آخرین اخبار

کمبود ويتامين D دي 10 اتفاق خطرناک را در بدن شما رغم مي زند! بيماري ها و پيشگيري

کمبود ويتامين D دي 10 اتفاق خطرناک را در بدن شما رغم مي زند!

  بزرگنمايي:

چه خبر -

در اين مقاله حقايقي درباره اين که چگونه کمبود ويتامين d مي تواند سلامتي شما را به خطر انداخته و سال هاي عمرتان را کوتاه کند، بيان مي کنيم:

بيماري هايي که به دليل کمبود ويتامين d به سراغ شما مي آيند:

با توجه به مطالعه مجله تغذيه حدود 42 درصد بزرگسالان آمريکا دچار کمبود مواد مغذي هستند. که اصلا خوب نيست. کمبود ويتامينd با خطرات بهداشتي همراه است. به علاوه اگر شما مبتلا به يک بيماري جدي مانند سرطان پستان يا پروستات باشيد سطح بقايتان کم تر از کساني است که کمبود ويتامين d ندارند، خواهد شد.

کسي نمي داند که چرا سطح پايين ويتامين d با فقر سلامت گره خورده. با اين حال کارشناسان پيشنهاد مي دهند که مصرف روزانه 600iu(15mcg) ويتامين d براي زنان و مردان بسيار کم است. به گفته دکتر جوئل فوهرمن نويسنده کتاب super immunity " سطح مناسب ويتامين d در خون براي کاهش خطر بيماري 28 تا 42 نانو گرم بر ميلي ليتر ng/ml است. بسياري از افراد روزانه به 2000iu از ويتامين d3 براي رسيدن به اين سطح نياز دارند. " او توصيه مي کند که براي تعيين مصرف ميزان مناسب ويتامين d بهتر است با پزشکتان مشورت کنيد.

در اين مقاله حقايقي درباره اين که چگونه کمبود ويتامين d مي تواند سلامتي شما را به خطر انداخته و سال هاي عمرتان را کوتاه کند، بيان مي کنيم:

1. در اثر کمبود ويتامين d به احتمال زياد افسرده خواهيد شد

you more likely to be depressed.jpgyou more likely to be depressed.jpg

با توجه به يک مطالعه در مجله روانپزشکي انگليسي با بيش از 31000 شرکت کننده، افراد با سطوح پايين ويتامين d در خونشان دوبرابر سايرين احتمال ابتلا به افسردگي را دارند. هيپوکامپ hippocampus و ساير نواحي مغز که در نتظيم خلق و خو نقش دارند بخش هاي دريافت کننده ويتامين d هم هستند، بنابراين پايين بودن اين ويتامين مي تواند در توانايي و عملکرد طبيعي اين مناطق تاثير بگذاريد.

2. در اثر کمبود ويتامين d احتمال اين که از سرطان جان سالم به در ببريد کمتر است

با توجه به مطالعه اي که در مجله باليني غدد درون ريز و متابوليسم منتشر شده، بيماران مبتلا به سرطان که سطوح بالاتر ويتامين d داشتند مشخص شد که تمايل به زندگي طولاني تر داشته و نسبت به بيماراني که کمبود ويتامين d داشته اند، مدت زمان بيشتري زنده بودند. به گزارش مجله تحقيقات ضد سرطان، محققان دريافتند که هر 10 درجه افزايش سطح ويتامين d با افزايش 4 درصدي بقا در افراد مبتلا به سرطان در ارتباط بوده است. قويترين رابطه بين ويتامين d و بقا در بيماران مبتلا به لنفوم(تومورهاي سرطاني)، سرطان روده بزرگ و سرطان سينه پيدا شد. در واقع بيماران مبتلا به سرطان سينه با سطوح سالم ويتامين d دو برابر احتمال زنده ماندنشان نسبت به افرادي که کمبود ويتامين d داشته اند بيشتر بوده است.

3. در اثر کمبود ويتامين d احتمال بيشتري دارد به سرطان پروستات مبتلا شويد

باتوجه به مطالعه اي که در مجله تحقيقات باليني سرطان انجام شده، خطر ابتلا به سرطان پروستات در مردان با سطوح پايين تر ويتامين دي، 4تا 5 برابر بيشتر بوده است. دليل آن هنوز درک نشده هر چند محققان مي گويند که غربالگري براي کمبود ويتامين d و درمان آن مي تواند يکي از بخش هاي ضروري براي مراقبت از سرطان باشد.

4. در اثر کمبود ويتامين d در معرض افزايش خطر زوال عقل و بيماري آلزايمر قرار مي گيريد

you have an increased risk of dementia and alzheimer disease.jpgyou have an increased risk of dementia and alzheimer disease.jpg

بر اساس مطالعه اي که در مجله نورولوژي به چاپ رسيده، بزرگسالاني که از حد متوسط، ويتامين d کمتري داشتند، 53 درصد احتمال ابتلا به زوال عقل در آن ها بيشتر بوده و کساني که دچار کمبود شديد بودند 125 درصد دچار افزايش اين عارضه در مقايسه با افراد سالم بودند. براي درک بهتر ارتباط بين اين دو، تحقيقات بيشتري مورد نياز است اما محققان مي گويند اگر افزايش سن را هم در نظر بگيريم دچار مشکلي مضاعف خواهيم شد: نه تنها شما در معرض خطر ابتلا به مشکلات شناختي مي شويد بلکه پوستتان هم کمتر نور خورشيد را به ويتامين d تبديل مي کند و بيشتر در معرض خطر ابتلا به کمبود اين ويتامين قرار مي گيريد.

5. در اثر کمبود ويتامين d احتمال اين که مبتلا به به ورم مفاصل پسوريازيس psoriatic شويد بيشتر است

حدود 30 درصد از بيماران مبتلا به پسوريازيس ممکن است مبتلا به بيماري اي به نام ورم مفاصل پسورياتيک در اثر کمبود ويتامين d شوند که در آن حملات سيستم ايمني به مفاصل باعث درد و التهاب مي شود. در تحقيقي که اخيرا انجام شده مشخص شد افراد مبتلا به ورم مفاصل پسورياتيک سطح ويتامين d کافي نداشتند. تحقيقات قبلي نشان مي دهد که سطح پايين ويتامين d ممکن است شرايط التهابي مانند آرتريت پسورياتيک را بدتر کند، احتمالا با افزايش سطح گلبولهاي سفيد اين کار را انجام مي دهد.

6. در اثر کمبود ويتامين d ممکن است در معرض خطر بيماري شديد قلبي قرار بگيريد

با توجه به تحقيقات ارائه شده در گردهمايي سالانه علمي قلب و عروق دانشگاه هاي آمريکا، افراد مبتلا به کمبود ويتامين d نسبت به کساني که سطح اين ويتامين در بدنشان نرمال است، 32 درصد خطر ابتلا به بيماري عروق کرونر در آن ها بيشتر است. همچنين احتمال شديد شدن اين بيماري در آن ها 20 درصد بيشتر است. ويتامين d عملکرد سيستم ايمني و کنترل التهاب در سراسر بدن را بهبود مي بخشد که مي تواند به کاهش خطر ابتلا به مشکلات قلبي و بهبود آن منجر شود.

7. در اثر کمبود ويتامين d در معرض ابتلا به ذات الريه قرار مي گيريد

محققان دانشگاه شرق فنلاند دريافتند که خطر ابتلا به ذات الريه در افرادي که کمبود ويتامين d دارند نسبت به افراد عادي 2.5 برابر بيشتر است. تحقيقات قبلي نشان مي دهد که کمبود ويتامين d دستگاه ايمني بدن را تضعيف کرده و خطر ابتلا به بيماري هايي مانند عفونت هاي تنفسي را افزايش مي دهد.

8. در اثر کمبود ويتامين d احتمال ابتلا به اسکيزوفرني در شما بيشتر مي شود

به گزارش مجله باليني غدد درون ريز و متابوليسم افراد مبتلا به کمبود ويتامين d بيش از دو برابر افراد عادي احتمال دارد به بيماري اسکيزوفرني مبتلا شوند. تحقيقات بيشتري براي تعيين نقش ويتامين d در سلامت رواني مورد نياز است.

9. در اثر کمبود ويتامين d سرعت پيشرفت بيماري تان افزايش پيدا مي کند

تحقيقات قبلي نشان داده است که سطوح پايين ويتامين d با افزايش خطر ابتلا به اختلالات عصبي عضلاني مانند مولتيپل اسکلروزيس multiple sclerosis ، بيماري پارکينسون و غيره در ارتباط است. به گزارش jama neurology مطالعه اي جديد نشان داده که کمبود ويتامين d مي تواند منجر به افزايش سرعت پيشرفت بيماري multiple sclerosis شود. محققان دريافتند که ميزان کافي ويتامين d در اين بيماران باعث مي شود که ضايعات مغزي 57 درصد کاهش داشته و عود بيماري 57 درصد کمتر از بيماراني باشد که کمبود ويتامين d داشته اند. به گفته محققان تشخيص و درمان کمبود ويتامين d بايد بخشي از مراقبت هاي بيماران تازه تشخيص داده شده باشد چون باعث افزايش اثر بخشي درمان هايي خاص از قبيل اينترفرون beta-1b خواهد شد.

10. در اثر کمبود ويتامين d احتمال مرگ زودرس افزايش پيدا مي کند

گزارشات و تجزيه و تحليل 32 مطالعه منتشر شده در مجله آمريکايي بهداشت عمومي نشان مي دهد افرادي که کمبود ويتامين d دارند به احتمال بيشتري مرگ زودرس به سراغشان خواهد آمد. افراد با سطوح ويتامين d کمتر از 30 نانوگرم در ميلي ليتر خطر مرگ زودرس بالاتري نسبت به افرادي داشتند که ميزان ويتامين d آن ها بالاتر از 30 نانوگرم بر ميلي ليتر بوده است.

مصرف بيشتر هميشه بهتر نيست: محققان هيچ مزيتي براي افرادي که سطح ويتامين d آنها بالاتر از 50 نانوگرم بر ميلي ليتر بوده است، پيدا نکرده اند.



منبع: سيمرغ




ارسال نظر شما

Protected by FormShield

اخبار خواندنی

علايم سوء هاضمه و روش هاي پيشگيري از سوء هاضمه

دچار تنگي دريچه قلب هستم براي درمان چه کاري انجام دهم؟

روش خانگي براي تشخيص کبد چرب

درد پهلو نشانه چيست

فشار خون پايين چيست؟ + دلايل فشار خون پايين

تکنيک هاي طلايي براي درمان سريع سردرد ساده

فيبروز کبدي چيست؟ آيا فيبروز درمان مي شود؟

تدابير طب سنتي براي درمان آلرژي بهاره

مراقب مصرف مکمل ويتامين D باشيد

فشار خون در هر سني چند است و براي درمان فشار خون چه کنيم؟

چه عواملي خطر بروز سرطان روده بزرگ را افزايش مي دهند؟

درمان آمبولي ريه با چه روش هايي امکان پذير است؟

سکته مغزي و آنوريسم مغزي چه تفاوتي با هم دارند؟

کلسترول چيست و براي درمان کلسترول خون چه بايد کرد؟

درمان گلودرد با غرغره هاي طبيعي

عواملي که خطر ابتلا به سندرم روده تحريک پذير را افزايش مي دهند

بيماري قلبي که باعث سکته مغزي مي شود

روشهاي پيشگيري از ماشين گرفتگي

علت وجود خون در ادرار

تضمين سلامت قلب با رعايت اين نکات

روش هاي پيشيگيري و درمان عرق سوز شدن

تاثير سير و پياز بر پيشگيري از سرطان روده بزرگ

نکات بهداشتي براي پيشگيري از ابتلا هاري

علت و درمان رماتيسم مفصلي از ديدگاه طب سنتي

آشنايي با دلايل اصلي سکته قلبي

هشدارهاي بدن براي مراحل اوليه ابتلا به سرطان

کاهش علايم آلرژي با اين خوراکي ها

با مصرف اين خوراکي ها کبد چرب را از خود دور کنيد

کاهش علايم آلرژي در بهار با توصيه هاي طب سنتي

کلسترول را با اين ورزش ها مغلوب کنيد

دلايل سرفه و سرفه هاي خطرناک را تشخيص دهيد

فتق ديسک چرا ايجاد مي شود و چطور از فتق ديسک پيشگيري کنيم

آترواسکلروز atherosclerosis يا تصلب شرايين چيست؟

ورم معده يا گاستريت Gastritis چيست و چطور درمان مي شود؟

تشخيص سرطان مقعد و روش هاي درمان سرطان مقعد

9 راه حل طبيعي براي کنترل فشار خون

هر آنچه بايد درباره انحراف شصت پا بدانيد

چرا ديدتان تار شده ؟

چرا سرم درد مي کند؟

علت تکان هاي شديد پا در خواب يا سندروم پاي بيقرار چيست؟

با زير بغلي که زياد عرق مي کند و هميشه خيس است چکار کنم؟

چند روش خانگي براي درمان درد سياتيک

پيشگيري از شايع ترين سرطان دنيا با مصرف سير و پيار

عواملي که خطر لخته شدن خون را افزايش مي دهند

کمر درد : حقايق و باورهاي غلطي که بايد بدانيد

نشانه هاي عجيب بيماري قلبي

اين بيماري ها باعث چاقي تان مي شوند

علائم کم کاري تيروئيد و هرآنچه بايد در مورد ان بدانيد

درمان سر درد با ماساژ نقاط فشاري در سر

درمان عفونت سينوس با روش هاي خانگي