آخرین اخبار

وقتي زنگ هشدار کبد به صدا در مي آيد! بيماري ها و پيشگيري

وقتي زنگ هشدار کبد به صدا در مي آيد!

  بزرگنمايي:

چه خبر - علائم کبد بيمار چيست؟

کبديکي از مهم‌ترين اندام هاي بدن انسان است که کارهاي مختلفي را براي حفظ سلامت ما انجام مي دهد. به عنوان يکي از بزرگترين اندام هاي بدن انسان، کبد مسئوليت عملکردهاي متابوليک، مانند تبديل مواد مغذي دريافتي از رژيم غذايي به شکلي قابل استفاده براي بدن و دفع مواد زائد و سموم پيش از اين که موجب آسيب شوند را بر عهده دارد.
در زمان مواجهه با مشکل، کبد تلاش مي کند به روش هاي مختلف ما را از اين شرايط آگاه کند. در ادامه با برخي از مهم‌ترين نشانه هاي به دردسر افتادن اين اندام کليدي بيشتر آشنا مي شويم.

خارش پوست

التهاب مجاري صفراوي اوليه - يک بيماري مزمن که مجاري صفرا در کبد را تخريب مي کند - به طور معمول داراي علائم مشهودي نيست، اما يکي از نخستين نشانه هاي آن خارش پوست است. خارش پوست ممکن است در نتيجه دلايل ديگر، مانند خشکي پوست نيز شکل بگيرد، اما زماني که به شرايطي پايدار تبديل مي شود، بررسي دقيق‌تر شرايط اهميت دارد زيرا مي تواند نشانه اي از سيروز کبدي نيز باشد.

بيشتر بدانيد : سيروز کبدي چيست؟ + درمان سيروز کبدي

زرد شدن پوست يا چشم ها

زرد شدن بخش سفيد چشم ها يا پوست مي تواند ترسناک باشد، اما توضيحي آشکار دارد: اين شرايط به نام زردي يا يرقان شناخته مي شود و به واسطه سطوح بالاي بيلي‌روبين، رنگدانه اي زرد که توسط کبد ترشح مي شود، در بدن رخ مي دهد. اين تغيير رنگ مي تواند نشانه اي از آسيب ديدگي کبد به واسطه دلايل مختلف، مانند سيروز يا هپاتيت B باشد.

بيشتر بدانيد : علايم هپاتيت چيست؟

افزايش وزن
کبد

اگر به ناگاه با افزايش بي دليل وزن خود مواجه شده ايد، کبد ممکن است در پس اين شرايط قرار داشته باشد. افزايش وزن ناخواسته مي تواند نشانه اي از سيروز کبدي باشد. سيروز کبدي بيماري است که به آرامي پيشرفت کرده و موجب جايگزيني بافت سالم کبد با بافت اسکار، مسدود شدن جريان خون در کبد و ناتواني اين اندام در ارائه عملکرد درست مي شود.

کاهش وزن

کاهش وزن ناگهاني نيز مي تواند يکي از نشانه هاي آسيب ديدگي کبد باشد. کاهش وزن ناخواسته مي تواند نشانه اي از سيروز کبدي و همچنين هپاتيت C، عفونتي ويروسي که به التهاب در کبد منجر مي شود، باشد.

بيشتر بدانيد : راههاي انتقال هپاتيت C: از طريق رابطه جنسي هپاتيت C منتقل مي شود؟

قرمز شدن کف دست ها

قرمز شدن کف دست ها مي تواند نشانه اي از بيماري کبد چرب غير الکلي باشد. اين بيماري به واسطه ذخيره چربي بيش از حد در سلول هاي کبد رخ داده و افرادي که به ندرت الکل مصرف مي کنند يا اصلا مصرف نمي کنند را تحت تاثير قرار مي دهد.

اختلال در خواب

دلايل مختلفي مي توانند موجب بر هم خوردن الگوي خواب شما شوند، و بر اساس مطالعه اي که در سال 2012 در نشريه Egyptian Journal of Chest Diseases and Tuberculosis منتشر شد، سيروز کبدي يکي از مواردي است که مي تواند خواب شبانه را مختل کند.

مشکلات حافظه

اگر حافظه شما اخيرا به شدت دچار مشکل شده است، نارسايي کبد امکان دارد دليل اين شرايط باشد. در نارسايي کبد، اين اندام نمي تواند سموم را به خوبي از خون حذف کرده و اين شرايط مي تواند به تجمع آنها در مغز منجر شود که به نام انسفالوپاتي کبدي شناخته مي شود. متاسفانه يکي از نتايج اين شرايط از دست دادن حافظه است.

احساس خستگي مداوم

احساس خستگي مداوم بدون در نظر گرفتن سطح فعاليت جسماني، ممکن است به واسطه بيماري کبد شکل گرفته باشد. خستگي مزمن يکي از نشانه هاي آشکار آسيب ديدگي کبد است که بنابر مطالعه اي که در سال 2006 در نشريه Canadian Journal of Gastroenterology and Hepatology منتشر شد، مي تواند به واسطه تغييرات در انتقال عصبي در مغز رخ دهد.

بي اشتهايي

آيا ديگر همانند گذشته تمايلي به خوردن غذا نداريد؟ از دست دادن اشتها يکي ديگر از نشانه هاي شايع آسيب کبد است و عدم احساس گرسنگي چيزيست که بايد زنگ هشدار را براي شما به صدا درآورد.

بزرگ شدن پستان ها

بزرگ شدن پستان ها يکي از نشانه هاي هشدار دهنده بيماري کبد چرب غير الکلي در مردان است. رشد بافت اضافه پستان به واسطه عدم تعادل در هورمون هاي استروژن و تستوسترون رخ مي دهد.

تغيير شخصيت

تجربه تغييرات در شخصيت مي تواند ترسناک باشد و گاهي ممکن است اين شرايط براي ديگران نسبت به خود فرد مشهودتر باشد. همانند تاثير انسفالوپاتي کبدي بر از دست رفتن حافظه، سمومي که در مغز جمع مي شوند مي تواند عملکرد رواني را تحت تاثير قرار داده و فرد به گونه اي متفاوت نسبت به گذشته رفتار کند.

کبودي

با افزايش سن، کبود شدن بدن راحت‌تر رخ مي دهد زيرا پوست نازک‌تر مي شود. اما اگر دليلي براي کبودي هايي که روي بدن خود مشاهده مي کنيد، نمي يابيد، ممکن است اين نشانه اي از آسيب کبدي باشد. بيماري کبد مي تواند موجب تکرر بيشتر کبودي ها شود.

تورم پاها

بيماري کبد مي تواند به دلايل مختلفي، مانند مصرف الکل و چاقي شکل بگيرد و يکي از نشانه هاي هشدار دهنده آن چيزي است که شايد انتظار آن را نداشته باشيد: تورم پاها. اگر با تورم در پاهاي خود مواجه هستيد و دليل مشخصي براي آن وجود ندارد، براي بررسي دقيق به پزشک مراجعه کنيد زيرا مي تواند نشانه اي از بروز مشکلي جدي باشد.

بيشتر بدانيد : علت ورم پا زنگ خطر برخي بيماري هاست!

احساس سردرگمي

انسفالوپاتي کبدي به واسطه نارسايي کبد مي تواند در توانايي درک انسان نيز اختلال ايجاد کند. اين شرايط مي تواند به احساس سردرگمي درباره چيزهايي که در حالت عادي براي شما مساله‌ساز نبوده اند، منجر شود.

درد بدن

اگر دليلي براي احساس درد در بدن خود نمي يابيد، يکي از دلايل احتمالي اين شرايط مي تواند التهاب مجاري صفراوي باشد که افزون بر خارش پوست مي تواند به احساس درد در استخوان ها، ماهيچه ها يا مفاصل نيز منجر شود.

مواجهه با نفخ
کبد

اگر يک وعده غذايي بزرگ دليل احساس نفخ در شما نيست، اين شرايط ممکن است به واسطه تجمع مايع در شکم که به نام آسيت يا آب‌آوردگي شکم شناخته مي شود، شکل گرفته باشد. از آنجايي که تورم شکم يکي از نشانه هاي هشدار دهنده آسيب کبد است، مراجعه به پزشک براي بررسي دقيق شرايط بهترين گزينه است.

ادرار تيره

رنگ تيره ادرار مي تواند موجب نگراني فرد شده و البته يکي از نشانه هاي آشکار آسيب ديدگي کبد باشد. در شرايطي که سطوح بيش از حد بيلي‌روبين در بدن موجب زرد شدن پوست و چشم مي شود، اين ماده مي تواند موجب تغيير رنگ ادرار نيز شود زيرا کليه ها تلاش مي کنند آن را از طريق ادرار دفع کنند.

بيشتر بدانيد : رنگ ادرار چه اسراري از درونتان را فاش ميکند؟

ناتواني در تمرکز

هر فردي در طول زندگي خود گاهي اوقات با ناتواني در تمرکز مواجه مي شود زيرا مغز به خوبي عمل نمي کند. اما اگر به طور منظم با دشواري در حفظ تمرکز مواجه هستيد، اين مي تواند نشانه اي از بروز مشکل در کبد باشد.

لرز دائمي

لرز دائمي که استفاده از چند پتو نيز بهبودي در آن حاصل نمي کند مي تواند نشانه اي از کلستاز (Cholestasis) طي بيماري کبد باشد. اين شرايط به واسطه کاهش جريان صفرا يا توقف کامل آن از کبد رخ مي دهد.

خشکي چشم يا خشکي دهان

دلايل مختلفي، از جمله سن يا داروهاي مصرفي، مي توانند موجب خشکي چشم يا دهان شوند، اما اين شرايط مي تواند به واسطه دليل جدي‌تر نيز شکل گرفته باشد. التهاب مجاري صفراوي اوليه يکي از دلايل شناخته شده خشکي چشم يا دهان و همچنين از علائم اوليه بيماري کبد است.

بيشتر بدانيد : نکات طلايي براي کساني که کبد چرب دارند

بيشتر بدانيد : کبد با روش هايي آسيب مي بيند که فکرش را هم نمي کنيد

بيشتر بدانيد : پاکسازي کبد در 6 مرحله آسان و هر آنچه بايد در مورد کبدتان بدانيد


منبع : asriran.com



ارسال نظر شما

Protected by FormShield

اخبار خواندنی

علايم سوء هاضمه و روش هاي پيشگيري از سوء هاضمه

دچار تنگي دريچه قلب هستم براي درمان چه کاري انجام دهم؟

روش خانگي براي تشخيص کبد چرب

درد پهلو نشانه چيست

فشار خون پايين چيست؟ + دلايل فشار خون پايين

تکنيک هاي طلايي براي درمان سريع سردرد ساده

فيبروز کبدي چيست؟ آيا فيبروز درمان مي شود؟

تدابير طب سنتي براي درمان آلرژي بهاره

مراقب مصرف مکمل ويتامين D باشيد

فشار خون در هر سني چند است و براي درمان فشار خون چه کنيم؟

چه عواملي خطر بروز سرطان روده بزرگ را افزايش مي دهند؟

درمان آمبولي ريه با چه روش هايي امکان پذير است؟

سکته مغزي و آنوريسم مغزي چه تفاوتي با هم دارند؟

کلسترول چيست و براي درمان کلسترول خون چه بايد کرد؟

درمان گلودرد با غرغره هاي طبيعي

عواملي که خطر ابتلا به سندرم روده تحريک پذير را افزايش مي دهند

بيماري قلبي که باعث سکته مغزي مي شود

روشهاي پيشگيري از ماشين گرفتگي

علت وجود خون در ادرار

تضمين سلامت قلب با رعايت اين نکات

روش هاي پيشيگيري و درمان عرق سوز شدن

تاثير سير و پياز بر پيشگيري از سرطان روده بزرگ

نکات بهداشتي براي پيشگيري از ابتلا هاري

علت و درمان رماتيسم مفصلي از ديدگاه طب سنتي

آشنايي با دلايل اصلي سکته قلبي

هشدارهاي بدن براي مراحل اوليه ابتلا به سرطان

کاهش علايم آلرژي با اين خوراکي ها

با مصرف اين خوراکي ها کبد چرب را از خود دور کنيد

کاهش علايم آلرژي در بهار با توصيه هاي طب سنتي

کلسترول را با اين ورزش ها مغلوب کنيد

دلايل سرفه و سرفه هاي خطرناک را تشخيص دهيد

فتق ديسک چرا ايجاد مي شود و چطور از فتق ديسک پيشگيري کنيم

آترواسکلروز atherosclerosis يا تصلب شرايين چيست؟

ورم معده يا گاستريت Gastritis چيست و چطور درمان مي شود؟

تشخيص سرطان مقعد و روش هاي درمان سرطان مقعد

9 راه حل طبيعي براي کنترل فشار خون

هر آنچه بايد درباره انحراف شصت پا بدانيد

چرا ديدتان تار شده ؟

چرا سرم درد مي کند؟

علت تکان هاي شديد پا در خواب يا سندروم پاي بيقرار چيست؟

با زير بغلي که زياد عرق مي کند و هميشه خيس است چکار کنم؟

چند روش خانگي براي درمان درد سياتيک

پيشگيري از شايع ترين سرطان دنيا با مصرف سير و پيار

عواملي که خطر لخته شدن خون را افزايش مي دهند

کمر درد : حقايق و باورهاي غلطي که بايد بدانيد

نشانه هاي عجيب بيماري قلبي

اين بيماري ها باعث چاقي تان مي شوند

علائم کم کاري تيروئيد و هرآنچه بايد در مورد ان بدانيد

درمان سر درد با ماساژ نقاط فشاري در سر

درمان عفونت سينوس با روش هاي خانگي