آخرین اخبار

پيشگيري از چاقي در نوروز با اين 7 روش تغذيه

پيشگيري از چاقي در نوروز با اين 7 روش

  بزرگنمايي:

چه خبر - بهترين روش ها براي پيشگيري از چاقي در تعطيلات نوروز

يکي از مشکلاتي که باعث افزايش وزن در ايام تعطيلات مي‌شود، برهم خوردن نظم برنامه غذايي به دليل ديد و بازديدهاي نوروزي يا ايجاد اختلال در ساعت‌هاي خواب و بيداري افراد است. اولين عارضه‌اي که غذا خوردن نامنظم براي شما در پي دارد، ابتلا به اضافه‌وزن است. چرا؟ چون بدن‌تان نمي‌تواند نظم لازم براي ارسال پيام سيري به مغز را داشته باشد. از طرف ديگر، به دليل اينکه در ايام نوروز، ما علاوه بر وعده‌هاي اصلي غذايي اقدام به مصرف شيريني، شکلات و آجيل هم مي‌کنيم، بدن به صورت غريزي مدام پيام گرسنگي کاذب به مغز مي‌فرستد و ما را تحريک به خوردن مي‌کند. همين مساله مي‌تواند باعث افزايش وزن در همين ايام کوتاه تعطيلات شود.
بنابراين، حتي اگر مسافرت يا مهماني هستيد، سرِ يک ساعت مشخص صبحانه، ناهار يا شام خود را ميل کنيد. مصرف محدود آجيل‌ها و استفاده از حداقل 3 تا 5 عدد ميوه را هم به زمانِ ميان‌وعده‌ها موکول کنيد. در ادامه، با 7 عامل ديگري که در ايام تعطيل باعث بالا رفتن ناخواسته وزن‌مان مي‌شوند، آشنا مي‌شويم و مي‌بينيم که چطور مي‌توان هرکدام از اين عوامل را به بهترين شکل ممکن مديريت کرد.

1. براي پيشگيري از چاقي در نوروز نوشيدن آب را فراموش نکنيد

يکي از عادت‌هاي نادرستي که بيشتر افراد در ايام تعطيل و در طول سفر يا مهماني دارند، کنار گذاشتن نوشيدن آب و افزايش مصرف نوشابه‌هاي شيرين و گازدار است. کم‌آب شدن بدن به طور مستقيم با کاهش سوخت‌وساز و در نتيجه چاقي همراه است. نوشيدني‌هاي شيرين و گازدار مانند انواع نوشابه يا ماءالشعير هم که به خودي خود عامل چاقي هستند. بهتر است بدانيد که در ميان انواع نوشيدني‌ها، آب به دليل عدم وجود کالري مي‌تواند بهترين گزينه باشد. ضمن اينکه نوشيدن آب با پر کردن حجمي از معده، مانع از ولع پرخوري در ايام تعطيل مي‌شود.
چاره چيست؟ از صبح که بيدار مي‌شويد تا 2 ساعت قبل از خواب، حداقل 8 تا 12 ليوان آب بنوشيد. براي کمک به پيشگيري ازقي چا، حدود 30 دقيقه قبل از وعده‌هاي اصلي غذايي يا پيش از رفتن به مهماني، 1 ليوان آب ولرم بنوشيد.

2. براي پيشگيري از چاقي در نوروز ظرف‌هاي غذاي خود را کوچک‌تر کنيد

يکي از مهم‌ترين توصيه‌هاي نوروزي براي پيشگيري از چاقي، اين است که در سايز ظرف غذاي خود تغييراتي ايجاد کنيد تا جلوي پرخوري‌تان گرفته شود. از آنجايي که در اين ايام، مصرف تنقلات بالا مي‌رود، بهتر است که ما حجم غذاي مصرفي خود را کم کنيم تا در پايان تعطيلات با اضافه‌وزن مواجه نشويم.
چاره چيست؟ اول اينکه از ظروف کوچک‌تري براي پخت و پز کمک بگيريد تا مجبور شويد غذاي کمتري بپزيد و بخوريد. دوم اينکه بشقاب غذاي خود را کوچک کنيد تا از نظر رواني، احساس کنيد که يک ظرف پُر، غذا خورده‌ايد. سوم هم اينکه به جاي قاشق غذاخوري، از قاشق مرباخوري يا چنگال براي خوردن غذا کمک بگيريد. به اين ترتيب، زمان غذا خوردن شما طولاني‌تر مي‌شود و پيام سيري هم زودتر به مغزتان مي‌رسد.

3. براي پيشگيري از چاقي در نوروز غذاهايي که خيلي دوست داريد را نپزيد!

پيشگيري از اضافه وزن در نوروز با اين 7 روز

خيلي از ما به برخي از انواع غذاها، علاقه زيادي داريم و آنها را در حجم بيشتري نسبت به باقي غذاها مي‌پزيم و مي‌خوريم. همين کار در کنار مصرف شيريني، آجيل و شکلات در ايام تعطيل، باعث افزايش وزن‌هاي ناخواسته خواهد شد.
چاره چيست؟ بهتر است فقط يک يا دو بار در ايام تعطيل، غذاي مورد علاقه خود يا اعضاي خانواده‌تان را بپزيد. در اين ايام، بيشتر غذاهايي را آماده کنيد که ولع خاصي نسبت به مصرف آنها نداريد.

4. براي پيشگيري از چاقي در نوروز مصرف غذاهاي نشاسته‌اي را محدود کنيد

يکي ديگر از عادت‌هاي غذايي ما در ايام تعطيل، اين است که عادت به مصرف مداوم انواع ساندويچ‌ها، سيب‌زميني يا حتي برنج و پاستا پيدا مي‌کنيم. همين عادت باعث مي‌شود که به طور ناخواسته در پايان تعطيلات با افزايش وزن مواجه بشويم.
چاره چيست؟ در ايام تعطيل، مصرف غذاهاي نشاسته‌اي را تا جايي که مي‌توانيد محدود کنيد. در اين ايام، بيشتر از ترکيبات پروتئيني در کنار حجم بالايي از سبزيجات کمک بگيريد. سبزيجات، فيبر بالايي دارند و با پر کردن حجم معده، جلوي پرخوري يا ريزه‌خواري شما در طول تعطيلات را مي‌گيرند. بهتر است پروتئين‌هاي مصرفي خود را به جاي سرخ کردن، يا تنوري کنيد و يا کباب و بخارپز!

5. براي پيشگيري از چاقي در نوروز فعاليت فيزيکي را فراموش نکنيد

برخي از افراد گمان مي‌کنند که تعطيلات، فرصت مناسبي براي استراحت مطلق، خوردن و خوابيدن است! همين گمان نادرست هم باعث مي‌شود که در پايان تعطيلات، چيزي جز چندين کيلو اضافه‌وزن و چاقي براي آنها باقي نماند.
چاره چيست؟ تعطيلات، فرصت خوبي براي لذت بردن از فعاليت‌هاي فيزيکي خانوادگي است. سعي کنيد که حدود 30 تا 60 دقيقه از روز خود را به فعاليت‌هاي خانوادگي اختصاص بدهيد. مثلا باهم به پارک برويد و پياده‌روي کني، بدمينتون بازي کنيد، دوچرخه‌سواري کنيد يا هر فعاليت دو يا چند نفره و مفرحي را که مي‌توانيد در برنامه‌هاي روزانه خود بگنجانيد.

6. براي پيشگيري از چاقي در نوروز به تنقلات و شيريني‌ها وابسته نشويد

يکي از مهم‌ترين دلايل ابتلا به اضافه‌وزن بعد از تعطيلات نوروز، روي آوردن به مصرف فراوان انواع شيريني، شکلات، آجيل و ... است. شيريني‌ها و تنقلات عيد، علاوه بر اينکه کالري بالايي دارند و مي‌توانند منجر به اضافه‌وزن شوند، حجم نسبتا بالايي از چربي، قند و نمک را هم در خود جاي داده‌اند و مي‌توانند براي بيماران مبتلا به فشار خون يا ديابت هم باعث ايجاد مشکل شوند.
چاره چيست؟ يکي از عواملي که باعث زياده‌روي در مصرف شيريني‌ها و تنقلات نوروزي مي‌شود، در دسترس بودن آنها است. به همين دليل هم توصيه مي‌شود که وسايل پذيرايي عيد خود را در دسترس نگذاريد و تنها زماني که مهمان رسيد، آنها را داخل ظرف بچينيد و روي ميز قرار دهيد. وقتي هم که به مهماني رفتيد، ظرف شکلات، آجيل و شيريني را جلوي دست خود نگذاريد تا هنگام گپ زدن با صاحبخانه، به صورت ناخودآگاه اقدام به زياده‌روي در خوردن اين محصولات نکنيد. ‌

7. براي پيشگيري از چاقي در نوروز حواس‌تان به ساعت خواب‌تان باشد

معمولا از اختلال خواب به عنوان عامل چاقي نام برده مي‌شود. زماني که شما خواب کافي نداشته باشيد، بدن براي تامين انرژي به خوردن غذاهاي چرب و شيرين روي مي‌آورد. از اين رو، افرادي که در ايام تعطيل دچار کم‌خوابي ناشي از مهماني يا سفر مي‌شوند، بيشتر با مشکل پرخوري و افزايش وزن مواجه خواهند بود.
چاره چيست؟ سعي کنيد حداقل 6 تا 8 ساعت خواب مداوم شبانه داشته باشيد. اگر کمتر از 6 ساعت در طول شب مي‌خوابيد، به‌گونه‌اي برنامه‌ريزي کنيد تا بتوانيد حدود 20 تا 30 دقيقه چرت عصرگاهي بزنيد.

اگر مي خواهيد بيشتر بدانيد : 2 راه عالي براي پيشگيري از چاقي در خانم ها

اگر مي خواهيد بيشتر بدانيد : جلوگيري از چاقي و افزايش وزن با 9 پيشنهاد خوراکي!!

اگر مي خواهيد بيشتر بدانيد : جلوگيري از چاقي شکم با اضافه کردن 4 ماده غذايي به رژيم غذايي

اگر مي خواهيد بيشتر بدانيد : چاقي و اضافه وزن شما به دليل اين عادتهاي غلط صبحگاهي است!!


مبنع: salamatism.com



ارسال نظر شما

Protected by FormShield

اخبار خواندنی

خواص شير کاکائو و برخي عوارض شير کاکائو

خواص دارويي زرشک + ميزان مصرف زرشک چقدر است؟

مقدار شير و لبنيات مورد نياز بدن کودکان چقدر است؟

معرفي 22 ميان وعده جديد و کم کالري

کاهش سريع فشار خون با نوشيدني معجزه آساي زنجبيل و سير

پيشگيري از پوکي استخوان با مصرف پروتئين کافي

درمان پوکي استخوان و خستگي زودرس با معجون شير و پودر سنجد

اين 2 عادت غذايي عمرتان را کوتاه مي کند

خواص آب گيلاس از عضله سازي تا بهبود خواب

مزاياي سلامت روغن فلفل سياه از درمان عفونت تا کاهش کلسترول

خواص تخمه کدو تنبل، از افزايش ميل جنسي تا درمان يبوست

مواد غذايي مناسب براي مصرف در فصل بهار

ميزان کالري بيسکويتها چقدر است؟ از بيسکويت مادر تا ساقه طلايي

دم کرده آويشن شيرازي و پونه چه خواصي دارد؟

اگر روزي 2 عدد خرما بخوريد چه اتفاقاتي در بدن شما مي افتد؟

غذاهايي که فکرش را نمي کنيد شما را بي خواب کنند

گردو بر هر درد بي‌درمان دواست!!

بخور نخور هاي وعده شام

خواص نبات در طب سنتي و درمان بيماري ها

بهترين ساعت روز براي جذب ويتامين هاي مختلف چه ساعتي است؟

درمان کمر درد و سياتيک در طب سنتي با شربت گل گندم

زنجبيل تقويت کننده نيروي جنسي يا دشمن آن؟

پاکسازي کبد و دفع سنگ کيسه صفرا با سرکه انگبين

هشدار ناخن ها در مورد کمبود هاي رژيم غذاييتان

کاهش وزن با ليمو و زنجبيل

ارتباط نمک يددار با افزايش فشار خون

سم زدايي بدن در هواي آلوده با اين خوراکي ها

اين خوراکي ها بيشتر از تخم مرغ پروتئين دارند

چرا هر چه مي خورم چاق نمي شوم

آلرژي بهاره با اين 7 خوراکي بدتر مي شود

فوايد سير براي کودکان

بهترين سبزي ها براي کاهش وزن

مکمل ها را بهتر است چه زماني مصرف کنيم

کنترل فشار خون با لبو

کاهش التهاب و پيشگيري از ديابت و آرتروز با اين خوراکي ها

خام گياهخواري را به اين 7 دليل ترک کنيد

چطور هوس شديد شيريني خوردن را ترک کنيم؟

تاثير شگفت انگيز آجيل در رژيم غذايي کودکان

کدام سبزيجات از ابتلا به کبد چرب پيشگيري مي کنند

بهترين صبحانه رژيمي براي کاهش وزن

درمان سردرد شديد با پوست موز

مصرف کره بادام زميني مفيد است يا مضر

روش صحيح مصرف دانه چيا براي کاهش وزن و کاهش فشار خون

عوارض رژيم هاي سم زدايي براي سلامت

خواص پوست ليموترش از ميوه اش بيشتر است

نکاتي که هنگام مصرف ميوه ها بايد رعايت کنيد

اصول رژيم غذايي براي کنترل وزن در نوروز

تاثير مصرف گوشت بر ابتلا به کبد چرب

صاف کردن شکم با خوراکي هاي ضد نفخ

پاکسازي ريه ها بعد از خانه تکاني با اين خوراکي ها