آخرین اخبار

همه چيز درباره يک سرطان گوارشي شايع: سرطان کولورکتال بيماري ها و پيشگيري

همه چيز درباره يک سرطان گوارشي شايع: سرطان کولورکتال

  بزرگنمايي:

علل، علايم و درمان سرطان کولورکتال

سرطان کولورکتال بيماري است که در صورت تشخيص زود هنگام، بسيار قابل درمان است. زماني که سلولهاي غير طبيعي و ناهنجار در آستر داخلي روده بزرگ (که کولون نيز ناميده ميشود) و يا راست روده (رکتوم) رشد ميکنند، سرطان کولورکتال ايجاد ميشود. اين سرطان هم در مردان و هم زنان اتفاق مي افتد و دومين عامل مرگ ناشي از سرطان در ايالات متحده است.

پوليپ چيست؟

سرطان کولورکتال اغلب به صورت پوليپ شروع ميشود. پوليپ زايده اي بي خطر است که در داخل روده ها ايجاد ميشود. دو نوع متداول پوليپ روده شامل ادنوما (adenomas ) و هايپر پلاستيک (hyperplastic ) است. اين پوليپها زماني تشکيل ميشوند که در رشد سلولها و ترميم آستر داخلي روده بزرگ (کولون) مشکل ايجاد ميشود. بيشتر پوليپها بي خطر مي مانند اما برخي از آنها ممکن است سرطاني شوند. برداشتن زود هنگام پوليپ از سرطان کولورکتال جلوگيري مينمايد.

عوامل زمينه سازي که تحت کنترل شما نيستند

احتمال سرطان کولورکتال بستگي به سابقه خانوادگي و سبک زندگي شما دارد. فاکتورهايي که نميتوانيد کنترل کنيد عبارتند از:

- سن : بيشتر افراد مبتلا به سرطان کولورکتال بالاي 50 سال سن دارند
- پوليپها يا بيماري التهابي روده
- سابقه خانوادگي سرطان کولورکتال
- سابقه سرطان پستان يا تخمدان

عوامل زمينه سازي که ميتوانيد کنترل کنيد

شما ميتوانيد برخي فاکتورهايي که احتمال اين بيماري را افزايش ميدهند، کنترل کنيد. سعي کنيد از اين موارد اجتناب کنيد:

- رژيم غذايي مملو از گوشتهاي فراوري شده يا گوشت قرمز يا گوشتهايي که در دماهاي بالا پخته ميشوند
- چاقي (چربي زياد دور کمر)
- عدم ورزش کافي
- سيگار

علائم سرطان کولورکتال

سرطان کولورکتال علائم هشدار دهنده اوليه ندارد بنابراين بايد غربالگري انجام دهيد. تشخيص زود هنگام بيماري به معني احتمال زيادِ قابل درمان بودن آن است. اگر بيماري پيشرفته شود، ممکن است خون در مدفوع مشاهده کنيد يا در شکم خود درد احساس کنيد، عادات دفعتان تغيير کند (مثلا دچار يبوست يا اسهال شويد)، کاهش وزن يا خستگي بدون علت داشته باشيد. زماني که اين علائم پديدار ميشوند، تومور بزرگتر شده و درمان آن دشوارتر ميگردد.

آزمايشهايي که سرطان کولورکتال را شناسايي ميکنندکولونوسکوپي

آزمايشهاي غربالگري کليد پي بردن زود هنگام به وجود سرطان کولورکتال است. از سن 50 سالگي بايد آزمايش کولونوسکپي انجام شود و بيشتر افراد هر ده سال يک بار بايد آن را تکرار نمايند. در کولونوسکوپي با استفاده از لوله اي که دوربين کوچکي در آن تعبيه شده، تمامي راست روده و روده بزرگ بررسي و مشاهده ميشود. کولونوسکوپي نه تنها تومورها را زود هنگام کشف ميکند، بلکه با برداشتن پوليپها، از سرطان کولورکتال پيشگيري مينمايد.

کولونوسکوپي مجازي

در يک نوع کولونوسکوپي از تصاوير سي تي اسکن استفاده ميشود تا مدل سه بعدي از روده ايجاد شود. به اين روش کولونوسکوپي مجازي ميگويند که ميتواند پوليپ يا هر گونه مشکل ديگري در روده را بدون وارد کردن لوله کولونوسکوپي و دوربين به بدن، تشخيص دهد. بزرگترين ايراد اين روش اين است که اگر پوليپي در روده تان وجود داشته باشد، بايد کولونوسکوپي واقعي انجام دهيد تا آن را برداريد. پزشک ممکن است هر 5 سال يک بار کولونوسکوپي مجازي را توصيه کند.

باريوم انما

پرتوي ايکس باريوم انما به پزشک امکان ميدهد به داخل روده بزرگ و راست روده نظر اجمالي داشته باشد. اين راه روش ديگري براي پيدا کردن پوليپها، تومور يا هر گونه تغييرات در روده ها است. در اين روش نيز همانند کولونوسکوپي مجازي، پزشک هر گونه ناهنجاري را با کولونوسکوپي واقعي بايد پيگيري کند. ممکن است پزشک به شما توصيه کند هر 5 سال يک بار باريوم انما انجام دهيد.

سيگموئيدوسکوپي انعطاف پذير

به جاي کولونوسکوپي ممکن است پزشک روش سيگموئيدوسکوپي انعطاف پذير را به شما توصيه نمايد. در اين آزمايش از لوله بلند و باريکي استفاده ميشود تا راست روده و بخش انتهاي روده بزرگ مشاهده شود. اين لوله دوربين و يک لامپ کوچکي در خود دارد که پوليپها و تومورها را نشان ميدهد. اگر پزشک تشخيص دهد اين روش براي شما مناسب است، بايد هر 5 سال يکبار آن را تکرار کنيد.

آزمايش خون در مدفوع

آزمايش خون مخفي در مدفوع و ايمني شيميايي مدفوع ميتواند مشخص کند آيا خوني در مدفوع شما وجود دارد يا نه. وجود خون در مدفوع ميتواند نشانه سرطان باشد. شما نمونه مدفوع خود را به پزشک ارائه ميکنيد تا مطالعات روي آن انجام شود. ميتوانيد اين آزمايش را در سالهايي که کولونوسکوپي يا سيگموئيدوسکوپي نداشته ايد، انجام دهيد. اگر پزشک تشخيص دهد که يکي از اين آزمايشهاي خون در مدفوع براي شما مناسب است، بايد هر سال آن را تکرار کنيد.

تست دي ان اي

يک آزمايش جديد به نام کولوگاردCologuard به دنبال خون يا هر گونه دي ان اي مشکوک در نمونه مدفوع ميگردد. اين تست دقت بسيار بالايي در کشف سرطان کولون دارد اما اگر اين بيماري را در شما تشخيص دهد، باز هم نياز به کولونوسکوپي براي پيگيري بيماري و درمان خواهيد داشت. کولوگارد نميتواند جاي کولونوسکوپي را بگيرد و شيوه بسيار جديدي است که هنوز موسسه خدمات پيشگيرانه ( Preventive Services Task Force ) امريکا براي آن دستور العملي ارائه نکرده است.

تشخيص درست

اگر آزمايشي نشان دهنده احتمال وجود تومور باشد، قدم بعدي بيوپسي (نمونه برداري) است. در حين کولونوسکوپي پزشک پوليپها را برداشته و نمونه بافتي از هر بخش از کولون که مشکوک به نظر ميرسد، ميگيرد. سپس متخصصان بافت را زير ميکروسکوپ بررسي ميکنند تا ببينند سرطاني است يا خير.

مراحل سرطان کولورکتال

متخصصان همه سرطانهايي را که شناسايي ميکنند، مرحله بندي ميکنند تا مشخص شود سرطان چقدر گسترش پيدا کرده است. مراحل بالاتر به معني جدي تر شدن سرطان است. اندازه تومور هميشه مهم نيست. مرحله بندي همچنين کمک ميکند پزشک بهتر تصميم بگيرد چه نوع درماني براي شما مناسب است.

مرحله صفر: سرطان تنها در داخلي ترين لايه آستر راست روده يا روده بزرگ قرار دارد.
مرحله 1: سرطان به لايه عضلاني راست روده يا روده بزرگ رشد کرده است.
مرحله 2: سرطان به لايه بيروني راست روده يا روده بزرگ رشد کرده است.
مرحله 3: سرطان به يک يا دو گره لنفاوي در آن ناحيه گسترش يافته است.
مرحله 4: سرطان به بخشهاي ديگر بدن مانند کبد، ريه يا استخوانها گسترش يافته است.

ميزان نجات

چشم انداز بهبودي از سرطان بستگي به مرحله سرطان دارد. ميزان نجات 5 ساله به اين معني است که چند درصد از افراد پس از تشخيص بيماري، 5 سال يا بيشتر زنده مانده اند. در مرحله 1 سرطان کلورکتال 74% از افراد 5 سال يا بيشتر زنده مي مانند اما در مرحله 4 ميزان نجات 5 ساله تنها 6% است.

آيا جراحي ميتواند مفيد واقع شود؟

جراحي نرخ درمان قطعي بسيار بالايي در مراحله اوليه سرطان کلورکتال دارد. در کل پزشک در مراحل آخر بيماري، تومور و بافتهاي پيرامون آن را بر ميدارد. اگر تومور بزرگ باشد، پزشک ممکن است بخواهد قطعه کامل روده بزرگ يا راست روده را بردارد. اگر سرطان بر کبد، ريه ها يا اندامهاي ديگر نفوذ کرده باشد، احتمالا جراحي نتيجه اي نخواهد داشت اما ممکن است علائم را کاهش دهد.

مقابله با پيشرفت سرطان

سرطان کولورکتال حتي زماني که به گره هاي لنفي گسترش يافته است (مرحله سه) هنوز نيز ممکن است بتوان آن را درمان کرد. درمان معمولا شامل جراحي، پرتو درماني و شيمي درماني است. اگر سرطان بازگردد يا به اندامهاي ديگر گسترش يابد، احتمالا درمان آن سخت تر خواهد بود اما پرتو درماني و شيمي درماني علائم را کاهش داده و کمک ميکنند طول عمر بيشتري داشته باشيد.

آيا شيمي درماني حال مرا بد ميکند؟

داروهاي جديدتر شيمي درماني کمتر از گذشته احساس ناخوشي ايجاد ميکنند. همچنين داروهايي وجود دارند که کمک ميکنند تهوع خود را کنترل کنيد.

ريشه کني با امواج راديويي (Radiofrequency Ablation)

در روش ريشه کني با امواج راديويي از گرماي شديد براي سوزاندن تومور استفاده ميشود. پزشک به کمک سي تي اسکن يک ابزار سوزن مانند را وارد تومور کرده و تومور و نواحي اطراف آن را ميسوزاند. اين روش ممکن است برخي از تومورهايي را که از طريق جراحي نميتوان برداشت (مانند تومور کبد) از بين ببرد. شيمي درماني ميتواند با اين روش همراه باشد.

پيشگيري از سرطان کولورکتال با رژيم غذايي

براي کاهش چشمگير احتمال ابتلا به سرطان کولورکتال ميتوانيد اقداماتي انجام دهيد. برنامه غذايي مغذي و سالم داشته باشيد، ورزش کافي انجام دهيد و چربي بدن خود را کنترل کنيد. اين عادات سالم تا 45% احتمال سرطان کلورکتال را کاهش ميدهند. انجمن سرطان امريکا توصيه ميکند رژيم غذايي تان سبزيجات و ميوه هاي زيادي را شامل شود و گوشت قرمز و فراوري شده در آن بسيار کم باشد و به جاي غلات تصفيه شده از غلات کامل استفاده شود. اين کار کمک ميکند وزن سالم نيز داشته باشيد.

پيشگيري از سرطان با ورزش

بزرگسالاني که پرتحرک هستند سلاح قدرتمندي در مقابل سرطان کولورکتال دارند. در مطالعه اي مشخص شد افراد پرتحرک 24% کمتر از افراد کم تحرک به اين سرطان مبتلا ميشوند و فرقي نميکند اين فعاليت به واسطه کار باشد يا بازي. انجمن سرطان امريکا توصيه ميکند 5 روز يا بيشتر حداقل به مدت 30 دقيقه در روز ورزش کنيد. ورزشهاي شديدتر در زمان کمتر (20 دقيقه 3 تا 4 روز در هفته) فوايد بيشتري دارند.


منبع: سيمرغ





ارسال نظر شما

Protected by FormShield

اخبار خواندنی

علايم سوء هاضمه و روش هاي پيشگيري از سوء هاضمه

دچار تنگي دريچه قلب هستم براي درمان چه کاري انجام دهم؟

روش خانگي براي تشخيص کبد چرب

درد پهلو نشانه چيست

فشار خون پايين چيست؟ + دلايل فشار خون پايين

تکنيک هاي طلايي براي درمان سريع سردرد ساده

فيبروز کبدي چيست؟ آيا فيبروز درمان مي شود؟

تدابير طب سنتي براي درمان آلرژي بهاره

مراقب مصرف مکمل ويتامين D باشيد

فشار خون در هر سني چند است و براي درمان فشار خون چه کنيم؟

چه عواملي خطر بروز سرطان روده بزرگ را افزايش مي دهند؟

درمان آمبولي ريه با چه روش هايي امکان پذير است؟

سکته مغزي و آنوريسم مغزي چه تفاوتي با هم دارند؟

کلسترول چيست و براي درمان کلسترول خون چه بايد کرد؟

درمان گلودرد با غرغره هاي طبيعي

عواملي که خطر ابتلا به سندرم روده تحريک پذير را افزايش مي دهند

بيماري قلبي که باعث سکته مغزي مي شود

روشهاي پيشگيري از ماشين گرفتگي

علت وجود خون در ادرار

تضمين سلامت قلب با رعايت اين نکات

روش هاي پيشيگيري و درمان عرق سوز شدن

تاثير سير و پياز بر پيشگيري از سرطان روده بزرگ

نکات بهداشتي براي پيشگيري از ابتلا هاري

علت و درمان رماتيسم مفصلي از ديدگاه طب سنتي

آشنايي با دلايل اصلي سکته قلبي

هشدارهاي بدن براي مراحل اوليه ابتلا به سرطان

کاهش علايم آلرژي با اين خوراکي ها

با مصرف اين خوراکي ها کبد چرب را از خود دور کنيد

کاهش علايم آلرژي در بهار با توصيه هاي طب سنتي

کلسترول را با اين ورزش ها مغلوب کنيد

دلايل سرفه و سرفه هاي خطرناک را تشخيص دهيد

فتق ديسک چرا ايجاد مي شود و چطور از فتق ديسک پيشگيري کنيم

آترواسکلروز atherosclerosis يا تصلب شرايين چيست؟

ورم معده يا گاستريت Gastritis چيست و چطور درمان مي شود؟

تشخيص سرطان مقعد و روش هاي درمان سرطان مقعد

9 راه حل طبيعي براي کنترل فشار خون

هر آنچه بايد درباره انحراف شصت پا بدانيد

چرا ديدتان تار شده ؟

چرا سرم درد مي کند؟

علت تکان هاي شديد پا در خواب يا سندروم پاي بيقرار چيست؟

با زير بغلي که زياد عرق مي کند و هميشه خيس است چکار کنم؟

چند روش خانگي براي درمان درد سياتيک

پيشگيري از شايع ترين سرطان دنيا با مصرف سير و پيار

عواملي که خطر لخته شدن خون را افزايش مي دهند

کمر درد : حقايق و باورهاي غلطي که بايد بدانيد

نشانه هاي عجيب بيماري قلبي

اين بيماري ها باعث چاقي تان مي شوند

علائم کم کاري تيروئيد و هرآنچه بايد در مورد ان بدانيد

درمان سر درد با ماساژ نقاط فشاري در سر

درمان عفونت سينوس با روش هاي خانگي