آخرین اخبار

نکات تغذيه اي که در سفر بايد رعايت کنيد تغذيه

نکات تغذيه اي که در سفر بايد رعايت کنيد

  بزرگنمايي:

چه خبر - نکاتي که بايد براي رژيم غذايي در سفر رعايت کنيد

حفظ رژيم غذايي متعادل در سفر، موضوعي است که معمولا به دليل وجود برنامه‌هاي متعدد و خارج شدن زندگي از ريتم معمول فراموش مي‌شود.اين در حالي است که تغذيه نقش بسيار مهمي در حفظ انرژي افراد در سفر دارد. نوروز بهترين زمان سفر براي ايراني‌هاست و بسياري از افراد سفرهاي طولاني و سفر به شهرهاي دورتر از محل زندگي را به تعطيلات نوروزي موکول مي‌کنند. داشتن تغذيه مناسب و حفظ آب بدن در سفرهاي طولاني اهميت به مراتب بيشتري پيدا مي‌کند. گاهي به هم ريختن برنامه منظم غذايي يا کمبود بخشي از مواد مغذي در بدن، ممکن است سيستم ايمني را تضعيف کند و مشکلاتي براي سلامت افراد در سفر يا بعد از آن به وجود آورد. بنابراين بهتر است قبل و هنگام سفر، زماني را براي برنامه‌ريزي تغذيه‌اي در کنار گشت و گذار در نظر بگيريد.

اهميت صبحانه در سفر

معمولا در سفر به دليل وجود برنامه‌هاي متعدد و تغيير زمان خواب و وعده‌هاي غذايي، وعده صبحانه از قلم مي‌افتد. اين در حالي است که صبحانه در روزهاي عادي وعده‌اي بسيار مهم به شمار مي‌رود و در سفر خوردن صبحانه کامل، اهميت دو چندان دارد. بنابراين بهتر است زمان مناسبي را براي صرف صبحانه در نظر بگيريد و از مواد غذايي مقوي در اين وعده استفاده کنيد. علاوه بر اين، به دليل کمبود زمان در سفر اگر چند واحد ميوه يا آبميوه براي وعده صبحانه در نظر بگيريد، مي‌توانيد ويتامين روزانه مورد نياز بدن را بخوبي تامين کنيد.بهتر است صبحانه کاملي در سفر مصرف کنيد که شامل مواد پروتئيني مثل تخم مرغ و قارچ باشد. در مقابل تا جاي ممکن سعي کنيد شکر کمتري مصرف کنيد.هرچه مواد غذايي تازه‌تر و سالم‌تر در وعده صبحانه مصرف کنيد، سلامت و شادابي شما در طول روز تضمين شده خواهد بود. در صورت امکان مقداري ميوه و سبزيجات نيز همراه خود ببريد يا در مقصد چند وعده ميوه و سبزيجات تازه خريداري کنيد.

نکات تغذيه که در سفر بايد رعايت کنيد، مصرف آب و مايعات

معمولا در زمان سفر فراموش مي‌کنيم آب بنوشيم و کاهش چشمگير مصرف آب مي‌تواند مشکلاتي براي سلامت انسان به وجود بياورد. يبوست، بارزترين مشکل ناشي از مصرف کم آب در طول سفر است. همچنين مصرف آب براي حفظ تعادل، واکنش‌هاي داخلي بدن و سلامت پوست ضروري است. در مجموع مصرف مايعات بيشتر در سفر، فعاليت دستگاه گوارش را در حالت طبيعي نگه مي‌دارد و مي‌تواند از بروز مشکلاتي مثل يبوست جلوگيري کند. مصرف مايعات بيشتر حتي به دفع ويروسي که ممکن است از مواد غذايي ناسالم منتقل شده باشد، کمک مي‌کند. مصرف دوغ و آبليموي تازه در کنار غذا مي‌تواند احتمال مسموميت يا بروز مشکلات گوارشي را در سفر کاهش دهد.
موضوع بسيار مهم اين است که در طول سفر بدن خود را هيدراته نگه داريد و نوشيدن آب را در طول روز فراموش نکنيد. اين کار هم به حفظ انرژي شما کمک مي‌کند و هم از بروز بسياري ناراحتي‌هاي فيزيکي در سفر جلوگيري مي‌کند.

نکات تغذيه که در سفر بايد رعايت کنيد،تغذيه در آب و هواي متفاوت

نکات تغذيه اي که در سفر بايد رعايت کنيد

اگر برنامه سفر شما، سفر به جايي با غذاها و خوراک متفاوت از محل زندگي شماست و اگر شما هم از آن دسته افرادي هستيد که تجربه طعم جديد را مي‌پسنديد، به چند نکته توجه کنيد. غذاهاي دريايي به دليل تغذيه ماهي‌ها از آب دريا، مي‌تواند مشکلات گوارشي يا روده‌اي ايجاد کند. به همين دليل توصيه مي‌شود غذاهاي دريايي را با احتياط مصرف کنيد. همچنين ماهي‌هاي کوچک‌تر معمولا سالم‌ترند.
شير و ساير محصولات لبني را در سفر، پاستوريزه مصرف کنيد و از مصرف لبنيات محلي به‌دليل وجود ميکروب‌هايي که ممکن است با معده شما سازگاري نداشته باشد، دوري کنيد. مهم‌تر از همه اين موارد، خوردن آب تصفيه نشده و آب لوله‌کشي در بعضي شهرهاست که ممکن است باعث بروز بيماري‌هاي گوارشي و اسهال شديد شود. بنابراين پيش از نوشيدن آب تصفيه نشده يا آب شهر، از خوراکي بودن آن اطمينان حاصل کنيد.

نکات تغذيه که در سفر بايد رعايت کنيد،نعمت غذاي خانگي در سفر

در بسياري از سفرها امکان تهيه غذا به صورت شخصي وجود ندارد و مسافر ناچار بايد همه وعده‌هاي غذايي را به‌صورت آماده يا در رستوران مصرف کند. بهتر است با مصرف تنقلات سالم، کمي از نياز بدن خود را با مصرف غذاي سالم و تازه جبران کنيد. اما اگر امکان طبخ چند وعده غذا يا بردن مقداري غذا، به شرطي که در مسير فاسد نشود، داريد بهتر است اين گزينه اولويت داشته باشد.
اگر وعده‌هاي غذايي را در سفر خودتان تهيه مي‌کنيد، توجه داشته باشيد شرايط طبخ غذا و رعايت نکات بهداشتي در سفر اهميت بيشتري از خانه دارد. به‌عنوان مثال در سفر بايد دقت کنيد مواد غذايي خام و پخته کاملا از يکديگر تفکيک شوند. حتي ظروفي که مرغ يا گوشت خام در آن قرار دارد، نبايد براي سرو مرغ و گوشت بعد از پخت استفاده شود و بايد حتما شسته شود. بهتر است در سفر ظرف، قاشق، چنگال و ليوان شخصي ببريد و مواد ضدعفوني‌کننده براي تميز کردن آنها را نيز همراه داشته باشيد.

نکات تغذيه که در سفر بايد رعايت کنيد،ميان وعده‌هاي سالم و ضروري سفر

تنقلاتي مثل آجيل و انواع شکلات و شيريني‌ها در طول سفر و بخصوص در طول مسير تا رسيدن به مقصد، از خوراکي‌هاي محبوب سفر محسوب مي‌شود. آجيل مي‌تواند ماده غذايي مقوي و انرژي‌بخش براي سفر باشد و شيريني نيز عصرانه‌اي محبوب است. اما مصرف بيش از حد آجيل به‌دليل نمک زياد و شيريني به‌دليل کاهش اشتها و ايجاد سيري کاذب توصيه نمي‌شود. معمولا در سفر بسياري از بايدها و نبايدها کنار گذاشته مي‌شود و افراد و بخصوص کودکان آزادي بيشتري در مصرف تنقلات دارند. اما ميزان مصرف اين نوع خوراکي‌ها در طول روز بايد کنترل شود و در طول سفر نيز نبايد از تغذيه کودکان غافل شد، چرا که عادت‌هاي غذايي نامناسب ممکن است در يک سفر چند روزه به وجود آيد و سال‌ها با افراد بماند. بهترين کار همراه داشتن چند ميوه يا لقمه از صبحانه است تا در طول روز گرسنگي شما را برطرف و انرژي بدن را تامين کند.

نکات تغذيه که در سفر بايد رعايت کنيد،سبزيجات خام مصرف نکنيد

سبزيجات ممکن است به‌دليل شست‌وشوي نامناسب يا ضدعفوني نشدن، ميکروب‌هايي را به انسان منتقل کند که باعث بروز اسهال يا بيماري‌هاي ويروسي ديگر شود. بنابراين بهتر است سالاد و ساير سبزيجات را در رستوران‌هاي بين راهي و جايي که به آن اطمينان نداريد، مصرف نکنيد. دقت داشته باشيد که کودکان و سالمندان بيشتر در معرض آسيب از اين ويروس‌ها هستند.
در مجموع بهتر است در سفر، مواد غذايي از گوشت و مرغ تا سبزيجات را تا جاي ممکن کاملا پخته مصرف کنيد.در نهايت بايد گفت خوردن غذاي سالم در سفر بسيار سختتر از شرايط عادي است، اما غيرممکن نيست و مي‌توانيد براي آن نيز مثل برنامه بازديد از مکان‌هاي ديدني، برنامه‌ريزي کنيد.

اگر مي خواهيد بيشتر بدانيد : راهنماي کامل مسافرت با کودک

اگر مي خواهيد بيشتر بدانيد : بهداشت جنسي در مسافرت و تعطيلات

اگر مي خواهيد بيشتر بدانيد : درمان يبوست در سفر + علت يبوست در مسافرت چيست؟

اگر مي خواهيد بيشتر بدانيد : در مسافرت هاي نوروزي چگونه از گل هايمان مراقبت کنيم؟


منبع : jamejamonline.ir



ارسال نظر شما

Protected by FormShield

اخبار خواندنی

خواص شير کاکائو و برخي عوارض شير کاکائو

خواص دارويي زرشک + ميزان مصرف زرشک چقدر است؟

مقدار شير و لبنيات مورد نياز بدن کودکان چقدر است؟

معرفي 22 ميان وعده جديد و کم کالري

کاهش سريع فشار خون با نوشيدني معجزه آساي زنجبيل و سير

پيشگيري از پوکي استخوان با مصرف پروتئين کافي

درمان پوکي استخوان و خستگي زودرس با معجون شير و پودر سنجد

اين 2 عادت غذايي عمرتان را کوتاه مي کند

خواص آب گيلاس از عضله سازي تا بهبود خواب

مزاياي سلامت روغن فلفل سياه از درمان عفونت تا کاهش کلسترول

خواص تخمه کدو تنبل، از افزايش ميل جنسي تا درمان يبوست

مواد غذايي مناسب براي مصرف در فصل بهار

ميزان کالري بيسکويتها چقدر است؟ از بيسکويت مادر تا ساقه طلايي

دم کرده آويشن شيرازي و پونه چه خواصي دارد؟

اگر روزي 2 عدد خرما بخوريد چه اتفاقاتي در بدن شما مي افتد؟

غذاهايي که فکرش را نمي کنيد شما را بي خواب کنند

گردو بر هر درد بي‌درمان دواست!!

بخور نخور هاي وعده شام

خواص نبات در طب سنتي و درمان بيماري ها

بهترين ساعت روز براي جذب ويتامين هاي مختلف چه ساعتي است؟

درمان کمر درد و سياتيک در طب سنتي با شربت گل گندم

زنجبيل تقويت کننده نيروي جنسي يا دشمن آن؟

پاکسازي کبد و دفع سنگ کيسه صفرا با سرکه انگبين

هشدار ناخن ها در مورد کمبود هاي رژيم غذاييتان

کاهش وزن با ليمو و زنجبيل

ارتباط نمک يددار با افزايش فشار خون

سم زدايي بدن در هواي آلوده با اين خوراکي ها

اين خوراکي ها بيشتر از تخم مرغ پروتئين دارند

چرا هر چه مي خورم چاق نمي شوم

آلرژي بهاره با اين 7 خوراکي بدتر مي شود

فوايد سير براي کودکان

بهترين سبزي ها براي کاهش وزن

مکمل ها را بهتر است چه زماني مصرف کنيم

کنترل فشار خون با لبو

کاهش التهاب و پيشگيري از ديابت و آرتروز با اين خوراکي ها

خام گياهخواري را به اين 7 دليل ترک کنيد

چطور هوس شديد شيريني خوردن را ترک کنيم؟

تاثير شگفت انگيز آجيل در رژيم غذايي کودکان

کدام سبزيجات از ابتلا به کبد چرب پيشگيري مي کنند

بهترين صبحانه رژيمي براي کاهش وزن

درمان سردرد شديد با پوست موز

مصرف کره بادام زميني مفيد است يا مضر

روش صحيح مصرف دانه چيا براي کاهش وزن و کاهش فشار خون

عوارض رژيم هاي سم زدايي براي سلامت

خواص پوست ليموترش از ميوه اش بيشتر است

نکاتي که هنگام مصرف ميوه ها بايد رعايت کنيد

اصول رژيم غذايي براي کنترل وزن در نوروز

تاثير مصرف گوشت بر ابتلا به کبد چرب

صاف کردن شکم با خوراکي هاي ضد نفخ

پاکسازي ريه ها بعد از خانه تکاني با اين خوراکي ها