آخرین اخبار

خواص شير کاکائو و برخي عوارض شير کاکائو تغذيه

خواص شير کاکائو و برخي عوارض شير کاکائو

  بزرگنمايي:

چه خبر - خواص و عوارض خوردن شيرکاکائو

شيرکاکائومحصوليست که به طور معمول از ترکيب شير، کاکائو و شکر تهيه مي شود. شيرکاکائو اغلب به عنوان گزينه اي مناسب براي ريکاوري پس از ورزش معرفي شده و هنگامي که در تلاش براي افزايش دريافت کلسيم و ويتامين D در کودکان هستيد، جايگزيني خوب براي شير گاو معمولي عنوان مي شود.
اما افراد بسياري فکر مي کنند که محتواي شکر زياد در شيرهاي شيرين شده موجب کاهش ارزش تغذيه اي شيرکاکائو مي شود. در ادامه با فوايد و ضررهاي اين نوشيدني محبوب بيشتر آشنا مي شويم.

بيشتر بدانيد : تفاوت مصرف شير براي افراد سرد مزاج يا گرم مزاج

بيشتر بدانيد : آيا مصرف شيرهاي طعم دار براي سلامت مفيد است؟

شير کاکائو سرشار از مواد مغذي

شيرکاکائو به طور کلي از ترکيب شير گاو با کاکائو و شيرين کننده هايي مانند شکر يا شربت ذرت با فروکتوز بالا تهيه مي شود. شيرکاکائو نسبت به شير شيرين نشده از محتواي کربوهيدراتو کالري بيشتري برخوردار بوده، اما از سطوح مشابه مواد مغذي سود مي برد. با توجه به نوع، يک فنجان (240 ميلي ليتر) شيرکاکائو مي تواند حاوي:

کالري: 180 تا 211
پروتئين: 8 گرم
کربوهيدرات: 26 تا 32 گرم
قند: 11 تا 17 گرم
چربي: 2.5 تا 9 گرم
کلسيم: 28 درصد از مقدار مصرف توصيه شده روزانه
ويتامين D: بيست و پنج درصد از مقدار مصرف توصيه شده روزانه
ريبوفلاوين: 24 درصد از مقدار مصرف توصيه شده روزانه
پتاسيم: 12 درصد از مقدار مصرف توصيه شده روزانه
فسفر: 25 درصد از مقدار مصرف توصيه شده روزانه

همچنين، شيرکاکائو حاوي مقادير کم از روي، سلنيم، يد، منيزيم، و ويتامين هاي A، B1، B6، و B12 است. شير به عنوان يک پروتئين کامل در نظر گرفته مي شود، به اين معني که حاوي تمام 9 اسيد آمينه ضروري براي نيازهاي بدن است.
به طور خاص، شير سرشار از اسيد آمينه لوسين است که به نظر مي رسد بيشتر در ساخت و حفظ ماهيچه هايي قوي نقش دارد.
همچنين، شير حاوي اسيد لينولئيک کونژوگه (CLA)، نوعي اسيد چرب امگا-6 که در گوشت و لبنيات، به ويژه در محصولاتي که از حيوانات تغذيه شده با علف توليد مي شوند، وجود دارد. برخي مطالعات نشان داده اند که اسيد لينولئيک کونژوگه ممکن است فوايدي براي کاهش وزن داشته باشد. با اين وجود، نتايج مطالعات در اين زمينه يکدست نيست.
از سوي ديگر، به دليل اين که شيرکاکائو شيرين مي شود، اين محصول حاوي 1.5 تا 2 برابر قند بيشتر نسبت به شير گاو شيرين نشده است.
بيشتر سازمان هاي سلامت محدود کردن مصرف قندهاي افزوده به کمتر از 5 تا 10 درصد از کل کالري هاي دريافتي روزانه يا کمتر از 10 قاشق چايخوري در روز را براي يک بزرگسال توصيه کرده اند.
يک فنجان (240 ميلي ليتر) شيرکاکائو مي تواند حاوي 3 قاشق چايخوري قند افزوده باشد. از اين رو، مصرف بيش از حد شيرکاکائو مي تواند به راحتي مرز مصرف توصيه شده براي قند افزوده را پشت سر بگذارد.

شير کاکائو مفيد براي سلامت استخوان
شيرکاکائو

شيرکاکائو سرشار از کلسيم است که ماده معدني اصلي در استخوان ها محسوب مي شود.
لبنيات از بزرگترين منابع دريافت کلسيم غذايي محسوب مي شود و در کنار آن سبزي ها، غلات، حبوبات، ميوه، گوشت، ماکيان، ماهي و تخم مرغ قرار دارند.
کلسيم موجود در لبنيات به راحتي جذب مي شود. به گفته پژوهشگران، اين ممکن است دليل اصلي پيوند رشد استخوان هايي قوي در کودکان و نوجوانان با مصرف لبنيات را توضيح دهد.
همچنين، شير سرشار از پروتئين و فسفر بوده و اغلب با ويتامين D غني مي شود که تمام اين مواد مغذي براي ساخت و حفظ استخوان ها و دندان هايي سالم و قوي ضروري هستند.
اين ممکن است چرايي پيوند مصرف شير و محصولات لبني با کاهش خطر شکستگي و بيماري هاي استخوان، مانند پوکي استخوان، به ويژه در افراد پير را توضيح دهد.
اين مواد مغذي تنها در لبنيات وجود ندارند و از ديگر منابع غذايي سرشار از کلسيم مي توان به حبوبات، مغزدانه ها، جلبک دريايي، سبزي هاي برگدار، و برخي انواع توفو اشاره کرد.
چندين ماده غذايي نيز به طور معمول با کلسيم و ويتامين D غني مي شوند که از آن جمله مي توان به غلات صبحانه و آبميوه ها و همچنين شيرها و ماست هاي گياهي اشاره کرد.

شيرکاکائو ممکن است به ريکاوري پس از ورزش کمک کند

شيرکاکائو ممکن است به ريکاوري ماهيچه ها پس از تمرينات ورزشي خسته کننده کمک کند. اين نوشيدني سرشار از کربوهيدرات و پروتئين، به طور خاص در باز پر کردن ذخاير قندها، مايعات و الکتروليت هاي از دست رفته طي ورزش کمک مي کند.
اين مي تواند چرايي معرفي شيرکاکائو به عنوان يک نوشيدني خوب براي ريکاوري پس از ورزش را توضيح دهد. بيشتر مطالعات فوايد مصرف شيرکاکائو براي ورزشکاراني که به طور معمول تمرينات ورزشي شديدتر و با تکرر بيشتر نسبت به ورزشکاران معمولي را انجام مي دهند، نشان داده اند.
البته فوايد تنها به شيرکاکائو اختصاص نمي يابند. طي يک بررسي که شامل 12 مطالعه مي شد، مشخص شد شيرکاکائو نسبت به ديگر نوشيدني هاي سرشار از کربوهيدرات و پروتئين کارايي بيشتري در بهبود نشانگرهاي ريکاوري پس از ورزش، مانند سرم لاکتات و سرم کراتين کيناز نداشته است.
از اين رو، اسموتي هاي خانگي يا ديگر وعده هاي غذايي يا ميان وعده هاي متعادل نيز احتمالا در ريکاوري ماهيچه ها پس از ورزش کارايي مشابه داشته، در شرايطي که مي توانند مغذي‌تر نيز باشند.

ضررهاي شيرکاکائو
شيرکاکائو

نوشيدن منظم شيرکاکائو ممکن است با برخي معايب همراه باشد که در ادامه به آنها اشاره مي شود.

شير کاکائو سرشار از قندهاي افزوده

به طور معمول، حدود نيمي از کربوهيدرات هاي موجود در شيرکاکائو از قندهاي افزوده سرچشمه مي گيرد. در برخي محصولات ممکن است از شربت ذرت با فروکتوز بالا استفاده شود که اين نوع شيرين کننده نيز با چاقي و ديابت پيوند خورده است.
بيشتر سازمان هاي سلامت محدود کردن مصرف قندهاي افزوده را براي کودکان و بزرگسالان توصيه کرده اند.
به عنوان مثال، انجمن قلب آمريکا مصرف کمتر از 100 کالري يا شش قاشق چايخوري قند افزوده در روز را براي زنان و کوکان و کمتر از 150 کالري يا 9 قاشق چايخوري را براي مردان توصيه کرده است.
يک فنجان (240 ميلي ليتر) شيرکاکائو به طور معمول حاوي 11 تا 17 گرم - حدود 3 تا 4 قاشق چايخوري - قند افزوده است.
مصرف بيش از حد قندهاي افزوده با افزايش وزن و خطر بيشتر ابتلا به بيماري هاي مزمن، مانند ديابت نوع 2، بيماري قلبي، و حتي برخي انواع سرطان پيوند خورده است.
همچنين، رژيم هاي غذايي سرشار از قندهاي افزوده با آکنه، پوسيدگي دندان، و افزايش خطر افسردگي مرتبط هستند.

همه نمي توانند شير کاکائو را تحمل کنند

شير کاکائو حاوي لاکتوز، قند طبيعي موجود در شير و ديگر محصولات لبني، است. افراد بسياري در سراسر جهان نمي توانند لاکتوز را گوارش کنند و در صورت مصرف لبنيات با علائمي مانند اسهال، گاز بيش از حد، و کرامپ مواجه مي شوند.
افزون بر اين، برخي افراد به شير آلرژي دارند يا در صورت مصرف آن به يبوست مبتلا مي شوند. اين شرايط بين کودکان شايع‌تر از بزرگسالان است.

شير کاکائو ممکن است خطر برخي بيماري ها را افزايش دهد

شيرکاکائو ممکن است خطر برخي بيماري ها، از جمله بيماري قلبي و برخي انواع سرطان را افزايش دهد.

خوردن شير کاکائو ممکن است به بيماري قلبي منجر شود

شيرکاکائو حاوي چربي اشباع زياد و قندهاي افزوده است که ممکن است اثري منفي بر سلامت قلب داشته باشند.
به عنوان مثال، نتايج يک مطالعه نشان داد که سهم 17 تا 21 درصد قند افزوده در کالري هاي مصرفي در مقايسه با سهم کمتر از 8 درصد مي تواند خطر بيماري قلبي را 38 درصد افزايش دهد.
همچنين، قند افزوده مي تواند خطر بيماري قلبي در کودکان را به واسطه افزايش کالري دريافتي و چربي بدن افزايش دهد. اين ماده عوامل خطرآفرين بيماري قلبي مانند کلسترول بد و تري گليسيريد را نيز افزايش مي دهد.
بيشتر کارشناسان معتقدند که رژيم هاي غذايي سرشار از چربي اشباع عوامل خطرآفرين براي بيماري قلبي را افزايش مي دهند.
افزون بر اين، پژوهش ها نشان داده اند که جايگزيني چربي اشباع با چربي هاي ديگر احتمالا براي سلامت قلب مفيد است.
به عنوان مثال، مطالعه اي که طي يک بازه زماني 20 ساله انجام شد، نشان داد که جايگزيني چربي مصرفي از لبنيات با مقدار مشابه از چربي چند غيراشباع - در غذاهايي مانند ماهي چرب و مغزدانه ها وجود دارد - مي تواند خطر بيماري قلبي را 24 درصد کاهش دهد.

شير کاکائو ممکن است با برخي انواع سرطان مرتبط باشد

در برخي موارد، رژيم هاي غذايي سرشار از شير و محصولات لبني ديگر با افزايش خطر برخي انواع سرطان پيوند خورده اند.
به عنوان مثال، بررسي 11 مطالعه که بيش از 700 هزار نفر را شامل مي شد، نشان داد، احتمال مرگ ناشي از سرطان پروستاتدر مرداني که به ميزان زياد لبنيات مصرف مي کنند 1.5 برابر بيشتر است.
نتايج يک بررسي ديگر که شامل 34 مطالعه مي شد، نشان داد که مصرف لبنيات با افزايش 20 درصدي خطر سرطان معده پيوند خورده است.
با اين وجود، برخي مطالعات نيز هيچ پيوندي را بين مصرف شير يا لبنيات و خطر سرطان نشان نداده اند. در برخي موارد، لبنيات حتي به نظر مي رسد آثار محافظتي اندکي در برابر سرطان هاي کولورکتال، مثانه، پستان، پانکراس، تخمدان، و ريه ارائه مي کند.
افزون بر اين، رژيم هاي سرشار از قندهاي افزوده با افزايش خطر برخي انواع سرطان، از جمله مري و پلورا، غشايي که ريه ها را پوشش مي دهد، پيوند خورده است.
در شرايطي که برخي پژوهش ها نشان داده اند که برخي انواع شير ممکن است خطر سرطان هاي خاص را افزايش دهند، پيش از نتيجه گيري قطعي به مطالعات بيشتري براي بررسي اين ارتباط نياز است.

آيا بايد شيرکاکائو مصرف کنيد؟

شيرکاکائو مواد مغذي مهمي مانند کلسيم، پروتئين و ويتامين D را ارائه مي کند که مي توانند براي سلامت انسان مفيد باشند. با اين وجود، اين نوشيدني سرشار از کالري و قند افزوده است که مي تواند به افزايش وزن منجر شده و شايد خطر برخي بيماري هاي مزمن را افزايش دهد.
مصرف شيرکاکائو در کودکان بايد به دقت زير نظر باشد. مصرف بيش از حد اين نوشيدني مي تواند به چاقي، پوسيدگي دندان و ديگر مشکلات سلامت در کودکان منجر شود.
اگرچه شيرکاکائو يک نوشيدني خوشمزه است، اما نبايد در مصرف آن زياده‌روي کرد.

بيشتر بدانيد : شيرکاکائو فقط شما را گول مي زند!!

بيشتر بدانيد : فوايد خوردن شير شکلات بعد از ورزش + طرز تهيه شير شکلات سالم

بيشتر بدانيد : شير را با چي بخوريم بهتر است؟ + بهترين زمان خوردن شير


منبع : asriran.com



ارسال نظر شما

Protected by FormShield

اخبار خواندنی

خواص شير کاکائو و برخي عوارض شير کاکائو

خواص دارويي زرشک + ميزان مصرف زرشک چقدر است؟

مقدار شير و لبنيات مورد نياز بدن کودکان چقدر است؟

معرفي 22 ميان وعده جديد و کم کالري

کاهش سريع فشار خون با نوشيدني معجزه آساي زنجبيل و سير

پيشگيري از پوکي استخوان با مصرف پروتئين کافي

درمان پوکي استخوان و خستگي زودرس با معجون شير و پودر سنجد

اين 2 عادت غذايي عمرتان را کوتاه مي کند

خواص آب گيلاس از عضله سازي تا بهبود خواب

مزاياي سلامت روغن فلفل سياه از درمان عفونت تا کاهش کلسترول

خواص تخمه کدو تنبل، از افزايش ميل جنسي تا درمان يبوست

مواد غذايي مناسب براي مصرف در فصل بهار

ميزان کالري بيسکويتها چقدر است؟ از بيسکويت مادر تا ساقه طلايي

دم کرده آويشن شيرازي و پونه چه خواصي دارد؟

اگر روزي 2 عدد خرما بخوريد چه اتفاقاتي در بدن شما مي افتد؟

غذاهايي که فکرش را نمي کنيد شما را بي خواب کنند

گردو بر هر درد بي‌درمان دواست!!

بخور نخور هاي وعده شام

خواص نبات در طب سنتي و درمان بيماري ها

بهترين ساعت روز براي جذب ويتامين هاي مختلف چه ساعتي است؟

درمان کمر درد و سياتيک در طب سنتي با شربت گل گندم

زنجبيل تقويت کننده نيروي جنسي يا دشمن آن؟

پاکسازي کبد و دفع سنگ کيسه صفرا با سرکه انگبين

هشدار ناخن ها در مورد کمبود هاي رژيم غذاييتان

کاهش وزن با ليمو و زنجبيل

ارتباط نمک يددار با افزايش فشار خون

سم زدايي بدن در هواي آلوده با اين خوراکي ها

اين خوراکي ها بيشتر از تخم مرغ پروتئين دارند

چرا هر چه مي خورم چاق نمي شوم

آلرژي بهاره با اين 7 خوراکي بدتر مي شود

فوايد سير براي کودکان

بهترين سبزي ها براي کاهش وزن

مکمل ها را بهتر است چه زماني مصرف کنيم

کنترل فشار خون با لبو

کاهش التهاب و پيشگيري از ديابت و آرتروز با اين خوراکي ها

خام گياهخواري را به اين 7 دليل ترک کنيد

چطور هوس شديد شيريني خوردن را ترک کنيم؟

تاثير شگفت انگيز آجيل در رژيم غذايي کودکان

کدام سبزيجات از ابتلا به کبد چرب پيشگيري مي کنند

بهترين صبحانه رژيمي براي کاهش وزن

درمان سردرد شديد با پوست موز

مصرف کره بادام زميني مفيد است يا مضر

روش صحيح مصرف دانه چيا براي کاهش وزن و کاهش فشار خون

عوارض رژيم هاي سم زدايي براي سلامت

خواص پوست ليموترش از ميوه اش بيشتر است

نکاتي که هنگام مصرف ميوه ها بايد رعايت کنيد

اصول رژيم غذايي براي کنترل وزن در نوروز

تاثير مصرف گوشت بر ابتلا به کبد چرب

صاف کردن شکم با خوراکي هاي ضد نفخ

پاکسازي ريه ها بعد از خانه تکاني با اين خوراکي ها