آخرین اخبار

در هنگام خواب چه اتفاقاتي در مغز ما مي افتد؟ تازه هاي سلامت

در هنگام خواب چه اتفاقاتي در مغز ما مي افتد؟

  بزرگنمايي:

چه خبر - خواب چه تاثيري بر مغز مي گذارد؟

نمي توانيد به خاطر آوريد که وسيله هاي خود را کجا گذاشته ايد؟ گاهي به نظر مي رسد نام ها و قرار ملاقات ها را فراموش مي کنيد؟ مشکلات حافظه هميشه به خاطر افزايش سن نيست. اين مشکلات بيشتر به اين خاطر است که شما خواب کافي و مناسب نداريد.
در عصر ارتباطات و فن آوري هاي مختلف ( گوشي هاي هوشمند، رسانه هاي اجتماعي و تلويزيون) و سعي براي انجام همزمان کارهاي مختلف، اغلب خواب را ناديده مي گيريم. نتيجه ي اين مسئله نه تنها تيرگي اطراف چشم ها و خميازه هاي مکرر در روز بعد است، بلکه هرچه کمتر مي خوابيم، بيشتر دچار فراموشي مي شويم. دانشمندان و محققان اسرار بيشتري در مورد خواب را کشف کرده اند. خوابيدن به شکل گيري و تداوم حافظه ي طولاني مدت مي شود.

بيشتر بدانيد : در خواب چه اتفاقاتي در بدن مي افتد؟

خواب چه تاثيري بر مغز مي گذارد؟

نياز نيست در مورد اثرات ترميمي خواب زياد صحبت کنيم، چرا که صبح روز بعد خيلي سرحال از خواب بيدار مي شويم. پژوهش هاي روانشناختي هميشه اشاره به اين موضوع کرده اند که خواب با جلوگيري از دخالت فعاليت هاي ذهني و رفتاري در فرايند تثبيت حافظه، به شکل گيري و تقويت حافظه کمک مي کند. اما اکنون براي اولين بار دانشمندان به اتفاقات درون مغز در هنگام خواب، در سطح سيناپسي* Synapse، پي برده اند.

* سيناپس Synapse : به محل اتصال يک نورون با نورون ديگر سيناپس مي گويند.

طبق يکي از تحقيقات اخير، خواب سولو هاي مغز را تحريک مي کند تا به دو روش پاسخ دهند. يا اتصالات سيناپسي تقويت مي شوند که اين امر حفظ خاطرات را براي مدت طولاني تسهيل مي کند، يا تضعيف مي شوند که منجر به فراموشي مي شود. فرايند تقويت حافظه، تقويت طولاني مدت long-term potentiation يا LTP يا تثبيت ناميده مي شود.
دانشمندان يک پروتئين خاص را تشخيص داده اند که بر روي LTP تاثير مي گذارد. اين مطالعه به منظور تعيين ارتباط بين خواب و حافظه و براساس يک سري مطالعات و بررسي هاي قبلي انجام شده.
طبق يک تحقيق ديگر، شکل گيري حافظه با تمرين مطالب ياد گرفته شده انجام مي شود. بيشتر اين تمرين ها بدون اينکه خودمان متوجه شويم، اتفاق مي افتند، يعني در زمان خواب.
برخي تحقيقات ديگر به نقش دوپامين* dopamine در شکل گيري و تداوم حافظه و چگونگي تاثير خواب بر روي فعاليت دوپامين پرداخته اند. کاهش سيگنال دهي دپامينرژيک dopaminergic باعث بهبود حافظه و فرايند تثبيت مي شود، در حاليکه افزايش آن باعث فراموشي مي شود. اين يافته ها در امتداد يافته هاي دانشمندان در تحقيقات گذشته مي باشد: تحريک هاي خارجي و داخلي کمتري براي فعالسازي عصب هاي دوپامين در زمان خواب وجود دارد، بنابراين در طول خواب فعاليت دوپامينرژيک کمتري وجود دارد.

* دوپامين dopamine : هورمون مغزي دوپامين به ما توانايي و انرژي بيشتري مي بخشد که کمبود آن باعث خستگي و بي حوصلگي در افراد مي شود .

* دپامينرژيک dopaminergic : به فرايند آزادسازي يا به کارگيري دوپامين گفته مي شود.

خواب، حافظه و يادگيري
effect-of-sleeping-on-brain01.jpg

تثبيت حافظه، بازيابي فرايندهاي جدايي ناپذير است که بدون آنها يادگيري صورت نمي گيرد. يافته هاي تحقيقات ياد شده ما را در مورد نقش خواب در يادگيري کنجکاوتر مي کند. دانش آموزان نيز کنجکاو هستند که بدانند آيا بهتر است شب بيدار بمانند و مطالعه کنند و خود را براي امتحان فردا آماده کنند؟
طبق تحقيقات انجام شده روي موش هاي آزمايشگاهي، يادگيري باعث آغاز رشد برآمدگي هاي مختلف دندريتي در شاخه هاي مختلف مي شود. اين برآمدگي ها با اتصالات جديد عصبي مطابقت دارند که در پاسخ به يادگيري مطالب جديد شکل مي گيرند.
در آزمايشگاه، دو گروه از موش ها دويدن روي يک ميله ي درحال چرخش را ياد گرفتند. سپس يکي از اين گروه ها به مدت 7 ساعت خوابيدند ولي گروه ديگر اجازه خوابيدن نداشتند. پس از بررسي هر دو گروه، مشخص شد موش هايي که خوابيدند رشد بيشتري در مهره هاي دندريتيک نشان مي دهند تا گروه ديگر که نخوابيده اند.

خواب و سازماندهي مجدد حافظه

خواب نه تنها حافظه را مستحکم مي کند، بلکه به يادگيري هم کمک مي کند. به علاوه خواب حافظه را مجددا سازماندهي کرده و جزئيات حافظه را که باعث بهبود خلاقيت مي شود، پيکر بندي مي کند. سازماندهي مجدد کيفي از خاطرات به شکل گيري خاطرات جديد منجر مي شود يا به يادگيري مطالبي که قبلا يادگيري آنها سخت بوده، کمک مي کند. اين امر باعث داشتن ديدگاه هاي خلاقانه و منحصر به فرد براي يک موقعيت مي شود.

خواب و شکل گيري اشتباه حافظه

جنبه هاي مختلفي از حافظه وجود دارد.يادگيري زماني موثر تلقي مي شود که نه تنها مطالبي را ، بلکه به خاطر آوردن مطالب و توليد مجدد آنها پس از گذشت مدتي بسيار مهم است. حافظه گاهي خاطرات را نيز تحريف مي کند، به اين معنا که گاهي رويدادها و تجربه هايي را به خاطر مي آوريم که هرگز اتفاق نيفتاده اند. دانشمندان ارتباطي بين خواب و شکل گيري نادرست حافظه کشف کرده اند.
طبق يکي از تحقيقات انجام شده، برخي حافظه ها در طول زمان دچار انحطاط مي شوند و منجر به بروز خاطرات اشتباه مي شوند. در اين تحقيق از افراد شرکت کننده در تحقيق خواسته شد که ليستي از لغات مشابه در، لبه، طوفان، پرده، خانه، سايه و غيره را مطالعه کنند. پس از گذشت دو روز حافظه ي آنها در ارتباط با لغات مورد آزمايش قرار گرفت. با اشاره به برخي نشانه هاي کليدي، اين افراد لغاتي را به خاطر مي آوردند که در ليست اصلي شامل نمي شد. علاوه بر اينها، اگر فاصله ي بين شکل گيري حافظه و به خاطر آوردن آن بيشتر باشد، اين حافظه ي اشتباه پايدارتر مي شود.
اين امر نشان مي دهد که خواب بر روي خاطرات به شکل هاي مختلف تاثير مي گذارد. اين تفاوت از موقعيت هاي خاص در ذهن، جاييکه يک خاطره پردازش مي شود، سرچشمه مي گيرد. خاطراتي که به وسيله ي منطقه ي هيپوکامپ پردازش مي شوند، پس از يک خواب عميق به طور موثرتري تثبيت مي شوند. اما تثبيت حافظه که نياز به پردازش معنايي دارد، مانند زماني که لغات مرتبط را به خاطر مي آوريم، در سمت چپ قشر تمپورال مغز اتفاق مي افتد. بنابراين همه ي خاطرات هم به وسيله ي خواب بهبود نمي يابند.

پيامدهاي تحقيقات خواب و حافظه
effect-of-sleeping-on-brain02.jpg

ما در زمان پرمشغله اي زندگي مي کنيم و همزمان در مسيرهاي مختلفي گام برمي داريم. در اين حالت اولين قرباني خواب است. همه بايد از يافته هاي تحقيقات ذکر شده يادداشت بردارد. واضح است که با تثبيت خاطرات در طول خواب، يادگيري بهبود مي يابد. بنابراين لزومي ندارد دانش آموزان به خاطر درس خواندن بيشتر به خواب ود غلبه کرده و ساعت ها بي خوابي بکشند. البته حجم مطالب مطالعاتي نيز بايد تحت کنترل باشد و خارج از توان دانش آموز نباشد.
افراد بايد موارد پرت کننده ي حواس خود را به حداقل برسانند و زندگي خود را نظم بخشند تا مجبور به بيدار ماندن تا دير وقت نباشند.

بيشتر بدانيد : خواب هاي تان مي خواهند به شما چه بگويند؟

بيشتر بدانيد : کاتاترنيا يا ناله در خواب چيست؟

بيشتر بدانيد : مرگ در خواب به اين چند دليل اتفاق مي افتد !!!

بيشتر بدانيد : فلج شدن در خواب


seemorrgh.com/health
منبع: سيمرغ



ارسال نظر شما

Protected by FormShield

اخبار خواندنی

فوايد علمي براي استفاده از ظروف مسي

شارژ و ترميم سلول هاي مغز با اين ورزش

6 تغيير ساده و مهم براي حفظ سلامت و عمر طولاني تر

علت خواب آلودگي بهاري چيست و چطور با خواب آلودگي مقابله کنيم؟

8 قسمت بدن که نبايد لمس کنيد

مسموميت با قارچ سمي را چطور درمان کنيم

غذاهاي مفيد و مضر براي شما که حساسيت فصلي داريد

چرا پشت سر هم عطسه مي کنم؟ آيا عطسه در خواب اتفاق مي افتد؟

خواب راحت شبانه با ترک اين عادت هاي اشتباه

10 بيماري عجيب و هولناک که از طريق نيش پشه منتقل مي شوند

روش هاي طبيعي براي افزايش هورمون شادي

علايم نشان دهنده بيماري در چشم ها

12 دليل براي نفخ ناگهاني

هنگام انجام فعاليت هاي خلاقانه موسيقي گوش ندهيد

علت عرق زياد زير بغل و روش هاي درمان

علت تيک هاي عصبي چيست؟ آيا تيک عصبي درمان مي شود؟

براي به تعويق انداختن پيري مغز بايد اين دو نکته را رعايت کنيد

داغ شدن بدن نشانه چيست؟ چرا هميشه بدنم گرم است؟

باکتري سالمونلا در ماهي قرمز و بيماري هاي ناشي از آن

ژله و پاستيل چه خواصي دارد و براي چه کساني ممنوع است؟

افزايش وزن در تعطيلات و باورهاي غلطي که بايد کنار بگذاريد

روش هايي براي درمان ميگرن بدون نياز به دارو

دوش گرفتن با آب سرد چه فوايدي براي سلامت دارد؟

عوامل تهديد کننده قلب از شب کاري گرفته تا ازدواج ناشاد

خطرناک ترين شوينده هاي خانه تکاني کدامند؟

آيا توقف قلب امکان پذير است؟ به بهانه پخش برنامه عصر جديد

چگونه طول عمرمان را مثل يک ورزشکار افزايش دهيم

علت سردي پاها چيست؟

گياهان آپارتماني که نگهداري آنها براي حفظ سلامت ضروري هستند

مهم ترين دلايل پزشکي کم اشتهايي چيست؟

شوينده هاي شيميايي که براي خانه تکاني نوروز نبايد استفاده کنيد

مشکلات بينايي نوزادان چه علايمي دارد

هر آنچه بايد در مورد مدفوع بدانيد + پيوند مدفوع چيست؟

کدام بيماري ها باعث بر هم خوردن تعادل شما مي شوند؟

چرا با افزايش سن حس بويايي کاهش پيدا مي کند

خطرات مصرف عطر و ادکلن که تاکنون نشنيده ايد!

پير شدن غير عادي مغز با اين علايم همراه است

نوار مغز EEG چيست و چه زماني بايد نوار مغز بگيريد؟

علايمي که نشان ميدهد متابوليسمتان کند است

اين سرفه ها يعني قلب شما بيمار است، مراقب باشيد

مراقب سم خطرناک سيب زميني سبز رنگ باشيد

چشم قهوه اي ها بيشتر به افسردگي فصلي دچار مي شوند يا چشم آبي ها؟

آيا قرص لاغري واقعا باعث کاهش وزن مي شود؟

علت داغ کردن بدن چيست؟

6 استفاده خانگي قرص آسپرين، از درمان شوره سر تا رفع جوش پوستي

چرا هميشه خسته ام؟ چطور از خستگي مزمن خلاص شويم؟

مور مور شدن وبي حسي دست و پا نشانه چيست؟

کاهش وزن با رژيم ماست + برنامه غذايي روزانه با ماست

مشکلات دست ها که نشان دهنده بيماري است

آلوده ترين اشيائي که هر روز به آنها دست مي زنيم