آخرین اخبار

رژيم لاغري درست و غلط را چگونه تشخيص بدهيم؟ تناسب و زيبايي

رژيم لاغري درست و غلط را چگونه تشخيص بدهيم؟

  بزرگنمايي:

چه خبر - راه‌هاي تشخيص رژيم‌هاي تقلبي

سايت‌هاي غيرمجاز اينترنتي که مردم براي مشاوره در زمينه مشکلات تغذيه‌اي استفاده مي‌کنند؛ پايه علمي ندارند و از اين سايت‌ها به جاي افراد مجرب و آموزش‌ديده، عموما از اطلاعات محدود بازاريابان کالاهاي تجارتي استفاده مي‌شود. آنچه اهميت دارد؛ تشخيص علمي بودن رژيم‌هاي چاقي و لاغري اينترنتي و همچنين بهترين راه‌هاي لاغري مي‌باشد‌.
در جهان امروز به دليل تغيير شيوه زندگي، شيوع چاقي بويژه در خانم ها روبه افزايش است. بنابراين براي کاهش عوارض چاقي بايد جامعه را در مورد تغذيه مناسب آگاه‌تر کرد. افزايش وزن و چاقي اثرات نامطلوبي همچون ايجاد ديابت، بيماري‌هاي قلبي عروقي و سرطان‌ها را به همراه دارد. استفاده از سايت‌هاي تغذيه‌اي گوناگون توسط افراد افزايش يافته است. سايت‌هاي غيرمجاز اينترنتي که مردم براي مشاوره در زمينه مشکلات تغذيه‌اي استفاده مي‌کنند؛ پايه علمي ندارند و از اين سايت‌ها به جاي افراد مجرب و آموزش‌ديده، عموما از اطلاعات محدود بازاريابان کالاهاي تجارتي استفاده مي‌شود. آنچه اهميت دارد؛ تشخيص علمي بودن رژيم‌هاي چاقي و لاغري اينترنتي و همچنين بهترين راه‌هاي لاغري مي‌باشد‌.

عوارض چاقي

بيماري‌هايي چون ديابت ـ هيپرليپيدي ـ کاهش طول عمر ـ سرطان ـ تنگي‌تنفس ـ سنگ صفرا ـ مشکلات باروري و زايمان و ... براي فرد ايجاد مي‌شود. چاقي شکمي نيز مشکلاتي مانند ديابت و افزايش قند خون و عدم تعادل قند خون، افزايش چربي‌هاي خون و افزايش فشار خون، کاهش ‌طول عمر و اميد بر زندگي و همچنين کاهش تناسب و زيبايي اندام براي افراد را به همراه دارد.

چاقي شکمي

اندازه دور شکم در خانم‌ها کمتر از 80 سانتيمتر طبيعي و با رنگ سبز و بين 88 ـ 80 هشدار و زرد رنگ مي‌باشد .‌اگر به اعدادي ‌بالاتر از 88 باشند، ‌خطرناک و قرمز رنگ است‌. اما در آقايان اين اعداد متفاوت است، تا 94 سانت طبيعي و سبز رنگ و بين 102 ـ 94 ‌هشدار و زرد رنگ و بالاتر از 102 خطر ناک و قرمز رنگ مي‌باشد‌.
کاهش وزن کلي بدن تا رسيدن به شاخص توده بدن بين 25 ـ 20 که خود به خود باعث لاغري کلي بدن و در نتيجه شکم مي‌شود؛ برخي تصور مي‌کنند که در ناحيه شکم آب جمع شده و باعث بزرگ شدن شکم آنها شده است‌. روزانه 2/5 ليتر حجم آب مصرفي است که به همان اندازه از کليه‌ها دفع مي شود. در حالي که افزايش وزن به صورت چربي ابتدا در ناحيه شکم و سپس ران‌ها و باسن مي‌شود.

کمربند و شکم بند و ساير وسايل لاغري

باور غلطي درباره کمربندها و شکم‌بند‌هاي لاغري وجود دارد که افراد بايد بدانند اين کمربند‌ها بيشتر آب ميان بافتي را کاهش مي‌دهند و تاثيري در کاهش چربي شکمي ندارند.کمربند‌هاي لاغري در دو نوع ‌حرارتي و لرزشي وجود دارند؛ ولي هيچيک مجوز FDA (اداره غذا و دارو آمريکا) را ‌ندارند. با لرزش و حرارت اين کمربندها فقط آب ميان بافتي کاهش مي‌يابد‌؛ اگر چربي‌ها حرکت کنند و وارد جريان خون شوند ممکن است باعث ايجاد خطر سکته قلبي و مغزي از طريق مسدود کردن عروق هم شوند‌. نمي‌توانيم از امواج مغناطيسي بر بدن به عنوان روش لاغري استفاده کرد‌، زيرا براي ضربان قلب و مغز ممکن است مضر باشد و ايجاد تهوع‌، سردرد ‌و سرگيجه مينمايد‌. ‌استفاده از آنها نمي‌تواند دائمي باشد و بي‌اثرند؛ گوشواره‌هاي مغناطيسي از جنس ژرمانيوم تهيه شده و تاثيري در کاهش چربي ندارد.

رژيم اينترنتي و بازاريابي کالاهاي تجارتي

با تايپ واژه چاقي در اينترنت، بيش از پنج ميليون مطلب از آدرس هاي مختلف به زبان فارسي باز مي شود. و جستجوگر با انبوهي از اطلاعات بدون شناسنامه و مرجع روبرو مي شود. يکي از علائم تشخيص درستي و نادرستي رژيم‌هاي چاقي و لاغري که در شبکه‌هاي مجازي و اينترنت وجود دارد؛ حاشيه‌هاي تبليغاتي جهت مصرف محصولات تجاري مختلف است. نکته‌اي که در آنها مشهود است آن است که نگارنده مطلب و رژيم بايد مشخصات و تخصص و رشته‌ي خود را ثبت کند و مشخص شود که از کدام ارگان علمي و يا از انجمن‌هاي علمي صادر شده است که معمولا وجود ندارد. هيچ يک از متخصصان تغذيه اقدام به ارائه‌ي رژيم غذايي اينترنتي نمي‌کنند؛ بنابراين بادقت در رژيم‌هاي اينترنتي متوجه خواهيم شد که رژيم‌ها تنها به هدف تبليغات و بازار‌يابي کالا صورت گرفته است و بنابراين مراجعه به اينترنت و يا افراد غير‌رشته تغذيه، راه علاج چاقي و لاغري نيست و بايد به متخصص مربوطه مراجعه کرد‌.

باورهاي نادرست لاغري

نبايد به منظور بازاريابي واژه‌ي لاغري و يا رژيمي را به هر ماده‌ي غذايي و خوراکي چسباند. مثلا روغن کانولا يک روغن رژيمي و يا سرکه‌ي لاغري و ... بايد دانست هيچ ماده‌ي غذايي باعث لاغري نمي‌شود‌. فقط آب چاق‌كننده نيست. ‌در‌باره نوشابه‌هاي رژيمي بايد دانست که: نوشابه رژيمي که حاوي فتيل الانين‌، ساخارين‌، اسپارتام‌، اسه سولفام کا (‌قند‌هاي مصنوعي‌) مي‌باشند، هم چاق‌کننده هستند علاوه بر آن براي خانم‌هاي حامله توصيه نميشوند و مصرف آنها اشتياق بيشتر‌، خوردن پيدا مي‌شود ‌چون حس مي‌کنند که اين نوشابه ها چاق‌کننده نيستند‌ و باعث افزايش ولع به خوردن مي شوند. واژه رژيمي به معناي کم کالري نيست و نمي‌توان نا‌محدود آنها را مصرف کرد‌. تبليغات در گذشته در مورد آب درماني زياد بوده و حتي مصرف تا روزي 6 ليتر هم توصيه ميشده است. که علمي نيست‌. زيرا چنين رژيمي سبب رقيق شدن شيره گوارشي‌، ادم (ورم ) و سوء تغذيه افراد مي‌شود‌. مصرف آب کرفس‌، شويد‌، جعفري تاثيري در لاغري ندارند‌. ترشي‌، سرکه‌، آب ليمو‌، لواشک‌، آلوچه‌، آبغوره سبب افزايش اشتها و در نتيجه افزايش وزن بدن مي‌شوند و از آنجايي که آب‌غوره حاوي ‌نمک است سبب افزايش فشار خون در افراد هم مي‌گردد. فرم ترانس‌، نمک‌، روغن جامد و شکر در بيسکوئيت‌ها باعث چاقي مي‌شود‌.

حذف وعده‌هاي غذايي

حذف وعده‌هاي غذايي نه تنها‌ سبب لاغري نمي‌شود؛ بلکه چاقي اندام‌ها را نيز به دنبال دارد. نخوردن صبحانه باعث افزايش چاقي مي‌شود‌. چون بدن دائم حرص و ولع دارد تا جبران گرسنگي را بنمايد. حذف نان و برنج نيز به طور کامل اشتباه است؛ زيرا سلول‌هاي عصبي نياز به کربوهيدرات دارند و 60% انرژي بايد از اينها تامين شود‌.

راههاي تشخيص رژيم هاي غذايي چاقي و لاغري غير علمي و تقلبي

• يکي از علائم تشخيص درستي و نادرستي رژيم هاي چاقي و لاغري در شبکه هاي مجازي و اينترنتي، وجود حاشيه هاي تبليغاتي چشمک زن، جهت محصولات تجاري مختلف با هدف تبليغات و بازار يابي کالاها است. نام و تخصص و رشته ي تحصيلي نويسنده مطلب هم معلوم نيست.
• گاهي افرادي اقدام به توزيع رژيم هاي غذايي از قبل آماده و پرينت شده به مراجعين مي نمايند، در واقع قبل از رويت بيمار نسخه اش را پيچيده اند! به عنوان مثال برخي از پزشکان متخصص، پزشکان عمومي، فيزيوتراپها، کارشناسان فيزيولوژي ورزشي، تربيت بدني، مديران باشگاههاي ورزشي و حتي موسسات زيبايي پوست و مو و آرايشگاهها و يا ... شامل مي شود و بابت آن هزينه هم دريافت مي نمايند. اين رژيم ها عموما از اينترنت اقتباس و يا مستقيما پرينت شده اند و فاقد وجاهت علمي هستند.
• ارائه رژيم غذايي يکسان براي همه ي مراجعين چاق و لاغر، بدليل عدم توانايي رژيم نويسي. در حالي که با توجه به شرايط هر فرد بايد رژيم خاصي ارائه داد و يک نسخه را نمي توان براي همه ي افراد پيچيد. از نظر قانوني و علمي وشرعي، تجويز يک رژيم کپي شده و يکسان براي چاقي و لاغري به همه ي افراد، خلاف محسوب ميشود، چرا که هر شخص، اندازه جثه ، قد ، وزن و اندازه دور شکم واز نظر هورموني، فيزيولوژيک، وضعيت اقتصادي وعادات غذايي متفاوت دارد، بنابراين تجويز رژيم غذايي يکسان براي همه اقدامي غير علمي و با سلامت فرد مغايرت دارد.
• رژيم هاي غذايي که کارشناسان و متخصصان تغذيه طي زمان مشاوره به افراد آموزش ميدهند، حاصل تشخيص نوع مشکل مراجعه کننده، با طراحي، برنامه ريزي و عموما همانند نسخه نويسي دارويي، داراي نگارش دستي و غير تايپي است. و صرفا جهت همان فرد مراجعه کننده طراحي شده است و براي فرد ديگري قابل استفاده نيست.
• مشاوره تغذيه و رژيم درماني مي بايست بصورت حضوري (غير اينترنتي) انفرادي وخصوصي بوده وبدون حضور فرد ديگر وحداقل به مدت نيم ساعت صورت پذيرد.
• در رژيم هاي غير علمي، بدليل عدم آشنايي آنان با علم و رشته تغذيه و رژيم هاي غذايي، تجويز داروهاي شيميايي داراي عوارض جانبي فراوان در دراز مدت از جمله کورتون و دگزامتازون وسيپروهپتادين و... براي افراد لاغر و يا تجويز انواع دمنوش،کرفس، چاي سبز، زيره، ليمو و... براي افراد چاق مي نمايند. کارشناسان و متخصصين تغذيه نيازي به تجويز هيچيک از آنها نداشته و رژيم غذايي علمي مبتني بر کتب مرجع دانشگاهي تنظيم مينمايند.

مشخصات رژيم غذائي علمي و استاندارد

• تمام مواد مغذي مورد نياز روزانه بدن را در بر بگيرد .
• رژيم غذائي براساس سن ، جنس، ميزان فعاليت بدني، شرايط فيزيولوژيک و عادات غذايي فرد برنامه ريزي گردد.
• فرد در طول روز احساس گرسنگي و ضعف ننمايد .
• داراي مواد غذايي در دسترس باشد .
• نبايد دچار عوارض چون ريزش مو، افسردگي، ضعف و بيحالي و چروکيدگي پوست شود.
• داراي همه وعده هاي غذايي صبحانه، ميان وعده صبح، ناهار، عصرانه، شام و قبل از خواب باشد

اگر مي خواهيد بيشتر بدانيد : پرطرفدارترين رژيم لاغري براي کاهش وزن را بشناسيد

اگر مي خواهيد بيشتر بدانيد : اين رژيم لاغري يک هفته اي لاغرتان مي کند!

اگر مي خواهيد بيشتر بدانيد : بدترين هاي رژيم لاغري براي کاهش وزن!!

اگر مي خواهيد بيشتر بدانيد : لاغري سريع با رژيم غذايي نظامي!!


منبع : salamatnews.com



ارسال نظر شما

Protected by FormShield

اخبار خواندنی

مدل مويي مناسب براي شما که جلوي موهايتان کم پشت و خاليست!!

چگونه تيرگي لب هايمان را از بين ببريم؟

با تخم مرغ به راحتي لاغر شويد

2 روزه بدن تان را سم زدايي کنيد

پلينگ يا پاکسازي پوست در منزل

چگونه چشم هاي زيبا و جذابي داشته باشيم؟

چه کنيم تا کمر باريک و خوش اندام شويم!

هنگام اتو کشيدن مو بايد خشک، خيس يا نمناک باشه ؟

چربي سوزي و کاهش وزن بعد از نوروز با چند پيشنهاد ساده و آسان!

چگونه در خانه خودمان خوش اندام شويم ؟

رژيم غذايي سنگ شکن براي مبتلايان به سنگ کليه

شما که پوستي مختلط داريد بدانيد!

چگونه بعد از 30 سالگي جوان بمانيم؟

چطور ميتونم موهاي بلندم را خودم رنگ کنم ؟!

با اين غذاها به جنگ خواب آلودگي برويد

6 ماده غذايي ممنوعه قبل از خواب!!

سم زدايي بدن با چند پيشنهاد ساده!!

شامپو رنگ مو، معايب و مزاياي آن از زبان متخصص پوست و مو

طراحي ناخن با رنگ قرمز، جديدترين مدل طراحي ناخن براي بهار امسال

تشخيص روغن سالم از روغن ناسالم با چند روش کاربردي

کاهش ريزش مو با 5 روش طبيعي

بدترين عادت هاي غذايي ايرانيان که مريض شان مي کند!!

مدل مو جمع اي که مي توانيد 5 دقيقه اي درست کنيد + آموزش تصويري

صاف کردن مو بدون اتوي مو با 4 ترکيب طبيعي!!

کاهش روند پيري با 10 روش طبيعي

مدل طراحي ناخن براي فروردين 97

بهترين آرايش صورت در اسکار 2019 براي چه سلبريتي هايي بود؟

پوست تان را براي فصل بهار آماده کنيد، 3 نکته مهم که خانمها بايد بدانند

فوايد نوشيدن آب گرم در اول صبح، چرا بايد صبح ناشتا آب گرم بخوريم؟

ماسک ضد جوش خانگي را با اين دستورات درست کنيد

کوچک کردن شکم در 15 روز با 10 توصيه ساده

ورزش هاي چربي سوز مخصوص افراد مبتدي

سيب و دارچين براي لاغري، يک ترکيب چربي سوز عالي

افزايش رشد مژه با 4 روش طبيعي و موثر

بهترين رنگ براي پوشش موهاي سفيد کدام است؟

7 نوشيدني چربي سوز عالي براي کاهش وزن

جلوگيري از چاقي در نوروز با چند پيشنهاد ساده!!

13 ماده خوراکي براي داشتن شکمي تخت

كدام حالت دهنده مو بهتر است؟

بهترين مدل آرايش در مراسم اسکار از 1948 تا 2015

يک راه ساده براي لاغر کردن شکم

5 راهکار موثر و سريع براي لاغري

با خيار و آلوئه ورا يک ماسک ضد چروک درست کنيد

چگونه تن نارنجي موهاي رنگ شده را از بين ببريم؟

امگا3 را هم بخوريد هم به پوستتان بزنيد!!

چگونه لاک ناخن مان را سريع خشک کنيم؟

رنگهاي فانتزي چه مدت زمان بر روي موها دوام مي آورند ؟

براي لاغر شدن چگونه اشتهاي مان را کم کنيم؟

10 راه براي داشتن پوستي براق و خيره کننده!!

اگر معده تان ترش مي کند اينها را بخوريد