آخرین اخبار

اگر مي خواهيد تعطيلات نوروزتان با بيماري خراب نشود, اين نکات را رعايت کنيد بيماري ها و پيشگيري

اگر مي خواهيد تعطيلات نوروزتان با بيماري خراب نشود, اين نکات را رعايت کنيد

  بزرگنمايي:

چه خبر - چگونه موقع تعطيلات مريض نشويم؟

تعطيلات نوروز بهترين زماني است که مي توانيد خستگي يک سال کار و زحمت را از تن بدر کنيد. اما وقتي گرفتار گلودرد، دل درد، آبريزش بيني و ... مي شويد، بهترين روزهاي سال تان را به راحتي از دست مي دهيد. در اين مقاله يکسري ترفندهايي عنوان شده است که به کمک آنها مي‌توانيد کمتر بيمار شويد و از تعطيلات‌تان لذت ببريد.

تحرک بدني در هواي آزاد

محققان معتقدند رفتن به باشگاه هاي ورزشي خطر ابتلا به بيماري هاي مختلف از جمله سرماخوردگي را در افراد افزايش مي دهد. مطالعات نشان مي دهد که در 63 درصد باشگاه هاي ورزشي، به خصوص روي تردميل ها، دوچرخه هاي ثابت و همچنين وزنه ها، ويروس سرماخوردگي پراکنده مي باشد. بنابراين بهتر است به جاي رفتن به باشگاه هاي ورزشي، در محيط بيرون به ورزش بپردازيد. راه ديگر اين است که بجاي رفتن به باشگاه هايي که داراي تجهيزات ورزشي هستند، به کلاس هاي آمادگي جسماني فاقد تجهيزات ورزشي مثل يوگا برويد.

مراقبت از خود در مهماني ها

دست دادن و يا روبوسي کردن با افراد در جشن ها و مجالس مهماني معمولا باعث انتقال انواع بيماري ها مي شود. اما بدتر از آن، غذاهايي است که در جشن ها سرو مي شوند. گذشت مدت زمان دو ساعت از سرو غذا، مي تواند تعداد باکتري هاي غذا را آنقدر زياد کند که مشکلات گوارشي را موجب شوند. در ضمن، اگر غذاهاي گوشتي سرد شده بودند، هرگز آنها را مصرف نکنيد.

شستن مرتب دست ها

دست هاي خود را با آب و صابون حداقل به مدت 20 ثانيه بشوييد تا از ورود ميکروب ها به بدن خود ممانعت نماييد. روزانه چند بار به ويژه قبل از غذا، دست هاي خود را بشوييد. اگر آب در اختيار نداشتيد، از مواد ضدعفوني کننده دست استفاده نماييد.

دست نزدن زياد به پوست صورت خود

تا زماني که به چشم ها، دهان و يا بيني خود دست نزنيد، آلودگي و ويروس هاي مختلف نمي توانند وارد بدن تان شوند. بنابراين، اين عادات غلط را ترک نماييد.

تزريق واکسن آنفلوآنزا

واکسن آنفلوآنزا توسط اکثر داروخانه ها در دسترس عموم قرار گرفته است. بنابراين، تزريق اين واکسن را پشت گوش نيندازيد. تحقيقات نشان مي دهد که درست دو هفته پس از تزريق واکسن آنفلوآنزا، پادتن مقابله با اين بيماري در بدن تشکيل مي شود.

پرهيز از غذاهاي نامناسب و آلوده

وقتي به تعطيلات مي رويد، سبد غذاي خود را از مغزها، غذاهاي دريايي، گوشت بره، سبزيجات و ميوه پر کنيد. غذاهاي فرآوري شده نخوريد. در ضمن صبحانه را به هيچ عنوان از دست ندهيد، زيرا اغلب اوقات اين تنها وعده اي است که شما در منزل هستيد و مي توانيد با خيال راحت از غذاهاي خانگي مصرف کنيد.

دکتر ايرج خسرونيا متخصص داخلي، مي گويد: مسموميت هاي غذايي، اسهال و استفراغ از عمده‌ترين مواردي است که افراد در تعطيلات سال نو با آن مواجه مي شوند. بالا بودن آمار مراجعه به مراکز درماني به دليل اين مشکلات تا حدي است که مي توان گفت اين بيماري ها در روزهاي آغاز سال نو بعد از تصادفات، دومين عامل مراجعه به بيمارستان ها و مراکز درماني هستند. مهم‌ترين علت بروز اين گونه بيماري ها در افراد، پرخوري و خوردن غذاهاي آلوده و فاسد در تعطيلات نوروز است.

داشتن خواب منظم

هر شب سعي کنيد در زمان مشخصي به رختخواب برويد و مدت7 تا 8 ساعت بخوابيد. در ضمن از مصرف نوشيدني هاي کافئين دار بپرهيزيد، زيرا اين نوشيدني ها بر کيفيت خواب شبانه تاثير منفي مي گذارند.

اغلب افراد شاغل که مجبورند براي رفتن به سر کار، صبح زود از خواب بيدار شوند، روزهاي تعطيل چند ساعتي بيش‌تر مي‌خوابند، اما دانشمندان مي گويند شايد اين کار براي سلامتي خوب نباشد. دير بيدار شدن و شکستن عادت هميشگي خواب مي‌تواند سوخت و ساز بدن را به هم بريزد و در نتيجه خطر بيماري‌هايي مثل ديابت و ناراحتي‌هاي قلبي را افزايش دهد.

تحقيقات نشان مي‌دهد ناهماهنگي بين ساعت طبيعي بدن با ساعت خواب و بيداري که جامعه بر فرد تحميل مي‌کند، مي‌تواند براي سلامتي او مضر باشد. روزانه حداقل يک ساعت قدم زدن در زير آفتاب به تنظيم ساعت بدن کمک مي‌کند.

همواره عادات خواب مناسب را انتخاب کنيد. مصرف غذاهاي سنگين را کمتر کرده و از مصرف کافئين اجتناب کنيد. همچنين کامپيوتر و تبلت و موبايل را حداقل يک ساعت قبل از خواب کنار بگذاريد. اگر کودکان به دليل تغيير زمان خواب در تعطيلات ديرتر به خواب مي‌روند، به آنها اجازه بدهيد تا خواب طبيعي شان را در زمان صبح انجام دهند. روزانه يک ساعت با کودکان خود پياده‌روي کنيد تا ساعت بدن آنها تنظيم شود.

اختصاص زماني به خود

تمام زمان خود را صرف رفتن به مهماني، خريد و يا بيرون رفتن نکنيد. براي خود اوقات فراغتي در نظر بگيريد و به استراحت بپردازيد. اوقات فراغت خويش را صرف انجام کارهايي کنيد که به شما آرامش داده و خوشحال تان مي کنند، زيرا مطالعات نشان داده است که هر چه بيشتر شاد باشيد، سيستم ايمني بدن تان در برابر بيماري ها مقاوم تر خواهد شد.

پرهيز از پرخوري

خوردن زياد غذا باعث اضافه وزن و سستي و خواب آلودگي مي شود. در ضمن، پرخوري در يک وعده باعث ريفلاکس معده شده و به مرور زمان مشکلات گوارشي ايجاد مي کند. بنابراين ميزان غذاي مصرفي در هر وعده غذايي را کاهش داده و به آرامي آن را ميل کنيد.

مصرف کافي ويتامين d

در زمستان به علت کاهش روزهاي آفتابي، ميزان ويتامين d بدن کم مي شود، بنابراين با پيروي از يک برنامه غذايي مناسب و يا مکمل هاي غذايي طبق دستور پزشک، ميزان ويتامينd لازم بدن خود را تامين نماييد و خود را براي گذراندن تعطيلات در بهاري دلپذير آماده کنيد.

کنترل مقدار مصرف قند

شکر و تمام محصولاتي که با آن توليد مي شود باعث کاهش قدرت سيستم دفاعي بدن مي شوند. بنابراين، ميزان شکري که روزانه مصرف مي کنيد را کنترل کنيد.

استراحت هنگام بيماري

اگر سرما خورده ايد و يا گلو درد داريد، سعي کنيد در منزل بمانيد و به اندازه کافي استراحت نماييد. با اين کار علاوه بر اينکه باعث سرايت بيماري به ديگران نمي شويد، قدرت سيستم دفاعي بدن تان را هم بهبود مي دهيد و سريع تر علائم بيماري از بين خواهند رفت.

پر آب نگه داشتن بدن

نوشيدني هاي کافئين دار آب بدن را کم مي کنند، پس مصرف آنها را قطع کرده و روزانه 8 ليوان آب بنوشيد. در ضمن کم آبي بدن باعث ايجاد اختلال در خواب شبانه مي شود.

با رعايت نکات فوق مي توانيد هنگام تعطيلات کمتر بيمار شويد و از روزهاي خوب بهاري لذت ببريد.




منبع:tebyan.net





ارسال نظر شما

Protected by FormShield

اخبار خواندنی

علايم سوء هاضمه و روش هاي پيشگيري از سوء هاضمه

دچار تنگي دريچه قلب هستم براي درمان چه کاري انجام دهم؟

روش خانگي براي تشخيص کبد چرب

درد پهلو نشانه چيست

فشار خون پايين چيست؟ + دلايل فشار خون پايين

تکنيک هاي طلايي براي درمان سريع سردرد ساده

فيبروز کبدي چيست؟ آيا فيبروز درمان مي شود؟

تدابير طب سنتي براي درمان آلرژي بهاره

مراقب مصرف مکمل ويتامين D باشيد

فشار خون در هر سني چند است و براي درمان فشار خون چه کنيم؟

چه عواملي خطر بروز سرطان روده بزرگ را افزايش مي دهند؟

درمان آمبولي ريه با چه روش هايي امکان پذير است؟

سکته مغزي و آنوريسم مغزي چه تفاوتي با هم دارند؟

کلسترول چيست و براي درمان کلسترول خون چه بايد کرد؟

درمان گلودرد با غرغره هاي طبيعي

عواملي که خطر ابتلا به سندرم روده تحريک پذير را افزايش مي دهند

بيماري قلبي که باعث سکته مغزي مي شود

روشهاي پيشگيري از ماشين گرفتگي

علت وجود خون در ادرار

تضمين سلامت قلب با رعايت اين نکات

روش هاي پيشيگيري و درمان عرق سوز شدن

تاثير سير و پياز بر پيشگيري از سرطان روده بزرگ

نکات بهداشتي براي پيشگيري از ابتلا هاري

علت و درمان رماتيسم مفصلي از ديدگاه طب سنتي

آشنايي با دلايل اصلي سکته قلبي

هشدارهاي بدن براي مراحل اوليه ابتلا به سرطان

کاهش علايم آلرژي با اين خوراکي ها

با مصرف اين خوراکي ها کبد چرب را از خود دور کنيد

کاهش علايم آلرژي در بهار با توصيه هاي طب سنتي

کلسترول را با اين ورزش ها مغلوب کنيد

دلايل سرفه و سرفه هاي خطرناک را تشخيص دهيد

فتق ديسک چرا ايجاد مي شود و چطور از فتق ديسک پيشگيري کنيم

آترواسکلروز atherosclerosis يا تصلب شرايين چيست؟

ورم معده يا گاستريت Gastritis چيست و چطور درمان مي شود؟

تشخيص سرطان مقعد و روش هاي درمان سرطان مقعد

9 راه حل طبيعي براي کنترل فشار خون

هر آنچه بايد درباره انحراف شصت پا بدانيد

چرا ديدتان تار شده ؟

چرا سرم درد مي کند؟

علت تکان هاي شديد پا در خواب يا سندروم پاي بيقرار چيست؟

با زير بغلي که زياد عرق مي کند و هميشه خيس است چکار کنم؟

چند روش خانگي براي درمان درد سياتيک

پيشگيري از شايع ترين سرطان دنيا با مصرف سير و پيار

عواملي که خطر لخته شدن خون را افزايش مي دهند

کمر درد : حقايق و باورهاي غلطي که بايد بدانيد

نشانه هاي عجيب بيماري قلبي

اين بيماري ها باعث چاقي تان مي شوند

علائم کم کاري تيروئيد و هرآنچه بايد در مورد ان بدانيد

درمان سر درد با ماساژ نقاط فشاري در سر

درمان عفونت سينوس با روش هاي خانگي