آخرین اخبار

مرگ در خواب به اين چند دليل اتفاق مي افتد !!! بيماري ها و پيشگيري

مرگ در خواب به اين چند دليل اتفاق مي افتد !!!

  بزرگنمايي:

چه خبر - چرا در خواب مي ميريد؟

علاوه بر انتخاب يک رژيم غذايي سالم و ورزش کردن، خوابيدن به اندازه کافي نيز يکي ديگر از عواملي است که به داشتن يک زندگي سالم کمک مي کند. اما آيا مي دانستيد خواب هم ممکن است خطرناک باشد؟
در واقع زماني که چشم هاي خود را مي بنديد و وارد حالت عدم هوشياري مي شويد، برخي عملکردها در بدن به درستي انجام نمي شوند و خطر اين مسئله در برخي افراد بالاست و ممکن است منجر به مرگ فرد در خواب شود.
بخش عمده خواب هميشه به عنوان يک فعاليت مجهول در نظر گرفته مي شود که بدن به خودي خود آن را انجام مي دهد. اما واقعيت اين است که در هنگام خواب مغز ما کاملا فعال است. به علاوه سوالات بدون پاسخ زيادي در مورد خواب وجود دارند که دانشمندان هنوز پاسخي براي آنها پيدا نکرده اند.
با اين حال هنوز مسائل غافلگير کننده اي وجود دارند که بعد از خاموش شدن مغز و ورود مغز و بدن به حالت خواب رخ مي دهند که گاهي نتيجه آنها ممکن است بسيار ترسناک باشند.

توقف ناگهاني قلب در خواب
خواب,مرد خوابيده

ايست ناگهاني قلب Sudden Cardiac Arrest يا SCA، زماني رخ مي دهد که گره جيبي دهليزي sinoatrial،گرهي در قلب است که اساسا ضربان ساز طبيعي بدن است، دچار مشکل شود. به عبارت ديگر اين شرايط زماني رخ مي دهد که سيستم هاي الکتريکي قلب به درستي کار نمي کنند. در برخي موارد اين مشکل طي چند دقيقه اول باعث مرگ مي شود.
ايست ناگهاني قلب چطور باعث مرگ مي شود؟ اين مشکل جريان خون را در مغز کاهش مي دهد، مهم ترين و شايد خطرناک ترين بخش مسئله اين است که اين مشکل نه تنها در خواب اتفاق مي افتد، بلکه در بسياري از موارد قبل از وقوع هيچ نشانه اي ندارد.

بيشتر بدانيد : علت سکته قلبي در خواب

سم مونوکسيد کربن
هواکش,تهويه

مونوکسيد کربن يا CO يک گاز بي رنگ و بي بو است که اگر مقدار زيادي از آن وارد يه ها شود باعث مرگ مي شود. اين گاز از اتومبيل هاي در حال کار، اجاق گاز، کوره، شومينه و غيره منتشر مي شود و کشف اين گاز در محيط تقريبا غير ممکن است مگر اينکه از دستگاه آشکار ساز مونوکسيد کربن استفاده شود.
اگر مقدار مناسبي از اين گاز در يک محيط کوچک تجمع پيدا کند، تنفس آن منجر به مرگ مي شود. اگر فرد قرباني بيدار باشد علائمي مانند سرگيجه، ضعف، سردرد يا حالت تهوع را تجربه خواهد کرد.
اما افرادي که مي خوابند هيچ نشانه اي مشاهده نمي کنند و قبل از اينکه چيزي تشخيص دهند، در خواب مي ميرند.

آنفارکتوس ميوکارد يا حمله قلبي Myocardial Infarction
خواب,مرد خوابيده

آنفارکتوس ميوکارد که بيشتر با عنوان حمله قلبي معروف است، ممکن است در زمان خواب رخ دهد. خوشبختانه اين مشکل داراي علائمي است که قبل از اتفاق افتادن قرباني را از خواب بيدار مي کند.
حمله قلبي زماني رخ مي دهد که جريان خون به بخشي از قلب مسدود مي شود. اين انسداد مي تواند بخشي از عضله قلب را نابود کند.
اگر بافت هاي قلب آسيب ببينند، قلب انقدر قدرت ندارد تا خون را به قسمت هاي ديگر بدن پمپاژ کند. اين مسئله منجر به نارسايي قلبي مي شود و اگر فورا درمان نشود منجر به مرگ خواهد شد.
متاسفانه معمولا براي شخصي که در خواب دچار حمله قلبي شده مراجعه به پزشک غير ممکن است و اين بخش ترسناک ماجراست.

آپنه خواب مرکزي
خواب,مرد خوابيده

آپنه خواب مرکزي Central sleep apnea اختلالي است که باعث مي شود فرد بيمار در هنگام خواب به طور مداوم دچار وقفه تنفسي شود. اين مشکل زماني رخ مي دهد که مغز سيگنال هاي الکتريکي درست را به عضلات کنترل کننده تنفس در زمان خواب ارسال نمي کند و تصور مي شود اين عارضه از وجود مشکلي در ساقه مغز سرچشمه مي گيرد.
آپنه خواب مرکزي چطور منجر به مرگ مي شود؟ اگر مشکل آپنه خواب به اندازه کافي شديد باشد، هيپوکسمي hypoxemia رخ مي دهد. هيپوکسمي به معناي افت سطح اکسيژن در بدن است، سطح اکسيژن کمتر از ميزان مورد نياز براي انجام عملکردهاي حياتي مي شود و در نتيجه بدن دچار کمبود اکسيژن مي شود.
اگر مغز قادر نباشد در زمان کافي بدن را براي نفس کشيدن از خواب بيدار کند، اين امر منجر به مرگ خواهد شد.

سندروم ناشناخته مرگ ناگهاني
خواب,زن خوابيده

اين مسئله احتمالا يکي از اسرار آميزترين علل مرگ در خواب است که در اين ليست وجود دارد. سندروم ناشناخته مرگ ناگهاني Unexplained nocturnal death syndrome اولين بار در سال 1917 گزارش شد و از آن پس بسيار در مورد آن صحبت شده است. علت دقيق سندروم مرگ ناگهاني مشخص نيست، اما در بين مبتلايان هميشه به يک شکل بوده است. اين مشکل منجر به مرگ بي دليل افراد جوان و سالم در خواب مي شود.

آنوريسم مغزي Cerebral Aneurysm
خواب,زن خوابيده

آنوريسم مغزي يک نقطه ضعيف در ديواره رگ خوني در مغز است. آنوريسم شبيه به بادکنک نازک و کوچکي است که پر خون است. اما به مرور زمان و با پمپاژ خون در رگ ها اين بادکنک ضعيف و ملتهب مي شود – و اگر فشار خيلي افزايش پيدا کند، پارگي رخ مي دهد.
زماني که آنوريسم مغزي پاره مي شود، خونريزي معمولا فقط چند ثانيه طول مي کشد. اما خون منجر به آسيب سلول هاي مغزي اطراف مي شود و اين مسئله فشار داخل جمجمه را افزايش مي دهد. اگر فشار خيلي زياد شود، شرايط مي تواند به سرعت منجر به مرگ شود.

ويروس Enterovirus D68 يا EV-D68

ويروس Enterovirus D68 يا EV-D68 يکي از مبهم ترين موارد در اين ليست است. اين ويروس نوعي ويروس فلج اطفال است که اولين بار در سال 1962 شناسايي شد، اما در سال 2014 افزايش چشمگيري در تعداد گزارشات مربوط به اين ويروس مشاهده شد و محققان تصور مي کردند که اين ويروس در سال هاي پيشرو بيش از آنچه تصور مي شود شايع مي شود.
ويروس Enterovirus D68 معمولا منجر به بروز علائم تنفسي خفيف تا شديد مي شود و گاهي هيچ نشانه اي ندارد. متخصصين معتقدند اين ويروس خطرناک تر از ابولا Ebola است.
اين ويروس منجر به بروز مشکلات تنفسي شديد مي شود که با صداي خس خس همراه است، به علاوه اين ويروس منجر به ضعف عضلاني و التهاب نخاعي مي شود که حتي از مشکل تنفسي وحشتناک تر است.
عفونت ناشي از اين ويروس لزوما شايع نيست و عامل مرگ نيست، اما علائم آن به شکلي هستند که منجر به مرگ مي شوند.

خفگي در خشکي
خواب,کودک خوابيده

همه ما مي دانيم که در آب خفه مي شويم، اما شايد هيچ يک با خفگي در خشکي آشنا نباشيم. نظريه پشت اين خطر به اين شکل است که خفگي حتي وقتي فرد از آب بيرون آمده هم اتفاق مي افتد.
اين خفگي زماني رخ مي دهد که آب فرو داده شده از طريق تنفس، حتي يک قطره، وارد گلو و سپس وارد ريه مي شود. ورود اين آب معمولا با نشانه هايي همراه است اما اين نشانه ها خفيف هستند.
مشکل اينجاست که اين يک قطره آب مي تواند منجر به بروز مشکل تنفسي شود که به مرور زمان بدتر مي شود. در برخي موارد مشکل تنفسي تا ساعت ها يا حتي تا چند روز بعد هم برطرف نمي شود، تا اينکه فرد مي خوابد. اين مشکل تنفسي در خواب سطح اکسيژن بدن را کم مي کند تا اينکه فرد بالاخره خفه مي شود.

آپنه خواب انسدادي Obstructive sleep apnea

آپنه خواب انسدادي نوعي اختلال در خواب است که در آن تنفس فرد به طور مکرر متوقف شده و دوباره شروع مي شود. آپنه خواب انسدادي يکي از زايج ترين علل مرگ در خواب است.
در اين نوع آپنه خواب مسير هوايي فرد مسدود مي شود. اين انسداد معمولا به خاطر عضلات گلو رخ مي دهند، گرچه عضلات و بافت هاي زبان، زبان کوچک و لوزه نيز منجر به انسداد مي شوند. طبق بررسي هاي انجام شده در 80 درصد موارد آپنه خواب انسدادي تشخيص داده نشده باقي مي ماند.
چطور آپنه خواب انسدادي منجر به مرگ مي شود؟ فرد مبتلا در هنگام قطع تنفس دچار افت ناگهاني اکسيژن خون مي شود و اگر احتمال حمله قلبي، سکته مغزي يا نارسايي قلبي در فرد بالا باشد، آپنه خواب انسدادي شرايطي را براي رخ دادن هر يک از اين موارد فراهم مي کند.
در اين شرايط قبل از اينکه فرد شانس بيدار شدن داشته باشد، مرگ اتفاق افتاده است.

بيشتر بدانيد : کاتاترنيا يا ناله در خواب چيست؟

بيشتر بدانيد : چرا در خواب حرف مي زنيم؟

بيشتر بدانيد : حمله خواب چيست؟ عوامل، علائم و درمان


منبع: سيمرغ



ارسال نظر شما

Protected by FormShield

اخبار خواندنی

علايم سوء هاضمه و روش هاي پيشگيري از سوء هاضمه

دچار تنگي دريچه قلب هستم براي درمان چه کاري انجام دهم؟

روش خانگي براي تشخيص کبد چرب

درد پهلو نشانه چيست

فشار خون پايين چيست؟ + دلايل فشار خون پايين

تکنيک هاي طلايي براي درمان سريع سردرد ساده

فيبروز کبدي چيست؟ آيا فيبروز درمان مي شود؟

تدابير طب سنتي براي درمان آلرژي بهاره

مراقب مصرف مکمل ويتامين D باشيد

فشار خون در هر سني چند است و براي درمان فشار خون چه کنيم؟

چه عواملي خطر بروز سرطان روده بزرگ را افزايش مي دهند؟

درمان آمبولي ريه با چه روش هايي امکان پذير است؟

سکته مغزي و آنوريسم مغزي چه تفاوتي با هم دارند؟

کلسترول چيست و براي درمان کلسترول خون چه بايد کرد؟

درمان گلودرد با غرغره هاي طبيعي

عواملي که خطر ابتلا به سندرم روده تحريک پذير را افزايش مي دهند

بيماري قلبي که باعث سکته مغزي مي شود

روشهاي پيشگيري از ماشين گرفتگي

علت وجود خون در ادرار

تضمين سلامت قلب با رعايت اين نکات

روش هاي پيشيگيري و درمان عرق سوز شدن

تاثير سير و پياز بر پيشگيري از سرطان روده بزرگ

نکات بهداشتي براي پيشگيري از ابتلا هاري

علت و درمان رماتيسم مفصلي از ديدگاه طب سنتي

آشنايي با دلايل اصلي سکته قلبي

هشدارهاي بدن براي مراحل اوليه ابتلا به سرطان

کاهش علايم آلرژي با اين خوراکي ها

با مصرف اين خوراکي ها کبد چرب را از خود دور کنيد

کاهش علايم آلرژي در بهار با توصيه هاي طب سنتي

کلسترول را با اين ورزش ها مغلوب کنيد

دلايل سرفه و سرفه هاي خطرناک را تشخيص دهيد

فتق ديسک چرا ايجاد مي شود و چطور از فتق ديسک پيشگيري کنيم

آترواسکلروز atherosclerosis يا تصلب شرايين چيست؟

ورم معده يا گاستريت Gastritis چيست و چطور درمان مي شود؟

تشخيص سرطان مقعد و روش هاي درمان سرطان مقعد

9 راه حل طبيعي براي کنترل فشار خون

هر آنچه بايد درباره انحراف شصت پا بدانيد

چرا ديدتان تار شده ؟

چرا سرم درد مي کند؟

علت تکان هاي شديد پا در خواب يا سندروم پاي بيقرار چيست؟

با زير بغلي که زياد عرق مي کند و هميشه خيس است چکار کنم؟

چند روش خانگي براي درمان درد سياتيک

پيشگيري از شايع ترين سرطان دنيا با مصرف سير و پيار

عواملي که خطر لخته شدن خون را افزايش مي دهند

کمر درد : حقايق و باورهاي غلطي که بايد بدانيد

نشانه هاي عجيب بيماري قلبي

اين بيماري ها باعث چاقي تان مي شوند

علائم کم کاري تيروئيد و هرآنچه بايد در مورد ان بدانيد

درمان سر درد با ماساژ نقاط فشاري در سر

درمان عفونت سينوس با روش هاي خانگي