آخرین اخبار

كشف ناشناخته هاي كودك از طريق نقاشي هنر و سلامت

كشف ناشناخته هاي كودك از طريق نقاشي

  بزرگنمايي:

چه خبر -

نقاشي كودكان چه مي گويد؟ چندي پيش در نمايشگاه «نقاشي خط» دوستي صحنه يي توجهم را جلب كرد. كودك چندساله اش نگران از تكاپوي چند ماهه مادر براي فراهم كردن نمايشگاه، زانوي غم به بغل گرفته بود و در گوشه يي در حال نقاشي كشيدن بود. نقاشي زني كه دارد فرياد مي زند و موهاي دختري كه روي زمين ريخته است. برايم شنيدن شرح نقاشي از كودك خردسال با اعلام موافقت خودش، جذاب به نظر رسيد. بي آنكه نگاهم كند گفت: «ديگر مادرم را دوست ندارم، مي خواهم موهايم را بكنم تا به من نگاه كند.» سواي فانتزي ها و تخيلات كودكان و پرداختن كلامي به پديده هايي كه معمولاتنها در ذهن كودكان اتفاق مي افتد، نقاشي آنها آيينه تمام نماي زبان الكني ا ست كه دارند: واكنشي به جهان هستي و شناختي كه با توجه به موقعيت هاي قابل درك شان از دنيا دارند. آنچه كودك مي كشد، ذهنيت او از عوالم، عواطف، توقعات و درگيري هاي ذهني اوست.

خلاقيت در نقاشي كودكان نخستين راه عبور آنها از خودسانسوري ا ست. پرورش خلاقيت همراه با ايجاد اطمينان خاطر براي كودك، موجب بروز حقيقت دروني او مي شود. دامن زدن به اضطراب او از طريق كنترل آنچه مي كشد يا دخالت در تشخيص اينكه بهتر است چه چيزي را نقاشي كند، مانع از پرورش خلاقيت و اعتماد به نفس در او مي شود. هنگامي كه كودك رنگ ها را درك كرده و لمس مي كند، از آن هراس ندارد كه اگر رنگ روي فرش خانه ريخت بعد از آن بايد چه تاواني را پس بدهد. ترس از تجربه كردن در نقاشي منجر به ترس از مواجهه با واقعيت هاي ناشناخته در بزرگسالي مي شود. وقتي عواملي مانع از جسارت كودك در تجربه تركيب رنگ ها شود، چه بسا سرنوشت او تغيير كند و نتواند حتي علاقه اش به بازي رنگ ها در هنرهاي مختلف را متوجه شود. در دوره نوجواني همين محدوديت مانع از توجه و شناخت او نسبت به استعدادهاي خاص هنري اش مي شود. چه خوب است براي تجربه هاي ناب كودكان مان جز مداد رنگي كه نزد خانواده ها فراگيرتر است از گواش يا آبرنگ نيز استفاده شود. كشف تركيب رنگ ها به كودك مي آموزد كه مي تواند طبيعتي بزرگ تر را خلق كند. لذت كشف و فرآيند آن ايجاد «حس كنترل بر امور» را براي كودك در بر دارد. او مي تواند فارغ از ترس و واهمه در فضايي امن همچون حياط خانه، پارك، مهدكودك يا حتي مدرسه به خلق نقاشي با ابعاد بزرگ تر از كاغذهاي دفترش بپردازد. اين كار او را يك گام به سوي مديريت امور و بروز شجاعت در كشف ناشناخته ها نزديك تر مي كند. هنگامي كه كودك نقاشي مي كشد، در درجه اول رضايت شخصي خود را طلب مي كند. براي او تفسير يا تاييد بزرگسالان هيچ اهميتي ندارد. براي رهايي خود از سوالاتي كه از او مي پرسند، دست به خيال پردازي يا داستان سرايي هاي فانتزي و غيرواقعي مي زند، حتي در برخي مواقع هنگامي كه از سوال هاي ديگران كلافه مي شود، ترجيح مي دهد نقاشي خود را پاره كند و خود را از زير بار نگاه هاي پرسشگر بزرگسالان برهاند. اين بزرگ ترين ضربه يي است كه پرسش هاي مكرر موجب آن مي شود. كودكان در كلاس هاي نقاشي، از كنار هم بودن و كارهاي گروهي لذت مي برند. مربي خود را دوست دارند و مهم تر از دوست داشتن به او اعتماد دارند. وقتي مربي از تمامي همسالان شان درباره آنچه كشيده اند سوال مي كند، اين را نوعي بازي مي يابند و تصور مي كنند بايد همچون دوستان شان براي آنكه چرخه اين بازي ادامه پيدا كند، به پرسش ها پاسخ دهند. تشويق مربي و دوستان را مي پذيرند و از آن لذت مي برند. اما قرار دادن كودك در موقعيتي مشابه در خانه و با نظارت اقوام و دوستان باعث شرم كودك در پاسخ دادن به سوال ها مي شود.

گاهي كودك در پايين نقاشي اش چيزهايي مي نويسد. او سواد ندارد اما مي داند كه مي تواند به شيوه كتاب هاي قصه، جدا از نقاشي، چيزهايي را كه «نوشته» نام دارد در گوشه نقاشي اش بنويسد. گاهي دوستان او كه سواد خواندن و نوشتن دارند او را مسخره مي كنند و تاكيد دارند كه اين خطوط بي معني در هيچ الفبايي مفهومي نخواهند داشت. فرزندان بزرگ تر كه حوصله شان از نقاشي كشيدن هاي پياپي كودكان سر مي رود نيز اين واكنش را به كرات نشان مي دهند. خراب شدن دنياي ساخته شده بر اساس رنگ ها، تنها با يك جمله از قبيل چنين عكس العمل هايي به يكباره فرو مي ريزد. و سياهي و ياس جايگزين آن مي شود. معمولاكودكان در نقاشي خود جايگاهي براي خويش متصورند و خود در نقاشي حضور دارند. نزديك ترين فرد به آنها در نقاشي همان كسي است كه كودك نزد او آرامش، امنيت و دوست داشتن را تجربه مي كند. ممكن است كودك فردي را كه در نزديك ترين فاصله تصوير مي كند، بزرگ تر از ابعاد خانه و چيزهاي ديگر در نقاشي بكشد. اين اصلا عجيب نيست. حتي ممكن است ديگر آدم هاي نقاشي شده اعضا و اجزاي كاملي نداشته باشند اما آدمي كه در كنار اوست و امنيتش را تضمين مي كند، با جزييات كامل كشيده شود. از اينكه پدر خانواده در عكس خارج از خانه قرار دارد، كودك را مورد غضب قرار ندهيد. اين حقيقت بيروني زندگي اوست. به جاي خشونت عليه كودك به راه حلي براي حضور همه اعضاي خانواده در خانه بپردازيد. كودكاني كه در نقاشي هاي خود به كشيدن عناصر طبيعي طبيعت همچون خورشيد، درخت، دريا و گياهان و ساير موجودات زنده اهميت مي دهند، نشاط و زندگي بدون دغدغه يي را تجربه مي كنند. وجود طبيعت در آثار كودكان، همسو شدن آنها با جهان طبيعي و دوستداري و توجه آنها به پديده هاي طبيعي را نشان مي دهد. كودكان منزوي و خشمگين به طور معمول نمي توانند با طبيعت نيز همچون ساير پديده ها ارتباط بگيرند. فرهنگ و طرز زندگي كودك در خانواده در ارتباطي كه او با طبيعت برقرار مي كند، نقش بسزايي دارد. خانواده يي كه دوستدار حقوق حيوانات است، آشتي با حيواناتي از جمله سگ، مرغ، خروس و... را به بچه ها مي آموزد و معمولا اين موجودات در نقاشي كودك حضور دارند. اگر كودك حيواني درنده را در نقاشي خود به عنوان عنصر اصلي نقاشي كند، نشانگر ترس و اضطراب پنهان او از وقايعي در زندگي ا ست. كودكان با نقاشي هاي خود زندگي مي كنند و اين تصاوير تنها براي آنها سرگرمي يا تفريح قلمداد نمي شود. خانواده يي كه اجازه مي دهد فرزندشان بخشي از خانه را با نقاشي هايش تزيين كند به هويت او احساس استقلال مي دهد.




منبع: روزنامه اعتماد


مطالب پيشنهادي:
اثر موسيقي بر ذهن ‌كودكان
فيلمي خوش‌ساخت براي روان درماني افراد به شدت افسرده
هاليوود به سلامت مي‌انديشد!
تاثير آواز خواندن بر سلامتي
چگونه نقاشي کودکان را تفسير كنيم؟



ارسال نظر شما

Protected by FormShield

اخبار خواندنی

چرا اميليا کلارک دو بار تا آستانه مرگ پيش رفت؟! + عکس در بيمارستان

سلبريتي هايي که به بيماري سخت دچار شدند و پيوند اعضا انجام دادند + عکس

5 خواننده اي که خيلي زود از دنيا رفتند! (+عکس)

از عزت الله انتظامي تا خشايار الوند: هنرمنداني که در سال 97 از دنيا رفتند

7 ستاره مشهور که به مشکلات روحي خود اقرار کردند + عکس

سلبريتي هايي که يک بار از دست مرگ فرار کردند!! + عکس

بالاخره دليل اصلي مرگ اسکندر مقدوني کشف شد + عکس

10 چهره مشهوري که از بيماري سرطان مردند (+عکس)

ستاره‌هايي که از بيماري‌هاي کشنده نجات يافتند/ از آنجلينا جولي تا سلنا گومز

برنامه هاي مناسب کودکان به پيشنهاد مشاور کودک

عکس هاي تراژيک از آخرين هنرنمايي بازيگران در فيلم هايشان (قسمت2)

اگر از زندگي نا اميد شده ايد اين فيلم ها را ببينيد + عکس

عکس هاي بازيگران و ستاره هاي مشهور قبل از مرگ! (قسمت2)

از نيکول کيدمن تا ليدي گاگا/ستاره هايي که به عمل زيبايي خود اعتراف کردند!

عکس هاي بازيگران و ستاره هاي مشهور قبل از مرگ! (قسمت3)

بيوگرافي پيام دهکردي و گفت و گو درباره روزهاي سخت بيماري‌اش

آيا پاريس، دختر مايکل جکسون مانند پدرش از دنيا مي رود؟!

رفتارهاي بهداشتي - آرايشي عجيب و چندش آور در طول تاريخ!! + عکس

ستاره هايي که در سن کم و جواني داغدار شدند!

بيماري عجيب و غريب مجيد خراط‌ها چيست؟!

10 ستاره که بيماري سخت و لاعلاج داشتند، اما مشهور شدند + عکس

مونا ليزا تيروئيد داشته؟!/دليل لبخند مرموز موناليزا چيست؟

داستان سلبريتي هايي که از دام اعتياد رها شدند+ تصاوير

سلبريتي هايي که با مصرف مواد مخدر به کام مرگ کشيده شدند + تصاوير

بهترين فيلم هاي ترسناک روانشناسانه قرن 21 + عکس

طلاق‌هاي عاطفي در سينماي ايران

ستاره هاي بالاي 85 سال هاليوود که صحيح و سلامت هستند + عکس

بازيگران بي عيب نيستند/ هاليوودي هايي که جاي زخم دارند + عکس

دليل اصلي مرگ جورج اورول چه بود؟

خواننده هايي که با مشکلات روحي و افسردگي مي جنگند + عکس

اعتراف ماريا کري به اختلال رواني جدي اش + عکس وي با همسر و فرزندانش

تئاتر درماني چيست و چگونه انجام مي پذيرد؟

از اما استون تا دواين جانسون/سلبريتي هايي که از بيماري هاي روحي رنج مي برند

علت حرکات عجيب مژگان صابري در جشنواره فجر 96

هنرمنداني که پس از جراحي زيبايي به هيولا تبديل شدند + تصاوير

درمان بيماري هاي رواني با هنر چگونه امکان پذير است ؟

چرا فرهنگ و هنر ما ستايشگر مرگ و مرگ طلبي ست؟/علل کشش به خودکشي در ايران

صحبت هاي خواندني دنيا فني‌زاده عروسک گردان کلاه قرمزي درباره بيماري اش

ستارگاني كه «اعتياد» را کنار گذاشتند+ تصاوير

شهرت ستارگان عمر آنها را كوتاه مي‌كند!

تقليد از «افسردگي مشاهير» براي رسيدن به مد روز! + نمونه‌ها

بستري دوباره بازيگر زن هاليوود به دليل بيماري روحي

10 اختلال شخصيت: از خودشيفته‌ها تا ضد اجتماعي‌ها

بازيگراني كه هم درد «آنجلينا جولي» هستند + تصاوير

نويسندگان بزرگي که از اختلال رواني رنج مي‌بردند + تصاوير

زن‌هاي معتاد سينماي ايران! + تصاوير

10 ستاره سينما که مرگ دردناکي داشتند

مسعود رايگان و رويا تيموريان؛ برخورد هنرمندان زوج بازيگر با ايدز

پرستو صالحي در تلويزيون: 8سال است از عواقب تزريق لب زجر مي‌کشم! + تصاوير

خودکشي دختران نوجوان ايراني بعد از يک بازي رايانه‌اي