آخرین اخبار

چطور خون بيشتري به مغز برسانيم + علائم نرسيدن خون کافي به مغز تازه هاي سلامت

چطور خون بيشتري به مغز برسانيم + علائم نرسيدن خون کافي به مغز

  بزرگنمايي:

چه خبر - روش هايي براي افزايش خون رساني به مغز

مغز تنها 2 درصد وزن کل بدن را تشکيل مي دهد، اما 15 تا 20 درصد خون بدن را دريافت مي کند. اتفاقات زيادي در مغز مي افتد، به همين دليل مغز به انرژي و مواد مغذي زيادي نياز دارد.
يک جريان خون ثابت و مداوم به سمت مغز مي تواند اکسيژن ضروري، گلوکز، ويتامين هاي مورد نياز، آمينو اسيد، مواد معدني و ساير مواد مغذي را به مغز برساند تا زنده بماند.
گردش خون به سمت مغز همچنين مواردي را که مغز به آنها نيازي ندارد، مانند دي اکسيد کربن، سموم و مواد زائد متابوليک را از مغز دور مي کند.
خون به مغز آبرساني مي کند و آن را هيدراته نگه مي دارد چرا که بيش از 70 درصد مغز آب است. خون هورمون ها و انتقال دهنده هاي عصبي مورد نياز را به مغز مي رساند و دما و pH مغز را حفظ مي کند.
براي انجام تمام اين کارها يک ليتر خون مسافت 400 مايل يعني 640 کيلومتر را در هر دقيقه بين رگ هاي بدن طي مي کند تا به مغز برسد!!!
اما اگر خونرساني به مغز محدود شود، سلول هاي مغز مشکل پيدا کرده و حتي ممکن است بميرند.
بررسي ها و شواهدي وجود دارد که نشان مي دهد محدوديت خونرساني به مغز خطر بروز اختلالات مغزي مانند زوال عقل و آلزايمر را فزايش مي دهد. واضح است که رسيدن خون کافي به مغز براي سلامت اين اندام بسيار حياتي و مهم است.

علائمي که نشان مي دهد خون کافي به مغز نمي رسد
مغزمه آلود

نشانه هاي رايج مربوط به عدم خونرساني کافي به مغز عبارتند از:

مغز مه آلود
خستگي ذهني
سرگيجه
سبکي سر
از دست دادن حافظه
سردرد مداوم

پژوهشي در همين زمينه محققان هاروارد انجام دادند و به دنبال علائم اختلال در خونرساني به مغز در بين افراد مبتلا به بيماري هاي زير بودند:

افراد داراي تمرکز ضعيف
افرادي که براي بهبود عملکرد مغز خود عادت به مصرف کافئين و ورزش کردن دارند
افرادي که داراي مشکل و بيماري در ناخن هاي خود هستند – مبتلا به قارچ ناخن يا زمينه سفيد ناخن ها (در حاليکه بايد زمينه ناخن ها صورتي باشد)
افرادي که داراي بيني، پاها يا دست هاي سرد هستند
افرادي که بايد در هنگام خواب جوراب بپوشند
گرفتگي دست ها و پاها

محققان از اين افراد واستند يکي از ناخن هاي خود را به آرامي به مدت چند ثانيه فشار داده و سپس رها کنند. ناخن بايد بلافاصله از سفيد به صورتي تبديل شود. اگر اين اتفاق نيفتد، نشان دهنده کاهش گردش خون در بدن است.
زماني که گردش خون در بدن کاهش پيدا مي کند، دورترين اندام ها از قلب – مانند دست ها، پاها و مغز – بيشترين ضربه را مي خورند.
اما بر خلاف دست ها و پاها، جاذبه زمين با مغز همراه نيست که در خونرساني به مغز بتواند کمي موثر عمل کند. يک قاعده کلي وجود دارد که اگر خونرساني به اندام هاي بدن شما کافي نباشد، قطعا خونرساني به مغزتان هم کم خواهد بود.

علائم جدي خون کافي نرسيدن به مغز

اختلالات گردش خون ورتبروبازيلر Vertebrobasilar circulatory disorder بيماري هايي هستند که با کمبود جريان خون به سمت پشت مغز مشخص مي شوند.
اغلب اين اختلالات بر اثر سکته مغزي، آسيب هاي مغزي يا سفت شدن سرخرگ ها بروز مي کنند. علائم اختلالات گردش خون ورتبروبازيلر عبارتند از:

تغيير در بينايي
عدم هماهنگي
لکنت زبان
ضعف عضلاني
سردرد
راه رفتن غير متعارف
بي حسي يا سوزن سوزن شدن در صورت يا ساير اندام

در صورت مشاهده هر يک از اين علائم، به ويژه اگر به طور ناگهاني بروز کردند، وقت را تلف نکنيد و به اورژانس اطلاع دهيد. عدم خونرساني کافي به مغز منجر به آسيب ديدن جدي مغز و حتي مرگ مي شود.

علل و عوامل تشديد کننده اختلال در خونرساني به مغز

عدم خونرساني کافي به مغز به دلايل مختلفي بروز مي کند که اين عوامل گاهي بسيار ساده و گاهي خيلي جدي هستند. اين دلايل در دو گروه کلي قرار مي گيرند:

سبک زندگي
شريط سلامت جسمي
سبک زندگي مدرن چگونه بر روي خونرساني به مغز تاثير مي گذارد؟
بستن کروات

سبک زندگي مدرن تاثيرات مخرب زيادي بر روي گردش خون مي گذارد. طبق بررسي هاي انجام شده بر روي ميليون ها بزرگسال، بي تحرکي يا به اندازه کشيدن سيگار براي سلامت خطرناک است.
نشستن براي مدت طولاني با بروز مشکلاتي از جمله تجمع چربي زياد در بدن و افزايش فشار خون در ارتباط است که هر دو بر روي گردش خون تاثير منفي مي گذارند.
عدم تحرک جسمي بر روي گردش خون به تمام بدن تاثير مي گذارد، اما نشستن طولاني مدت پشت ميز کامپيوتر با شانه هاي خميده به سمت جلو به طور خاص گردش خون به مغز را محدود مي کند.
قابل توجه مرداني که کروات مي پوشند، حتما مطمئن شويد که کروات سفت بسته نشده باشد. بررسي ها نشان داده اند که سفت بودن کروات هم مي تواند بر روي رسيدن خون به مغز تاثير بگذارد.
اگر در طول روز قهوه يا نوشيدني هاي انرژي زا مي نوشيد، به ياد داشته باشيد که کافئين با تنگ کردن رگ ها گردش خون به مغز را کم مي کند.
سيگار کشيدن هم يکي ديگر از عواملي است که تاثير ناخوايندي بر خونرساني مغز مي گذارد. سيگار نه تنها خونرساني به مغز را مختل مي کند، بلکه ميزان اکسيژني که مغز مي رسد را کم مي کند.
اضافه وزن هم عامل ديگري است که خونرساني به مغز را محدود مي کند.
استرس مزمن مسئله اي است که بر روي سلامت تمام قسمت هاي بدن و از جمله سلامت مغز تاثير مي گذارد. استرس بعث ايجاد حالت آماده باش در بدن مي شود. اين واکنش با ايجاد عکس العمل هاي فيزيولوژيک، بدن را آماده مقابله با خطر مي کند. عکس العمل ها عبارتند از:

افزايش ضربان قلب
عدم فعاليت دستگاه گوارش
افزايش گردش خون به سمت عضلات – خون از مغز دور مي شود
چه بيماري هايي باعث کاهش گردش خون به مغز مي شوند؟

بيماري هاي جسمي و روحي بر روي ميزان گردش خون به مغز تاثير مي گذارد. اگر دچار هر يک از بيماري ها و مشکلات زير باشيد، خطر عدم خونرساني کافي به مغز در شما افزايش پيدا مي کند:

بيماري قلبي
کم کاري تيروئيد
ديابت
کم خوني
فشار خون غير طبيعي
افسردگي
آسيب مغزي
رويداد استرس زا

عموما در بين مردم فشار خون بالا خطرناک در نظر گرفته مي شود و همه مي دانيم که خطر بروز سکته مغزي را افزايش مي دهد، اما فشار خون پايين به طور کل مسئله کم اهميتي در نظر گرفته مي شود.
اما اين تفکر نادرست است، زماني که فشار خون پايين است، خون نمي تواند مسير خود به سمت مغز را پيدا کند و اين مسئله بر روي عملکرد مغز تاثير گذاشته و خطر بروز اختلالات عصب مغزي را افزايش مي دهد.

افزايش گردش خون به مغز با ورزش کردن
ورزش کردن

اگر مي خواهيد که خون کافي به مغزتان برسد، بايد ورزش کردن را يکي از اولويت هاي خود قرار دهيد. ورزش کردن يکي از مهم ترين اقداماتي است که مي توانيد براي سلامت و عملکرد مغز انجام دهيد.
هر ورزشي که از آن لذت مي بريد و يا هر ورزشي که باعث مي شود قلب با قدرت بيشتري خون را پمپاژ کند، براي سلامت مغز خوب است، اما به ياد داشته باشيد ورزش نبايد خيلي شديد و نفس گير باشد. پياده روي و يوگا دو گزينه بسيار خوب براي بهبود عملکرد مغز هستند.
در يوگا بهترين حالت ها براي افزايش گردش خون به مغز حالت هايي هستند که در آنها سر پايين تر از بدن قرار مي گيرد.

افزايش گردش خون به مغز با گوش دادن به موسيقي

گوش دادن به موسيقي مزيت هاي زيادي براي شما دارد. موسيقي باعث باهوش تر شدن، افزايش خلاقيت و شادي شما مي شود و تمام اين تاثيرات به اين دليل است که موسيقي گردش خون به مغز را افزايش مي دهد.
بررسي ها نشان داده اند شرکت در کلاس هاي موسيقي و حتي گوش دادن به موسيقي مي تواند گردش خون به مغز را افزايش دهد، به ويژه اگر موسيقي مورد علاقه تان را گوش دهيد.

تقويت مغز با ياد گيري يک زبان خارجي

ياد گيري زبان خارجي همواره به عنوان راهي براي تقويت قدرت مغز، پيشگيري از پيري مغز و حفظ قدرت ذهني بيان شده است. مغز فراد چند زبانه بزرگتر و منسجم تر است و خون بيشتري نسبت به مغز افراد يک زبانه دريافت مي کند.

مديتيشن و افزايش خون رساني به مغز

مديتيشن مزيت هاي زيادي بري مغز دارد، از جمله افزايش گردش خون به مغز.

خونرساني به مغز با طب سوزني

طب سوزني يک روش درماني بسيار قديمي است که با متعادل کردن جريان انرژي هاي حياتي در بدن اثر بخشي مي کند. بررسي ها نشان داده اند طب سوزني تنش عضلاني و التهاب را کاهش مي دهد، تعادل بين انتقال دهنده هاي عصبي و هورمون ها ايجاد مي کند و بدون اافزايش فشار خون يا ضربان قلب، جريان خون به مغز را افزيش مي دهد.

تقويت گردش خون به مغز با نور درماني

قرار گرفتن در معرض نور گردش خون به مغز را افزايش مي دهد. نور خورشيد بهترين تاثير را دارد، اما سپري کردن وقت زيادي زير نور خورشيد خطرناک است و اين مسئله را حتما مد نظر بگيريد.

بهبود گردش خون به مغز با جويدن آدامس

آدامس جويدن نه تنها گردش خون به مغز را افزايش مي دهد، بلکه مي تواند الگوي امواج مغز را تغيير دهد و آرامش را در شما افزايش مي دهد.

افزايش گردش خون به مغز با تغذيه

و بالاخره غذا که تاثير مهمي بر روي گردش خون دارد. ادويه ها و طعم دهنده هايي که نه تنها غذا را خوشمزه مي کنند، بلکه گردش خون به مغز را افزايش مي دهند، عبارتند از:

زنجبيل
سير
رز ماري
زرد چوبه

صدف و گوشت پرندگان منبع اسيد آمينه هستند و در بهبود گردش خون بسيار موثرند. ماهي، به ويژه ماهي هاي آب سرد و قزل آلا منبع اصلي امگا 3 هستند و به بهبود گردش خون کمک مي کنند.
ميوه هايي مانند انواع توت ها، انگورها، بادام زميني و شکلات حاوي مواد موثري در اين مورد هستند.
چغندر منبع نيترات است که يک تنظيم کننده قوي براي گردش خون است.
بررسي ها نشان داده اند شکلات گردش خون را افزايش مي دهد و تاثيرات آن تا چند ساعت بعد از گوارش هم با قي مي ماند.
نکته مهم ديگر اين است که کافئين گردش خون به مغز را کم مي کند، بنابراين در نوشيدن قهوه احتياط کنيد. چاي کافئين کمتري دارد، مي توانيد گاهي به جاي قهوه چاي بنوشيد.

بيشتر بدانيد : بهبود خونرساني به قلب و پيشگيري از اختلالات قلبي

بيشتر بدانيد : علايم سکته مغزي را بدانيد

بيشتر بدانيد : فشار خون بالا باعث بروز چه بيماري هايي مي شود؟

بيشتر بدانيد : تاثيرات وحشتناک کم آبي بر مغز


منبع: سيمرغ



ارسال نظر شما

Protected by FormShield

اخبار خواندنی

فوايد علمي براي استفاده از ظروف مسي

شارژ و ترميم سلول هاي مغز با اين ورزش

6 تغيير ساده و مهم براي حفظ سلامت و عمر طولاني تر

علت خواب آلودگي بهاري چيست و چطور با خواب آلودگي مقابله کنيم؟

8 قسمت بدن که نبايد لمس کنيد

مسموميت با قارچ سمي را چطور درمان کنيم

غذاهاي مفيد و مضر براي شما که حساسيت فصلي داريد

چرا پشت سر هم عطسه مي کنم؟ آيا عطسه در خواب اتفاق مي افتد؟

خواب راحت شبانه با ترک اين عادت هاي اشتباه

10 بيماري عجيب و هولناک که از طريق نيش پشه منتقل مي شوند

روش هاي طبيعي براي افزايش هورمون شادي

علايم نشان دهنده بيماري در چشم ها

12 دليل براي نفخ ناگهاني

هنگام انجام فعاليت هاي خلاقانه موسيقي گوش ندهيد

علت عرق زياد زير بغل و روش هاي درمان

علت تيک هاي عصبي چيست؟ آيا تيک عصبي درمان مي شود؟

براي به تعويق انداختن پيري مغز بايد اين دو نکته را رعايت کنيد

داغ شدن بدن نشانه چيست؟ چرا هميشه بدنم گرم است؟

باکتري سالمونلا در ماهي قرمز و بيماري هاي ناشي از آن

ژله و پاستيل چه خواصي دارد و براي چه کساني ممنوع است؟

افزايش وزن در تعطيلات و باورهاي غلطي که بايد کنار بگذاريد

روش هايي براي درمان ميگرن بدون نياز به دارو

دوش گرفتن با آب سرد چه فوايدي براي سلامت دارد؟

عوامل تهديد کننده قلب از شب کاري گرفته تا ازدواج ناشاد

خطرناک ترين شوينده هاي خانه تکاني کدامند؟

آيا توقف قلب امکان پذير است؟ به بهانه پخش برنامه عصر جديد

چگونه طول عمرمان را مثل يک ورزشکار افزايش دهيم

علت سردي پاها چيست؟

گياهان آپارتماني که نگهداري آنها براي حفظ سلامت ضروري هستند

مهم ترين دلايل پزشکي کم اشتهايي چيست؟

شوينده هاي شيميايي که براي خانه تکاني نوروز نبايد استفاده کنيد

مشکلات بينايي نوزادان چه علايمي دارد

هر آنچه بايد در مورد مدفوع بدانيد + پيوند مدفوع چيست؟

کدام بيماري ها باعث بر هم خوردن تعادل شما مي شوند؟

چرا با افزايش سن حس بويايي کاهش پيدا مي کند

خطرات مصرف عطر و ادکلن که تاکنون نشنيده ايد!

پير شدن غير عادي مغز با اين علايم همراه است

نوار مغز EEG چيست و چه زماني بايد نوار مغز بگيريد؟

علايمي که نشان ميدهد متابوليسمتان کند است

اين سرفه ها يعني قلب شما بيمار است، مراقب باشيد

مراقب سم خطرناک سيب زميني سبز رنگ باشيد

چشم قهوه اي ها بيشتر به افسردگي فصلي دچار مي شوند يا چشم آبي ها؟

آيا قرص لاغري واقعا باعث کاهش وزن مي شود؟

علت داغ کردن بدن چيست؟

6 استفاده خانگي قرص آسپرين، از درمان شوره سر تا رفع جوش پوستي

چرا هميشه خسته ام؟ چطور از خستگي مزمن خلاص شويم؟

مور مور شدن وبي حسي دست و پا نشانه چيست؟

کاهش وزن با رژيم ماست + برنامه غذايي روزانه با ماست

مشکلات دست ها که نشان دهنده بيماري است

آلوده ترين اشيائي که هر روز به آنها دست مي زنيم