آخرین اخبار

چرا ياس روي عمرش ريسک کرد ؟ موسيقي

چرا ياس روي عمرش ريسک کرد ؟

  بزرگنمايي:

چه خبر - گفتگو با ياس : حقيقت زمان نمي‌شناسد و ماندگار است

اگر انتشار آلبوم و برگزاري کنسرت را دو عامل براي معرفي شدن اهالي موسيقي به مردم بدانيم، نوعي از موسيقي هست که اهالي‌اش به دلايلي نامعلوم از هر دوي اين‌ها محرومند اما همچنان به مسير خود ادامه مي‌دهند. رپرها يا رپکن‌ها آنقدر با موانع مختلف مواجه شده‌اند که بخشي از آن‌ها در موضع اُپوزيسيون قرار گرفته و از ايران رفته‌اند اما عده‌اي هم هستند که با وجود همه بي‌مهري‌ها در ايران مانده‌اند و آن‌چه را به زعم خودشان بايد انجام دهند، انجام مي‌دهند؛ يکي از اين رپرها، ياس (ياسر بختياري) است که طرفدار هم کم ندارد.
آن‌چه در ادامه مي‌خوانيد گفت‌وگويي است با او که از انگيزه‌هايش براي ادامه دادن اين راه و اتهام‌هايي که به موسيقي رپ وارد مي‌شود، گفته است.

دو منبع درآمد اهالي موسيقي، يکي انتشار آلبوم است و ديگري برگزاري کنسرت که خوانندگان رپ از هر دو محرومند. با حذف شدن منافع مالي، انگيزه‌تان از ادامه دادن اين مسير چيست؟

ببينيد، رپ در دنيا يکي از پول‌سازترين سبک‌هاي موسيقي است، با اين حال در ايران اين طور نيست. يعني هيچ تعادلي ميان شهرت هنرمندان رپ و درآمدشان نيست و همه جاي دنيا به جز ايران اين مسئله برايشان غيرقابل‌باور و غيرمنطقي است. حالا از اين مساله بگذريم. اين را عنوان کردم که به چيز ديگري برسم. تصور کنيد که اين همه سال عمر ما صرف اين شد که اصلا رپ فارسي شنيده شود؛ يعني ما عمر خود را ريسک کرديم. چون ممکن هم بود که اين سبک به اين درجه از محبوبيت نرسد. پس چه چيزي انگيزه ما بود براي ادامه؟ فکر مي‌کنم که اگر از 90 درصد از بچه‌هاي اين سبک سوال کنيد، جواب‌شان اين خواهد‌ بود که مي‌خواستند ناگفته‌‌هايي را فرياد بزنند که در درون‌شان تلنبار شده بود. نياز به درک شدن در انسان مثل يک غريزه است و در روزگاري که به واسطه نيازها، خودخواهي در جامعه موج مي‌زند، ما فرياد زديم که اول خودمان از لحاظ روحي تخليه شويم. انگار خودت داري خودت را نوازش مي‌کني و به خودت عشق مي‌دهي و اين انرژي به شنونده هم منتقل شد. خشمگينانه نوشتيم و خوانديم. اميد که اين سبک با حمايت مردم و مسئولين روشنفکر، نسل تازه‌اي بسازد و ادامه بدهد. چون عشق شرط اول است ولي اگر ماديات را به همراه نداشته باشد، بعد از مدتي بي‌انگيزگي سبب رها کردن خواهد شد و چه بد.

برخي از مخالفان رپ که بيشتر خودشان اهل موسيقي هستند، تاکيد دارند اين نوع موسيقي، هارموني و ملودي ندارد و براي همين ارزشمند نيست. نظر شما در اين باره چيست؟

اين مسئله را بايد از دو بُعد حلّاجي کرد. اين‌که افراد از چه جهت مخالفت خود را اعلام مي‌کنند؟ دلواپس موسيقي ايران هستند يا دلواپس خودشان؟ چون فکر نمي‌کنم با اضافه شدن رپ فارسي به موسيقي ايران، خدشه‌اي به کليت داستان وارد شود. اتفاقا موسيقي رپ (لااقل تا الان) دارد خيلي واقعي‌تر به مسير خود ادامه مي‌دهد. چون رَپکُن‌ها خودشان شعر يا تکست‌هايشان را مي‌نويسند و نوشته‌هايشان برگرفته از واقعيات و روحيات و تجربياتشان است. ما حقيقت‌هاي پنهانِ ناگفته‌اي را عنوان مي‌کنيم که به آن فکر شده ولي در قالب موسيقي به اين صراحت عنوان نشده است. حقيقت، زمان نمي‌شناسد و ماندگار است.

به نظر مي‌رسد شايد بهتر است در ميزگردهايي، موافقان و مخالفان رپ به گفت‌وگو بپردازند. بسياري از موسيقي‌هاي رپ توليد شده داراي آهنگسازي دقيقي هستند و حتي موسيقي تيتراژ سريال «اُوِ مثبت» اثر فردين خلعتبري نيز در سبک رپ بوده است. علاوه بر آن بسياري از آهنگسازان رپ در ايران و خارج از کشور، به تحصيل آکادميک موسيقي پرداخته‌اند و آگاهانه وارد اين سبک موسيقي شده‌اند. با چنين ميزگردي موافقيد؟

در جواب نظر شما راجع به برگزاري ميزگرد رجوع مي‌کنم به همان مثال قديمي که يکي واقعا خواب است يا خودش را به خواب زده. کسي که خواب باشد با يک بِشکَن هم بيدار مي‌شود و کسي که خودش را به خواب‌زده تحت هيچ شرايطي بيدار نمي‌شود. افرادي که مخالف هستند ديواري دور تفکرات خود کشيده‌اند و به هيچ قيمتي حاضر به پذيرش واقعيت‌ها نيستند که اگر حاضر بودند ديگر نيازي به ميزگرد نبود.
کسي که از حرکت‌ها و سبک‌هاي جديد استقبال نکند يعني دارد طبق سليقه خودش عمل مي‌کند و همين سليقه‌اي عمل کردن‌ها بود که ما را عقب انداخت. 80 ميليون نفر با تفکرات و عقايد مختلف کنار هم زندگي مي‌کنند و اگر چنان‌چه هر کسي طبق سليقه خود تصميم بگيرد و کساني را که با او هم عقيده نيستند محکوم کند، طبيعتا بايد برگرديم به عصر حجر و در غارها زندگي کنيم و اين نه تنها در موسيقي بلکه در همه اصناف و شاخه‌ها صادق است. احترام به عقايد باعث پيشرفت مي‌شود هر چقدر که باب سليقه آدم نباشد. پيرو آخرين بخش سوال شما اين را اضافه مي‌کنم که سواد با آگاهي فرق مي‌کند. کساني هستند که داراي بالاترين تحصيلات موسيقايي‌اند ولي آگاه نيستند. آگاهي از درکِ دليلِ تجربه‌ها و تبديل آن به شعر و موسيقي مي‌آيد. (با خنده) اينجا را باحال گفتم.

کم بودن تعداد نت‌ها باعث شده موسيقي رپ را سرزنش کنند يا آن را موسيقي بَدَوي مربوط به قبايل بدانند. آيا کم بودن تعداد نت‌ها مي‌تواند دليل درستي براي مخالفت با رپ باشد؟

پروديوسرها يا همان آهنگسازهاي رپ، آهنگ را به صورت لوپ در اختيار رَپکُن‌ها مي‌گذارند و اين کار رَپکُن است که آن کار را مانند خميري به اشکال مختلف درآورد. ذات موسيقي رپ اين است ولي در همان لوپي که ساخته مي‌شود، مي‌توان بدعت‌هايي وارد کرد که شنونده را به وجد آورد. در سبک‌هاي مختلف از جنس‌هاي مختلف صدا استفاده مي‌شود که به آهنگ مسير بدهد و در رپ، تِکستِ رَپکُن است که آهنگ را تنظيم مي‌کند. شعري که رَپکُن مي‌نويسد بارها ضربش تغيير مي‌کند. گاهي ضدضرب مي‌شود. گاهي با تمپوي آهنگ هماهنگ است و گاهي روي همان تمپو، سرعت شعر دوبرابر مي‌شود و همين باعث تمايزش از ترانه‌ها مي‌شود. چرا که ترانه در آهنگ فقط يک وزن به‌خصوص را دنبال مي‌کند. پس آهنگ طوري ساخته مي‌شود که دست رَپکُن براي هر گونه بدعتي همانند محتوا، رايم، فلو و همخوان باز باشد و کم بودن تعداد نت‌ها نمي‌تواند دليل درستي براي مخالفت با رپ باشد. لااقل من به چنين موردي برخورد نکرده‌ام.

به نظر شما سطحي دانستن اشعار رپ از طرف خيلي از منتقدان به چه دليل است؟ آيا اين مسأله بستگي به رپر و نوع بيان او دارد؟

اشعار عميق از نبوغ و ذوق شاعر سرچشمه مي‌گيرد و در آهنگ‌هاي رپ هم اين طور است؛ حتي نوآوري‌ها و ابتکارهاي نوشتاري در آن خيلي بيشتر از سبک‌هاي ديگر به چشم مي‌خورد. به اعتقاد من اشعار رپ به خاطر اين که امروزي سروده شده‌اند، سطحي به نظر مي‌آيند ولي بسياري از اين اشعار محتواي عميقي دارند. اصلا چه فايده که اشعار عميق سروده بشوند و سطحي برداشت شوند. منظور من اين است که مردم اشعار شاعران گذشته و امروز را در گفتمان‌ها استفاده مي‌کنند ولي فقط گفته مي‌شود و اِعمال نمي‌شود. با اين تفاوت که اشعار رپ (از رَپکُن‌هايي که داراي خط فکري و آرمان هستند) شنونده را به فکر وادار مي‌کنند که اغلب اين افکار در زندگي روزمره به کار گرفته مي‌شوند.


منبع: khabaronline.ir



ارسال نظر شما

Protected by FormShield

اخبار خواندنی

آهنگ «بهت قول ميدم» محسن يگانه رکود زد + حاشيه هاي آن

زندگي عاشقانه ادل پس از 7 سال به پايان رسيد! + عکس همسر و فرزند

ناگفته هايي از زندگي التون جان، يکي از موفق ترين خواننده هاي موسيقي + عکس

راجر واترز به مدونا: در تل آويو کنسرت اجرا نکن!

دختر 18 ساله اي که موسيقي آمريکا را ترکاند!! + عکس

کدام موسيقي دانان در سال 2019 بيشترين درآمد را داشتند؟ + عکس

گزارش و عکس هاي کنسرت کيهان کلهر

جنجال ها و حواشي موسيقي ايران در سال 97

خواننده هايي که در سال گذشته حال مردم را خوب کردند

از حميد هيراد تا همايون شجريان: چهره هاي خبرساز موسيقي در سال 97

پرطرفدارترين آهنگ هاي موسيقي پاپ در سال 97

ممنوع الکار شدن يک خواننده به دليل حرکات عجيب و مهيج روي صحنه!

صد خواننده برتر تاريخ موسيقي به انتخاب مجله رولينگ استون

مراسم رونمايي آلبوم «آرش کمانگير» شهرام ناظري + عکس

حاشيه ها و انتقادها از جشنواره موسيقي فجر/ وقتي داد رضا صادقي هم درآمد!!

شکست عشقي، آزار جنسي، بيماري ها و تمام رازهاي تلخ زندگي ليدي گاگا

دو برادر خواننده که در خانواده ناشنوا بزرگ شدند + عکس

توضيحات حميد عسکري درباره خواننده زن در کنسرت جنجالي اش + عکس

از شکيرا تا ادل، خوش صداترين ستاره هاي زن دنيا + عکس

جنجال آهنگ گروهي که حتي نام خودش را غلط تلفظ مي‌کند

عکس هاي ديدني و قديمي از محمدرضا شجريان که تا بحال نديده بوديد!

برندگان جشن «موسيقي ما» با حضور چهره هاي سرشناس

گفتگو با پري زنگنه؛ بانوي اپراي ايران

آلبوم هاي جديد خواننده ها، از حامد همايون تا احسان خواجه اميري

گروه چاووش؛ اولين گروه موسيقي زيرزميني ايران

سازهايي که با ياد استاد شجريان به نمايش درآمدند + عکس

بازگشت گروه دخترانه «اسپايس گرلز» بدون «ويکتوريا بکهام»

تعظيم سالار عقيلي به صبوري و متانت زلزله‌زدگان کرمانشاه

محمدرضا فروتن، هانيه توسلي و ابوالفضل پورعرب در يک اُپرا + عکس

خواننده‌اي که 8 سال اجازه کار نداشت و ممنوع‌الفعاليت بود

مهم‌ترين کنسرت‌هاي آذر 97 از محسن ابراهيم زاده تا بهنام باني و ماکان بند

خواننده پرتناقض که بعد عاشق شدن هنر را فراموش کرد!

ناگفته هايي جذاب از خواننده جوان و خوش‌آتيه + عکس

فعاليت هنري همايون شجريان از ابتدا تا امروز

همه چيز درباره الويس، مرده پر درآمد

گران‌ترين ساز جهان چه سازي است و از کجا آمده است؟

مصاحبه بي‌بي‌سي با امير تتلو و داغ شدن تتليتي ها!

آهنگ «بارون» را با صداي محمدرضا گلزار بشنويد

نقد و بررسي آلبوم «ابراهيم» محسن چاوشي

فريدون فروغي؛ خواننده‌اي که 17 سال پيش دِق کرد و مُرد!

پرفروش هاي موسيقي ايران بعد از انقلاب/از دهاتي شادمهر تا اصفهاني

خواننده‌اي که زود گل کرد و زود پژمرد + فيلم

بهترين و خاطره‌انگيز‌ترين خواننده‌هاي عرب‌ را بشناسيد + تصاوير

گفتگو با زيباروي خوش صداي افغان، مقيم کانادا

شجريان از نگاه خودش! شجريان از نگاه ديگران!

خاطره خواندني خواننده مشهور از استاد شجريان

«پيکلاويه»: گروه ايراني راک انگليسي! + تصاوير

خواننده‌هايي که سابقه انتشار قطعات عاشورايي داشته‌اند

شهريار قنبري، ترانه سرايي که شعر نفس کشيدن تنها کارش بود

نواي کمانچه کيهان کلهر روح بشري را تصاحب کرد + عکس