آخرین اخبار

گوش دادن به موسيقي چه تاثيراتي بر مغز و بدن مي گذارد؟ تازه هاي سلامت

گوش دادن به موسيقي چه تاثيراتي بر مغز و بدن مي گذارد؟

  بزرگنمايي:

چه خبر - معجزه گوش دادن به موسيقي براي سلامت مغز و بدن

موسيقي داراي آثار بسيار قدرتمندتري بر بدن است که ممکن است به بسياري از آنها توجهي نداشته باشيد يا حتي از آنها آگاه نباشيد. در ادامه به برخي از مهم ترين فوايد گوش دادن به موسيقي اشاره مي شود.

جوان نگه داشتن مغز

همانند تمريناتي که در يک باشگاه ورزشي انجام مي دهيد و توانايي هاي جسماني خود را افزايش مي دهيد، موسيقي مي تواند مغز و روان شما را تمرين دهد. اگر قصد داريد به رغم افزايش سن، مغز خود را همچنان جوان و آماده فعاليت نگه داريد، گوش دادن به موسيقي يا نواختن يک ساز ابزاري عالي براي تحقق اين هدف محسوب مي شود. اين شرايط به واقع مغز را تمرين مي دهد.
براي بهره‌مندي از فوايد مطلوب، کتابخانه موسيقي خود را همراه با افزايش سن گسترش دهيد، به جاي آن که همواره به آهنگ هاي قديمي مورد علاقه خود گوش دهيد. برخلاف آهنگ هاي آشنا، آهنگ هاي جديد مغز را براي درک آنها به کار وا مي دارد و اين شرايط به حفظ ذهني فعال و خلاق کمک مي کند.

کمک به يادآوري خاطرات

آيا براي شما پيش آمده که با شنيدن يک آهنگ قديمي خاطره اي خاص از دوران گذشته براي شما زنده شود. يادآوري خاطراتي که يک آهنگ به آنها پيوند خورده است براي مغز بسيار راحت‌تر است.
به طور خاص، اين تقويت يادآوري مي تواند براي افراد مبتلا به زوال عقل مفيد باشد. از آنجايي که توانايي برقراري ارتباط با موسيقي تا مراحل واپسين بيماري همچنان دست نخورده باقي مي ماند، موسيقي درماني مي تواند به يادآوري خاطرات، کاهش بي قراري، کمک به برقراري ارتباط، و تقويت هماهنگي جسماني کمک کند.

کاهش درد مزمن و افسردگي
مغز و موسيقي

بنابر مطالعه اي که در نشريه Journal of Advanced Nursing منتشر شد، گوش دادن به موسيقي مي تواند به کاهش درد مزمن و افسردگي کمک کند. پژوهشگران 60 شرکت کننده را به سه گروه تقسيم کردند: گروه نخست به موسيقي مورد علاقه خود گوش مي دادند، گروه دوم به آهنگ هاي انتخابي پژوهشگران گوش مي دادند، و گروه کنترل به موسيقي گوش نمي دادند. شرکت کنندگان در اين مطالعه به بيماري هاي مختلفي، از جمله آرتريت و مشکلات ديسک مبتلا بودند که موجب درد مزمن مي شدند.
در پايان مطالعه، گروه هايي که به موسيقي گوش داده بودند، کاهش درد به ميزان 21 درصد را گزارش کردند، در شرايطي که گروه کنترل افزايش 1 تا 2 درصدي احساس درد را گزارش کردند. همچنين، گروه هايي که به موسيقي گوش داده بودند، در مقايسه با گروه کنترل 25 درصد افسردگي کمتر را گزارش کردند. از اين رو، پژوهشگران نتيجه گيري کردند که گوش دادن به موسيقي مي تواند به افراد در مقابله با درد مزمن و همچنين افسردگي کمک کند.

کاهش استرس با گوش دادن به موسيقي

افراد بسياري براي کاهش سطوح استرس به آهنگ هاي مورد علاقه خود گوش مي دهند و از نظر علمي نيز مفيد بودن اين اقدام ثابت شده است. طي يک مطالعه با حضور 60 شرکت کننده زن سالم، يک آزمايش استرس رواني پس از گوش دادن به موسيقي، گوش دادن به صداي آب جاري يا استراحت در سکوت انجام شد. پژوهشگران دريافتند شرکت کنندگان در گروه موسيقي ريکاوري جسماني سريع‌تر از استرس در مقايسه با گروه هاي ديگر را تجربه کرده اند.
افزون بر اين، در همين مطالعه مشخص شد افرادي که تحت درمان هاي پزشکي قرار گرفته اند، با گوش دادن به موسيقي اضطراب و ناراحتي کمتري را تجربه کرده اند. در نتيجه، آنها کمتر به داروهاي آرام بخش و مسکن نياز داشتند.

بازيابي گفتار

موسيقي درماني ابزاري مهم براي افرادي است که يک آسيب ديدگي در سمت چپ مغز - مسئول گفتار - خود را به دلايل مختلف، از جمله سکته مغزي يا يک جراحت را تجربه کرده اند.
به نظر مي رسد ملودي و ريتم موسيقي به تقويت گفتار کمک مي کنند. در حقيقت، گبي گيفوردز، نماينده سابق کنگره آمريکا، پس از آن که از ناحيه سر هدف گلوله قرار گرفت، از موسيقي درماني براي فراگيري مجدد چگونگي صحبت کردن استفاده کرد.

کمک به بيماران براي تحمل درمان هاي سرطان

همان گونه که موسيقي مي تواند به افراد در مديريت درد و استرس کمک کند، به عنوان ابزاري خوب براي تحمل درمان هاي سرطان نيز قابل استفاده است. به گفته دانشکده پزشکي هاروارد، گوش دادن به موسيقي اضطراب مرتبط با شيمي درماني و پرتو درماني را کاهش مي دهد. اين کار مي تواند به کاهش حالت تهوع و استفراغ در بيماراني که شيمي درماني را پشت سر مي گذارند، کمک کند.
همچنين، بررسي چند مطالعه نشان داده است که موسيقي به کاهش درد و همچنين خستگي بيماران مبتلا به سرطان کمک مي کند. افزون بر اين، موسيقي مي تواند مدت زمان ريکاوري و بستري بودن در بيمارستان را کاهش داده و کيفيت زندگي بيمار را افزايش دهد.

تقويت ورزش درماني و فيزيوتراپي با موسيقي
راديو

براي افراد بسياري ورزش کردن بدون گوش دادن به موسيقي دشوار است. بيشتر افراد داراي غريزه اي براي هماهنگ سازي حرکات و فعاليت هاي خود با موسيقي هستند و اين حرکت ريتميک مي تواند به بدن در استفاده بهينه‌تر از انرژي کمک کند. در حقيقت، يک مطالعه نشان داد دوچرخه سواراني که سرعت خود را با موسيقي حفظ مي کنند، در مقايسه با دوچرخه سواراني که به موسيقي گوش نمي دهند، اکسيژن کمتري مصرف مي کنند.
به واسطه تاثير آن بر بدن، موسيقي مي تواند به پشت سر گذاشتن موفق‌تر فيزيوتراپي نيز کمک کند. به گفته دانشکده پزشکي هاروارد، موسيقي درماني عملکرد جسماني، رواني، شناختي و احساسي افراد را طي برنامه هاي توانبخشي فيزيکي افزايش مي دهد.

بهبود سلامت قلب

يک آهنگ خوب مي تواند به روش هاي مختلف سلامت قلب شما را بهبود ببخشد. موسيقي مي تواند شيمي مغز شما را به واقع تغيير دهد و به فوايد قلبي عروقي منتج شود. مطالعات نشان داده اند که گوش دادن به موسيقي مي تواند به آرامش سرخرگ ها کمک کند که به بهبود عملکرد رگ هاي خوني منتج مي شود. افزون بر اين، پس از فعاليت جسماني، موسيقي مي تواند ضربان قلب و فشار خون شما را سريع‌تر به سطوح عادي بازگرداند.
همچنين، پژوهش ها نشان داده اند که گوش دادن به موسيقي مورد علاقه مي تواند فوايد بيشتري نسبت به آهنگ هاي انتخابي توسط فردي ديگر داشته باشد، از اين رو، ذائقه موسيقي شما هرچه باشد مي تواند براي سلامت قلب مفيد باشد.

بيشتر بدانيد : کنترل اوتيسم با موسيقي درماني!

بيشتر بدانيد : موزيک تراپي براي اين بيماري ها مفيد است

بيشتر بدانيد : تاثيرات شگفت انگيز موسيقي بر سلامتي!!

بيشتر بدانيد : موسيقي کارايي مغز را بالا مي برد!!


منبع : asriran.com



ارسال نظر شما

Protected by FormShield

اخبار خواندنی

فوايد علمي براي استفاده از ظروف مسي

شارژ و ترميم سلول هاي مغز با اين ورزش

6 تغيير ساده و مهم براي حفظ سلامت و عمر طولاني تر

علت خواب آلودگي بهاري چيست و چطور با خواب آلودگي مقابله کنيم؟

8 قسمت بدن که نبايد لمس کنيد

مسموميت با قارچ سمي را چطور درمان کنيم

غذاهاي مفيد و مضر براي شما که حساسيت فصلي داريد

چرا پشت سر هم عطسه مي کنم؟ آيا عطسه در خواب اتفاق مي افتد؟

خواب راحت شبانه با ترک اين عادت هاي اشتباه

10 بيماري عجيب و هولناک که از طريق نيش پشه منتقل مي شوند

روش هاي طبيعي براي افزايش هورمون شادي

علايم نشان دهنده بيماري در چشم ها

12 دليل براي نفخ ناگهاني

هنگام انجام فعاليت هاي خلاقانه موسيقي گوش ندهيد

علت عرق زياد زير بغل و روش هاي درمان

علت تيک هاي عصبي چيست؟ آيا تيک عصبي درمان مي شود؟

براي به تعويق انداختن پيري مغز بايد اين دو نکته را رعايت کنيد

داغ شدن بدن نشانه چيست؟ چرا هميشه بدنم گرم است؟

باکتري سالمونلا در ماهي قرمز و بيماري هاي ناشي از آن

ژله و پاستيل چه خواصي دارد و براي چه کساني ممنوع است؟

افزايش وزن در تعطيلات و باورهاي غلطي که بايد کنار بگذاريد

روش هايي براي درمان ميگرن بدون نياز به دارو

دوش گرفتن با آب سرد چه فوايدي براي سلامت دارد؟

عوامل تهديد کننده قلب از شب کاري گرفته تا ازدواج ناشاد

خطرناک ترين شوينده هاي خانه تکاني کدامند؟

آيا توقف قلب امکان پذير است؟ به بهانه پخش برنامه عصر جديد

چگونه طول عمرمان را مثل يک ورزشکار افزايش دهيم

علت سردي پاها چيست؟

گياهان آپارتماني که نگهداري آنها براي حفظ سلامت ضروري هستند

مهم ترين دلايل پزشکي کم اشتهايي چيست؟

شوينده هاي شيميايي که براي خانه تکاني نوروز نبايد استفاده کنيد

مشکلات بينايي نوزادان چه علايمي دارد

هر آنچه بايد در مورد مدفوع بدانيد + پيوند مدفوع چيست؟

کدام بيماري ها باعث بر هم خوردن تعادل شما مي شوند؟

چرا با افزايش سن حس بويايي کاهش پيدا مي کند

خطرات مصرف عطر و ادکلن که تاکنون نشنيده ايد!

پير شدن غير عادي مغز با اين علايم همراه است

نوار مغز EEG چيست و چه زماني بايد نوار مغز بگيريد؟

علايمي که نشان ميدهد متابوليسمتان کند است

اين سرفه ها يعني قلب شما بيمار است، مراقب باشيد

مراقب سم خطرناک سيب زميني سبز رنگ باشيد

چشم قهوه اي ها بيشتر به افسردگي فصلي دچار مي شوند يا چشم آبي ها؟

آيا قرص لاغري واقعا باعث کاهش وزن مي شود؟

علت داغ کردن بدن چيست؟

6 استفاده خانگي قرص آسپرين، از درمان شوره سر تا رفع جوش پوستي

چرا هميشه خسته ام؟ چطور از خستگي مزمن خلاص شويم؟

مور مور شدن وبي حسي دست و پا نشانه چيست؟

کاهش وزن با رژيم ماست + برنامه غذايي روزانه با ماست

مشکلات دست ها که نشان دهنده بيماري است

آلوده ترين اشيائي که هر روز به آنها دست مي زنيم