آخرین اخبار

ويتامين D و 7 فايده حياتي آن که از وجودش بي اطلاع هستيد! بيماري ها و پيشگيري

ويتامين D و 7 فايده حياتي آن که از وجودش بي اطلاع هستيد!

  بزرگنمايي:

چه خبر -

ويتامين d شگفتي ساز است و براي اين لقب دلايل خوبي دارد: به نظر مي رسد دريافت ويتامين d کافي از شما در برابر همه بيماري ها محافظت مي کند، از سرطان و افسردگي گرفته تا بيماري هاي قلبي و مرگ زودرس.

ويتامين دي d و تاثيرات آن در پيشگيري و درمان بيماري ها

وقتي نوبت به ويتامين خورشيد مي رسد فکر مي کنيد که شنيدن فوايد ويتامين d برايتان تکراري است اما خواندن اين مقاله نظرتان را تغيير مي دهد. به نظر مي رسد که تعداد انگشت شماري از دلايل کمتر شناخته شده اين ويتامين باعث مي شود که دلتان بخواهد دوز مورد نياز روزانه تان را تامين کنيد. در حال حاضر موسسه پزشکي توصيه مي کند که مردان و زنان روزانه 600 واحد ويتامين d مصرف کنند ولي تحقيق جديد پيشنهاد مي کند اين مقدار بسيار کم است –يک دليل آن اين است که 42 درصد آمريکايي هاي بزرگسال دچار کمبود ويتامين d هستند. ليست موسسه پزشکي عنوان مي کند که بيشترين مقدار روزانه ويتامين d که مي توانيد مصرف کنيد و آسيبي به شما نرساند 4000 واحد است ولي شايد به مقدار بيشتري حدود 7000 واحد نياز داشته باشيم تا از مزاياي کامل اين ويتامين بهره مند شويم.

تا زماني که علم ميزان دقيق اين ارقام را مشخص کند اجازه دهيد مزاياي زير الهام بخش شما براي قرار گرفتن به اندازه معقول در برابر نورد خورشيد و مصرف بيشتر منابع طبيعي ويتامين d و در نظر گرفتن يک مکمل باشد.

1. ويتامين d احتمال خانه نشين شدن شما را کمتر مي کند

vitamin d makes you less likely to fall at home.jpg

يک سوم کهنسالان هر سال مدتي را خانه نشين مي شوند. ولي به نظر مي رسد که مکمل ويتامين d اين خطر را کاهش مي دهد. در يک مطالعه کوچک روي کهنسالان بين 65 تا 102 ساله که خانه نشين بودند انجام شد و به نيمي از آن ها ماهانه مکمل ويتامين d که به طور متوسط 3300 واحد در روز بود داده شد و به نيمي ديگر دارونما. در طول دوره 5 ماهه مطالعه مکمل سطح ويتامين d خون شرکت کنندگان را از کافي ( کمتر از 20 نانو گرم در ميلي ليتر ) تا بهينه ( بيشتر از 30 نانو گرم در ميلي ليتر ) در 29 نفر از 34 شرکت کننده بالا برد. در مقايسه با افرادي که دارونما مصرف کرده بودند، افراديکه ويتامين d مصرف کردند مدت زمان در خانه ماندنشان به نصف رسيد. احتمال دارد اين اثر به علت مزاياي ويتامين d براي عملکرد ماهيچه ها باشد.

2. ممکن است از آسيب بينايي پيشگيري کند

it may ward off vision damage.jpg

دليل اصلي کاهش ديد ما از 50 سالگي به خاطر ماکولا (تباهي لکه زرد) macular degeneration وابسته به سن است.ماکولا باعث تاري آهسته ديد مي شود که يک فرايند با پيشرفت آهسته است که در نزديکي مرکز چشم شروع مي شود و مانع توانايي ديد واضح ما به صورت مستقيم است. شانس ابتلا به اين بيماري عمدتا توسط سن، نژاد و ژن تعيين مي شود و مشخصا خارج از کنترل ماست. گرچه حفظ سلامت کلي بدن با اجتناب از سيگار کشيدن، ورزش کردني که عرقتان را درآورد به صورت منظم و خوردن کلم ممکن است به سالم ماندن شفافيت ديد شما کمک کند.با اين حال مطالعات اخير نشان مي دهد که حفظ سطح مطلوب ويتامين d مي تواند کمک کننده باشد حتي اگر عامل ژنتيکي بر عليه شما باشد.

3. ممکن است اسپاسم هاي عضلاني عجيبي که ناديده مي گيريد را متوقف کند

it might stop that weird muscle spasm you`ve been trying to ignore.jpg

يکي از نقش هاي مهم ويتامين d در بدن حفظ عملکرد و قدرت عضلات با کمک به آنها در جذب کلسيم است. موارد زيادي از اختلالات ماهيچه اي وجود دارد که ما علت آنها را نمي دانيم، مانند: گرفتگي عضلات، اسپاسم و پريدن چشم که به نظر مي رسد به علت کمبود ويتامين d باشند.

اگر مي خواهيد بيشتر بدانيد : شايعترين علت اسپاسم عضلات

4. افزايش وزن را کند مي کند

it can slow weight gain.jpg

اين يکي ديگر از ترفندهاي بي رحمانه مادر طبيعت است که بعد از يک سن خاص بدون اين که متوجه شويد وزنتان اضافه مي شود. ولي دريافت کافي ويتامين d ممکن است اين فرايند را کاهش دهد.

مطالعه اي که در مجله سلامت زنان منتشر شد روي 4600 زن 65 ساله يا بالاتر انجام گرفت افرادي که سطح ويتامين d ناکافي داشتند در طول 4.5 سال 1 کيلو بيشتر از افرادي که ويتامين d کافي دريافت کردند، وزن اضافه کردند.

5. مي تواند به کاهش درد فيبروميالژيا fibromyalgia کمک کند

فيبروميالژي سندرم درد اسکلتي-عضلاني مزمني است که با درد در سطح گسترده، نقاط حساس، خستگي و اختلال خواب مشخص مي‌شود و اتيولوژي آن ناشناخته است. درد مزمن و تندرنس عضلاني و نقاط اتصال عضلاني مشخصه آن است. اين بيماري نوعي روماتيسم بافت همبند است.

درد عضلاني و درد مفصل مزمن، خستگي هم جانبه ، افسردگي و اضطراب و پيچيدگيهاي ديگر اين بيماري سبب مي شود که بسياري از افراد در شناخت آن ناتوان باشند. بنابراين شنيدن اين که يک مکمل ساده ويتامين d مي تواند در تسکين آن کمک کننده باشد خبر خوبي است. در سال 2014 مطالعه اي کوچک به مدت 20 هفته روي زنان با مکمل ويتامين d و دارونما انجام شد. سپس 24 هفته ديگر مطالعه را پي گرفتند. حتي بعد از اتمام درمان زناني که ويتامين d دريافت کرده بودند درد کمتري را گزارش کردن. با اين که اين نتيجه فاصله زيادي با درمان دارد –و تاثيري روي خلق و خو نداشت –ولي اهميت دارد.

6. مي تواند بعد از يائسگي کلسترول خون را تنظيم کند

it can keep your cholesterol in check after menopause.jpg

افرادي که به اندازه کافي ويتاين d دريافت مي کنند به طور قطع کمتر در معرض خطر ابتلا به بيما ري هاي قلبي هستند، ولي زنان بعد از يائسگي سود بيشتري از آن مي برند: کلسترول سالم. در مطالعه اي که سال 2014 روي 600 زن انجام شد، محققان دريافتند زنان دو سال بعد از دريافت 100 ميلي گرم کلسيم و 400 واحد ويتامين d، سطح کلسترول بد خونشان ldl نسبت به زناني که دارونما مصرف کرده بودند، حدود 4.5 mg/dl کاهش داشته. در ميان زناني که مکمل دريافت کرده بودند کساني که مطالعه را با بالا رفتن سطح ويتامين d به اتمام رساندند از مزاياي بالا رفتن کلسترول خوب hdl خونشان هم بهره مند شدند.

اگر مي خواهيد بيشتر بدانيد : بيماريهاي پس از يائسگي

7. مي تواند خطر ابتلا به فيبروم رحم را کاهش دهد

it can reduce your risk of uterine fibroids.jpg

فيبروئيد رحمي توموري غير سرطاني است که در ديواره رحم رشد مي کند و مي تواند تا اندازه يک گريپ فروت رشد کند و براي برخي زنان به طرز غير قابل باوري دردناک و ناراحت کننده باشد در حاليکه زنان ديگر با فيبروئيدهاي کوچک تر حتي متوجه وجودشان هم نمي شوند. به نظر مي رسد که تشکيل فيبروئيد با هورمون ها يا بدشانسي ژنتيکي مرتبط باشند. ولي مطالعه اي در سال 2013 نشان داد که ويتامين d هم در تشکيل آن ها مي تواند نقش داشته باشد. بين زنان 35 تا 49 ساله افرادي که سطح ويتامين d شان کافي بود 32 درصد احتمال رشد فيبروئيد در رحمشان نسبت به افرادي که ويتامين d ناکافي داشتند، کمتر بود. در مطالعات قبلي مشخص شده بود که اين ويتامين رشد فيبروئيد در حيوانات را کاهش مي دهد. و اين مطالعه اولين نمونه انجام شده روي انسان بود.

اگر مي خواهيد بيشتر بدانيد : درمان فيبروئيد هاي رحمي و تاثير آن بر زندگي جنسي خانم ها

8. مي تواند براي جلوگيري از سردردهاي مزمن موثر باشد

اگر به طور منظم از سردرد رنج مي بريد، مسکن خود را با نور خورشيد جايگزين کنيد. مطالعه اي که اخيرا روي 2600 مرد انجام شده مشخص کرد گروهي که سطح ويتامين d پايين تري داشتند در مقايسه با شرکت کنندگاهي که سطح ويتامين d در آن ها بالا بود، بيش تر در معرض خطر دوگانه سردرد مزمن قرار داشتند. در حالي که ارتباط خاص بين سردرد و ويتامين آفتاب همچنان نامشخص است، برخي از محققان بر اين باورند که خواص ضد التهابي ويتامين d ممکن است با التهابي که باعث ايجاد ميگرن و سردرد مي شود مقابله کند.

اگر مي خواهيد بيشتر بدانيد : هشت علت عجيب سردرد!





منبع: سيمرغ




ارسال نظر شما

Protected by FormShield

اخبار خواندنی

علايم سوء هاضمه و روش هاي پيشگيري از سوء هاضمه

دچار تنگي دريچه قلب هستم براي درمان چه کاري انجام دهم؟

روش خانگي براي تشخيص کبد چرب

درد پهلو نشانه چيست

فشار خون پايين چيست؟ + دلايل فشار خون پايين

تکنيک هاي طلايي براي درمان سريع سردرد ساده

فيبروز کبدي چيست؟ آيا فيبروز درمان مي شود؟

تدابير طب سنتي براي درمان آلرژي بهاره

مراقب مصرف مکمل ويتامين D باشيد

فشار خون در هر سني چند است و براي درمان فشار خون چه کنيم؟

چه عواملي خطر بروز سرطان روده بزرگ را افزايش مي دهند؟

درمان آمبولي ريه با چه روش هايي امکان پذير است؟

سکته مغزي و آنوريسم مغزي چه تفاوتي با هم دارند؟

کلسترول چيست و براي درمان کلسترول خون چه بايد کرد؟

درمان گلودرد با غرغره هاي طبيعي

عواملي که خطر ابتلا به سندرم روده تحريک پذير را افزايش مي دهند

بيماري قلبي که باعث سکته مغزي مي شود

روشهاي پيشگيري از ماشين گرفتگي

علت وجود خون در ادرار

تضمين سلامت قلب با رعايت اين نکات

روش هاي پيشيگيري و درمان عرق سوز شدن

تاثير سير و پياز بر پيشگيري از سرطان روده بزرگ

نکات بهداشتي براي پيشگيري از ابتلا هاري

علت و درمان رماتيسم مفصلي از ديدگاه طب سنتي

آشنايي با دلايل اصلي سکته قلبي

هشدارهاي بدن براي مراحل اوليه ابتلا به سرطان

کاهش علايم آلرژي با اين خوراکي ها

با مصرف اين خوراکي ها کبد چرب را از خود دور کنيد

کاهش علايم آلرژي در بهار با توصيه هاي طب سنتي

کلسترول را با اين ورزش ها مغلوب کنيد

دلايل سرفه و سرفه هاي خطرناک را تشخيص دهيد

فتق ديسک چرا ايجاد مي شود و چطور از فتق ديسک پيشگيري کنيم

آترواسکلروز atherosclerosis يا تصلب شرايين چيست؟

ورم معده يا گاستريت Gastritis چيست و چطور درمان مي شود؟

تشخيص سرطان مقعد و روش هاي درمان سرطان مقعد

9 راه حل طبيعي براي کنترل فشار خون

هر آنچه بايد درباره انحراف شصت پا بدانيد

چرا ديدتان تار شده ؟

چرا سرم درد مي کند؟

علت تکان هاي شديد پا در خواب يا سندروم پاي بيقرار چيست؟

با زير بغلي که زياد عرق مي کند و هميشه خيس است چکار کنم؟

چند روش خانگي براي درمان درد سياتيک

پيشگيري از شايع ترين سرطان دنيا با مصرف سير و پيار

عواملي که خطر لخته شدن خون را افزايش مي دهند

کمر درد : حقايق و باورهاي غلطي که بايد بدانيد

نشانه هاي عجيب بيماري قلبي

اين بيماري ها باعث چاقي تان مي شوند

علائم کم کاري تيروئيد و هرآنچه بايد در مورد ان بدانيد

درمان سر درد با ماساژ نقاط فشاري در سر

درمان عفونت سينوس با روش هاي خانگي