آخرین اخبار

دستگاه گوارش را با فراموش کردن اين باورهاي اشتباه تقويت کنيد بيماري ها و پيشگيري

دستگاه گوارش را با فراموش کردن اين باورهاي اشتباه تقويت کنيد

  بزرگنمايي:

چه خبر - تقويت دستگاه گوارش

برخي اعتقادات اشتباه در مورد دستگاه گوارش در بين مردم وجود دارد که باعث شده برخي بيماري هاي گوارشي رواج بيشتري پيدا کنند. در ادامه به برخي از اين اعتقادات اشتباه اشاره مي شود.

بيشتر بدانيد : تقويت دستگاه گوارش با چند ويتامين ضروري

هضم آدامس سال ها طول مي کشد
آدامس جويدن

به نظر مي رسد آدامس تا مدت هاي زيادي به ديواره روده مي چسبد. با اين حال آدامس مانند ساير مواد غذايي در دهان حل نمي شود و در صورت بلعيده شدن معده نمي تواند آدامس را تجزيه کند. اما شواهدي در مورد اين ادعا وجود ندارد. سيستم گوارشي آدامس را مانند هر ماده غذايي ديگري حرکت داده و طي چند روز از طريق مدفوع از بدن خارج مي شود.

آيا غذاهاي پر ادويه باعث زخم معده مي شوند؟
خوردن فلفل

افرادي که سس تند دوست دارند، نگران نباشند. اعتقاد اکثر مردم اين است که خوردن ادويه زياد باعث بروز زخم معده مي شود. اما امروز مي دانيم که اکثر اين زخم ها در ديواره داخلي معده به خاطر عفونت ناشي از يک باکتري به نام هليکوباکتر پيلوري بروز مي کنند. عامل ديگري که باعث زخم معده مي شود داروهاي ضد درد است، مانند آسپيرين، ايبوپروفن يا ناپروکسن. غذاي داغ زخم معده را بدتر مي کند، اما عامل بروز زخم معده نيست.

تفکر اشتباه : بلند کردن اجسام سنگين باعث فتق مي شود!
جابه جا کردن کاناپه,بلند کردن کاناپه

بلند کردن جسم سنگين يکي از علل بروز فتق است، اما تنها دليل آن محسوب نمي شود. يبوست طولاني مدت يا سرفه نيز ممکن است باعث فتقشوند. فتق زماني بروز مي کند که هم فشار به يک بخش وارد شده و هم عضلات داخل شکم ضعيف يا باز شده اند. در نتيجه اندام داخلي يا بافت چربي از ناحيه باز شده يا ضعيف شده بيرون مي زند. فتق بيشتر در کشاله ران، ناف يا قسمت بالاي معده رخ مي دهد.

باور اشتباه : تنها افراد الکلي به سيروز کبد مبتلا مي شوند!
الکل,نوشيدني

اعتياد به الکل رايج ترين علت بروز سيروز کبدياست، سيروز کبدي شرايطي است که در آن سلول هاي سالم کبد آسيب مي بينند و بافت هاي زخم جايگزين آنها مي شوند. اما عوامل ديگري هم وجود دارند که منجر به بروز سيروز کبدي مي شوند، از جمله هپاتيت B و C. گرچه نوشيدن بيش از حد الکل تقريبا هميشه باعث آسيب کبد مي شود، اما هميشه منجر به سيروز نمي شود.

باور اشتباه : خوردن آجيل باعث ديورتيکولي Diverticulitis مي شود
خوردن آجيل

در گذشته پزشکان و متخصصين به افراد مبتلا به ديورتيکولي توصيه مي کردند از خوردن آجيل، ذرت، پاپ کورن و غذاهاي داراي دانه هاي ريز مانند توت فرنگي، اجتناب کنند. در واقع اين نگراني وجود داشت که ذرات ريز اين خوراکي ها در بين اين برآمدگي هاي کيسه مانند گير کنند و منجر به درد شوند. اما بررسي هاي جديد خلاف اين اعتقاد را ثابت کرده اند و شخص شده افرادي که رژيم غذايي حاوي فيبر زياد انتخاب مي کنند، کمتر در معرض ابتلا به بيماري ديورتيکوليت هستند.

*بيماري‌ ديورتيکولي‌ diverticular disease :عبارت‌ است‌ از وجود بيرون‌زدگي‌هاي‌ کوچک‌ کيسه‌ مانند (ديورتيکول‌) در ديواره‌ روده‌ بزرگ‌. وجود اين‌ ديورتيکول‌ها ممکن‌ است‌ علامتي‌ به‌ همراه‌ نداشته‌ باشد.

باور اشتباه : لوبيا مهم ترين عامل نفخ است لوبيا,خوراک لوبيا

احتمالا لوبيا آن غذاي جادويي که به آن فکر مي کنيد، نباشد. محصولات لبني بيشتر از ساير مواد غذايي باعث نفخ مي شوند، به ويژه با افزايش سن توانايي بدن براي جذب قند موجود در شير (لاکتوز) کاهش پيدا مي کند. براي رفع مشکل نفخ ناشي از مواد لبي به دنبال محصولات بدون لاکتوز باشيد يا قبل از خوردن محصولات لبني داروي لاکتوز مصرف کنيد.

باور اشتباه : به دليل عدم تحمل لاکتوز لبنيات را کامل کنار بگذاريد
ماست,خوردن ماست

افراد مبتلا به عدم تحمل لاکتوز در ميزان لبنياتي که مي توانند مصرف کنند با يکديگر متفاوت هستند. ممکن است يک نفر با يک ليوان شير علائم را نشان دهد در حاليکه شخص ديگري تا دو ليوان شير بتواند بنوشد. برخي مبتلايان به عدم تحمل لاکتوز مي توانند ماست يا بستني بخورند، اما نوشيدن شير در اين افراد مشکلات زيادي به بار مي آورد. براي اين افراد پنيرهاي سن دار مانند پنير سويسي و چدار انتخاب بهتري محسوب مي شوند. به هرحال انتخاب غذاي لبني مناسب و ميزان مناسب از آن مسئله اي است که نياز به زمان و تمرين دارد.

باور اشتباه : سيگار کشيدن سوزش سر دل را برطرف مي کند
عکس فيليپ موريس

و باز هم دليل ديگري براي ترک سيگار! سيگار کشيدن در حقيقت سوزش سر دل را تشديد مي کند. نيکوتين مي تواند عضله بالاي معده را شل کند، اين عضله از بازگشت اسيد معده به داخل مري جلوگيري مي کند. هر چه اسيد بيشتري وارد مري شود سوزش سر دل بدتر خواهد شد.

باور اشتباه : افزايش سن باعث بروز يبوست مي شود
پيرمرد در حال خوردن سيب

افزايش سن احتمال ابتلا به يبوست را افزايش مي دهد، اما پير شدن بدن تنها عامل يبوست نيست. در واقع افراد مسن داروهايي مصرف مي کنند که سيستم گوارشي را مختل مي کنند. به علاوه اين افراد کمتر ورزش مي کنند، رژيم غذايي سالمي ندارند و آب و مايعات کافي نمي نوشند که رعايت تمام موارد نامبرده از بروز يبوست جلوگيري مي کنند.

باور اشتباه : فيبر به درمان اسهال کمکي نمي کند
فيبر

در نظر اول و با توجه به اينکه فيبر در رفع يبوست معروف است، به نظر نمي رسد به درمان اسهال کمک کند؛ اما در واقع فيبرتاثير معکوس هم دارد و مي تواند به درمان اسهال کمک کند. فيبر يک ماده غذايي با ارزش است که از سفت شدن يا نرم شدن بيش از حد مدفوع جلوگيري مي کند. فيبر با کشيدن آب بيشتر به روده به نرمي مدفوع و رفع يبوست کمک مي کنند و از طرف ديگر با جذب مايع موجود در روده باعث سفتي مدفوع شده و در رفع اسهال موثر است.

باور اشتباه : اگر به سرطان روده مبتلا باشيد خودتان تشخيص نمي دهيد
مردي در حال غذا خوردن

سرطان روده تا مراحل پيشرفته هيچ نشانه اي ندارد، به همين دليل تشخيص سريعتر اهميت زيادي دارد. به طور کل افرادي که در معرض خطر ابتلا به سرطان روده هستند، بايد از سن 50 سالگي به طور منظم مورد آزمايشات لازم قرار بگيرند. آزمايشات معمول کولورکتال عبارتند از: آزمايش مدفوع که سالانه انجام مي شود، سيگوئيدوسکوپي flexible sigmoidoscopy که هر 5 سال يک بار انجام مي شود، سي تي اسکن روده بزرگ هر 5 سال يک بار يا کولونوسکوپي هر 10 سال يک بار. در مورد آزمايش مناسب با پزشک مشورت کنيد.

باور اشتباه : کولونوسکوپي عمل وحشتناکي است
پوشيدن دستکش

کولونوسکوپي آنقدر که تصور مي شود، وحشتناک نيست. اين فرايند که توسط پزشک و براي تشخيص و درمان بيماري هاي روده و مقعد استفاده مي شود، معمولا بين 30 تا 60 دقيقه طول مي کشد و در زمان انجام اين فرايند نيز هوشيار نيستيد. آمادگي براي انجام اين آزمايش ممکن است کمي فرد را درگير کند. فرد بيمار يک روز قبل از انجام آزمايش بايد روده خود را با کمک رژيم مايعات به طور کامل خالي کند. در اين رابطه بهتر است با پزشک مشورت شود.

باور اشتباه : اگر دچار سوزش سر دل هستيد، نشسته بخوابيد
نشسته خوابيدن

هيچ شواهدي در مورد رفع علائم سوزش سر دل با نشسته خوابيدن وجود ندارد. برخي علائم رفلاکس معده يا سوزش سر دل با بالاتر بودن سر و قفسه سينه (به اندازه 10 تا 15 سانتيمتر) بهبود پيدا مي کنند. به اين منظور کافيست تخت خود را طوري قرار دهيد که قسمت سر و قفسه سينه بالاتر قرار بگيرند. اما لازم نيست نشسته بخوابيد.

باور اشتباه : سندروم روده تحريک پذير IBS با رژيم غذايي شما ارتباط مستقيم دارد
کتاب خواندن

گرچه غذايي که مي خوريد مي تواند علائم سندروم روده تحريک پذير را شروع کند، اما تغيير رژيم غذايي به تنهايي براي رفع علائم سندروم روده تحريک پذير کافي نيست. گاهي تنها عمل خوردن مي تواند باعث درد، نفخ، اسهال يا يبوست شود که علائم بيماري سندروم روده تحريک پذير محسوب مي شوند. استرس و اضطراب نيز عواملي هستند که مي توانند مشکل را تشديد کنند. يادداشت غذاها و علائم مي تواند به عوامل تحريک کننده و آغاز کننده IBS کمک کند.

باور اشتباه : استرس باعث بروز بيماري التهاب روده مي شود
دل درد,مردي که دچار دل درد است

گرچه استرس مي تواند سلامت را به خطر بيندازد و شرايط را بدتر کند، اما علت بروز بيماري التهاب روده IBD ناشناخته است. IBD شامل بيماري هاي روده بزرگ و کوليت اولسراتيو است که در آن پوشش داخلي روده بزرگ يا روده کوچک ملتهب مي شود. به نظر مي رسد ژنتيک نيز نقش مهمي در بروز اين بيماري دارد، به علاوه تغيير در سيستم ايمني بدن، احتمالا ناشي از باکتري يا ويروس، نيز نقش مهمي در بروز اين بيماري ها دارند.

باور نادرست : بيماري سلياک به معناي درد مداوم است
خوردن نان

مهم ترين نشانه هاي بيماري سلياک عبارتند از نفخ، گاز معده و اسهال، اما بسياري از مبتلايان به سلياک ممکن است هرگز اين علائم را در خود مشاهده نکنند. به اين ترتيب زماني که پزشک به دنبال علائم معمول سلياک است، ممکن است شرايط را تشخيص ندهد. ساير علائم مربوط به سلياک عبارتند از:

کم خوني
پوکي استخوان
افسردگي
اختلال در رشد
جوش هاي پوستي با نام

بيشتر بدانيد : 6 مشکل دستگاه گوارش که بايد بسيار جدي گرفت

بيشتر بدانيد : علائم سرطان در دستگاه گوارش, مراقب باشيد

بيشتر بدانيد : نشانه هاي يک روده ناسالم

بيشتر بدانيد : سم زدايي دستگاه گوارش با يک محلول خانگي!!

بيشتر بدانيد : کدام عصاره ها براي گوارش خوبند؟


منبع: سيمرغ



ارسال نظر شما

Protected by FormShield

اخبار خواندنی

علايم سوء هاضمه و روش هاي پيشگيري از سوء هاضمه

دچار تنگي دريچه قلب هستم براي درمان چه کاري انجام دهم؟

روش خانگي براي تشخيص کبد چرب

درد پهلو نشانه چيست

فشار خون پايين چيست؟ + دلايل فشار خون پايين

تکنيک هاي طلايي براي درمان سريع سردرد ساده

فيبروز کبدي چيست؟ آيا فيبروز درمان مي شود؟

تدابير طب سنتي براي درمان آلرژي بهاره

مراقب مصرف مکمل ويتامين D باشيد

فشار خون در هر سني چند است و براي درمان فشار خون چه کنيم؟

چه عواملي خطر بروز سرطان روده بزرگ را افزايش مي دهند؟

درمان آمبولي ريه با چه روش هايي امکان پذير است؟

سکته مغزي و آنوريسم مغزي چه تفاوتي با هم دارند؟

کلسترول چيست و براي درمان کلسترول خون چه بايد کرد؟

درمان گلودرد با غرغره هاي طبيعي

عواملي که خطر ابتلا به سندرم روده تحريک پذير را افزايش مي دهند

بيماري قلبي که باعث سکته مغزي مي شود

روشهاي پيشگيري از ماشين گرفتگي

علت وجود خون در ادرار

تضمين سلامت قلب با رعايت اين نکات

روش هاي پيشيگيري و درمان عرق سوز شدن

تاثير سير و پياز بر پيشگيري از سرطان روده بزرگ

نکات بهداشتي براي پيشگيري از ابتلا هاري

علت و درمان رماتيسم مفصلي از ديدگاه طب سنتي

آشنايي با دلايل اصلي سکته قلبي

هشدارهاي بدن براي مراحل اوليه ابتلا به سرطان

کاهش علايم آلرژي با اين خوراکي ها

با مصرف اين خوراکي ها کبد چرب را از خود دور کنيد

کاهش علايم آلرژي در بهار با توصيه هاي طب سنتي

کلسترول را با اين ورزش ها مغلوب کنيد

دلايل سرفه و سرفه هاي خطرناک را تشخيص دهيد

فتق ديسک چرا ايجاد مي شود و چطور از فتق ديسک پيشگيري کنيم

آترواسکلروز atherosclerosis يا تصلب شرايين چيست؟

ورم معده يا گاستريت Gastritis چيست و چطور درمان مي شود؟

تشخيص سرطان مقعد و روش هاي درمان سرطان مقعد

9 راه حل طبيعي براي کنترل فشار خون

هر آنچه بايد درباره انحراف شصت پا بدانيد

چرا ديدتان تار شده ؟

چرا سرم درد مي کند؟

علت تکان هاي شديد پا در خواب يا سندروم پاي بيقرار چيست؟

با زير بغلي که زياد عرق مي کند و هميشه خيس است چکار کنم؟

چند روش خانگي براي درمان درد سياتيک

پيشگيري از شايع ترين سرطان دنيا با مصرف سير و پيار

عواملي که خطر لخته شدن خون را افزايش مي دهند

کمر درد : حقايق و باورهاي غلطي که بايد بدانيد

نشانه هاي عجيب بيماري قلبي

اين بيماري ها باعث چاقي تان مي شوند

علائم کم کاري تيروئيد و هرآنچه بايد در مورد ان بدانيد

درمان سر درد با ماساژ نقاط فشاري در سر

درمان عفونت سينوس با روش هاي خانگي