آخرین اخبار

7 زنگ خطر در اوايل بارداري سلامت خانواده

7 زنگ خطر در اوايل بارداري

  بزرگنمايي:

چه خبر - هشدارهاي ماه هاي اول بارداري

به همين دليل به محض پيش آمدن کوچک‌ترين مشکلي يا به بيمارستان و درمانگاه مراجعه مي‌کنند يا با پزشک خود تماس مي‌گيرند. اين مطلب بيشتر براي خانم‌هاي بارداري است که مدام نگران تغيير حالت‌هايشان در اين دوران هستند و هدفمان هم اين است که بگوييم در 3 ماهه اول بارداري بايد در چه مواقعي حتما به بيمارستان مراجعه كرد يا با پزشک تماس گرفت.

خونريزي واژينال

معمولا خونريزي کم و قطره‌قطره در ماه‌هاي اول بارداري، طبيعي است و جاي نگراني ندارد اما اگر خونريزي شديد باشد، به طوري که حداقل2 تا 3 دستمال کاغذي با آن کاملا آغشته شود، بايد بلافاصله به پزشک معالج خود مراجعه کنيد. اين نوع خونريزي‌ها مي‌توانند نشانه‌اي از سقط جنين يا وجود مشکلي در روند بارداري باشند.
هرچه خون از دست رفته بدن روشن‌تر باشد بايد اهميت بيشتري به آن بدهيد. اگر خونريزي همراه با دردهاي شديد زير شکم (مانند دردهاي قاعدگي) باشد امکان سقط جنين افزايش مي‌يابد. در صورتي‌که خونريزي بدون درد شکمي داشته باشيد، ممکن است مشکلي در روند بارداري شما پيش آمده باشد و پزشک بتواند با تجويز دارو يا حتي آمپول پروژسترون اين مشکل را برطرف كند. در اين صورت داشتن استراحت کافي و پرهيز از کارهاي سخت و سنگين براي حفظ سلامت خود و جنين تان الزامي است.
گاهي اوقات بارداري‌هاي خارج رحمي هم مي‌توانند دليل خونريزي در 3 ماهه اول بارداري باشند که پزشک مي‌تواند از طريق سونوگرافي آن را تشخيص دهد و اقدام به سقط جنين قانوني کند.

بيشتر بدانيد : نشانه هاي هشدار دهندۀ سقط جنين کدامند؟

تهوع و استفراغ بيش از اندازه

داشتن کمي حالت تهوع و حتي استفراغ کردن در 3 ماهه اول بارداري، امري کاملا طبيعي است که براي برخي از خانم‌هاي باردار پيش مي‌آيد اما اگر اين تهوع و استفراغ‌ها به حد آزاردهنده‌اي برسند و بدن شما را در معرض کم‌آبي قرار دهند، خطرناک مي‌شوند.
يعني اگر در صورت تکرر استفراغ‌هاي روزانه دچار سرگيجه، کاهش وزن يا خشکي دهان بشويد، بايد بدانيد که تعادل آب و الکتروليت‌هاي بدنتان به هم ريخته است و بايد هرچه سريع‌تر به اولين درمانگاه محل يا پزشک معالج خود مراجعه کنيد. در اين صورت ممکن است تزريق سرم همراه آمپول ويتامين B6 برايتان تجويز شود. مصرف آب، آبميوه و دوغ فراوان در اينگونه مواقع براي يک خانم باردار الزامي مي‌شود.

تب بالا

درجه حرارت بدن يک خانم باردار نبايد بيش از 38 درجه سانتي‌گراد يا 101 درجه فارنهايت باشد. تب بالا مي‌تواند نشان‌دهنده وجود نوعي عفونت در بدن باشد. با اين حساب اگر در طول بارداري احساس کرديد بدنتان بيش از اندازه داغ است، امکان دارد به يک بيماري عفوني مبتلا شده باشيد و پشت گوش انداختن اين موضوع يا درمان‌هاي خودسرانه باعث آسيب رسيدن به جنينتان مي‌شود.
اگر تب بالا با دردهاي مفصلي و التهاب بدن هم همراه باشد، امکان مبتلابودن به بيماري‌هاي عفوني و نياز به درمان فوري افزايش مي‌يابد. به همين دليل اگر در 3 ماهه اول بارداري دچار تب يا علايمي شبيه به آنفلوانزا شديد حتما با پزشک خود در اين باره مشورت کنيد و مصرف آب و مايعات فراوان را هم فراموش نکنيد.

ترشح بيش از اندازه و خارش واژينال
بارداري,حاملگي

ترشح واژينال امري کاملا طبيعي در تمام خانم‌هاست اما اگر اين ترشح‌ها در 3 ماهه اول بارداري بيش از اندازه و سفيد، پنيري‌شکل و همراه با خارش باشند، ممکن است نشانه‌اي از عفونت‌هاي واژينال درمان‌پذير (که قابل‌درمان هستند) يا بيماري‌هاي مقاربتي باشند که به هيچ عنوان نبايد در طول دوران بارداري ناديده گرفته شوند چون عفونت واژينال مي‌تواند باعث صدمه ديدن جنين شود.
در صورت مواجهه با چنين مشکلي حتما بلافاصله پزشک خود را در جريان بگذاريد و رعايت بهداشت ناحيه و پوشيدن لباس‌هاي زير خشک، تميز و نخي را هم فراموش نکنيد. بهتر است تا بهبود کامل هم از داشتن رابطه زناشويي خودداري کنيد.

درد يا سوزش هنگام ادرار

گاهي برخي از خانم‌هاي باردار از درد يا سوزش هنگام ادرار شکايت مي‌کنند اما متاسفانه اين مساله را چندان جدي نمي‌گيرند. درد و سوزش ادرار مي‌تواند به دليل عفونت مثانه يا مجراي ادراري باشد. درمان نکردن عفونت مثانه يا مجاري ادراري در دوران بارداري مي‌تواند ابتلا به بيماري‌هاي جدي و مختلفي مانند عفونت، دردهاي زايمان پيش از موعد يا زايمان زودرس را براي يک خانم‌ باردار به دنبال داشته باشد.
گاهي عفونت مثانه يا مجراي ادراري به دليل شستشوي ناحيه با آب‌هاي آلوده در مسافرت ايجاد مي‌شود. به همين دليل به خانم‌هاي باردار توصيه مي‌شود اگر در طول سفر از سلامت آبي که قرار است خودشان را با آن بشويند، اطمينان ندارند از دستمال‌هاي مرطوب بهداشتي يا آب سالم و مطمئن براي اين کار کمک بگيرند تا به دردسر نيفتند. حفظ بهداشت اين ناحيه در طول دوران درمان هم لازم است.

بيشتر بدانيد : سوزش ادرار علامت کدام بيماري هاست؟

پادرد و سردرد شديد

دردهاي ماهيچه‌اي يا گرفتگي و درد ساق پا در تمام خانم‌هاي باردار اتفاق نمي‌افتد اما از آنجايي که احتمال لخته‌شدن يا بالا رفتن غلظت خون در دوران بارداري افزايش مي‌يابد بنابراين مواجهه با چنين دردهايي هم در 3 ماهه اول بارداري دور از انتظار نخواهد بود.
لخته شدن خون در قسمت‌هاي تحتاني بدن به خصوص پاها مي‌تواند منجر به احساس درد در ناحيه ساق پا شود و اين لخته شدن يا بالارفتن غلظت خون در مغز هم مي‌تواند سردردهاي شديدي را براي يک خانم باردار در پي داشته باشد.
با اين حساب اگر سابقه غلظت يا لخته‌شدن خون داريد يا اگر از سردرد و پادرد شديدي در دوران بارداري رنج مي‌بريد، بايد هرچه سريع‌تر پزشک خود را در جريان بگذاريد تا داروهاي لازم براي درمان اين مشکل شما تجويز شود.

ابتلا به بيماري‌هاي مزمن

برخي از خانم‌ها پيش از باردارشدن به بيماري‌هاي مزمني مانند تيروئيد، ديابت، فشارخون بالا، آسم يا لوپوس مبتلا هستند و بايد حتما پزشک خود را در جريان اين بيماري‌ها قرار دهند و حواسشان هم به هرگونه تغيير حالتي در دوران بارداري به دليل ابتلا به اين بيماري‌ها باشد.
اگر شما مبتلا به فشارخون بالايا ديابت باشيد و بيماري خود را در دوران بارداري به خوبي کنترل نکنيد، ممکن است به طور ناخواسته تاثيري منفي بر سلامت جنينتان بگذاريد و حتي دچار زايماني زودرس يا پردردسر شويد. ضمن اينکه ابتلا به کم‌کاري يا پرکاري شديد تيروئيد هم مي‌تواند خطري جدي براي مادر و جنين در پي باشد.
با اين حساب به تمام مادران بارداري که از ابتلا به بيماري‌هاي مزمن نامبرده رنج مي‌برند، توصيه مي‌شود که از اولين روز بارداري با مشورت پزشک معالج خود اقدام به مصرف داروهاي مختلف در زمان مناسب کنند تا مشکلي براي خود و جنينشان پيش نيايد.

بيشتر بدانيد : ليست ممنوعه غذايي زنان باردار

بيشتر بدانيد : در ماه دوم بارداري حواستان به اين موارد باشد

بيشتر بدانيد : اين مشاغل براي خانم هاي باردار ممنوع است

بيشتر بدانيد : آيا عطسه کردن در دوران بارداري خطرناک است؟


منبع : salamat.ir



ارسال نظر شما

Protected by FormShield

اخبار خواندنی

13 خوراکي اي که زنان نبايد مصرف کنند

4 خطر پنهان درد شکمي در زمان قاعدگي

چرا سرطان هاي دستگاه گوارش در بين مردان در حال افزايش است؟

وقتي قلب جنين مي ايستد!

ويتامين هاي مورد نياز بدن کودکان را بشناسيد

آقايان اين 10 اشتباه خطرناک را در مورد سلامت خود انجام ندهيد!

چرا بايد بيضه هاي نوازد تازه متولد شده معاينه شود؟

بهترين سن باروري در زنان و مردان

علت مشاهده خون در ادرار مردان چيست؟

علت لکه بيني در ماه هاي مختلف بارداري

ممکن است دليل سقط جنين مکرر، مردان باشند!

چرا بايد از شکم بند بارداري استفاده کنيد

مردان 14 تا 20 ساله اي که دچار کمبود ويتامين D هستند

روش تشخيص خوش خيم يا بدخيم بودن بيماري پروستات

سرخک چيست؟ + علائم سرخک و درمان سرخک در کودکان

علت سردرد در کودکان چيست؟

واکسن سه گانه کودکان چه عوارضي دارد؟

درمان اسهال نوزادان در خانه با نکاتي طلايي

خونريزي در بارداري چه علتي دارد و چه زماني خطرناک است؟

مصرف ويتامين D در دوران بارداري به چه صورت است؟

بيماري هاي زنانه که دير تشخيص داده مي شوند

سلامت پروستات را با اين گياهان تضمين کنيد

چرا کودکان از حمام کردن مي ترسند و چطور اين ترس را کم کرد؟

بالارفتن فشار خون بر اثر نشستن طولاني مدت در خانم ها

علت و درمان کمر درد قاعدگي

در زمان پريود از انجام اين کارها جدا بپرهيزيد

نکاتي فوق العاده مهم راجع به تب کودکانمان

کيست تخمدان به سراغ چه زناني مي رود؟

تيز كردن هوش كودكان!؟

نشانه هاي هشدار دهنده سرطان دهانه رحم

صفحه رشد تا چه زماني باز است؟

7 زنگ خطر در اوايل بارداري

ضربه در بارداري مساوي است با سقط‌جنين؟

5 علامتي که نشان مي دهد دوقلو بارداريد!!

چرا بعضي بچه ها هميشه مريض هستند؟

عوامل تشديد افسردگي پس از زايمان

واريکوسل؛ پاسخ به 20 سوال متداول

در ماه دوم بارداري حواستان به اين موارد باشد

سرطان تخمدان و علايم هشدار دهنده اي که هر زني بايد بداند

درد سينه ها نشانه ي چيست؟

علت مشاهده خون در مايع مني مردان چيست؟

علت مرگ جنين در داخل شکم در ماه هاي مختلف

علت دو بار پريود شدن در يک ماه چيست؟

سرطان پروستات در زنان چگونه امکانپذير است؟

تاثير هر کدام از روش هاي پيشگيري از بارداري بر پريود

عمل کورتاژ چيست؟ کورتاژ چرا و چگونه انجام مي شود؟

هورمون ها چطور باعث چاق شدن شما مي شوند؟

نکاتي که مردها براي سالم ماندن بايد از زن ها ياد بگيرند

7 نشانه از بيماريهاي خطرناکي که خانم ها ناديده مي گيرند

آلت تناسلي مردان با افزايش سن کوچک مي شود؟