، کاهش يا حذف پرداخت غيررسمي در بازار سلامت، تقويت رشته‌هاي مادر تخصصي پزشکي ولي کم‌درآمد و افزايش ضريب بهره‌وري بيمارستان‌هاي کشور به دست آمده است.

باز هم بنابر اعلام معاونت درمان وزارت بهداشت، در عين حال برنامه‌ريزي براي استقرار و گسترش نظام ارجاع به ويژه براي روستاييان و شهرهاي زير 50 هزار نفر، آغاز ساماندهي خدمات دندانپزشکي با ايجاد کلينيک‌هاي دندانپزشکي دانشگاهي با تعرفه ارزان در نقاط مختلف کشور، رايگان شدن پيوند اعضا در کشور براي گسترش اين خدمت استراتژيک که در مرزهاي دانش قرار دارد، حمايت از بيماران صعب‌العلاج هم در خدمات درماني و بيمارستان‌ها و هم پوشش نسبي هزينه‌هاي دارويي، اجراي برنامه ملي درمان پيشرفته سکته‌هاي قلبي به صورت شبانه روزي در 54 بيمارستان کشور در 24 شهر و اجراي برنامه ملي درمان پيشرفته سکته هاي مغزي به صورت شبانه روزي در 55 بيمارستان کشور در 25 شهر بعنوان دومين علت مرگ ايرانيان نيز از ديگر اقداماتي بوده که در حوزه درمان انجام شده است.

استقرار سامانه ملي صدور الکترونيکي پروانه‌هاي موسسات پزشکي به منظور ايجاد شفافيت در اين حوزه و دسترسي آسان مردم و صاحبان حرف پزشکي به اطلاعات 21000 موسسه پزشکي نيز يکي از اقدامات کاربردي در حوزه درمان کشور بود که اين سامانه در سال 95 رونمايي شد.

تکريم بيماران؛ هدف اصلي نسل نوين اعتباربخشي

همچنين ساماندهي ارائه خدمات به گردشگران سلامت از طريق اعتباربخشي کيفي بخش‌هاي بين‌الملل و ساماندهي موسسات گردشگري با همکاري ساير دستگاه‌هاي مربوطه، تدوين و اجراي نسل نوين اعتباربخشي در 900 بيمارستان کشور با رويکرد ارتقاي ايمني بيماران و بهبود کيفيت خدمات و تکريم بيماران نيز از ديگر اقداماتي است که در اين حوزه مد نظر قرار گرفت.

انضباط مالي در نظام سلامت

با اجراي تعرفه‌هاي پزشکي و کاهش چشمگير و در برخي نقاط با حذف دريافت‌هاي اضافي توسط مراکز و پول زيرميزي در بيمارستان‌هاي دولتي و خصوصي، قيمت‌گذاري و تنظيم بازار براي اولين بار در کشور در حوزه تجهيزات پزشکي و جلوگيري از ارجاع بيماران به خارج از بيمارستان براي خريد دارو و تجهيزات پزشکي يکي از اقداماتي بود که انضباط مالي مناسبي را در بازار سلامت ايجاد کرد.

با وجود اجراي بسته‌هاي متعدد در قالب طرح تحول نظام سلامت،‌ اما به فراخور اقدام انجام شده، هريک از اين برنامه‌ها موافقان و حتي برخي هم مخالفان خاص خود را داشتند؛ اما تاثير برخي از اين برنامه‌ها بيش از ساير اقدامات انجام شده، براي مردم و در روند درماني آنها ملموس و محسوس است. هرچند که به دليل آنچه که کمبود اعتبار و مشکلات مالي خوانده شد، برخي از بسته‌هاي اعلام شده در طرح تحول سلامت، مانند حمايت از بيماران صعب‌العلاج به طور کامل اجرايي نشد.

بر اين اساس اميد است در چند ماهه پاياني فعاليت دولت يازدهم مسير بهبود کمي و کيفي خدمات ادامه يابد و در عين حال دولت‌هاي آينده هم "سلامت" را فراموش نکنند.

انتهاي پيام



ارسال نظر شما

Protected by FormShield

اخبار خواندنی

دولت يازدهم در يک نگاه

واعظي: دولت دوازدهم فراجناحي است و متعلق به اين تفکر يا آن تفکر نيست

پخش سريال «مرواريد سرخ» با بازي پوپک گلدره

انتشار متن کامل گزارش وزير کشور در آئين تنفيذ حکم رياست جمهوري

طرح نقدها و دغدغه‌ها نسبت به عملکرد اصلاح‌طلبان در انتخابات گذشته

وسواس مجري مناظره‌هاي انتخاباتي براي رفتار با نامزدها

وصول نامه تاييديه شوراي نگهبان در خصوص انتخابات مياندوره اي مجلس شوراي اسلامي

انتشار نتايج تفصيلي انتخابات رياست جمهوري

کثرت حضور مردم از نقطه صفر مرزي تا پايتخت در انتخابات هم صدايي را رقم زد

هجده روز پس از برگزاري انتخابات/ گزارش وزير کشور به نمايندگان ملت در مجلس شوراي اسلامي

همه گزارش ها بر اصالت، صحت و سلامت انتخابات تاکيد دارد

استاندار قزوين: انتخابات 29 ارديبهشت سالم و قانونمند برگزار شد

انتخابات محل رقابت بين مردم و نه رقابت حکومت با مردم است

استاندار خراسان جنوبي: پذيرش نتيجه انتخابات به فرهنگ تبديل شود

استاندار: سه انتخابات همزمان در هرمزگان، بدون مشکل برگزار شد

مطرح کردن راي حلال و حرام دست بردن در دين است

کثرت حضور مردم از نقطه صفر مرزي تا پايتخت درانتخابات هم صدايي را رقم زد

پورعلي مطلق به عنوان مشاور وزير و مسئول هماهنگي امور اجرايي انتخابات برگزيده شد

وزير کشور: هيچ گونه دستگيري نداشتيم

وصول نامه تاييديه شوراي نگهبان در خصوص انتخابات مياندوره اي مجلس شوراي اسلامي

سويه آرا در انتخابات ارديبهشت 96 پيام آور روشني براي مسئولان بود

استاندار زنجان: مشارکت گسترده در انتخابات نشان دهنده احساس مسئوليت و تعهد مردم بود

نامه شوراي نگهبان در خصوص تاييد صحت انتخابات دوازدهمين دوره رياست جمهوري واصل شد

نامه شوراي نگهبان در خصوص تاييد صحت انتخابات دوازدهمين دوره رياست جمهوري واصل شد

استاندار لرستان: انتخابات در لرستان با شور خاصي برگزار شد

استاندار: انتخابات آذربايجان غربي بدور از هر مشکل امنيتي برگزار شد

استاندار فارس: انتخابات در نهايت صحت و سلامت برگزار شد

يادداشت رسانه اي وزارت کشور درخصوص انتشار يک نامه سرگشاده حاوي نسبت هاي خلاف واقع به وزارت کشور

استاندار خوزستان: مشارکت 70 درصدي مردم خوزستان در انتخابات قابل تحسين است

استاندار هرمزگان: راي دوباره مردم به دولت وظايف مسئولان را سنگين تر مي کند

استاندار خراسان شمالي: انتخابات استان در سلامت کامل برگزار شد/حضور 81 درصدي واجدان شرايط

استاندار تهران: انتخابات در استان قانونمند، با نشاط و با حضور حداکثري مردم برگزار شد

استاندار مازندران: انتخابات 29 ارديبهشت افتخار بزرگ براي نظام جمهوري اسلامي است

استاندار چهارمحال و بختياري: حضور مردم در انتخابات يک حماسه بود

استاندار کرمان: انتخابات در اين استان با مشارکت 73درصدي ودر سلامت کامل برگزار شد

استاندار گيلان: مردم در انتخابات حضوري مقتدرانه همراه با دانايي داشتند/انتخابات در سلامت کامل برگزار شد

استاندار آذربايجان شرقي: انتخابات در سلامت و امانت کامل برگزار شد

انتخابات در استان قم بدون هيچ مشکلي و با حضور حماسي مردم برگزار شد

استاندار: انتخابات در کردستان در کمال صحت و سلامت برگزار شد

استاندار گلستان: انتخابات اخير برگ زريني در تاريخ سياسي جمهوري اسلامي بود

انتخابات 29 ارديبهشت بدون نقص و با مشارکت حداکثري مردم در سمنان برگزار شد

استاندار يزد: انتخابات در استان در سلامت کامل و بالاترين ميزان مشارکت برگزار شد

استاندار اصفهان: انتخابات در اين استان در کمال صحت و سلامت برگزار شد

استاندار: مردم استان ايلام با مشارکت 77 درصدي در انتخابات مهر تاييدي بر آرمان هاي نظام و انقلاب زدند

نخستين برنده ي انتخابات ملت ايران هستند / مردم در انتخابات نام ايران را در کنار بزرگترين دموکراسي هاي جهان به ثبت رساندند/ مردم با حضور خود در انتخابات منزلت ايران را در منطقه و جهان افزايش دادند/ سران کشورهاي منطقه از مراجعه به آراي مردم خود وحشت دارند

نظم و امنيت انتخابات با نگاهي متفاوت/يادداشت حسين ذوالفقاري

وزير کشور در گفتگوي زنده تلويزيوني به همه سوالات در مورد انتخابات پاسخ داد

اطلاعيه کميته اطلاع رساني ستاد انتخابات کشور در خصوص نامه شوراي سياستگذاري ائمه جمعه

اطلاعيه کميته اطلاع رساني ستاد انتخابات کشور در خصوص نامه شوراي سياستگذاري ائمه جمعه

ناظران شوراي نگهبان صورتجلسه 62 هزار و 381 شعبه را امضا کرده اند/ حلال و حرام خواندن راي توهين به مردم است