آخرین اخبار

تيز كردن هوش كودكان!؟ سلامت خانواده

تيز كردن هوش كودكان!؟

  بزرگنمايي:

چه خبر - چطور کودکان تيزهوش داشته باشيم؟

مسووليت‌هاي مادري يا پدري تمامي ندارند. وقتي بچه‌دار شويد، ناخودآگاه وظايف زيادي پيدا خواهيد كرد. شما بايد علاوه بر غذا دادن، شستن لباس‌ها، رسيدگي مرتب، تحمل گريه و بي‌قراري‌هاي كودك در 24 ساعت و خواندن هزار باره داستان‌هايي كه فرزندتان دوست دارد، به‌فكر درآوردن پول و درآمد كافي براي زندگي، تهيه غذا، لباس‌هاي قشنگ و ساير هزينه‌هاي لازم و غيرلازم كه كودكتان را خوشحال مي‌كند، باشيد.
هدف شما از انجام تمام اين سرمايه‌گذاري‌ها اميد رسيدن به يك سود بزرگ است و آن چيزي نيست جز يك بچه دوست داشتني، صالح و سالم كه شما را دوست داشته و قدردان محبت‌هايتان باشد. البته بهتر مي‌شود اگر فرزند دوست داشتني، پرمحبت و سالم شما، يك فرد باهوش و يا حتي نابغه نيز باشد. هر چند در گذشته تصور مي‌شد هوش عاملي است كه تنها به‌وسيله ژنتيك تعيين مي‌شود، ولي امروزه دانشمندان عقيده دارند محيطي كه فرزند شما در آن رشد مي‌كند و نيز فردي كه كودك را بزرگ مي‌كند نقش بسيار مهمي در تعيين ميزان هوش كودك دارند. در واقع والدين مي‌توانند كمك بسيار زيادي به باهوش‌تر شدن فرزندشان كنند.

بيشتر بدانيد : خوراکي هايي که براي هوش کودکان سم هستند

بيشتر بدانيد : 5 غذايي كه باعث افزايش هوش كودكان مي‌شود

30 امتياز IQ تا 3 سالگي

دكتر ديويد پرلماتر، يكي از متخصصان برجسته اعصاب كه كتاب‌هاي زيادي در زمينه افزايش هوش كودكان نوشته، عقيده دارد كودك از تولد تا 3 سالگي شانس به‌‌دست آوردن 30 امتياز IQ را دارد.
وظيفه شما به‌عنوان يك والد اين است كه مطمئن شويد فرزندتان آن امتيازها را كاملا به‌دست آورده است. براي گرفتن كامل اين امتيازها، بايد تنها چند توصيه ساده را انجام دهيد مانند تغذيه با شير مادر به مدت حداقل يك سال، جلوگيري از مواجهه زودرس شيرخوار با تلويزيون و سعي در آموزش استفاده از ابزارآلات ساده موسيقي به بچه‌ها.
البته با وجود آنكه موارد فوق همگي منطقي و ثابت شده هستند، ولي برخي از پزشكان آنها را توصيه نمي‌كنند. چراكه معتقدند وظايف والدين به‌اندازه كافي سخت و پيچيده است و نبايد بار اضافي ديگري بردوش پدر و مادر قرار داد. به‌عقيده دكتر كيتلين استاد اطفال و ژنتيك دانشگاه پزشكي واشنگتن بهتر است والدين ذهنيت خود را تنها به پرورش يك سري خصوصيات خاص در فرزندانشان متمركز نكنند. توجه بيش از اندازه به پرورش يك سري خصوصيات خاص ممكن است موجب دست كم گرفته شدن دو مسأله اصلي يعني تغذيه مناسب و عشق و محبت شود.

يك خبر خوب
کودک باهوش

اگر شما جزو والدين رقابت‌جو هستيد و دوست داريد هميشه از بقيه جلوتر باشيد، لابد خوشحال خواهيد شد اگر بدانيد تغذيه مناسب نه تنها به سالم‌تر بودن فرزند شما كمك مي‌كند، بلكه مغز وي را نيز قوي مي‌كند. نكته‌اي كه هرگز نبايد فراموش كنيد آن است كه تغذيه فرزند شما از دوران بارداري و از داخل رحم مادر شروع مي‌شود. پس از به دنيا آمدن، نوبت دوران شيرخوارگي و تغذيه با شير مادر مي‌رسد.
به باور بسياري از محققان شيرمادر يك غذا و وسيله بسيار مهم براي رساندن مواد مغذي و ضروري به نوزاد است. اگر چه نوزاد مي‌تواند همين مواد را با استفاده از شير خشك‌هاي كامل نيز دريافت كند، نبايد فراموش كرد تغذيه با شير مادر يك ارتباط عاطفي‌ قوي ميان مادر و فرزندش ايجاد مي‌كند.

بيشتر بدانيد : اگر به نوزاد خود شير مادر مي دهيد، بخوانيد

آن روي سكه

به عقيده بسياري از دانشمندان، والدين بايد در نظر داشته باشند هوش اجتماعي يعني واكنش‌هايي كه شخص در وضعيت‌ها و موقعيت‌هاي اجتماعي مختلف نشان مي‌دهد به همان اندازه IQ مهم است. حتما تاكنون اشخاص زيادي را ديده‌ايد كه علي‌رغم داشتن سطح IQ بالا، در پست‌هاي پايين مشغول به كار هستند و به حق خود نمي‌رسند.
آنها مهارت‌هاي اجتماعي لازم براي آنكه خودشان را نشان داده و بر مشكلات موجود غلبه كنند، ندارند. شما نمي‌توانيد بچه‌هايتان را فقط مجبور به درس خواندن و شاگرد اول شدن كنيد و انتظار داشته باشيد كه هوش و مهارت‌هاي اجتماعي خودبه‌خود در آنها ايجاد شوند. در اين مورد، دكتر كتي پازك خاطر نشان مي‌كند كه بازي كردن و انجام فعاليت‌هاي معمول روزانه نظير ساختن يك خانه با استفاده از اسباب‌بازي‌ها و يا رفتن به سوپرماركت به يادگيري و افزايش هوش اجتماعي كمك مي‌كند. زيرا فعاليت‌هايي سازنده، اجتماعي و معني‌دار هستند.
دكتر پازك استاد روان‌شناسي دانشگاه تمپل در پنسيلوانيا كتاب‌هاي زيادي در زمينه يادگيري كودكان نوشته است. به باور دكتر پازك، هر اندازه بچه‌ها نياز به مداخله والدين در كارهايشان دارند، به‌همان اندازه نيز لازم است زماني را براي خودشان داشته باشند. بچه‌ها در لحظات سكوت و آرامش مي‌آموزند فضاهاي درون خودشان را پر كنند و متوجه موارد جالب و غيرعادي شوند. اگر شما بخواهيد تمامي فعاليت‌هاي فرزندتان را در تمام اوقات كنترل و در آنها مداخله كنيد، خطرش اين است كه به فرزندتان اجازه نخواهيد داد تا بتواند خودش خلا‌هاي درونش را پر كند.

7 نكته براي تقويت هوش بچه 1) تغذيه مناسب را از دوران بارداري شروع كنيد
کودک باهوش

براي بچه‌ها‌، داشتن تغذيه مناسب كاملا ضروري است. مادرها بايد رساندن ويتامين‌ها و مواد مغذي لازم به فرزندانشان را حتي پيش از به‌دنيا آمدن آنها شروع كنند. براي اطمينان از اينكه در آينده فرزند باهوش و سالمي خواهيد داشت، قبل از هر چيز بايد براي فرزندتان يك رژيم غذايي مناسب و كامل در نظر بگيريد. به‌عقيده دكتر كيتلين، اگر چه تكامل مغزي پس از تولد روي مي‌دهد و مغز قادر است خود را با تغييرات محيطي سازگار كند، اما تغذيه بد دوران بارداري داراي آثار منفي مشخص و برجسته‌اي است كه مي‌تواند در تمام طول زندگي فرزند شما ادامه داشته باشد.

بيشتر بدانيد : تغذيه مناسب براي کودکان

2) شير مادر، 8 امتياز

بسياري از دانشمندان بر اين باورند كه تغذيه شير مادر در طي سال اول 8 امتياز IQ براي فرزند شما به‌همراه خواهد داشت. شيرمادر يك نوع چربي بسيار مهم براي عملكرد مغزي دارد. يك خبر خوب براي مادراني كه قادر نيستند به بچه‌هايشان شير بدهند آن است كه امروزه سازندگان شيرخشك‌هاي جديد اين نوع چربي را به ساختمان‌ شير خشك اضافه كرده‌اند.

3) تماس با تلويزيون را محدود كنيد

برخي از مردم فكر مي‌كنند كه تلويزيون در طول سال‌هاي رشد و تكامل براي بچه‌هاي آنها مضر است. ولي به گفته دكتر پرلماتر، تلويزيون فقط تا 2 سالگي مشكل‌زاست. طبيعت يك سويه و يك طرفه تلويزيون موجب جلوگيري از تشويق كودك به يادگيري و استفاده از مهارت‌هاي كلامي مي‌شود. براي يادگرفتن استفاده مناسب از زبان، كودك بايد بتواند پاسخ‌هاي صحيح و مناسب را از كساني كه اطرافش هستند، بگيرد.

4) بازي كردن

دكتر پازك معتقد است، به همان اندازه كه مهم است يك كودك چه چيزي را ياد بگيرد، چگونگي ياد گرفتن آن مطلب نيز اهميت دارد. به‌همين دليل است كه وي والدين را تشويق مي‌كند كه وقت بازي‌ كافي به بچه‌هايشان بدهند. اين موضوع به افزايش قدرت يادگيري طبيعي بچه‌ها در محيط‌هاي معمولي روزانه كمك مي‌كند.

5) نواختن موسيقي، 6 امتياز

مواجهه زودرس با آموزش‌هاي موسيقي اثر بسيار خوبي روي فرزند شما دارد. به گفته پرلماتر، مهارت بازي با يك ابزار موسيقي در 4 سالگي مي‌تواند IQ بچه‌ها را تا 6 امتياز بالا ببرد. ممكن است فكركنيد فرزندتان در آن سن براي انجام اين كار آماده نيست ولي واقعيت اين است كه آنها در 4 سالگي مي‌توانند به‌راحتي طرز استفاده از ابزار موسيقي را ياد بگيرند.

6) آرام و طبيعي باشيد

اگر چه روش‌ها و دستورالعمل‌هاي متعددي براي بزرگ كردن بچه‌ها وجود دارند، ولي مهم‌ترين توصيه‌اي كه دانشمندان به والدين مي‌كنند، حفظ آرامش، خونسردي و رفتار طبيعي است. دكتر گيتلين معتقد است بايد والدين را تشويق كرد تا به استعدادها و غرايزشان اعتماد داشته باشند. روش‌هاي بسيار زيادي براي تربيت صحيح يك كودك وجود دارد كه اغلب آنها درست است و نبايد در استفاده از آنها دچار آشفتگي شد.

7) مداخلات اجتماعي را تقويت كنيد

تعيين اينكه يك كودك به چه مقدار مداخله اجتماعي نياز دارد آسان نيست. ولي يك چيز مسلم است و آن اينكه اين موضوع به فرزند شما كمك مي‌كند مهارت‌هاي اجتماعي‌اش را (كه براي زندگي آينده بسيار ضروري هستند) توسعه دهد.

بيشتر بدانيد : 7 بازي فکري که شما را باهوش تر مي کند

بيشتر بدانيد : چگونه باهوش، دقيق و متمرکز باشيم؟

بيشتر بدانيد : خوراکي هاي موثر براي تقويت حافظه

بيشتر بدانيد : باهوش تر از حد نرمال هستيد اگر اين علائم را داريد


منبع: iranhealers.com -دکتر بابک هوشمند



ارسال نظر شما

Protected by FormShield

اخبار خواندنی

13 خوراکي اي که زنان نبايد مصرف کنند

4 خطر پنهان درد شکمي در زمان قاعدگي

چرا سرطان هاي دستگاه گوارش در بين مردان در حال افزايش است؟

وقتي قلب جنين مي ايستد!

ويتامين هاي مورد نياز بدن کودکان را بشناسيد

آقايان اين 10 اشتباه خطرناک را در مورد سلامت خود انجام ندهيد!

چرا بايد بيضه هاي نوازد تازه متولد شده معاينه شود؟

بهترين سن باروري در زنان و مردان

علت مشاهده خون در ادرار مردان چيست؟

علت لکه بيني در ماه هاي مختلف بارداري

ممکن است دليل سقط جنين مکرر، مردان باشند!

چرا بايد از شکم بند بارداري استفاده کنيد

مردان 14 تا 20 ساله اي که دچار کمبود ويتامين D هستند

روش تشخيص خوش خيم يا بدخيم بودن بيماري پروستات

سرخک چيست؟ + علائم سرخک و درمان سرخک در کودکان

علت سردرد در کودکان چيست؟

واکسن سه گانه کودکان چه عوارضي دارد؟

درمان اسهال نوزادان در خانه با نکاتي طلايي

خونريزي در بارداري چه علتي دارد و چه زماني خطرناک است؟

مصرف ويتامين D در دوران بارداري به چه صورت است؟

بيماري هاي زنانه که دير تشخيص داده مي شوند

سلامت پروستات را با اين گياهان تضمين کنيد

چرا کودکان از حمام کردن مي ترسند و چطور اين ترس را کم کرد؟

بالارفتن فشار خون بر اثر نشستن طولاني مدت در خانم ها

علت و درمان کمر درد قاعدگي

در زمان پريود از انجام اين کارها جدا بپرهيزيد

نکاتي فوق العاده مهم راجع به تب کودکانمان

کيست تخمدان به سراغ چه زناني مي رود؟

تيز كردن هوش كودكان!؟

نشانه هاي هشدار دهنده سرطان دهانه رحم

صفحه رشد تا چه زماني باز است؟

7 زنگ خطر در اوايل بارداري

ضربه در بارداري مساوي است با سقط‌جنين؟

5 علامتي که نشان مي دهد دوقلو بارداريد!!

چرا بعضي بچه ها هميشه مريض هستند؟

عوامل تشديد افسردگي پس از زايمان

واريکوسل؛ پاسخ به 20 سوال متداول

در ماه دوم بارداري حواستان به اين موارد باشد

سرطان تخمدان و علايم هشدار دهنده اي که هر زني بايد بداند

درد سينه ها نشانه ي چيست؟

علت مشاهده خون در مايع مني مردان چيست؟

علت مرگ جنين در داخل شکم در ماه هاي مختلف

علت دو بار پريود شدن در يک ماه چيست؟

سرطان پروستات در زنان چگونه امکانپذير است؟

تاثير هر کدام از روش هاي پيشگيري از بارداري بر پريود

عمل کورتاژ چيست؟ کورتاژ چرا و چگونه انجام مي شود؟

هورمون ها چطور باعث چاق شدن شما مي شوند؟

نکاتي که مردها براي سالم ماندن بايد از زن ها ياد بگيرند

7 نشانه از بيماريهاي خطرناکي که خانم ها ناديده مي گيرند

آلت تناسلي مردان با افزايش سن کوچک مي شود؟