آخرین اخبار

نشانه هاي سرطان خون که بايد جدي گرفته شوند بيماري ها و پيشگيري

نشانه هاي سرطان خون که بايد جدي گرفته شوند

  بزرگنمايي:

چه خبر - سرطان خون چه نشانه هايي دارد؟

لوسمي، سرطان خون و مغز استخوان، بيماري بدخيمي است که موجب توليد غير عادي برخي سلول هاي خون مي شود. از آنجايي که در اين شرايط جمعيت سلول هاي ناسالم بر سلول هاي سالم غلبه مي کند، خون دچار افت عملکرد شده و فرد با برخي علائم جسماني مواجه مي شود.
در صورت ابتلا به لوسمي حاد، بيماري ممکن است خيلي سريع شرايطي وخيم به خود بگيرد، اما در لوسمي مزمن، پيشرفت بيماري آرام است و با گذشت زمان علائم و شدت بيماري بيشتر مي شود. بدون در نظر گرفتن نوع لوسمي، در صورت مواجهه با مجموعه اي از علائم اين بيماري که در ادامه به آنها اشاره شده است بايد براي ارزيابي دقيق به پزشک مراجعه کنيد.

علائم سرطان خون : خستگي و ضعف

خستگي و ضعف شايع‌ترين علائم لوسمي هستند. اين نشانه ها اغلب به واسطه کم خوني(آنمي) يا کمبود گلبول هاي قرمز خون شکل مي گيرند. در هر دو مورد لوسمي حاد و مزمن، بيمار ممکن است از خستگي خفيف تا ضعف جسماني شديد را تجربه کند، اما در تمام موارد علائم تنها با گذشت زمان وخيم‌تر مي شوند.

نشانه سرطان خون : تنگي نفس

هرچه بيمار ضعيف‌تر و خسته‌تر مي شود، ممکن است تنگي نفس را نيز تجربه کند که از کم خوني سرچشمه گرفته يا در موارد نادر شکل گيري توده ها در سينه دليل آن هستند. پياده‌روي هاي کوتاه حتي در حد قدم زدن در اتاق نيز ممکن است براي بيمار دشوار باشد. تنگي نفس از علائم سرطان ريه نيز محسوب مي شود.

نشانه هاي سرطان خون: کبودي بيش از حد يا خود به خود

کبودي هاي بي دليل که بدون هيچ آسيب جسماني پديدار مي شوند، ممکن است يکي از علائم لوسمي باشند. کبودي هاي غير معمول در نتيجه تعداد کم پلاکت ها يا مسائل انعقاد خون شکل مي گيرند. شما ممکن است بدون اين که کاري انجام دهيد با کبودي هاي خود به خود مواجه شويد. کبودي ها مي توانند در هر جايي از بدن ظاهر شوند، اما به طور معمول روي دست ها و پاها ظاهر مي شوند.

خونريزي غير عادي و سرطان خون
خونريزي,سرطان خون

همانند کبودي، خون دماغ شدن يا خونريزي غير عادي از لثه ها، روده، ريه يا سر ممکن است نشانه اي از کمبود پلاکت و مشکلات انعقاد خون باشد که به اشکال حاد از لوسمي اشاره دارد.

پتشي Petechia

پتشي با لکه هاي قرمز زير پوست که به واسطه خونريزي شکل گرفته اند، تعريف مي شود. اين لکه ها ممکن است به واسطه اندازه کوچک خود، بي درد بودن، و يا قرار گرفتن در مکاني خارج از ديد انسان از نظر پنهان بمانند. پتشي به کمبود تعداد پلاکت ها اشاره دارد و يکي از علائم لوسمي است. پتشي به طور معمول اطراف قوزک پا ديده مي شود زيرا نيروي گرانش موجب تجمع مايعات بدن در قسمت پاييني پاها مي شود.

لثه هاي متورم و بزرگ شده

اگرچه افزايش اندازه لثه ها که به نام هيپرپلازي لثه نيز شناخته مي شود، به طور معمول تنها در بخش کوچکي از بيماران مبتلا به لوسمي حاد ديده مي شود، اما يکي از آشکارترين علائم لوسمي است. در اين شرايط لثه ها متورم به نظر مي رسند و بيمار همواره با احساس تنگي عجيبي در دهان خود مواجه است.

احساس پري يا نفخ

بزرگ شدن طحال يکي از نشانه اي لوسمي مزمن و گاهي اوقات لوسمي حاد است که به کمبود اشتها منجر مي شود. در اين شرايط احساس سيري با مصرف مقدار اندکي غذا در بيمار شکل مي گيرد زيرا طحال بزرگ شده معده را زير فشار قرار مي دهد.

ناراحتي يا درد در قسمت بالا سمت چپ شکم

بزرگ شدن طحال به واسطه لوسمي گاهي اوقات موجب احساس ناراحتي يا حتي درد شديد در ناحيه شکم مي شود. از آنجايي که طحال در قسمت بالا سمت چپ شکم قرار گرفته است، ناراحتي و درد به طور معمول در اين ناحيه احساس مي شود.

تب يا لرز
سرطان خون

تب يا لرز از علائم شايع لوسمي نيستند و تنها براي يک چهارم از بيماران مبتلا به لوسمي حاد رخ مي دهند و تقريبا هيچگاه در موارد لوسمي مزمن شاهد آنها نيستيم. تب خفيف مکرر نشانه اي از عفونت و ضعف سيستم ايمني است که ممکن است با لوسمي در ارتباط باشد.

تعريق شبانه

تعريق شبانه اغلب به دليل عفونت هايي که ممکن است با لوسمي در ارتباط باشند شکل مي گيرند. بررسي و تشخيص دليل اين شرايط اهميت دارد.

سردردهاي ضربان‌دار

اگرچه رايج نيستند، سردردهاي ضربان‌دار مکرر ممکن است نشانه اي از کم خوني مرتبط با لوسمي يا حتي موارد تهديدکننده زندگي خونريزي در سر باشند.

رنگ پريدگي شديد

همانند سردرد، خستگي، و تنگي نفس، رنگ پريدگي غير عادي ممکن است نشانه اي از کم خوني در بيماران مبتلا به لوسمي حاد و برخي موارد لوسمي مزمن باشد. اين افراد همواره با خستگي شديد مواجه هستند. اگر ميزان گلبول هاي قرمز خون به اندازه اي کم است که دچار رنگ پريدگي شده ايد، تنگي نفس هنگام راه رفتن جاي شگفتي نخواهد داشت.

استخوان درد
زانو درد

احساس درد در استخوان ها نسبتا رايج نيست، اما اغلب نشانه اي آشکار از لوسمي حاد و مزمن است. در صورت احساس درد خفيف تا شديد در استخوان هاي خود بهترين گزينه مراجعه به پزشک براي بررسي دقيق شرايط است زيرا سلول هاي لوسمي درون مغز استخوان توليد مي شوند.

تورم گره هاي لنفاوي

تورم و احساس درد در گره هاي لنفاوي در گردن، زير بغل و کشاله ران مي تواند نشانه اي از لوسمي باشد. اين شرايط مي تواند به واسطه ابتلا به عفونت نيز شکل بگيرد، اما غددي که بزرگ باقي مانده يا همچنان به رشد خود ادامه مي دهند ممکن است از نشانه هاي لوسمي يا لنفوم (سرطان غدد لنفاوي) باشند.

راش پوستي

تقريبا از هر 20 بيمار مبتلا به لوسمي، ممکن است يک نفر داراي راش پوستي باشد که مي تواند به دو دسته تقسيم شود: لوسمي پوستي، يا راشي ناشي از سندرم سوئيت که به طور معمول با لوسمي در ارتباط است. لوسمي پوستي تقريبا همواره همانند اين به نظر مي رسد که توده اي وارد زير پوست شده است. در مقابل، سندرم سوئيت همانند يک واکنش آلرژيک قرمز و خشن به نظر مي رسد.
اگرچه راش هاي پوستي در اشکال و اندازه هاي مختلف پديدار مي شوند، راش هاي پوستي مرتبط با لوسمي يک وجه مشترک دارند: آنها به طور مداوم به رشد و گسترش خود ادامه مي دهند.

عفونت هاي عود کننده يا مکرر

اگر با عفونتي مواجه هستيد که بدون در نظر گرفتن آنتي بيوتيک مصرفي از بين نمي رود، ممکن است زمان انجام آزمايش خون براي بررسي ناهنجاري ها در گلبول هاي سفيد، هموگلوبين و سطوح پلاکت ها فرا رسيده باشد.
سطوح غيرعادي گلبول هاي سفيد به اختلال در سيستم ايمني منجر مي شود که مي تواند چرايي عفونت هاي مکرر را توضيح دهد. اين شرايط همراه با علائم ديگر، مانند خستگي يا کبودي بايد توجه شما را جلب کرده و مراجعه به پزشک را در دستور کار خود قرار دهيد.

بيشتر بدانيد : 9 علامت سرطان خون را بشناسيد

بيشتر بدانيد : از سرطان ‌خون نترسيد

بيشتر بدانيد : وقتي سرطان در خون است

بيشتر بدانيد : سرطان خون، يک سرطان شايع کودکانه


منبع : asriran.com



ارسال نظر شما

Protected by FormShield

اخبار خواندنی

علايم سوء هاضمه و روش هاي پيشگيري از سوء هاضمه

دچار تنگي دريچه قلب هستم براي درمان چه کاري انجام دهم؟

روش خانگي براي تشخيص کبد چرب

درد پهلو نشانه چيست

فشار خون پايين چيست؟ + دلايل فشار خون پايين

تکنيک هاي طلايي براي درمان سريع سردرد ساده

فيبروز کبدي چيست؟ آيا فيبروز درمان مي شود؟

تدابير طب سنتي براي درمان آلرژي بهاره

مراقب مصرف مکمل ويتامين D باشيد

فشار خون در هر سني چند است و براي درمان فشار خون چه کنيم؟

چه عواملي خطر بروز سرطان روده بزرگ را افزايش مي دهند؟

درمان آمبولي ريه با چه روش هايي امکان پذير است؟

سکته مغزي و آنوريسم مغزي چه تفاوتي با هم دارند؟

کلسترول چيست و براي درمان کلسترول خون چه بايد کرد؟

درمان گلودرد با غرغره هاي طبيعي

عواملي که خطر ابتلا به سندرم روده تحريک پذير را افزايش مي دهند

بيماري قلبي که باعث سکته مغزي مي شود

روشهاي پيشگيري از ماشين گرفتگي

علت وجود خون در ادرار

تضمين سلامت قلب با رعايت اين نکات

روش هاي پيشيگيري و درمان عرق سوز شدن

تاثير سير و پياز بر پيشگيري از سرطان روده بزرگ

نکات بهداشتي براي پيشگيري از ابتلا هاري

علت و درمان رماتيسم مفصلي از ديدگاه طب سنتي

آشنايي با دلايل اصلي سکته قلبي

هشدارهاي بدن براي مراحل اوليه ابتلا به سرطان

کاهش علايم آلرژي با اين خوراکي ها

با مصرف اين خوراکي ها کبد چرب را از خود دور کنيد

کاهش علايم آلرژي در بهار با توصيه هاي طب سنتي

کلسترول را با اين ورزش ها مغلوب کنيد

دلايل سرفه و سرفه هاي خطرناک را تشخيص دهيد

فتق ديسک چرا ايجاد مي شود و چطور از فتق ديسک پيشگيري کنيم

آترواسکلروز atherosclerosis يا تصلب شرايين چيست؟

ورم معده يا گاستريت Gastritis چيست و چطور درمان مي شود؟

تشخيص سرطان مقعد و روش هاي درمان سرطان مقعد

9 راه حل طبيعي براي کنترل فشار خون

هر آنچه بايد درباره انحراف شصت پا بدانيد

چرا ديدتان تار شده ؟

چرا سرم درد مي کند؟

علت تکان هاي شديد پا در خواب يا سندروم پاي بيقرار چيست؟

با زير بغلي که زياد عرق مي کند و هميشه خيس است چکار کنم؟

چند روش خانگي براي درمان درد سياتيک

پيشگيري از شايع ترين سرطان دنيا با مصرف سير و پيار

عواملي که خطر لخته شدن خون را افزايش مي دهند

کمر درد : حقايق و باورهاي غلطي که بايد بدانيد

نشانه هاي عجيب بيماري قلبي

اين بيماري ها باعث چاقي تان مي شوند

علائم کم کاري تيروئيد و هرآنچه بايد در مورد ان بدانيد

درمان سر درد با ماساژ نقاط فشاري در سر

درمان عفونت سينوس با روش هاي خانگي