آخرین اخبار

صداي زانو و تق تق کردن زانو خطرناک است؟ بيماري ها و پيشگيري

صداي زانو و تق تق کردن زانو خطرناک است؟

  بزرگنمايي:

چه خبر -

توضيحات تعدادي از متخصصان در مورد صداي زانو و دلايل آن را همراه با دلايل و راه حل هاي درد زانو را بخوانيد تا علت اين مشکلات و راه درمان آنها را بيابيد.

دکتر نويد ابوالاحرار، فلوشيپ فوق تخصصي درد بيان مي کند:

با بالا رفتن سن، بدن انسان فرسوده شده و بافت هاي اوليه به تدريج به سمت تخريب مي رود، اما اين تخريب در سنين پايين قابل جبران و نوسازي است، اما در سنين بالا (بالاي 40 سال ) رفته رفته تخريب غيرقابل جبران مي شود.

مي توان گفت بالا رفتن سن يکي از علت هاي اصلي ايجاد زانودرد در افراد است، اما زانو درد هايي که در جواني به سراغ افراد مي آيد به دليل سبک زندگي امروزي و ماشيني شدن کارها و به عبارتي، کم تحرکي است، چرا که کم تحرکي باعث مي شود بافت هاي اطراف زانو که نگهدارنده مفصل زانو هستند به تدريج ضعيف تر شوند و توان سابق براي حمايت از مفصل را نداشته باشند. در نتيجه فشار بيشتري به مفصل ها وارد مي شود و موجب تخريب آن مي شود.

صدا دادن زانو خطر دارد؟

دکتر ابوالاحرار ادامه مي دهد:

صداي تق تق زانو که به علت سايش غضروف مفصل است، بيشتر در استخوان زير کشکک زانو شنيده مي شود و با درد همراه است. اين صدا مي تواند نشانه ناهنجاري مفصلي و غالبا آرتروز و ساييدگي زانو باشد. اين افراد بايد عضلات اطراف زانو را تقويت کنند.

دکتر سيروس افشار، متخصص ارتوپد در اين باره مي گويد:

در صورتي که صدا دادن زانو همراه با درد باشد و حرکت دادن زانو در اين هنگام براي فرد مشکل باشد، اين يک علامت جدي است و بايد حتما به پزشک متخصص مراجعه نمود تا مشخص شود که آيا آسيب جدي به مفصل وارد شده است يا نه . پزشک متخصص با انجام معايناتي مي تواند دليل صدا دادن زانو را تشخيص دهد و تعيين کند که چه روش درماني براي فرد مناسب است.

زماني که شنيدن صدا از مفصل زانو با علائم ديگري مانند درد يا تورم همراه نباشد، جاي نگراني ندارد. در بسياري از موارد به علت وجود حباب هاي هوا که در مفصل زانو گير افتاده اند ، مفصل زانو صدا مي دهد و مي تواند نشان دهنده اين موضوع باشد که مفصل زانو ( به علت ايجاد فشار زياد درون مفصل يا وجود سايش) خودش در حال برطرف کردن اين موضوع است. اين حالت مانند زماني است که شما قولنج انگشتان يا مفاصل ديگر بدنتان را مي شکنيد.

در صورتي که زانوي شما بدون اين که احساس دردي داشته باشيد صدا مي دهد ، زانوي شما به احتمال زياد سالم است. اما در صورتي که صدا دادن زانو همراه با علائم ديگري مانند درد يا تورم است، لازم است فورا به پزشک مراجعه نماييد.

دکتر خرمي، ارتوپد بيان مي کند:

اگر صداي زانو همراه با احساس درد باشد بيماري است و در صورتي که بدون درد باشد، بيماري نبوده و نياز به درمان ندارد.

در برخي مواقع صداي زانو به علت لغزيدن تاندون ها و عضلات اطراف زانو بر روي استخوان است که با خم و راست شدن زانو و جابجا شدن رابط (عضله) ايجاد صدا مي شود.

در صورتي که زانوي شما بدون اين که احساس دردي داشته باشيد صدا مي دهد ، به احتمال زياد سالم است. اما در صورتي که صدا دادن زانو همراه با علائم ديگري مانند درد يا ورم است، لازم است فورا به پزشک مراجعه نماييد

علت ديگر صداي زانو، ضعيف شدن غضروف حد فاصل بين استخوان ها است. اين غضروف ها حرکت عضلات را راحت تر مي کند. اگر به هر دليلي غضروف ضعيف شود، استخوان ها سايش پيدا کرده و صدا در زانو توليد مي شود.

دکتر علي ديانت، فوق تخصص ارتوپدي تاکيد کرد:

مايع مفصلي که براي نرم کردن مفصل زانو جهت حرکت و تغذيه آن در ميان مفاصل وجود دارد، چنانچه به دلايلي کم يا زياد شود، سبب ايجاد صدا هنگام خم و راست کردن زانو مي شود.

علل زانودرد

دکتر نويد ابوالاحرار، فلوشيپ فوق تخصصي درد بيان مي کند:

سه گروه زانودرد شايع وجود دارد: گروهي از زانو دردها که معمولا در سنين بزرگسالي و ميانسالي بروز مي کنند و ناشي از تخريب سطح مفصلي (آرتروز) هستند. دومين گروه، زانو دردهايي که بر اثر ابتلا به نوعي بيماري و در سنين مختلف ايجاد مي شوند و نهايتا زانو دردهايي که به مفصل کشککي راني يا مشکلات استخوان کشکک مربوط مي شوند. متاسفانه اين گروه از دردهاي زانو حتي در سنين جواني هم بروز مي کند.

تغذيه نامناسب ، اضافه وزن و فعاليت کم بدني را نيز مي توان از عامل هاي ديگر زانو درد دانست.

استفاده از توالت ايراني هم باعث مي شود زانو خم شود و فشار زيادي را متقبل گردد. نکته ديگر طرز نشستن افراد است. دو زانو نشستن بدترين حالت ممکن براي زانودرد است.

پيشگيري و درمان زانودرد

دکتر نويد ابوالاحرار، فلوشيپ فوق تخصصي درد بيان مي کند:

به افرادي که دچار زانو درد هستند توصيه مي شود روزانه حداقل 30 تا 40 دقيقه پياده روي مخصوصا روي سطح صاف انجام دهند. افراد بايد توجه کنند هرگز در سطح شيب دار پياده روي نکنند، چرا که ضررش بيشتر از نفعش است. نکته ديگري که در اينجا توصيه مي شود اين است که از مصرف ميوه ، سبزيجات و لبنيات تازه غافل نشويد. لذا تغذيه مناسب بهترين روش پيشگيري از بوجود آمدن اين عارضه است.

سه نوع درمان براي اين مشکل وجود دارد : مصرف داروهاي مسکن که به نوعي درمان محسوب نمي شوند و فقط درد را پنهان مي کند. درمان ديگر جراحي تعويض مفصل است. درمان سوم که جاي کار بيشتري دارد، تکنيک هاي تزريقي پلاکت و سلول هاي بنيادي است که تا حدي به ترميم بافت هاي مفصلي کمک مي کند.

براي بسياري از کساني که زانو درد دارند، ورزش توصيه مي شود، اما اينکه چه ورزش هايي براي زانوهاي خراب مفيد است، مسئله مهمي است که بايد با مشورت پزشک متخصص انجام شود. شنا کردن اولين گزينه متخصصان در درمان زانو درد است. توصيه مي شود به مدت 15 دقيقه در مسير عرض استخر راه بروند. پياده روي دومين گزينه در درمان زانو درد با ورزش است. همان طور که گفتيم پياده روي در سطح صاف. دوچرخه سواري نيز برروي زانوها فشار زيادي وارد نمي کند. انجام فيزيوتراپي و استفاده از زانوبند طبي نه تنها به کاهش تق تق زانو کمک مي کند، بلکه خطر آسيب دوباره را کاهش مي دهد. به طور کلي هر گونه فعاليتي که فشار کمي بر زانوها وارد کند و يا فعاليت هايي که در آن شما مجبور نيستيد به سرعت تغيير جهت بدهيد، براي زانوها مشکل ساز نيستند.

دکتر سيروس افشار، متخصص ارتوپد در اين باره مي گويد:

در صورتي که علت صدا دادن زانو وارد شدن آسيب به زانو باشد لازم است در ابتدا به زانوي خود استراحت بدهيد. از داروهاي ضد التهاب و مسکن نيز براي کنترل علائم تا زمان بهبودي استفاده مي شود.

در صورتي که پزشک تشخيص بدهد که رباط يا منيسک زانوي شما پاره شده است، براي درمان نياز به انجام عمل جراحي مي باشد. بعد از انجام عمل جراحي ممکن است باز هم صدا دادن زانو ادامه پيدا کند، اما صدا دادن بدون احساس درد خواهد بود و احتمالا به علت اتروفي (تحليل) عضلات در دوران بهبودي پس از عمل است. انجام فيزيوتراپي و استفاده از زانوبند طبي نه تنها به کاهش صدا دادن و تق تق زانو کمک مي کند، بلکه خطر آسيب دوباره را کاهش مي دهد.

در صورتي که علت صدا دادن زانو بيماري هاي مزمني مانند کندرومالاسي (نرمي غضروف کشکک زانو) يا آرتروز زانو باشد، پزشک به شما توصيه خواهد کرد که تا زمان بهبود درد زانو استراحت کنيد. بعد از آن براي افزايش قدرت عضلات، مراجعه به فيزيوتراپي تجويز مي شود. استفاده از زانو بند هاي مخصوص کشکک زانو نيز مي تواند در اين موارد به کاهش صدا دادن و درد زانو کمک کند. به خاطر داشته باشيد در صورتي که صدا دادن زانو با درد همراه باشد، نياز به درمان دارد و حتما بايد براي تشخيص علت آن به پزشک متخصص مراجعه کنيد تا برنامه درماني مناسبي را براي شما تجويز کند.

دکتر خرمي، ارتوپد بيان مي کند:

براي پيشگيري از بروز صدا در زانو بايد فشار بر زانو را کاهش داد. با کم کردن وزن اضافي، صدا در زانو تا 50 درصد کم مي شود. توصيه مي شود از دو زانو و چهار زانو نشستن خودداري کرد.

در حالت هاي پيشرفته داروهاي مسکن، داروهاي ضد التهابي و داروهاي غضروف ساز مفصل تجويز مي شود. همچنين بيمار بايد از انجام حرکاتي که بيماري او را تشديد مي کند خودداري کند. پياده روي در زمين هاي صاف، بدون مانع، مستقيم و نرم دويدن بسيار موثر است.




منبع: tebyan.net




ارسال نظر شما

Protected by FormShield

اخبار خواندنی

علايم سوء هاضمه و روش هاي پيشگيري از سوء هاضمه

دچار تنگي دريچه قلب هستم براي درمان چه کاري انجام دهم؟

روش خانگي براي تشخيص کبد چرب

درد پهلو نشانه چيست

فشار خون پايين چيست؟ + دلايل فشار خون پايين

تکنيک هاي طلايي براي درمان سريع سردرد ساده

فيبروز کبدي چيست؟ آيا فيبروز درمان مي شود؟

تدابير طب سنتي براي درمان آلرژي بهاره

مراقب مصرف مکمل ويتامين D باشيد

فشار خون در هر سني چند است و براي درمان فشار خون چه کنيم؟

چه عواملي خطر بروز سرطان روده بزرگ را افزايش مي دهند؟

درمان آمبولي ريه با چه روش هايي امکان پذير است؟

سکته مغزي و آنوريسم مغزي چه تفاوتي با هم دارند؟

کلسترول چيست و براي درمان کلسترول خون چه بايد کرد؟

درمان گلودرد با غرغره هاي طبيعي

عواملي که خطر ابتلا به سندرم روده تحريک پذير را افزايش مي دهند

بيماري قلبي که باعث سکته مغزي مي شود

روشهاي پيشگيري از ماشين گرفتگي

علت وجود خون در ادرار

تضمين سلامت قلب با رعايت اين نکات

روش هاي پيشيگيري و درمان عرق سوز شدن

تاثير سير و پياز بر پيشگيري از سرطان روده بزرگ

نکات بهداشتي براي پيشگيري از ابتلا هاري

علت و درمان رماتيسم مفصلي از ديدگاه طب سنتي

آشنايي با دلايل اصلي سکته قلبي

هشدارهاي بدن براي مراحل اوليه ابتلا به سرطان

کاهش علايم آلرژي با اين خوراکي ها

با مصرف اين خوراکي ها کبد چرب را از خود دور کنيد

کاهش علايم آلرژي در بهار با توصيه هاي طب سنتي

کلسترول را با اين ورزش ها مغلوب کنيد

دلايل سرفه و سرفه هاي خطرناک را تشخيص دهيد

فتق ديسک چرا ايجاد مي شود و چطور از فتق ديسک پيشگيري کنيم

آترواسکلروز atherosclerosis يا تصلب شرايين چيست؟

ورم معده يا گاستريت Gastritis چيست و چطور درمان مي شود؟

تشخيص سرطان مقعد و روش هاي درمان سرطان مقعد

9 راه حل طبيعي براي کنترل فشار خون

هر آنچه بايد درباره انحراف شصت پا بدانيد

چرا ديدتان تار شده ؟

چرا سرم درد مي کند؟

علت تکان هاي شديد پا در خواب يا سندروم پاي بيقرار چيست؟

با زير بغلي که زياد عرق مي کند و هميشه خيس است چکار کنم؟

چند روش خانگي براي درمان درد سياتيک

پيشگيري از شايع ترين سرطان دنيا با مصرف سير و پيار

عواملي که خطر لخته شدن خون را افزايش مي دهند

کمر درد : حقايق و باورهاي غلطي که بايد بدانيد

نشانه هاي عجيب بيماري قلبي

اين بيماري ها باعث چاقي تان مي شوند

علائم کم کاري تيروئيد و هرآنچه بايد در مورد ان بدانيد

درمان سر درد با ماساژ نقاط فشاري در سر

درمان عفونت سينوس با روش هاي خانگي