آخرین اخبار

اين افراد 40 برابر ديگران در خطر ابتلا به سرطان هستند بيماري ها و پيشگيري

اين افراد 40 برابر ديگران در خطر ابتلا به سرطان هستند

  بزرگنمايي:

چه خبر -

دکتر حسين فودازي متخصص کلينيکال آنکولوژي گفت: بسياري از سرطان ها اگر در مراحل ابتدايي تشخيص داده شوند قابل درمان هستند اما سوالي که در اين جا بوجود مي آيد اين است که با پيدايش چه علامت هايي به وجود سرطان در بدن شک کنيم ؟ پاسخ به اين سوال بسيار گسترده است ولي يکسري نشانه هاي شايع در رابطه با ابتلاء به سرطان وجود دارد که بسيار توصيه مي شود افراد به آن دقت کنند و در صورت داشتن حتي يکي از نشانه ها به متخصص مراجعه نمايند.

وي دررابطه با اين نشانه ها افزود : هرنوع زخمي که بهبود نيابد ، توده اي در هر قسمت از بدن که به تازگي متوجه آن شده ايد بخصوص در ناحيه سينه و بيضه و گردن ، تغيير در رنگ و ظاهر خال هاي پوستي ، گرفتگي صدا و سرفه اي که بيش از 2 هفته طول بکشد همچنين تغيير در تن صدا به مدت طولاني جز نشانه هاي هشدار محسوب مي شود و بايد سريعا معاينه شوند.

فودازي ادامه داد : هرگونه اختلال در وضعيت گوارشي ، سوءهاضمه و درد هاي مبهم در ناحيه جناق ،زود سير شدن ، نفخ و يبوست طولاني مدت ، اختلالاتي در بلع ، تهوع و استفراغ همراه با خون ، سرفه همراه با خون ،دفع مدفوع خوني و سياه، اسهال طولاني مدت ، تغيير در رنگ ادرار ، خون در ادرار ، کاهش وزن ناگهاني ، بي اشتهايي غير قابل توجيه يکسري از هشدار ها تلقي مي شوند که در صورت پيدايش حتي يکي از موارد ذکر شده بايد با يک متخصص مشورت کنيد .

اين سرطان شناس در رابطه با اقدامات پيشگيري کننده گفت : موضوعي که هميشه به آن اشاره شده و همواره به آن تاکيد زيادي مي شود ترک سيگار در افراد سيگاري است .همين اقدام باعث مي شود تا بيشتر سرطان هاي کشور با اين عمل ريشه کن شود همچنين لازم به ذکر است حدود 30 درصد از مرگ و مير تمامي سرطان ها به علت مصرف ناشي از سيگار گزارش شده است. اين آمار بالايي است و به همين دليل با سونامي سرطان روبه رو هستيم و اگر مصرف سيگار و دخانيات کنترل شود يک سوم تمامي سرطان ها کاهش پيدا مي کند و اين درصد قابل توجهي است.

دبير انجمن راديوتراپي و آنکولوژي ايران متذکر شد: علت اصلي ابتلا به سرطان ريه ، معده ، حنجره ، مثانه ، کليه و لوزالمعده مصرف دخانيات شناخته شده است .سرطان ريه که شايع ترين سرطان در مردان و سومين سرطان شايع در زنان است تنها به علت مصرف دخانيات است. بطور مثال اگر يک فرد در طي 20 سال روزانه يک پاکت سيگار مصرف کند بيش از 40 برابر يک فرد عادي در معرض ابتلا به سرطان قرار دارد.

وي در ادامه بيان کرد : مسئله بعدي در رژيم هاي غذايي نامناسبي است که با تغيير در سبک زندگي مردم اتفاق افتاده است .تخمين زده شده که حدود 35 درصد از سرطان ها ارتباط تنگاتنگي با رژيم غذايي دارند علاوه بر آن چاقي بيش از حد به دليل مصرف زياد مواد غذايي چرب يا کالري بالا و کربوهيدرات بالا درصد ابتلا مخصوصا به سرطان هايي چون معده ، پروستات ، پستان و رحم را بالا مي برد .

فودازي تاکيد کرد : همچنين مصرف مواد غذايي فراوري شده نظير سوسيس و کالباس ، فست فودها ، غذاهاي آماده و کنسروي که با نمک فراوان تهيه مي شود ، مواد سرخ کردني ، کبابي که با دود پخته شود و مواد غذايي کپک زده همگي عوامل خطري هستند که با داشتن مواد آروماتيک در صورت مصرف بي شک فرد را دچار مشکلات جبران ناپذيري چون سرطان هاي دستگاه گوارش مي کند.

اين متخصص خاطرنشان کرد : فعاليت فيزيکي مناسب و ورزش در راس اقدامات پيشگيري کننده از سرطان وجود دارد. افراد دقت داشته باشند که بايد هفته اي 5 جلسه حداقل 30 دقيقه فعاليت فيزيکي داشته باشند تا ضربان قلب خود را به 2 برابر برسانند. فعاليت هايي چون پياده روي سريع ، دويدن هاي آرام و طناب زدن جز بهترين ورزش ها توصيه مي شود علاوه بر آن بايد مواد غذايي سرشار از فيبر ، ميوه و سبزيجات را در برنامه غذايي روزانه شان بگنجانند .

دبير انجمن راديوتراپي و آنکولوژي ايران گفت : نور خورشيد سرشار از ويتامين دي است و جز ويتامين هاي ضروري بدن به حساب ي آيد اما يک مسئله ديگر که خيلي کمتر به اين موضوع اشاره شده مشکلي است که در لايه اوزون وجود دارد، لذا در تابستان حدود 2 ساعت قبل از ظهر تابش نور خورشد داراي حداکثر اشعه ماوراء بنفش خود است و توصيه مي شود هرگز بدون کرم هاي محافظت کننده و ضد آفتاب زير تابش مستقيم نور خورشيد قرار نگيريد تا بتوان به حدي از انواع سرطان هاي پوستي جلوگيري کرد.

وي در پايان افزود: نکته ديگر در رابطه با مصرف الکل است و اين معضل در کنار مصرف دخانيات درصد بالايي را در ابتلا به سرطان به خود اختصاص داده است ، متاسفانه در چند سال اخير آمار انواع سرطان هايي چون دهان و گلو و حنجره را افزايش داده است.




منبع: salamatnews.com




ارسال نظر شما

Protected by FormShield

اخبار خواندنی

علايم سوء هاضمه و روش هاي پيشگيري از سوء هاضمه

دچار تنگي دريچه قلب هستم براي درمان چه کاري انجام دهم؟

روش خانگي براي تشخيص کبد چرب

درد پهلو نشانه چيست

فشار خون پايين چيست؟ + دلايل فشار خون پايين

تکنيک هاي طلايي براي درمان سريع سردرد ساده

فيبروز کبدي چيست؟ آيا فيبروز درمان مي شود؟

تدابير طب سنتي براي درمان آلرژي بهاره

مراقب مصرف مکمل ويتامين D باشيد

فشار خون در هر سني چند است و براي درمان فشار خون چه کنيم؟

چه عواملي خطر بروز سرطان روده بزرگ را افزايش مي دهند؟

درمان آمبولي ريه با چه روش هايي امکان پذير است؟

سکته مغزي و آنوريسم مغزي چه تفاوتي با هم دارند؟

کلسترول چيست و براي درمان کلسترول خون چه بايد کرد؟

درمان گلودرد با غرغره هاي طبيعي

عواملي که خطر ابتلا به سندرم روده تحريک پذير را افزايش مي دهند

بيماري قلبي که باعث سکته مغزي مي شود

روشهاي پيشگيري از ماشين گرفتگي

علت وجود خون در ادرار

تضمين سلامت قلب با رعايت اين نکات

روش هاي پيشيگيري و درمان عرق سوز شدن

تاثير سير و پياز بر پيشگيري از سرطان روده بزرگ

نکات بهداشتي براي پيشگيري از ابتلا هاري

علت و درمان رماتيسم مفصلي از ديدگاه طب سنتي

آشنايي با دلايل اصلي سکته قلبي

هشدارهاي بدن براي مراحل اوليه ابتلا به سرطان

کاهش علايم آلرژي با اين خوراکي ها

با مصرف اين خوراکي ها کبد چرب را از خود دور کنيد

کاهش علايم آلرژي در بهار با توصيه هاي طب سنتي

کلسترول را با اين ورزش ها مغلوب کنيد

دلايل سرفه و سرفه هاي خطرناک را تشخيص دهيد

فتق ديسک چرا ايجاد مي شود و چطور از فتق ديسک پيشگيري کنيم

آترواسکلروز atherosclerosis يا تصلب شرايين چيست؟

ورم معده يا گاستريت Gastritis چيست و چطور درمان مي شود؟

تشخيص سرطان مقعد و روش هاي درمان سرطان مقعد

9 راه حل طبيعي براي کنترل فشار خون

هر آنچه بايد درباره انحراف شصت پا بدانيد

چرا ديدتان تار شده ؟

چرا سرم درد مي کند؟

علت تکان هاي شديد پا در خواب يا سندروم پاي بيقرار چيست؟

با زير بغلي که زياد عرق مي کند و هميشه خيس است چکار کنم؟

چند روش خانگي براي درمان درد سياتيک

پيشگيري از شايع ترين سرطان دنيا با مصرف سير و پيار

عواملي که خطر لخته شدن خون را افزايش مي دهند

کمر درد : حقايق و باورهاي غلطي که بايد بدانيد

نشانه هاي عجيب بيماري قلبي

اين بيماري ها باعث چاقي تان مي شوند

علائم کم کاري تيروئيد و هرآنچه بايد در مورد ان بدانيد

درمان سر درد با ماساژ نقاط فشاري در سر

درمان عفونت سينوس با روش هاي خانگي