آخرین اخبار

علائم سرطان مري چيست؟ بيماري ها و پيشگيري

علائم سرطان مري چيست؟

  بزرگنمايي:

چه خبر - نشانه ها و پيامدهاي سرطان مري

مري رابطي بين دهان و معده است. اين قسمت از بدن انسان نيز همانند قسمت هاي ديگر مي تواند درگير بيماري سرطان شود. از علائم سرطان مري مي توان به دشواري در بلع، بازگشت غذا، سوزش سردل، کاهش وزن و سرفه مداوم اشاره کرد.
علائم کمتر شايع مانند سکسکه، سينه پهلو، يا بزرگ شدن گره هاي لنفاوي در گردن ممکن است به واسطه گسترش سرطان شکل بگيرند. آگاهي از علائم و نشانه هاي بالقوه سرطان مري براي تشخيص زودهنگام و رسيدگي به اين شرايط اهميت دارد.

نشانه هاي سرطان مري

در مراحل اوليه سرطان مري، افراد ممکن است با چند نشانه بيماري مواجه شوند. بيشتر علائم به واسطه بزرگ شدن تومور و باريک شدن مري که عبور غذا را دشوار مي سازد، شکل مي گيرند.

دشواري در بلع

دشواري در بلع (ديسفاژي) شايع‌ترين نشانه سرطان مري است که در 90 تا 95 درصد بيماران مبتلا به اين بيماري ديده مي شود. اگر مري به واسطه سرطان باريک شود، غذا ممکن است براي عبور از آن و ورود به معده با دشواري مواجه شود. ممکن است اين گونه احساس شود که عبور غذا بيش از حد معمول طول مي کشد و احساس گرفتار شدن غذا در فرد ايجاد شود يا به احساس خفگي منجر شود. مري پيش از بروز علائم ديگر اغلب به طور قابل توجهي باريک شده است.
دشواري در بلع غذا به طور معمول با تکه هاي بزرگ‌تر غذاي جامد به ويژه گوشت، نان، و سبزيجات خام آغاز مي شود، اما مي تواند بعدا شامل غذاهاي نيمه جامد و در نهايت مايعات نيز شود.

بلع دردناک

بلع مي تواند براي برخي افراد دردناک شود. درد ممکن است طي چند لحظه و زماني که غذا يا مايعات به تومور مي رسند يا به واسطه ناتواني در عبور احساس شود. همچنين، اگر سرطان موجب بروز يک زخم باز در ديواره داخلي مري شده باشد يا به بافت هاي اطراف حمله کرده باشد مي تواند به احساس درد منجر شود. ممکن است درد هنگام بلع بين تيغه هاي شانه در پشت يا در قفسه سينه احساس شود.

بازگشت غذا يا استفراغ

زماني که غذا قادر به عبور از مري نيست ممکن است به طور کامل و گوارش نشده به بالا باز گردد. اين شرايط براي حدود 40 درصد از افراد مبتلا به سرطان مري رخ مي دهد. استفراغ غذا يا خون نيز ممکن است رخ دهد، به ويژه اگر تومور خونريزي داشته باشد.

کاهش وزن بي دليل

کاهش وزن بي دليل يکي از نشانه هاي شايع سرطان مري است که در نيمي از بيماران مبتلا به اين بيماري ديده مي شود. کاهش وزن بي دليل به عنوان از دست دادن 5 درصد يا بيشتر از وزن بدن طي 6 تا 12 ماه تعريف مي شود. کاهش وزن مي تواند به واسطه کمبود مواد مغذي ناشي از دشواري در بلع و همچنين سوخت و ساز خود تومور رخ دهد.

سوزش سردل، سينه درد، و سوء هاضمه
سرطان مري

احساس سوزش يا درد در پشت جناغ سينه شرايطي شايع است و اغلب پس از يک وعده غذايي بزرگ رخ مي دهد. سوزش سردل مي تواند نشانه اي از بيماري بازگشت اسيد معده به مري نيز باشد که يک عامل خطرآفرين شايع براي سرطان مري است. براي افراد مبتلا به بازگشت اسيد معده، تغيير در کيفيت و شدت علائم سوزش سردل ممکن است نشان دهنده وجود سرطان باشد.
همراه سوزش، برخي افراد فشار در سينه را تجربه کرده و نگران حمله قلبي مي شوند. در صورت مواجهه با اين شرايط بهترين گزينه مراجعه به پزشک براي بررسي دقيق شرايط است.

سرفه مداوم

سرفه مداوم در حدود 20 درصد از افراد مبتلا به سرطان مري را درگير مي کند. سرفه به طور معمول خشک و آزاردهنده است و در هر زمان از روز مي تواند رخ دهد. سرفه ممکن است پس از غذا خوردن تشديد شود يا شايد هيچ ارتباطي با غذا خوردن نداشته باشد.

گرفتگي صدا

احساس گرفتگي صدا يا نياز مکرر به صاف کردن گلو ممکن است از نشانه هاي اوليه سرطان مري باشد، به ويژه زماني که دليل مشخصي براي وقوع اين شرايط مانند يک عفونت دستگاه تنفسي وجود ندارد. گرفتگي صدا اغلب زماني که تومور عصب راجعه حنجره را درگير مي کند، رخ مي دهد.

بزاق بيش از حد

براي کمک به عبور غذا از مري، بدن بزاق بيشتري ترشح مي کند. با دشوارتر شدن عمل بلع، بدن براي جبران اين شرايط هرچه بيشتر بزاق توليد مي کند.

مدفوع سياه رنگ

مدفوع سياه و قيري ناشي از وجود خون که به نام ملنا شناخته مي شود ممکن است به واسطه خونريزي از مري شکل بگيرد. خوني که از مري و قسمت بالايي دستگاه گوارش سرچشمه مي گيرد به واسطه قرار گرفتن در معرض اسيد معده سياه رنگ مي شود.

علائم نادر سرطان مري

برخي علائم کمتر شايع اما مهم نيز وجود دارند که به سرطان مري اشاره دارند. برخي از آنها به واسطه حمله تومور به بافت هاي مجاور يا گسترش بيماري به مناطق ديگر بدن شکل مي گيرند.

سکسکه

سکسکه ممکن است زماني که تومور به عصب فرنيک يا ديافراگم حمله مي کند، شکل بگيرد. تحريک اين ساختارها موجب انقباض مکرر ديافراگم مي شود.

تنگي نفس

افراد ممکن است تنگي نفس را به واسطه گسترش تومور در سينه يا سينه پهلوي آسپيراسيون تجربه کنند.

بزرگ شدن گره هاي لنفاوي

گره هاي لنفاوي متورم ممکن است در گردن (گره هاي لنفاوي گردني) يا بالاي استخوان ترقوه (گره هاي لنفاوي ﺳﻮﭘﺮاﮐﻼوﯾﮑﻮﻻر) شکل بگيرد.

حساسيت استخوان ها

گسترش سرطان به استخوان ها ممکن است موجب بروز حساسيت و درد در آنها شود. گاهي اوقات ممکن است يک شکستگي در استخوان تضعيف شده رخ دهد. گسترش سرطان به استخوان ها مي تواند موجب افزايش سطوح کلسيم در خون (هايپرکلسمي) شود که مي تواند گرفتگي هاي عضلاني، ضعف و سردرگمي را در پي داشته باشد.

پشت درد

احساس درد در پشت بدن از نشانه هاي نسبتا شايع سرطان مري است که به واسطه حمله تومور به منطقه بين ريه ها يا بين غشاهاي قلب شکل مي گيرد.

پيامدهاي سرطان مري
سرطان,سلول هاي سرطاني

سرطان مري مي تواند با بروز برخي عوارض جانبي همراه باشد. برخي از آنها به واسطه درگيري محلي مانند باريک شدن يا فرسايش مري و برخي ديگر به واسطه گسترش تومور رخ مي دهند. از عوارض جانبي شايع سرطان مري مي توان به موارد زير اشاره کرد:

انسداد مري

انسداد مري يکي از عوارض بسيار شايع است. براي بسياري از مبتلايان به سرطان مري، قرار دادن يک استنت مري براي امکان پذير شدن دريافت غذا نياز است.

فيستول تراکئواسافوژيل (Tracheoesophageal Fistula)

به واسطه حمله تومور و التهاب، يک فيستول (مسير غيرعادي) ممکن است بين مري و ناي شکل بگيرد. زماني که اين شرايط شکل مي گيرد، آنچه وارد مري مي شود مي تواند به طور مستقيم وارد ناي و پس از آن ريه ها شود. فيستول تراکئواسافوژيل به طور معمول موجب سرفه هنگام بلع و سينه پهلو مي شود. درمان ممکن است شامل قرار دادن استنت در مري و يا ناي شود. تکنيک هاي جديدتر مانند قرار دادن دريچه هاي چتري شکل در نايچه نيز ممکن است مد نظر قرار بگيرند.

فيستول آئورتواسافوژيل (Aortoesophageal Fistula)

شرايطي غيرمعمول اما تهديدکننده زندگي محسوب مي شود که به واسطه شکل گيري يک فيستول بين مري و آئورت، رگ خوني بزرگي که خون را از سر به باقي بدن انتقال مي دهد، رخ مي دهد. اين شرايط به طور معمول در مراحل پاياني بيماري شکل گرفته و از علائم آن مي توان به خونريزي از دهان و درد در ميانه سينه اشاره کرد. در صورت تشخيص سريع، عمل جراحي ممکن است اين مشکل را برطرف کند.

سينه پهلوي آسپيراسيون

احساس خفگي هنگام غذا خوردن يا يک فيستول اغلب موجب ورود محتواي مري و معده به ريه ها مي شود. اين شرايط مي تواند به سينه پهلوي آسپيراسيون، شرايطي که به طور معمول نيازمند بستري شدن در بيمارستان و درمان با آنتي بيوتيک است، منجر شود.

خونريزي

خونريزي شديد ممکن است به واسطه زخم يا سوراخ شدن مري يا به عنوان يک عارضه جانبي استفاده از استنت رخ دهد. گزينه هاي درمان به وضعيت موجود بستگي دارند و ممکن است شامل سوزاندن رگ هاي خوني دچار خونريزي شوند.

سوء تغذيه

يک عارضه بسيار رايج سرطان مري سوء تغذيه است که به واسطه کاهش توانايي فرد براي غذا خوردن رخ مي دهد. اين شرايط ممکن است نيازمند تغذيه با لوله براي تامين مواد مغذي مورد نياز بدن باشد.

بيشتر بدانيد : چرا سرطان معده و سرطان مري در ايران رايج است؟

بيشتر بدانيد : لثه هاي بيمار عامل سرطان مري مي شوند!

بيشتر بدانيد : رابطه يک خوراکي خوشمزه با سرطان مري و معده

بيشتر بدانيد : علل ابتلا به سرطان مري را بدانيد


منبع : salamatnews.com



ارسال نظر شما

Protected by FormShield

اخبار خواندنی

علايم سوء هاضمه و روش هاي پيشگيري از سوء هاضمه

دچار تنگي دريچه قلب هستم براي درمان چه کاري انجام دهم؟

روش خانگي براي تشخيص کبد چرب

درد پهلو نشانه چيست

فشار خون پايين چيست؟ + دلايل فشار خون پايين

تکنيک هاي طلايي براي درمان سريع سردرد ساده

فيبروز کبدي چيست؟ آيا فيبروز درمان مي شود؟

تدابير طب سنتي براي درمان آلرژي بهاره

مراقب مصرف مکمل ويتامين D باشيد

فشار خون در هر سني چند است و براي درمان فشار خون چه کنيم؟

چه عواملي خطر بروز سرطان روده بزرگ را افزايش مي دهند؟

درمان آمبولي ريه با چه روش هايي امکان پذير است؟

سکته مغزي و آنوريسم مغزي چه تفاوتي با هم دارند؟

کلسترول چيست و براي درمان کلسترول خون چه بايد کرد؟

درمان گلودرد با غرغره هاي طبيعي

عواملي که خطر ابتلا به سندرم روده تحريک پذير را افزايش مي دهند

بيماري قلبي که باعث سکته مغزي مي شود

روشهاي پيشگيري از ماشين گرفتگي

علت وجود خون در ادرار

تضمين سلامت قلب با رعايت اين نکات

روش هاي پيشيگيري و درمان عرق سوز شدن

تاثير سير و پياز بر پيشگيري از سرطان روده بزرگ

نکات بهداشتي براي پيشگيري از ابتلا هاري

علت و درمان رماتيسم مفصلي از ديدگاه طب سنتي

آشنايي با دلايل اصلي سکته قلبي

هشدارهاي بدن براي مراحل اوليه ابتلا به سرطان

کاهش علايم آلرژي با اين خوراکي ها

با مصرف اين خوراکي ها کبد چرب را از خود دور کنيد

کاهش علايم آلرژي در بهار با توصيه هاي طب سنتي

کلسترول را با اين ورزش ها مغلوب کنيد

دلايل سرفه و سرفه هاي خطرناک را تشخيص دهيد

فتق ديسک چرا ايجاد مي شود و چطور از فتق ديسک پيشگيري کنيم

آترواسکلروز atherosclerosis يا تصلب شرايين چيست؟

ورم معده يا گاستريت Gastritis چيست و چطور درمان مي شود؟

تشخيص سرطان مقعد و روش هاي درمان سرطان مقعد

9 راه حل طبيعي براي کنترل فشار خون

هر آنچه بايد درباره انحراف شصت پا بدانيد

چرا ديدتان تار شده ؟

چرا سرم درد مي کند؟

علت تکان هاي شديد پا در خواب يا سندروم پاي بيقرار چيست؟

با زير بغلي که زياد عرق مي کند و هميشه خيس است چکار کنم؟

چند روش خانگي براي درمان درد سياتيک

پيشگيري از شايع ترين سرطان دنيا با مصرف سير و پيار

عواملي که خطر لخته شدن خون را افزايش مي دهند

کمر درد : حقايق و باورهاي غلطي که بايد بدانيد

نشانه هاي عجيب بيماري قلبي

اين بيماري ها باعث چاقي تان مي شوند

علائم کم کاري تيروئيد و هرآنچه بايد در مورد ان بدانيد

درمان سر درد با ماساژ نقاط فشاري در سر

درمان عفونت سينوس با روش هاي خانگي