آخرین اخبار

دلايل حالت تهوع که کمي عجيب به نظر مي رسد بيماري ها و پيشگيري

دلايل حالت تهوع که کمي عجيب به نظر مي رسد

  بزرگنمايي:

چه خبر - حالت تهوع و 8 علت عجيب آن

احساس ناخوشي در اعماق معده و حالت تهوع يکي از بدترين شرايطي است که مي تواند براي انسان رخ دهد. اگر تا پيش از اين تهوع و استفراغ را تجربه نکرده ايد بايد بدانيد که اين شرايط مي تواند احساس سرگيجه، سردرگمي، و بي حالي را تا زماني که ريشه مشکل کشف نشود به همراه دارد.

بيشتر بدانيد : حالت تهوع را چگونه فوري درمان کنيم؟

حالت تهوع يک نشانه بسيار عمومي است که مي تواند به واسطه انواع مختلفي از بيماري ها و به عنوان فرآيندي عادي از تنظيم شرايط بدن شکل بگيرد. اين بخشي فريبنده است. به نظر مي رسد هر چيزي مي تواند حالت تهوع را در شما ايجاد کند. آنفلوانزاي معده، مسموميت غذايي، بيماري حرکت، بارداري، و پرخوري از دلايل شايع اين شرايط هستند.
زماني که معده شما با مشکل مواجه مي شود، داروهاي ضد تهوع، مانند امترول و درامامين-ان، مي توانند در بيشتر موارد به تسکين سريع شرايط کمک کنند. اگر علاقه اي به استفاده از دارو نداريد، استفاده از روغن هاي معطر مانند نعناع، اسطوخودوس يا زنجبيل مي تواند در برخي افراد به تسکين شرايط کمک کند.
دلايل مختلفي براي بروز ناراحتي در معده وجود دارند که ممکن است به توجه بيشتري نياز داشته باشند.

حالت تهوع ناشي از ميگرن
حالت تهوع,دل درد

اين که چرا ميگرن رخ مي دهد، همچنان به طور دقيق مشخص نشده است. اما آنها اغلب با حالت تهوع، استفراغ، و حساسيت به نور و صدا همراه هستند. نظريه هاي مختلفي درباره اين که چرا ميگرن موجب حالت تهوع مي شود، وجود دارند.
کارشناسان بر اين باورند که سروتونين، از مواد شيميايي مغز، در اين زمينه نقش دارد. سروتونين سيگنال هايي را به رگ هاي خوني در مغز ارسال مي کند که بزرگتر شدن آنها را در پي دارد که اين شرايط گاهي اوقات مي تواند موجب فعال شدن بخشي از مغز شود که مسئوليت کنترل حالت تهوع و استفراغ را بر عهده دارد.
نظريه اي ديگر به اين موضوع اشاره دارد که ميگرن ها بر بخشي از مغز که با اختلال گوش داخلي پيوند خورده است، تاثير مي گذارند، از اين رو ارتباطي قوي با سرگيجه و حالت تهوع وجود دارد.
براي پيشگيري از ميگرن شما بايد از محرک هاي رايج که موجب اين شرايط مي شوند، از جمله استرس عاطفي، نورهاي روشن، روايح قوي، کمبود خواب و غذا نخوردن پرهيز کنيد.

بيشتر بدانيد : پيشگيري از ميگرن با چند دستور غذايي ساده

بيشتر بدانيد : پيشگيري و درمان ميگرن با آب انگور

حالت تهوع بر اثر اضطراب

اضطراب مي تواند فعاليت سيستم عصبي خودمختار، به ويژه واکنش جنگ يا گريز، را افزايش دهد. زماني که اين اتفاق رخ مي دهد، جريان خون به سمت عضلات افزايش يافته و خون کمتري به اندام هاي تشکيل دهنده دستگاه گوارش ارسال مي شود که مي تواند موجب بروز حالت تهوع شود.
هورمون هاي استرس مانند کورتيزول، اپي‌نفرين و موارد ديگر نيز در جريان خون ترشح مي شوند که تعداد انقباض هاي معده را افزايش داده و موجب حالت تهوع مي شود.
بهترين کاري که مي توانيد براي پيشگيري از بروز حالت تهوع در آينده انجام دهيد، يافتن روشي براي مديريت اضطراب است. اين مي تواند به معناي انجام تمرينات خودآرامي، دريافت مشاوره، ورزش، يا مصرف داروهاي تجويز شده توسط پزشک باشد.

کم آبي بدن و حالت تهوع

کم آبي بدنزماني رخ مي دهد که بدن براي انجام فرآيندهاي عادي خود به ميزان کافي آب در اختيار ندارد، به اين معني که علائمي فراتر از احساس تشنگي شديد شکل مي گيرند.
زماني که با کمبود مايع در بدن خود مواجه هستيد، بدن ارسال مايع و خون به اندام ها را اولويت بندي کرده و مهم‌ترين اندام ها شامل مغز و قلب در صدر فهرست قرار مي گيرند. اين مي تواند جريان خون به سمت اندام هاي تشکيل دهنده دستگاه گوارش را کاهش داده و موجب بروز حالت تهوع و درد شکمي شود.
مصرف مايعات به ميزان کافي عاملي کليدي براي پيشگيري از اين شرايط است. اگرچه ميزان آب مورد نياز بدن از فردي به فرد ديگر متفاوت است اما بيشتر بزرگسالان بايد روزانه 11 تا 16 فنجان آب مصرف کنند. شايد زياد به نظر برسد، اما چاي، قهوه، ميوه ها و سبزيجاتي مانند خيار، گوجه فرنگي، و هندوانه همگي مي توانند در تامين آب مورد نياز بدن نقش داشته باشند.

کاهش شديد قند خون و تهوع

هورمون ها در تنظيم سطوح قند خون بدن انسان نقش دارند. اما اگر قند خون شما بيش از حد پايين باشد، سطوح برخي هورمون ها مانند گلوکاگون و اپي‌نفرين براي کمک به بدن در توليد گلوکز بيشتر افزايش مي يابند. زماني که اين اتفاق رخ مي دهد، معده افزايش سيگنال هايي را تجربه مي کند که مي تواند موجب شکل گيري حالت تهوع شود.
قند خون پايين مي تواند بر سيستم عصبي خودمختار انسان نيز اثرگذار باشد، همانند مکانيزمي که در حالت تهوع مرتبط با اضطراب شاهد بوديم.
براي کمک به حفظ سطوح پايدار قند خون مواد غذايي که از شاخص گليسمي پايين برخوردار هستند را مصرف کنيد. بيشتر ميوه ها، سبزيجات غير نشاسته اي، حبوبات، و جو دوسر گزينه هاي خوبي هستند.
زمانبندي وعده هاي غذايي نيز اهميت دارد. با مصرف وعده هاي غذايي کوچکتر، اما با تکرار بيشتر در طول روز مي توان از هيپوگليسمي پيشگيري کرد. به اندازه وعده هاي غذايي خود توجه داشه باشيد و در آنها از پروتئين بدون چربي، چربي هاي مفيد، و کربوهيدارت هايي با شاخص گليسمي پايين استفاده کنيد و هر سه تا چهار ساعت يک بار غذا بخوريد.

حالت تهوع بعد از رفلاکس اسيد معده

بيماري بازگشت اسيد معده يا رفلاکس معده مي تواند موجب حالت تهوع شود زيرا اسيد معده به بخش پاييني مري، لوله اي که دهان را به معده متصل کرده است، وارد مي شود.
اين اسيد مي تواند به ديواره داخلي مري آسيب برساند که در بروز حالت تهوع نقش دارد. از ديگر علائم شايع بازگشت اسيد معده مي توان به سينه درد، سوزش سردل، دشواري در بلع غذا، يا احساس وجود يک توده در گلو اشاره کرد.
براي پيشگيري از اين شرايط از پرخوري، سيگار کشيدن، مصرف بيش از حد کافئين يا الکل و خوردن غذاهاي تند، چرب يا اسيدي پرهيز کنيد. اين موارد مي توانند علائم مرتبط با بازگشت اسيد معده را تشديد کنند.
دراز نکشيدن به مدت حداقل 30 دقيقه پس از وعده هاي غذايي نيز مي تواند مفيد باشد. دارويي هايي مانند زانتاک يا نکسيوم نيز براي تسکين سوزش سردل موثر هستند.

ممکن است به زخم معده يا اولسر پپتيک peptic ulcer مبتلا باشيد
زخم معده,عکس زخم معده

اولسرهاي پپتيک زماني رخ مي دهند که اسيد به ديواره مخاطي معده نفوذ کرده و موجب بروز يک زخم باز مي شود. اين مي تواند به شکل گيري معده درد سوزناک، نفخ، سوزش سردل، و حالت تهوع منجر شود.
پزشک براي درمان اولسرها به طور معمول آنتي بيوتيک ها يا داروهايي را براي کاهش توليد اسيد معده تجويز مي کند. همچنين، ممکن است به پرهيز از مصرف داروهاي ضد التهاب غير استروئيدي مانند ايبوپروفن و ناپروکسن و استروئيدها نياز باشد زيرا آنها مي توانند خطر اولسرهاي پپتيک را افزايش دهند. نوشيدن الکل، سيگار کشيدن و مصرف غذاهاي تند مي توانند علائم بيماري را تشديد کنند.

آلرژي ها و حالت تهوع

در کنار آبريزش چشم، خارش گلو، و عطسه مداوم، آلرژي هاي فصلي مي توانند موجب ترشح پشت بيني شوند، به اين معني که مخاط اضافي در بيني به جاي ورود به مسيرهاي بيني وارد گلو مي شود. اين شرايط به راحتي مي تواند گلو را تحريک کرده يا موجب سرفه شود، اما زماني که مخاط مسير خود به سمت پايين مري را ادامه داده و وارد معده شود ممکن است حالت تهوع شکل بگيرد.
براي پيشگيري از اين شرايط از هر چيزي که ممکن است محرکي براي آلرژي ها باشد، پرهيز کنيد. با کمک برخي داروهاي ضد آلرژي بدون نسخه ميزان ترشح مخاط را زير کنترل بگيريد. اگر شرايط آلرژي شما غير قابل تحمل شده است به پزشک مراجعه کنيد تا داروي مناسب براي مقابله با اين شرايط تجويز شود.

مصرف قرص با معده خالي و بروز حالت تهوع

حالت تهوع يکي از عوارض جانبي بسياري از داروها، از جمله داروهاي ضد افسردگي، داروهاي فشار خون، داروهاي ضد بارداري، داروهاي ضد درد، آنتي بيوتيک ها، و بسياري موارد ديگر است. معده با ترشح اسيد غذا را پردازش مي کند، از اين رو زماني که با معده خالي قرص مصرف مي کنيد اين اسيد همچنان ترشح شده و موجب تحريک يا حالت تهوع مي شود.
داروهاي خود را به همراه غذا مصرف کنيد و بررسي کنيد آيا تغييري حاصل مي شود يا خير. اگر خود دارو موجب شکل گيري حالت تهوع مي شود با پزشک خود درباره تغيير دوز يا در صورت امکان تجويز داروي ديگر صحبت کنيد. همچنين، ممکن است به قطع مصرف داروها و مکمل هاي غير ضروري ديگر نياز باشد.

بيشتر بدانيد : علت حالت تهوع و استفراغ صبحگاهي

بيشتر بدانيد : شکم درد و حالت تهوع پس از صرف غذا نشانه اين بيماري است

بيشتر بدانيد : علت حالت تهوع بعد از غذا چيست؟

بيشتر بدانيد : براي درمان حالت تهوع بارداري چه بخوريم

بيشتر بدانيد : از بين برنده نفخ وحالت تهوع

بيشتر بدانيد : درمان حالت تهوع در سفر با خوراکي هاي موثر


منبع : asriran.com



ارسال نظر شما

Protected by FormShield

اخبار خواندنی

علايم سوء هاضمه و روش هاي پيشگيري از سوء هاضمه

دچار تنگي دريچه قلب هستم براي درمان چه کاري انجام دهم؟

روش خانگي براي تشخيص کبد چرب

درد پهلو نشانه چيست

فشار خون پايين چيست؟ + دلايل فشار خون پايين

تکنيک هاي طلايي براي درمان سريع سردرد ساده

فيبروز کبدي چيست؟ آيا فيبروز درمان مي شود؟

تدابير طب سنتي براي درمان آلرژي بهاره

مراقب مصرف مکمل ويتامين D باشيد

فشار خون در هر سني چند است و براي درمان فشار خون چه کنيم؟

چه عواملي خطر بروز سرطان روده بزرگ را افزايش مي دهند؟

درمان آمبولي ريه با چه روش هايي امکان پذير است؟

سکته مغزي و آنوريسم مغزي چه تفاوتي با هم دارند؟

کلسترول چيست و براي درمان کلسترول خون چه بايد کرد؟

درمان گلودرد با غرغره هاي طبيعي

عواملي که خطر ابتلا به سندرم روده تحريک پذير را افزايش مي دهند

بيماري قلبي که باعث سکته مغزي مي شود

روشهاي پيشگيري از ماشين گرفتگي

علت وجود خون در ادرار

تضمين سلامت قلب با رعايت اين نکات

روش هاي پيشيگيري و درمان عرق سوز شدن

تاثير سير و پياز بر پيشگيري از سرطان روده بزرگ

نکات بهداشتي براي پيشگيري از ابتلا هاري

علت و درمان رماتيسم مفصلي از ديدگاه طب سنتي

آشنايي با دلايل اصلي سکته قلبي

هشدارهاي بدن براي مراحل اوليه ابتلا به سرطان

کاهش علايم آلرژي با اين خوراکي ها

با مصرف اين خوراکي ها کبد چرب را از خود دور کنيد

کاهش علايم آلرژي در بهار با توصيه هاي طب سنتي

کلسترول را با اين ورزش ها مغلوب کنيد

دلايل سرفه و سرفه هاي خطرناک را تشخيص دهيد

فتق ديسک چرا ايجاد مي شود و چطور از فتق ديسک پيشگيري کنيم

آترواسکلروز atherosclerosis يا تصلب شرايين چيست؟

ورم معده يا گاستريت Gastritis چيست و چطور درمان مي شود؟

تشخيص سرطان مقعد و روش هاي درمان سرطان مقعد

9 راه حل طبيعي براي کنترل فشار خون

هر آنچه بايد درباره انحراف شصت پا بدانيد

چرا ديدتان تار شده ؟

چرا سرم درد مي کند؟

علت تکان هاي شديد پا در خواب يا سندروم پاي بيقرار چيست؟

با زير بغلي که زياد عرق مي کند و هميشه خيس است چکار کنم؟

چند روش خانگي براي درمان درد سياتيک

پيشگيري از شايع ترين سرطان دنيا با مصرف سير و پيار

عواملي که خطر لخته شدن خون را افزايش مي دهند

کمر درد : حقايق و باورهاي غلطي که بايد بدانيد

نشانه هاي عجيب بيماري قلبي

اين بيماري ها باعث چاقي تان مي شوند

علائم کم کاري تيروئيد و هرآنچه بايد در مورد ان بدانيد

درمان سر درد با ماساژ نقاط فشاري در سر

درمان عفونت سينوس با روش هاي خانگي