آخرین اخبار

وقتي که نور خورشيد براي سلامت مفيد است! تازه هاي سلامت

وقتي که نور خورشيد براي سلامت مفيد است!

  بزرگنمايي:

چه خبر - نور خورشيد خيلي هم بد نيست

وقتي به نور خورشيد فکر مي کنيد، اولين چيزي که به ذهن شما مي رسد آسيب ناشي از آن است. البته قرار گرفتن بيش از حد در معرض نور خورشيد منجر به بروز آسيب هاي جدي مي شود. اما ميزان کم آن، به ويژه در اوايل روز و قبل از اينکه خورشيد به قوي ترين حالت خود برسد، مي تواند مزيت هاي زيادي براي سلامت داشته باشد.

بيشتر بدانيد : دانستني هايي درباره تاثير تابستان و نور خورشيد بر سلامت مو

چه ميزان نور خورشيد کافيست؟
ساعت مچي

پاسخ اين سوال براي هر فردي متفاوت است. ميزان نور خورشيد دريافتي به رنگ پوست، سن و سال، سابقه سلامت جسمي، رژيم غذايي و محل زندگي بستگي دارد. به طور کل دانشمندان تصور مي کنند 5 تا 15 دقيقه – و اگر سياه پوست هستيد تا 30 دقيقه – قرار گرفتن در معرض نور خورشيد هيچ آسيبي به شما نمي زند و مزيت هاي زيادي نيز براي سلامت شما دارد.
اگر از ضد آفتاب استفاده کنيد مدت طولاني تري مي توانيد در آفتاب بمانيد و از مزاياي آن بهره مند شويد. در مورد ميزان مناسب و مدت زمان آن با پزشک مشورت کنيد.

ويتامين D
تردميل

اشعه هاي UV خورشيد به بدن کمک مي کنند تا اين ماده مغذي را توليد کنند. ويتامين D براي سلامت استخوان ها، سلول هاي خوني و سيستم ايمني ضروريست. به علاوه اين ويتامين به دريافت و مصرف برخي مواد معدني مانند کلسيم و فسفر نيز کمک مي کند.
اکثر افراد ويتامين D را از طريق غذا دريافت مي کنند، اما در کودکان عدم دريافت اين ويتامين از طريق غذا ممکن است منجر به نرمي استخوان شود.

محافظت از بدن در مقابل برخي شرايط خاص
فشار خون

سپري کردن وقت زياد در معرض نور خورشيد خطر بروز سرطان پوست را افزايش مي دهد، اما افرادي که به خاطر محل زندگي خود به اندازه کافي نور خورشيد دريافت نمي کنند، در معرض ابتلا به برخي بيماري هاي ديگر هستند، از جمله سرطان پستان، سرطان روده بزرگ، سرطان پروستات و سرطان ريه. به علاوه احتمال بروز بيماري هايي مانند ام اس، فشار خون بالا، ديابت و بيماري قلبي در اين افراد خيلي بيشتر است. دانشمندان معتقدند تمام بيماري هاي نامبرده با پايين بودن سطح ويتامين D در ارتباط هستند.

نور خورشيد و بهبود کيفيت خواب
خوابيدن

چشم ها براي تنظيم ساعت دروني بدن به نور نياز دارند. به نظر مي رسد نور خورشيد اول صبح به افراد کمک مي کند که شب ها خواب بهتري داشته باشند. اين مسئله با افزايش سن اهميت بيشتري پيدا مي کند چرا که توانايي چشم ها براي قرار گرفتن در معرض نور کاهش پيدا مي کند و همچنين مشکلات خواب با افزايش سن بيشتر مي شود.

کاهش وزن با قرار گرفتن در معرض نور خورشيد
وزن کردن

نور خورشيد در اول صبح به آب کردن چربي بدن نيز کمک مي کند. بين ساعت 8 صبح تا 12 ظهر لازم است 20 تا 30 دقيقه در معرض نور آفتاب قرار بگيريد تا عملکرد متفاوتي داشته باشيد، اما فايده نور خورشيد قبل از 8 صبح بسيار مفيدتر است.
دانشمندان فکر مي کنند اشعه هاي خورشيد مي تواند سلول هاي چربي زير سطح پوست را کوچک کند. به علاوه قرار گرفتن بيشتر در معرض نور خورشيد احتمالا به اين معناست که بيشتر هم ورزش مي کنيد. ورزش کردن هم به روش هاي زيادي به بدن کمک مي کند، از جمله کمک به کاهش وزن.

بهبود خلق و خو
مديتيشن

نور خورشيد به تقويت يک ماده شيميايي به نام سروتونين در مغز کمک مي کند، اين ماده شيميايي باعث تقويت انرژي مي شود، باعث حفظ آرامش و تقويت تمرکز مي شود. گاهي اختلال عاطفي فصلي و ساير افسردگي ها که با پايين بودن سطح سروتونين در ارتباط هستند، با کمک نور طبيعي يا مصنوعي درمان مي شوند.

سلامت چشم با نور خوشيد
چشم

قرار گرفتن در معرض نور خورشيد به ميزان متوسط در تمام طول عمر، به ويژه در دوران نوجواني و سال هاي جواني، احتمال بروز مشکلات بينايي را کاهش مي دهد. اما قرار گرفتن بيش از حد در معرض نور مستقيم خورشيد مي تواند به چشم ها آسيب بزند. اين مسئله منجر به بروز تاري ديد شده و خطر بروز آب مرواريد را افزايش مي دهد.

مزيت هاي نور خورشيد براي پوست
ضدآفتاب

محققان بر اين باورند که سه نوع اصلي سرطان پوست – ملانوما، سرطان سلول پايه اي و کارسينوم سلول سنگفرشي – اساسا بر اثر قرار گرفتن طولاني مدت در معرض نور خورشيد بروز مي کنند. بنابراين اگر قرار است بيشتر از 15 دقيقه بيرون از خانه و در محيط باز حضور داشته باشيد، لازم است حتما ضد آفتاب استفاده کنيد و يا از محافظ استفاده کنيد. اما قرار گرفتن کوتاه مدت و منظم در معرض نور خورشيد به بهبود برخي علائم مربوط به مشکلات پوستي، مانند اگزما، سوريزيس و پيسي کمک مي کند.

نور خورشيد به عنوان يک گزينه درماني
نوزاد

علاوه بر مشکلات پوستي، قرار گرفتن در معرض نور خورشيد به درمان شرايطي به نام زردي يا يرقان، که بيشتر نوزادان را تحت تاثير قرار مي دهد، کمک مي کند. زردي زماني بروز مي کند که يک ماده شيميايي به نام بيليروبين در خون افزايش پيدا مي کند و باعث مي شود پوست نوزاد کمي زرد به نظر برسد. قرار دادن نوزاد در مقابل نور خورشيد، از پشت پنجره، به بهبود بيماري کمک مي کند. هرگز نوزاد را در معرض مستقيم نور خورشيد قرار ندهيد.

از قرار گرفتن بيش از حد در معرض نور خورشيد اجتناب کنيد
آفتاب سوختگي

قرار گرفتن بيش از حد در معرض نور خورشيد نه تنها خطر بروز سرطان پوست را افزايش مي دهد، بلکه باعث پيري سريعتر پوست مي شود و باعث بروز چين و چروک و لکه هاي سياه روي پوست مي شود. پوستي که دچار آفتاب سوختگي شده براي بهبود از سلول هاي سفيد خون موجود در سيستم ايمني استفاده مي کند. اين مسئله بر روي توانايي بدن در مبارزه با ميکروب ها تاثير گذاشته و بدن را بيش از پيش در معرض بيماري ها قرار مي دهد.

محافظت از چشم ها در معرض نور خورشيد
نشستن در ساحل دريا

اگر براي مدت طولاني در معرض نور خورشيد هستيد حتما به عينک آفتابي و کلاه لبه دار نياز داريد. نور خورشيد در هر زماني، و نه فقط در تابستان، مي تواند به چشم ها آسيب بزند. به ياد داشته باشيد اشعه هاي مضر خورشيد مي توانند از ابرها هم عبور کنند. به ياد داشته باشيد کودکان هم به محافظت در برابر نور خورشيد نياز دارند.

استفاده از ضد آفتاب
ضد آفتاب

استفاده از ضد آفتاب داراي SPF بيشتر از 15 ضروريست، ضد آفتاب مي تواند مانع اشعه هاي مضر نور خورشيد شود. 30 دقيقه قبل از خارج شدن از خانه ضد آفتاب بزنيد و مناطقي مانند لب ها، گوش ها و گردن را نيز فراموش نکنيد. اگر قرار است در محيط باز شنا کنيد يا زياد عرق مي کنيد، ضد آفتاب بيشتري استفاده کنيد. از ساعت 10 صبح تا 4 بعد از قرار گرفتن در معرض نور خورشيد اجتناب کنيد، در اين زمان ها نور خورشيد داراي بيشترين قدرت است.

از صندلي هاي سولار استفاده نکنيد
صندلي سولار

اين صندلي ها نيز خطر بروز سرطان پوست را افزايش مي دهند. اگر قبل از 35 سالگي از اين صندلي ها استفاده کنيد، خطر بروز ملانوم، خطرناک ترين نوع سرطان پوست، بيشتر از 60 درصد در شما افزايش پيدا خواهد کرد. حتي يک جلسه استفاده از اين صندلي ها خطر بروز سرطان پوست را تا 20 درصد افزايش مي دهد، احتمال بروز ساير سرطان هاي پوست نيز تا 65 درصد افزيش پيدا مي کند.

به طور منظم به متخصص پوست مراجعه کنيد
معاينه پوست

ماهي يک بار يا بيشتر به متخصص پوست مراجعه کنيد، به علاوه تمام قسمت هاي بدن خود را بررسي کنيد. هر گونه لکه يا خال مشکوک را جدي گرفته و به پزشک مراجعه کنيد.

بيشتر بدانيد : اگر زير آفتاب کار مي کنيد، حتما به اين نکات توجه کنيد

بيشتر بدانيد : ممکن است به آفتاب هم آلرژي داشته باشيد؟

بيشتر بدانيد : ارتباط نور خورشيد و سيستم ايمني زنان


منبع: سيمرغ



ارسال نظر شما

Protected by FormShield

اخبار خواندنی

فوايد علمي براي استفاده از ظروف مسي

شارژ و ترميم سلول هاي مغز با اين ورزش

6 تغيير ساده و مهم براي حفظ سلامت و عمر طولاني تر

علت خواب آلودگي بهاري چيست و چطور با خواب آلودگي مقابله کنيم؟

8 قسمت بدن که نبايد لمس کنيد

مسموميت با قارچ سمي را چطور درمان کنيم

غذاهاي مفيد و مضر براي شما که حساسيت فصلي داريد

چرا پشت سر هم عطسه مي کنم؟ آيا عطسه در خواب اتفاق مي افتد؟

خواب راحت شبانه با ترک اين عادت هاي اشتباه

10 بيماري عجيب و هولناک که از طريق نيش پشه منتقل مي شوند

روش هاي طبيعي براي افزايش هورمون شادي

علايم نشان دهنده بيماري در چشم ها

12 دليل براي نفخ ناگهاني

هنگام انجام فعاليت هاي خلاقانه موسيقي گوش ندهيد

علت عرق زياد زير بغل و روش هاي درمان

علت تيک هاي عصبي چيست؟ آيا تيک عصبي درمان مي شود؟

براي به تعويق انداختن پيري مغز بايد اين دو نکته را رعايت کنيد

داغ شدن بدن نشانه چيست؟ چرا هميشه بدنم گرم است؟

باکتري سالمونلا در ماهي قرمز و بيماري هاي ناشي از آن

ژله و پاستيل چه خواصي دارد و براي چه کساني ممنوع است؟

افزايش وزن در تعطيلات و باورهاي غلطي که بايد کنار بگذاريد

روش هايي براي درمان ميگرن بدون نياز به دارو

دوش گرفتن با آب سرد چه فوايدي براي سلامت دارد؟

عوامل تهديد کننده قلب از شب کاري گرفته تا ازدواج ناشاد

خطرناک ترين شوينده هاي خانه تکاني کدامند؟

آيا توقف قلب امکان پذير است؟ به بهانه پخش برنامه عصر جديد

چگونه طول عمرمان را مثل يک ورزشکار افزايش دهيم

علت سردي پاها چيست؟

گياهان آپارتماني که نگهداري آنها براي حفظ سلامت ضروري هستند

مهم ترين دلايل پزشکي کم اشتهايي چيست؟

شوينده هاي شيميايي که براي خانه تکاني نوروز نبايد استفاده کنيد

مشکلات بينايي نوزادان چه علايمي دارد

هر آنچه بايد در مورد مدفوع بدانيد + پيوند مدفوع چيست؟

کدام بيماري ها باعث بر هم خوردن تعادل شما مي شوند؟

چرا با افزايش سن حس بويايي کاهش پيدا مي کند

خطرات مصرف عطر و ادکلن که تاکنون نشنيده ايد!

پير شدن غير عادي مغز با اين علايم همراه است

نوار مغز EEG چيست و چه زماني بايد نوار مغز بگيريد؟

علايمي که نشان ميدهد متابوليسمتان کند است

اين سرفه ها يعني قلب شما بيمار است، مراقب باشيد

مراقب سم خطرناک سيب زميني سبز رنگ باشيد

چشم قهوه اي ها بيشتر به افسردگي فصلي دچار مي شوند يا چشم آبي ها؟

آيا قرص لاغري واقعا باعث کاهش وزن مي شود؟

علت داغ کردن بدن چيست؟

6 استفاده خانگي قرص آسپرين، از درمان شوره سر تا رفع جوش پوستي

چرا هميشه خسته ام؟ چطور از خستگي مزمن خلاص شويم؟

مور مور شدن وبي حسي دست و پا نشانه چيست؟

کاهش وزن با رژيم ماست + برنامه غذايي روزانه با ماست

مشکلات دست ها که نشان دهنده بيماري است

آلوده ترين اشيائي که هر روز به آنها دست مي زنيم