آخرین اخبار

فوايد امگا 3 براي بدن + خطرات مصرف مکمل هاي امگا 3 تازه هاي سلامت

فوايد امگا 3 براي بدن + خطرات مصرف مکمل هاي امگا 3

  بزرگنمايي:

چه خبر - فوايد امگا 3 براي بدن

تا به حال در مورد فوايد امگا3 بر بدن انسان زياد شنيده‌ايم. از تاثير آن بر بهبود عملکرد مغز و سلامت، سيستم قلبي-عروقي گرفته تا بيماري‌هايي نظير آسم و سرطان. اين ماده يکي از انواع اسيدهاي چرب ضروري براي بدن است که بدن قادر به توليد آن نيست، بنابراين نياز بدن را مي‌بايست از طريق تغذيه يا مصرف مکمل‌هاي آن تامين کرد. به گفته متخصصان امگا٣ يك ضدالتهاب مطلوب است كه تاثير مثبتي بر سيستم اسكلتي عضلاني و كنترل التهاب ناشي از برخي بيماري‌ها دارد. در اين خصوص نظر برخي متخصصان را جويا شده‌ايم كه در ادامه مي‌خوانيد:

تاثير امگا3 بر سيستم اسکلتي- عضلاني بدن

بسياري از بيماري‌هاي انسان به نوعي با فرآيندهاي التهابي در ارتباط است و امگا3 نقش مهمي را در تنظيم فرآيندهاي التهابي ايفا مي‌کند.اين اسيد چرب به‌عنوان يکي از موثرترين مواد طبيعي در کاهش التهاب شناخته مي‌شود. امگا‌3 همچنين به‌عنوان يک عامل مهم در تعديل سيستم ايمني شناخته شده و بنابراين در بهبود انواع بيماري‌هاي خودايمني نظير روماتوييد آرتريت کاربرد دارد.
مصرف مکمل‌هاي حاوي امگا‌3 مي‌تواند منجر به کاهش فعاليت بيماري و کاهش مصرف ساير داروهاي مرتبط با اين بيماري شود. ولي با وجود شواهد اندکي بر کاهش نسبي علايم مبتلايان به ساييدگي زانو، تاکنون تاثير آن در پيشگيري و کاهش سرعت پيشرفت آرتروز زانو ثابت نشده است. هرچند که در مورد نقش امگا‌3 در کاهش درد بيماران مبتلا به فيبروميالژي* Fibromyalgia مطالعات کمي صورت گرفته اما اين ترکيب يکي از انواع مکمل‌هاي غذايي پرمصرف در اين‌گونه افراد است.

* فيبروميالژي Fibromyalgia :بيماري فيبروميالژي يک بيماري مزمن با دوره هاي شديد و خفيف است. خصوصيت اصلي اين بيماري، درد منتشر شده در بدن است؛ يعني فرد مبتلا در بخش هاي مختلف بدن دچار دردهاي مزمن مي شود. اين دردها بيشتر در عضلات احساس مي شوند و گاهي فرد به مفاصل دردناک هم اشاره مي کند.

علاوه بر کمبود امگا‌3، تناسب مصرف و نسبت ميزان امگا‌3 به امگا‌6 در بدن بسيار مهم است، همچنان که در بيماران دچار سندرم درد مزمن نشان داده شده که اين نسبت کاهش يافته و ديده شده مصرف امگا 3 مي‌تواند در کاهش علايم درد و خستگي آنها موثر باشد که مکانيسم احتمالي آن را کاهش توليد واسطه‌هاي دخيل در ايجاد التهاب مي‌دانيم. جدا از عوامل و بيماري‌هاي بي‌شماري که منجر به احساس خستگي مي‌شوند، خستگي مي‌تواند يکي از نشانه‌هاي کمبود امگا3 باشدکه در کنار آن افراد از خشکي پوست و ريزش مو، اشکال در حافظه و تغيير خلق ‌و ‌خو شاکي هستند و تعدادي از اين افراد هم به دليل ضعف سيستم ايمني هميشه احساس مريضي و سرماخوردگي دارند.
مصرف امگا3 در بيماران مبتلا به کمردرد و گردن‌‌درد نيز مي‌تواند به ميزان قابل‌توجهي مصرف داروهاي ضدالتهاب و مسکن‌ها را کاهش دهد و در مواردي جايگزين مناسبي براي اين‌گونه داروها باشد.

فوايد امگا3 براي ورزشکاران

فوايد امگا 3 براي بدن + خطرات مصرف مکمل هاي امگا 3

يافته‌ها حاکي از اين است که مصرف امگا3 ميزان خون‌رساني به عضلات را در حين ورزش افزايش مي‌دهدو از ميزان کوفتگي عضلات در صدمات ورزشي و تورم ناشي از آن مي‌کاهد.
امگا3 مي‌تواند اثرات بعضي از داروها را افزايش يا کاهش دهد، بنابراين لازم است افراد در صورت مصرف هرگونه دارو به‌خصوص داروهاي رقيق‌کننده خون يا کنترل‌کننده قند خون جهت تطبيق مقدار داروهاي مصرفي و نيز ميزان و مدت مصرف امگا3، حتما با پزشک خود مشورت کنند.

امگا3 ماهي و کنترل التهاب

افراد مبتلا به اختلالات اسکلتي عضلاني بايد حتما ماهي را در برنامه غذايي خود بگنجانند، چراکه تحقيقات نشان مي‌دهد که در اغلب موارد دريافت اسيدهاي چرب امگا3 باعث کنترل التهاب در نواحي مفاصل، اسکلت و عضلات مي‌شود که در نتيجه دردهاي مفاصل و عضلاني کاهش مي‌يابد. از اين رو تاکيد مي‌شود حتما در طول هفته دو تا سه بار ماهي مصرف شود. بسته به وزن، هر فردي مي‌تواند در يک وعده غذايي 90 تا 150 گرم ماهي مصرف کند.
اگرچه امگا3 در منابع گياهي مثل خرفه، کلزا، روغن بذر کتان و روغن سويا وجود دارد، اما بدون ترديد بهترين منبع اسيد چرب امگا3، ماهي و غذاهاي دريايي است. نتايج مطالعات نشان مي‌دهد اسيدهاي چرب امگا3 موجود در ماهي داراي اثرات ضدالتهابي مطلوب‌تري است. از اين رو، رعايت يك رژيم غذايي صحيح مي‌تواند به مراتب دردهاي مزمن بيماران را كاهش دهد و كيفيت زندگي آنها را بهبود بخشد.

مصرف خودسرانه اين مکمل عارضه‌دار است

برخي از افراد به جاي اينکه ماهي بخورند، خودسرانه به مصرف مکمل و قرص‌هاي امگا3 روي مي‌آورند. اگرچه مصرف اين نوع مکمل و قرص‌ها التهاب را کم مي‌کند، باعث کاهش سطح تري‌گليسريد خون مي‌شود و مشکلات را حل مي‌کند اما با توجه به اينکه مصرف زياد قرص‌هاي امگا3 باعث غلظت خون مي‌شود و در طولاني‌مدت قند خون را بالا مي‌برد، حتي‌الامکان بايد از مصرف خودسرانه آن اجتناب کرد. مصرف طولاني‌مدت و روزانه آن مي‌تواند عوارضي به همراه داشته باشد.
با توجه به اينکه امگا3 يک نوع اسيد چرب است، اگر بيش از مقدار مورد نياز مصرف شود، با اسيد چرب امگا6 که براي عملکرد بينايي و مغزي لازم است، رقابت مي‌کند و ميزان جذب آن را پايين مي‌آورد. مصرف مکمل و قرص امگا3 حتما بايد تحت‌نظر پزشک صورت بگيرد. در صورتي که التهابي در بدن وجود داشته باشد و پزشک مصرف مکمل امگا3 را توصيه کند، مصرف آن براي يک دوره بلامانع خواهد بود.
افرادي هم که به هيچ‌وجه علاقه‌اي به خوردن غذاهاي دريايي ندارند، مي‌توانند منابع گياهي مثل روغن کلزا را در برنامه غذايي خود بگنجانند يا اينکه در نهايت از مکمل امگا 3 دو روز در هفته استفاده کنند.

يک مکانيسم پيچيده استخوان‌سازي

برخي از مطالعات در انسان نشان مي‌دهد که اسيدهاي چرب بلند زنجيره مانند امگا3 مي‌تواند استخوان‌سازي را افزايش دهد، افزايش توده استخواني را در نوجوانان تحت تاثير قرار دهد و کاهش استخوان را در کهنسالي کاهش دهد. با اين حال، مکانيسم‌هاي سلولي عملکرد اسيدهاي چرب امگا3 پيچيده است و شامل ايجاد تغييرات متابوليت‌هاي اسيدچرب مانند پروستاگلاندين‌ها، رزولوين‌ها و پروتکتورها است که مسيرهاي مختلف سيگنالينگ، سيتوکين‌ها و عوامل رشد را تحت‌تاثير قرار مي‌دهد؛ که البته در برخي جنبه‌ها، هنوز اختلاف‌نظر وجود دارد. اسيدهاي چرب امگا3 بر گيرنده‌هاي هسته‌اي که در سلول‌هاي استخوان‌خوار يا استئوکلاست يافت مي‌شود، اثر گذاشته و مانع جذب استخوان مي‌شود.
در رابطه با پوکي استخوان هم نقش امگا3 به تنهايي در پيشگيري و درمان واضح نيست و اگر هم بخواهيم نقشي براي امگا3 در نظر بگيريم به صورت کمکي براي کلسيم و در کنار کلسيم نقش پيدا مي‌کند که اثر مثبتي بر سلول‌هاي استئوبلاست يا استخوان‌ساز خواهد داشت.
نكته حائز اهميت اينكه افرادي که وارفارين يا آسپيرين استفاده مي‌کنند، نمي‌توانند سرخود مکمل بخورند و بايد تحت نظر پزشک و بر اساس آزمايشات دوره‌اي مصرف مکمل داشته باشند. از طرف ديگر با توجه به اينكه مکمل عوارض گوارشي دارد، بنابراين بهتر است با شکم خالي مصرف نشود و همراه يا بعد غذا بهترين زمان مصرف آن است. در ضمن نسبت درصد امگا6 به امگا3 بهتراست 2 به 1 تا 3 به 1 باشد که بهترين جذب را داشته باشد.

اگر مي خواهيد بيشتر بدانيد : چه افردي نبايد کپسول امگا 3 مصرف کنند

اگر مي خواهيد بيشتر بدانيد : تاثير فوق العاده امگا3 بر بدن

اگر مي خواهيد بيشتر بدانيد : علائم کمبود امگا 3 و امگا 6

اگر مي خواهيد بيشتر بدانيد : امگا 3 در چه خوراکي هايي وجود دارد؟


منبع : salamaneh.com



ارسال نظر شما

Protected by FormShield

اخبار خواندنی

فوايد علمي براي استفاده از ظروف مسي

شارژ و ترميم سلول هاي مغز با اين ورزش

6 تغيير ساده و مهم براي حفظ سلامت و عمر طولاني تر

علت خواب آلودگي بهاري چيست و چطور با خواب آلودگي مقابله کنيم؟

8 قسمت بدن که نبايد لمس کنيد

مسموميت با قارچ سمي را چطور درمان کنيم

غذاهاي مفيد و مضر براي شما که حساسيت فصلي داريد

چرا پشت سر هم عطسه مي کنم؟ آيا عطسه در خواب اتفاق مي افتد؟

خواب راحت شبانه با ترک اين عادت هاي اشتباه

10 بيماري عجيب و هولناک که از طريق نيش پشه منتقل مي شوند

روش هاي طبيعي براي افزايش هورمون شادي

علايم نشان دهنده بيماري در چشم ها

12 دليل براي نفخ ناگهاني

هنگام انجام فعاليت هاي خلاقانه موسيقي گوش ندهيد

علت عرق زياد زير بغل و روش هاي درمان

علت تيک هاي عصبي چيست؟ آيا تيک عصبي درمان مي شود؟

براي به تعويق انداختن پيري مغز بايد اين دو نکته را رعايت کنيد

داغ شدن بدن نشانه چيست؟ چرا هميشه بدنم گرم است؟

باکتري سالمونلا در ماهي قرمز و بيماري هاي ناشي از آن

ژله و پاستيل چه خواصي دارد و براي چه کساني ممنوع است؟

افزايش وزن در تعطيلات و باورهاي غلطي که بايد کنار بگذاريد

روش هايي براي درمان ميگرن بدون نياز به دارو

دوش گرفتن با آب سرد چه فوايدي براي سلامت دارد؟

عوامل تهديد کننده قلب از شب کاري گرفته تا ازدواج ناشاد

خطرناک ترين شوينده هاي خانه تکاني کدامند؟

آيا توقف قلب امکان پذير است؟ به بهانه پخش برنامه عصر جديد

چگونه طول عمرمان را مثل يک ورزشکار افزايش دهيم

علت سردي پاها چيست؟

گياهان آپارتماني که نگهداري آنها براي حفظ سلامت ضروري هستند

مهم ترين دلايل پزشکي کم اشتهايي چيست؟

شوينده هاي شيميايي که براي خانه تکاني نوروز نبايد استفاده کنيد

مشکلات بينايي نوزادان چه علايمي دارد

هر آنچه بايد در مورد مدفوع بدانيد + پيوند مدفوع چيست؟

کدام بيماري ها باعث بر هم خوردن تعادل شما مي شوند؟

چرا با افزايش سن حس بويايي کاهش پيدا مي کند

خطرات مصرف عطر و ادکلن که تاکنون نشنيده ايد!

پير شدن غير عادي مغز با اين علايم همراه است

نوار مغز EEG چيست و چه زماني بايد نوار مغز بگيريد؟

علايمي که نشان ميدهد متابوليسمتان کند است

اين سرفه ها يعني قلب شما بيمار است، مراقب باشيد

مراقب سم خطرناک سيب زميني سبز رنگ باشيد

چشم قهوه اي ها بيشتر به افسردگي فصلي دچار مي شوند يا چشم آبي ها؟

آيا قرص لاغري واقعا باعث کاهش وزن مي شود؟

علت داغ کردن بدن چيست؟

6 استفاده خانگي قرص آسپرين، از درمان شوره سر تا رفع جوش پوستي

چرا هميشه خسته ام؟ چطور از خستگي مزمن خلاص شويم؟

مور مور شدن وبي حسي دست و پا نشانه چيست؟

کاهش وزن با رژيم ماست + برنامه غذايي روزانه با ماست

مشکلات دست ها که نشان دهنده بيماري است

آلوده ترين اشيائي که هر روز به آنها دست مي زنيم