آخرین اخبار

خطر ابتلا به سرطان پستان و چهار راه پيشگيري بيماري ها و پيشگيري

خطر ابتلا به سرطان پستان و چهار راه پيشگيري

  بزرگنمايي:

چه خبر - راه هاي پيشگيري از سرطان پستان

دکتر سينتيا ژانهو، پروفسور انکولوژي دانشگاه جانزهاپکينز مي‌گويد با افزايش سن، ريسک ابتلا به سرطان پستان نيز افزايش مي‌يابد و تاثير فاکتور سن متاسفانه غيرقابل چشم‌پوشي است. او مي‌‌گويد که تاثير عواملي مانند وجود سابقه خانوادگي ابتلا و جهش ژن‌هاي brca1 و brca2 و هورمون‌درماني پس از شروع دوره يائسگي همگي از عوامل افزايش دهنده خطر ابتلا هستند ولي پوشيدن سينه‌بندهاي فنردار يا مصرف داروهاي ضدافسردگي برخلاف تصور عموم، تاثيري بر ابتلا ندارد. به‌جاي اينکه با اشتغال ذهني روي عواملي که قابل کنترل نيستند سبب تشويش خاطر خود شويم، ما مي‌توانيم تلاش خود را روي مسايلي متمرکز کنيم که در کنترل ما هستند.

کنترل وزن براي پيشگيري از سرطان پستان

اضافه وزن و چاقي مفرط از فاکتورهاي عمده ابتلاي به سرطان پستان در سنين بالا هستند. مطالعات نشان مي‌دهند که اضافه وزن پس از دوره يائسگي به‌طور خاص از عوامل افزاينده سرطان پستان است. بافت چربي منبع ثانويه توليد هورمون استروژن در بدن است، بنابراين پس از از کار افتادن تخمدان‌ها داشتن بافت چربي اضافه منجر به توليد استروژن بالاتر از حدطبيعي است مي‌شود که احتمال سرطاني شدن سلول‌هاي پستان را زيادتر مي‌کند. اضافه وزن 5 تا 10 کيلوگرمي خيلي نگران کننده نيست ولي حفظ وزن در محدوده طبيعي، نه تنها از احتمال سرطاني شدن پستان بلکه از بروز بسياري از انواع ديگر سرطان نيز پيشگيري مي‌کند. رعايت رژيم غذايي سالم و انجام فعاليت‌هاي ورزشي در دستيابي به وزن متعادل بسيار موثر است.

فعاليت مستمر فيزيکي بر پيشگيري از سرطان پستان

فعاليت فيزيکي براي حفظ سلامتي بسيار ضروري است. شواهد نشان مي‌دهد که فعاليت فيزيکي در کاهش احتمال ابتلا به سرطان پستان نقش ويژه‌اي ايفا مي‌کند. هرچه ميزان فعاليت بدني بيشتر باشد ريسک ابتلا کمتر مي‌شود و شيب کاهش ريسک در ارتباط مستقيم با استمرار، شدت و مدت زمان انجام فعاليت ورزشي است. ژانهو خاطر نشان مي‌کند که «افرادي که از فعاليت بيشتري برخوردارند داري خلق و خوي آرام‌تري هستند و ديد مثبت آنان به زندگي در مبارزه با بيماري به آنان ياري مي‌رساند.» آمار نشان مي‌دهد که روزانه بين 30 تا60 دقيقه فعاليت ورزشي معتدل تا سنگين به ميزان قابل‌توجهي از احتمال بروز سرطان مي‌کاهد.

پيشگيري از سرطان پستان با ترک مصرف دخانيات

بحث ارتباط مصرف دخانيات با سرطان پستان بسيار مشاجره‌برانگيز است. انجمن سرطان آمريکا با انتشار تحقيقات خود اعلام کرده که اين ارتباط به لحاظ آماري حتمي است ولي شواهد علمي آن موثق نيست. با وجود آنکه تحقيقات نشان مي‌دهد مصرف دخانيات خصوصا اگر از سنين جواني شروع شده باشد احتمال ابتلا را زياد مي‌کند، معياري براي اندازه آن وجود ندارد. ميزان و سن مصرفي که خطر را زياد مي‌کند واضح نيست و فاکتور مصرف دخانيات به تنهايي قابل بررسي نيست چون معمولا دخانيات همراه با الکل مي‌شود. تاثير زياد مصرف دخانيات بر ابتلاي به سرطان ريه غيرقابل انکاراست و سازندگان سيگار موظف به درج اين خطرآفريني روي پاکت سيگار هستند. با وجود اينکه چنان که گفته شد شواهد علمي موثقي در زمينه حمايت از ارتباط سرطان پستان و مصرف دخانيات در دست نيست ولي به گفته دکتر ژانهو هرچه زودتر سيگار را ترک کنيم، بهتر است.

پيشگيري از سرطان پستان با کنترل عوارض يائسگي بوسيله درمان غيرهورموني

درمان هورموني يکي از شناخته‌شده‌ترين راه‌هاي تامين استروژن در بدن به دنبال ازکار افتادن تخمدان‌ها است. اين درمان به منظور کاهش علايم آزاردهنده ناشي از يائسگي و مشکلات سلامت ناشي از آن، مثل پوکي استخوان، است. اما درمان با ترکيب هورموني استروژن‌-‌پروژسترون براي مدت بيش از 3 تا 5 سال تاثير قابل ملاحظه‌اي با افزايش خطر ابتلا به سرطان پستان دارد.

البته تحقيق و مطالعات بيشتر در اين زمينه بايد انجام شود ولي اکنون اطمينان داريم که هورمون‌ درماني پس از سنين 60 ضريب خطر را به شدت افزايش مي‌دهد. خوشبختانه با قطع درمان هورموني ضريب خطر کاهش مي‌يابد. با پزشک خود درباره درمان‌هاي غيرهورموني مشاوره کنيد واگر ناچار به ادامه مصرف هورمون هستيد سعي کنيد از پايين‌ترين دوز ممکن استفاده کنيد و نظر پزشک خود را در مورد لزوم انجام آزمايشات تکميلي غربالگري بپرسيد.

اهميت تشخيص زودهنگام سرطان پستان

اگر به سرطان پستان مبتلا شويد تشخيص زودهنگام در درمان موفق تاثير بسزايي دارد. دو راهکار زير نقش مهمي در تشخيص به موقع ايفا مي‌کنند:

با بدن خود آشنا باشيد

انجمن سرطان پستان ايالات متحده اخيرا دستورالعمل خود را درباره لزوم انجام معاينات ماهانه تغيير داده است. اين نهاد سلامت مدعي است از آنجا که معاينه مرتب ماهانه توسط شخص يا پزشکش فايده مشخصي ندارد ديگر انجام آن را توصيه نمي‌کند. اما دکتر ژانهو سلامت امروز خود را مديون معاينات مستمر مي‌داند و با اين دستورالعمل جديد مخالف است. او توده بدخيم درون پستانش را خودش با معاينه شناسايي کرده است، توده‌اي که در مامو گرام مشخص نبوده است. اوتوصيه مي‌کند که خانم‌ها به‌طور ماهانه پستان خود را با دست معاينه کنند. کساني که بافت پستان‌شان فشرده است بايد هوشيارتر باشند. اگر فاکتورهاي خطرزا مثل جهش ژن brca1 وbrca2 در خانواده موجود باشد بايد دقت مضاعفي به‌کار گرفته شود.

آزمايش وجود جهش ژنتيکي

براي ابتلا به سرطان پستان لازم نيست که حتما ژن brca1 و brca2 جهش‌يافته داشته باشيم، ولي با وجود آن احتمال ابتلا چند برابر مي‌شود. اگر در ميان بستگان درجه اول شما کسي اين ژن جهش‌يافته را داشته باشد از پزشکتان درخواست کنيد که دستور آزمايش را بدهد. وجود خانم‌هايي که با يکي از سرطان‌هاي پستان ، تخمدان يا لوله‌هاي فالوپ درگير بوده باشند در ميان افراد خانواده احتمال ابتلا را افزايش مي‌دهد.

کردآوري:

منبع: shafaonline.ir




ارسال نظر شما

Protected by FormShield

اخبار خواندنی

علايم سوء هاضمه و روش هاي پيشگيري از سوء هاضمه

دچار تنگي دريچه قلب هستم براي درمان چه کاري انجام دهم؟

روش خانگي براي تشخيص کبد چرب

درد پهلو نشانه چيست

فشار خون پايين چيست؟ + دلايل فشار خون پايين

تکنيک هاي طلايي براي درمان سريع سردرد ساده

فيبروز کبدي چيست؟ آيا فيبروز درمان مي شود؟

تدابير طب سنتي براي درمان آلرژي بهاره

مراقب مصرف مکمل ويتامين D باشيد

فشار خون در هر سني چند است و براي درمان فشار خون چه کنيم؟

چه عواملي خطر بروز سرطان روده بزرگ را افزايش مي دهند؟

درمان آمبولي ريه با چه روش هايي امکان پذير است؟

سکته مغزي و آنوريسم مغزي چه تفاوتي با هم دارند؟

کلسترول چيست و براي درمان کلسترول خون چه بايد کرد؟

درمان گلودرد با غرغره هاي طبيعي

عواملي که خطر ابتلا به سندرم روده تحريک پذير را افزايش مي دهند

بيماري قلبي که باعث سکته مغزي مي شود

روشهاي پيشگيري از ماشين گرفتگي

علت وجود خون در ادرار

تضمين سلامت قلب با رعايت اين نکات

روش هاي پيشيگيري و درمان عرق سوز شدن

تاثير سير و پياز بر پيشگيري از سرطان روده بزرگ

نکات بهداشتي براي پيشگيري از ابتلا هاري

علت و درمان رماتيسم مفصلي از ديدگاه طب سنتي

آشنايي با دلايل اصلي سکته قلبي

هشدارهاي بدن براي مراحل اوليه ابتلا به سرطان

کاهش علايم آلرژي با اين خوراکي ها

با مصرف اين خوراکي ها کبد چرب را از خود دور کنيد

کاهش علايم آلرژي در بهار با توصيه هاي طب سنتي

کلسترول را با اين ورزش ها مغلوب کنيد

دلايل سرفه و سرفه هاي خطرناک را تشخيص دهيد

فتق ديسک چرا ايجاد مي شود و چطور از فتق ديسک پيشگيري کنيم

آترواسکلروز atherosclerosis يا تصلب شرايين چيست؟

ورم معده يا گاستريت Gastritis چيست و چطور درمان مي شود؟

تشخيص سرطان مقعد و روش هاي درمان سرطان مقعد

9 راه حل طبيعي براي کنترل فشار خون

هر آنچه بايد درباره انحراف شصت پا بدانيد

چرا ديدتان تار شده ؟

چرا سرم درد مي کند؟

علت تکان هاي شديد پا در خواب يا سندروم پاي بيقرار چيست؟

با زير بغلي که زياد عرق مي کند و هميشه خيس است چکار کنم؟

چند روش خانگي براي درمان درد سياتيک

پيشگيري از شايع ترين سرطان دنيا با مصرف سير و پيار

عواملي که خطر لخته شدن خون را افزايش مي دهند

کمر درد : حقايق و باورهاي غلطي که بايد بدانيد

نشانه هاي عجيب بيماري قلبي

اين بيماري ها باعث چاقي تان مي شوند

علائم کم کاري تيروئيد و هرآنچه بايد در مورد ان بدانيد

درمان سر درد با ماساژ نقاط فشاري در سر

درمان عفونت سينوس با روش هاي خانگي