آخرین اخبار

پرمويي يا هيرسوتيسم در خانم ها چه علتي دارد؟ سلامت خانواده

پرمويي يا هيرسوتيسم در خانم ها چه علتي دارد؟

  بزرگنمايي:

چه خبر - پرمويي صورت خانم ها يا هيرسوتيسم Hirsutism چيست؟

هيرسوتيسم Hirsutism نام علمي پرمويي در زنان است. اين رشد بي رويه موهاي زائد در مناطق مختلف بدن مانند صورت، پاها، سينه، کمر و شکم ديده مي شود. پرمويي ناشي از اختلال در برخي هورمون هاي مردانه است.
موي صورت که براي خانم ها نوعي دردسر به شمار مي آيد، يک مسئله کاملا طبيعي در بدن است. زماني که اين موي زايد بيش از اندازه مي شود، وضعيت بغرنج تر شده و تبديل به مشکلي آزاردهنده مي شود، چون ريش مخصوص مردان است و موي زايد فراوان روي صورت خانم ها امري غيرعادي و نازيبا تلقي مي شود.
مساله مهم تر اين است که پرمويي صرفا از جهت زيبايي مسئله ساز نيست، بلکه نشان دهنده مشکلي در داخل بدن است.در واقع موي زياد روي صورت خانم ها مي تواند جزو عوارض مصرف برخي داروها و يا مشکلات هورموني باشد. در اين مطلب عوامل اين مشکل را بررسي کرده و راه حل هايي براي آن ارائه مي دهيم.

علت هيرسوتيسم Hirsutism چيست؟عوامل ژنتيکي و نژادي

خانم هاي شبه قاره هند و کشورهاي مديترانه اي در مقايسه با زنان اروپايي، شرقي و آمريکايي بيشتر با رشد موهاي زايد صورت مواجه هستند. علاوه بر اين اگر شما در خانواده تان خانم هايي هستند که با مشکل هيرسوتيسم يا پرمويي مواجه هستند، اين احتمال در شما نيز افزايش مي يابد.
اگر احساس مي کنيد که موي زايد صورتتان بيش از حد است، بهتر است با خانم هاي خانواده تان صحبت کنيد. در اين صورت متوجه مي شويد اين مسئله به عوامل ژنتيکي مربوط مي شود و يا اينکه ناشي از يک مشکل در سلامتي است.

سندرم تخمدان پلي کيستيک

تخمدان پلي کسيتيک يک بيماري زنانه بسيار رايج است. در بين برخي زنان ممکن است اين سندرم به مدت چندين سال بدون بروز مشکل يا علائمي وجود داشته باشد. زنان ديگري هستند که علائم شان جدي تر است و يکي از اين علائم رشد غيرعادي موهاي زايد روي چانه مي باشد.
بهترين روش براي کنترل کردن موهاي زايد ناشي از سندرم تخمدان پلي کيستيک اين است که قبل از هر چيزي به دنبال کنترل سندرم باشيد. حتما به پزشک مراجعه کنيد تا شرايط تان بررسي شود. از کم تحرکي و مصرف غذاهاي چرب بپرهيزيد. تمام توصيه هاي پزشک تان را با دقت دنبال کنيد.

اگر مي خواهيد بيشتر بدانيد : سندرم تخمدان پلي کيستيک قابل درمان است؟

سندرم کوشينگ Cushing`s syndrome

سندرم کوشينگ يک اختلال هورموني است که به دليل قرار داشتن در معرض بالاي کورتيزول بروز و پيشرفت مي کند. اين بيماري را هايپرکورتيزوليسم يا افزايش کورتيزول نيز مي گويند. اين بيماري در بين خانم هايي که داروهاي ضدآرتريت يا آسم مصرف مي کنند شايع تر بوده يا شدت بيشتري دارد. ممکن است اين سندرم باعث بروز افزايش موهاي زايد صورت شود.
با وجود اينکه اپيلاسيون يا وکس صورت مي تواند باعث کاهش موها شود، اما بهترين کار براي کاهش اين مشکل انتخاب داروهاي مناسب است. مشکل اين است که کنترل آسم و آرتريت نياز به مصرف داروي مداوم دارد و به همين دليل نمي تواند توصيه به تغيير يا قطع مصرف دارو کرد.
اگر موهاي زايد صورتتان آزاردهنده است با پزشک معالج تان مشورت کنيد تا داروي مناسب و جايگزين برايتان تجويز کند و يا اينکه دوز آنها را تغيير دهد.

روش هاي مقابله با مشکل پرمويي صورت

پرمويي يا هيرسوتيسم در خانم ها چه علتي دارد؟

در اکثر موارد خانم هايي که دچار پرمويي صورت هستند به هر نحو که شده به دنبال برطرف کردن مشکل هستند. با وجود اينکه اين تلاش کاملا عادي است، اما براي جلوگيري از تشديد مشکل بايد از برخي کارها و اقدامات خودداري کنيد:

پرهيز از مصرف يا قطع دارو بدون مشورت با پزشک

از آنجايي که پرمويي در اغلب موارد با اختلالات هورموني در ارتباط است، اکثر خانم ها به طور خودسرانه تصميم مي گيرند تا داروهاي خود را قطع کنند. اولين دارويي که خانم ها خودسرانه مصرف آن را قطع مي کنند داروهاي ضدبارداري است. اما بايد بدانيد که پزشک بعد از انجام برخي آزمايش ها يا معاينات اين داروها را تجويز مي کنند. بنابراين نبايد بدون مشورت با وي اقدام به قطع مصرف دارو بکنيد.
براي مقابله با عوارض يا ناراحتي هاي حاصل از مصرف اين داروها حتما با پزشک تان مشورت کنيد. چون وي تنها فردي است که صلاحيت بررسي شرايط بدني شما را داشته و مي تواند نظر قطعي بدهد.

پرهيز از روش هاي اپيلاسيون غلط

همه مي دانيم که هيچ خانمي نمي تواند با پرمويي صورت کنار بيايد و اين مسئله به زيبايي صورت آسيب مي زند. براي همين ممکن است به هر روشي براي رفع اين موها متوصل شويد و منتظر تاثير روش هاي درماني نباشيد.
با اين حال بايد در انتخاب شيوه مناسب رفع موهاي زايد دقت داشته باشيد. چون روش هاي نامناسب باعث بروز موهاي زيرپوستي يا قرمزي و التهاب پوست شده و چه بسا به تشديد مشکل منجر مي شود.
توصيه مي کنيم از تراشيدن موهاي زايد صورت با ريش تراش يا تيغ بپرهيزيد. استفاده از موم يا کرم هاي موبر جزو روشهاي مناسب تر رفع موهاي زايد صورت محسوب مي شود. همچنين مي توانيد با پزشک متخصص در خصوص ليزر موهاي زايد نيز مشورت کنيد.

بهتر است موهاي زايد صورت را دکلره کنيد

باوجود اينکه رفع موهاي زايد با کرم يا مومک جزو روش هاي موثر در برطرف کردن پرمويي است، اما برخي از خانم ها با اين شيوه ها موافق نيستند. اگر شما هم زمان يا حوصله چنين کارهايي نداريد، مي توانيد موهاي زايد صورت را دکلره کنيد.
مي توانيد اين کار را به راحتي در منزل نيز انجام دهيد و مطمئن باشيد که بيش از يک ساعت وقت شما را نمي گيرد. براي دکلره کردن خوب و دور ماندن از عوارض جانبي آن توصيه مي شود از قرار گرفتن در معرض آفتاب بدون استفاده از کرم ضدآفتاب بپرهيزيد.


منبع : tebyan.net



ارسال نظر شما

Protected by FormShield

اخبار خواندنی

13 خوراکي اي که زنان نبايد مصرف کنند

4 خطر پنهان درد شکمي در زمان قاعدگي

چرا سرطان هاي دستگاه گوارش در بين مردان در حال افزايش است؟

وقتي قلب جنين مي ايستد!

ويتامين هاي مورد نياز بدن کودکان را بشناسيد

آقايان اين 10 اشتباه خطرناک را در مورد سلامت خود انجام ندهيد!

چرا بايد بيضه هاي نوازد تازه متولد شده معاينه شود؟

بهترين سن باروري در زنان و مردان

علت مشاهده خون در ادرار مردان چيست؟

علت لکه بيني در ماه هاي مختلف بارداري

ممکن است دليل سقط جنين مکرر، مردان باشند!

چرا بايد از شکم بند بارداري استفاده کنيد

مردان 14 تا 20 ساله اي که دچار کمبود ويتامين D هستند

روش تشخيص خوش خيم يا بدخيم بودن بيماري پروستات

سرخک چيست؟ + علائم سرخک و درمان سرخک در کودکان

علت سردرد در کودکان چيست؟

واکسن سه گانه کودکان چه عوارضي دارد؟

درمان اسهال نوزادان در خانه با نکاتي طلايي

خونريزي در بارداري چه علتي دارد و چه زماني خطرناک است؟

مصرف ويتامين D در دوران بارداري به چه صورت است؟

بيماري هاي زنانه که دير تشخيص داده مي شوند

سلامت پروستات را با اين گياهان تضمين کنيد

چرا کودکان از حمام کردن مي ترسند و چطور اين ترس را کم کرد؟

بالارفتن فشار خون بر اثر نشستن طولاني مدت در خانم ها

علت و درمان کمر درد قاعدگي

در زمان پريود از انجام اين کارها جدا بپرهيزيد

نکاتي فوق العاده مهم راجع به تب کودکانمان

کيست تخمدان به سراغ چه زناني مي رود؟

تيز كردن هوش كودكان!؟

نشانه هاي هشدار دهنده سرطان دهانه رحم

صفحه رشد تا چه زماني باز است؟

7 زنگ خطر در اوايل بارداري

ضربه در بارداري مساوي است با سقط‌جنين؟

5 علامتي که نشان مي دهد دوقلو بارداريد!!

چرا بعضي بچه ها هميشه مريض هستند؟

عوامل تشديد افسردگي پس از زايمان

واريکوسل؛ پاسخ به 20 سوال متداول

در ماه دوم بارداري حواستان به اين موارد باشد

سرطان تخمدان و علايم هشدار دهنده اي که هر زني بايد بداند

درد سينه ها نشانه ي چيست؟

علت مشاهده خون در مايع مني مردان چيست؟

علت مرگ جنين در داخل شکم در ماه هاي مختلف

علت دو بار پريود شدن در يک ماه چيست؟

سرطان پروستات در زنان چگونه امکانپذير است؟

تاثير هر کدام از روش هاي پيشگيري از بارداري بر پريود

عمل کورتاژ چيست؟ کورتاژ چرا و چگونه انجام مي شود؟

هورمون ها چطور باعث چاق شدن شما مي شوند؟

نکاتي که مردها براي سالم ماندن بايد از زن ها ياد بگيرند

7 نشانه از بيماريهاي خطرناکي که خانم ها ناديده مي گيرند

آلت تناسلي مردان با افزايش سن کوچک مي شود؟