آخرین اخبار

طرز استفاده از بي بي چک و پاسخ به سوالات رايج مربوط به بي بي چک سلامت خانواده

طرز استفاده از بي بي چک و پاسخ به سوالات رايج مربوط به بي بي چک

  بزرگنمايي:

چه خبر - طرز استفاده از بي بي چک

استفاده از تست بارداري خانگي که با نام بي بي چک در بين خانم ها مطرح مي شود، ممکن است کمي عصبي کننده باشد، به ويژه اگر از نتيجه به دست آمده مطمئن نيستيد. در اين مطلب به رايج ترين سوالات مربوط به بي بي چک، از جمله زمان استفاده از بي بي چک و چگونگي استفاده از آن و ساير سوالات در اين زمينه پاسخ داده مي شود.

بي بي چک چه زماني جواب مي دهد؟

بسياري از بي بي چک ها يا تست هاي بارداري خانگي ادعا مي کنند که مي توانند نتيجه دقيق را در اولين روز به تعويق افتادن پريود نشان دهند. به هرحال نتايج دقيق تر را تا يک هفته بعد از به تعويق افتادن پريود از بي بي چک دريافت مي کنيد، بنابراين بهتر است که تا يک هفته صبر کنيد.

چرا براي دريافت نتيجه دقيق بي بي چک بايد يک هفته منتظر ماند؟

 طرز استفاده از بي بي چک و پاسخ به سوالات رايج مربوط به بي بي چک

مدت کوتاهي بعد از اينکه تخمک بارور شده به ديواره داخلي رحم متصل مي شود، جفت تشکيل شده و هورمون گنادوتروپين جفتي انسان human chorionic gonadotropin يا HCG توليد مي شود. اين هورمون وارد جريان خون و ادرار مي شود. در اوايل بارداري غلظت هورمون HCG به سرعت افزايش پيدا مي کند – هر دو تا سه روز دو برابر مي شود.هر چه زودتر از بي بي چک استفاده کنيد، کشف هورمون HCG سخت تر خواهد بود.
به ياد داشته باشيد که زمان دقيق تخمک گذاري در بين زنان متفاوت خواهد بود يا حتي در يک خانم از ماهي به ماه ديگر فرق مي کند و تخمک بارور شده مي تواند در زمان هاي مختلف در رحم جايگذاري شود. اين مسئله بر روي زمان شروع توليد هورمون HCG و قابل کشف شدن آن تاثير مي گذارد.
اگر تاييد فوري بارداري براي تان مهم است، بسته به مدت زمان بارداري يا به تعويق افتادن پريود، پزشک سونوگرافي، تکرار تست ادرار يا انجام آزمايش خون را توصيه مي کند.

چند نوع بي بي چک وجود دارد؟

در بي بي چک ها از ادرار خانم استفاده مي شود، به اين شکل که نوار مورد نظر وارد ادرار جمع آوري شده مي شود يا چند قطره ادرار روي نوار ريخته مي شود و پس از آن با رنگي شدن نوار – اغلب به شکل يک علامت مثبت يا منفي يا با يک خط يا دو خط رنگي و يا حتي لغت pregnant يا not pregnant روي نوار – نتيجه مشخص مي شود.
با اين حال بعضي از بي بي چک ها خيلي حساس تر هستند. به عبارت ديگر برخي از بي بي چک ها مي توانند با ميزان کم HCG هم نتيجه درستي را ارائه کنند. به ياد داشته باشيد که هميشه تاريخ انقضاي بي بي چک ها را بررسي کنيد و طرز استفاده از آن را به درستي و با دقت بخوانيد.

آيا بي بي چک دقيق است؟

اکثر تست هاي خانگي يا بي بي چک ها ادعا مي کنند که تا 99 درصد نتيجه درست را نشان مي دهند. به هرحال بررسي ها نشان داده اند که بسياري از بي بي چک ها به اندازه کافي حساس نيستند تا بتوانند هورمون HCG را در ادرار خانمي که به تازگي پريودش به تعويق افتاده تشخيص دهند. براي دريافت دقيق ترين و قابل اعتمادترين نتيجه بهتر است تا يک هفته بعد از به تعويق افتادن پريود صبر کنيد.

آيا داروها بر روي نتايج بي بي چک ها تاثير مي گذارند؟

داروهاي باروري يا داروهاي ديگري که حاوي هورمون HCG هستند ممکن است بر روي نتيجه بي بي چک تاثير بگذارند. با اين حال اکثر داروها، از جمله آنتي بيوتيک ها و قرص هاي ضد بارداري بر روي صحت و درستي نتيجه بي بي چک ها تاثير نمي گذارند.

آيا نتيجه مثبت بي بي چک ممکن است اشتباه باشد؟

اگر چه اين حالت به ندرت اتفاق مي افتد، اما ممکن است نتيجه بي بي چک مثبت باشد در حاليکه شما واقعا باردار نيستيد. اين حالت مثبت کاذب ناميده مي شود.
مثبت کاذب زماني رخ مي دهد که درست بعد از اينکه تخمک بارور شده به ديواره رحم متصل شده است، آن را از دست مي دهيد که اين حالت حاملگي بيوشيميايي ناميده مي شود. يا ممکن است بي بي چک را بلافاصله بعد از مصرف داروي باروري استفاده کنيد که حاوي هورمون HCG است.حاملگي خارج از رحم، يائسگي يا مشکلات تخمدان نيز ممکن است نتايج گمراه کننده اي ارائه دهند.

آيا نتيجه منفي بي بي چک ممکن است اشتباه باشد؟

 طرز استفاده از بي بي چک و پاسخ به سوالات رايج مربوط به بي بي چک

ممکن است بي بي چک نتيجه منفي نشان دهد در حاليکه واقعا باردار هستيد. اين حالت نيز منفي کاذب ناميده مي شود و احتمال بروز منفي کاذب بيشتر از مثبت کاذب است. عواملي که باعث مي شوند نتيجه منفي کاذب مشاهده کنيد عبارتند از:
- خيلي زود از بي بي چک استفاده کنيد. هر چه فاصله زماني بين به تعويق افتادن پريود و استفاده از بي بي چک کمتر باشد، احتمال اشتباه بودن نتيجه و کاذب بودن منفي بيشتر خواهد بود. براي اينکه نتيجه قابل اعتمادتري را دريافت کنيد بهتر است يک هفته بعد از به تعويق افتادن پريودتان از بي بي چک استفاده کنيد، در اين زمان احتمال تشخيص هورمون HCG در ادرار به وسيله بي بي چک بيشتر خواهد شد. اگر نمي توانيد يک هفته صبر کنيد بهتر است براي انجام آزمايش خون به پزشک مراجعه کنيد.
- نتيجه بي بي چک را خيلي زود بررسي مي کنيد. حتما به بي بي چک زمان بدهيد تا نتيجه درست را ارائه دهد. طبق زمان توصيه شده بر روي برچسب عمل کنيد و کمي صبر کنيد. معمولا نتيجه بي بي چک ها بين 40 ثانيه تا 5 دقيقه مشخص مي شود.
- از ادرار رقيق براي بي بي چک استفاده مي کنيد. براي اينکه نتيجه دقيق تري به دست آوريد، از ادرار هنگام صبح استفاده کنيد، زماني که ادرار بيشترين غلظت را دارد.

بعد از استفاده از بي بي چک

براساس نتايج به دست آمده مي توانيد اقدامات زير را انجام دهيد:
- نتيجه بي بي چک مثبت است يا چند بار از بي بي چک استفاده کرده ايد و نتايج مختلفي دريافت کرده ايد. در اين شرايط به پزشک مراجعه کنيد. براي تاييد بارداري ممکن است نياز به آزمايش خون يا انجام سونوگرافي داشته باشيد. هر چه زودتر بارداري شما تاييد شود، سريعتر مي توانيد مراقبت هاي لازم را انجام دهيد.
- نتيجه بي بي چک منفي است. اگر با وجود منفي بودن پريود نشده ايد، بهتر است طي چند روز يا يک هفته بعد از آن دوباره از بي بي چک استفاده کنيد.
- نتيجه بي بي چک منفي است، اما پريود شما هنوز شروع نشده يا تصور مي کنيد که ممکن است باردار باشيد. در اين شرايط نيز بايد به پزشک مراجعه کنيد. عوامل زيادي باعث به تعويق افتادن پريود يا آمنوره amenorrhea مي شوند، از جمله اختلالات تيروئيد، وزن کم، مشکلات تخمدان، ورزش کردن بيش از حد و استرس. اگر باردار نباشيد، پزشک با تجويز دارو به منظم شدن پريودتان کمک مي کند.

اگر مي خواهيد بيشتر بدانيد : يک روش خانگي براي تشخيص بارداري

اگر مي خواهيد بيشتر بدانيد : 5 علامتي که نشان مي دهد دوقلو بارداريد!!


منبع: سيمرغ



ارسال نظر شما

Protected by FormShield

اخبار خواندنی

13 خوراکي اي که زنان نبايد مصرف کنند

4 خطر پنهان درد شکمي در زمان قاعدگي

چرا سرطان هاي دستگاه گوارش در بين مردان در حال افزايش است؟

وقتي قلب جنين مي ايستد!

ويتامين هاي مورد نياز بدن کودکان را بشناسيد

آقايان اين 10 اشتباه خطرناک را در مورد سلامت خود انجام ندهيد!

چرا بايد بيضه هاي نوازد تازه متولد شده معاينه شود؟

بهترين سن باروري در زنان و مردان

علت مشاهده خون در ادرار مردان چيست؟

علت لکه بيني در ماه هاي مختلف بارداري

ممکن است دليل سقط جنين مکرر، مردان باشند!

چرا بايد از شکم بند بارداري استفاده کنيد

مردان 14 تا 20 ساله اي که دچار کمبود ويتامين D هستند

روش تشخيص خوش خيم يا بدخيم بودن بيماري پروستات

سرخک چيست؟ + علائم سرخک و درمان سرخک در کودکان

علت سردرد در کودکان چيست؟

واکسن سه گانه کودکان چه عوارضي دارد؟

درمان اسهال نوزادان در خانه با نکاتي طلايي

خونريزي در بارداري چه علتي دارد و چه زماني خطرناک است؟

مصرف ويتامين D در دوران بارداري به چه صورت است؟

بيماري هاي زنانه که دير تشخيص داده مي شوند

سلامت پروستات را با اين گياهان تضمين کنيد

چرا کودکان از حمام کردن مي ترسند و چطور اين ترس را کم کرد؟

بالارفتن فشار خون بر اثر نشستن طولاني مدت در خانم ها

علت و درمان کمر درد قاعدگي

در زمان پريود از انجام اين کارها جدا بپرهيزيد

نکاتي فوق العاده مهم راجع به تب کودکانمان

کيست تخمدان به سراغ چه زناني مي رود؟

تيز كردن هوش كودكان!؟

نشانه هاي هشدار دهنده سرطان دهانه رحم

صفحه رشد تا چه زماني باز است؟

7 زنگ خطر در اوايل بارداري

ضربه در بارداري مساوي است با سقط‌جنين؟

5 علامتي که نشان مي دهد دوقلو بارداريد!!

چرا بعضي بچه ها هميشه مريض هستند؟

عوامل تشديد افسردگي پس از زايمان

واريکوسل؛ پاسخ به 20 سوال متداول

در ماه دوم بارداري حواستان به اين موارد باشد

سرطان تخمدان و علايم هشدار دهنده اي که هر زني بايد بداند

درد سينه ها نشانه ي چيست؟

علت مشاهده خون در مايع مني مردان چيست؟

علت مرگ جنين در داخل شکم در ماه هاي مختلف

علت دو بار پريود شدن در يک ماه چيست؟

سرطان پروستات در زنان چگونه امکانپذير است؟

تاثير هر کدام از روش هاي پيشگيري از بارداري بر پريود

عمل کورتاژ چيست؟ کورتاژ چرا و چگونه انجام مي شود؟

هورمون ها چطور باعث چاق شدن شما مي شوند؟

نکاتي که مردها براي سالم ماندن بايد از زن ها ياد بگيرند

7 نشانه از بيماريهاي خطرناکي که خانم ها ناديده مي گيرند

آلت تناسلي مردان با افزايش سن کوچک مي شود؟