آخرین اخبار

خوردن خاکشير در دوران بارداري خطرناک است؟ سلامت خانواده

خوردن خاکشير در دوران بارداري خطرناک است؟

  بزرگنمايي:

چه خبر - خوردن خاکشير در بارداري چگونه است؟

در اين مطلب قصد داريم در مورد فوايد خوردن خاکشير در دوران بارداري و حاملگي براي زنان باردار صحبت کنيم و ببينيم فوايد و احتمالا پرهيزهاي مربوط به اين ماده خوراکي در اين دوران حساس چيست. دوران بارداري و حاملگي يکي از دوران هاي حساس در زندگي خانم‌ها محسوب مي‌گردد. يکي از دلايل حساسيت اين دوران اين است که هر تغذيه‌اي که مادر باردار انجام دهد علاوه بر خود او ، مستقيما بر روي جنين موجود در شکم او نيز تاثير دارد و از اين رو در انتخاب مواد غذايي براي دوران حاملگي بايستي نهايت دقت را به عمل آورد. يکي از مواد غذايي که مادران باردار ممکن است بخواهند درباره آن در زمان بارداري بدانند و يا از آن استفاده نمايند ، خاکشير مي‌باشد. شربت خاکشير مخصوصا در فصول گرم سال يکي از شربت‌هاي مورد علاقه خانواده‌هاست و زنان بارداري که بارداري آن‌ها در فصول گرم سال واقع شده است شايد بخواهند که از اين شربت استفاده کنند. مصرف خاکشير در دوران باردار بودن خانم‌ها داراي نکاتي است که توجه به آن ضروري مي‌باشد.

خواص خاکشير

از فوايد مهم خاک شير ، رفع يبوست است و چون يبوست يکي از مشکلات شايع دوران بارداري محسوب مي‌شود ، مصرف خاکشير مي‌تواند از اين جهت براي زنان باردار مفيد باشد. نکته‌اي که بايد ذکر شود اين است که از نظر تغذيه‌اي ، منعي براي مصرف خاکشير در دوران بارداري نيست اما توجه داشته باشيد که در مصرف خاکشير در دوران بارداري لازم است احتياط لازم صورت بگيرد و به دليلي که ذکر خواهد شد ، مصرف خاکشير هم مي‌تواند يک عامل مثبت در طي دوران بارداري محسوب شود و هم اگر رعايت اعتدال در مصرف آن نشود ، مي‌تواند عامل منفي در طول دوران بارداري تلقي شود. شايد اين کمي براي شما تعجب برانگيز باشد ولي در ادامه به اين مطلب پي خواهيد برد. اما واقعا خاکشير چه خاصيتي دارد که مصرف آن را در دوران بارداري با احتياط همراه مي‌کند؟
خاصيت مهمي که خاکشير دارد و مصرف آن را در دوران بارداري با احتياط همراه مي‌کند ، اثر نرم کنندگي آن بر دهانه رحم است. دهانه رحم در مادران باردار در طول يک حاملگي طبيعي و سالم بسته مي‌باشد تا مانع سقط جنين يا زايمان زودرس بشود. اگر چنانچه به هر دليلي ، پيش از موعد زايمان ، دهانه رحم بيش از حد لازم نرم شود ، با توجه به اينکه در چه مرحله‌اي از بارداري اين اتفاق بيفتد ، خطر سقط جنين يا زايمان زودتر از موعد وجود دارد. متاسفانه در بعضي از خانم‌هاي حامله ، دهانه رحم در طول دوران بارداري به طور کامل بسته نمي‌شود و پزشکان در اين مورد مجبور به دوختن دهانه رحم تا موعد زايمان مي‌شوند تا خطر سقط جنين يا زايمان زودرس از بين برود. اين سري از خانم‌ها بسيار بايد در مصرف خاکشير محتاط باشند. پس بنابر اين هر عاملي که باعث نرم شدن و باز شدن دهانه رحم قبل از اتمام بارداري بشود ممکن است منجر به سقط جنين شده يا باعث زايمان زودرس شود.
خاکشير اثر نرم کنندگي بر دهانه رحم دارد و از اين جهت است که گفته شد لازم است تا مصرف آن در دوران حاملگي با احتياط صورت بگيرد. قبل از هفته سي و هفتم بارداري ، مصرف خاک شير بايستي خيلي کم و با فاصله زياد دفعات مصرف صورت بگيرد. مخصوصا مصرف خاکشير در اوايل بارداري خيلي بايد با احتياط باشد زيرا در سه ماهه اول بارداري ، جاي جنين هنوز در رحم مادر به طور کامل محکم نشده است و خطر سقط جنين بالاست.
هر چند که اثر نرم کنندگي خاکشير بر دهانه رحم قبل از هفته سي و هفتم بارداري يک زنگ خطر بوده که بايد به آن دقت کرد ، اما از هفته سي و هفتم بارداري به بعد ، اين خاصيت خاکشير يک مزيت بسيار مهم مخصوصا براي زايمان طبيعي محسوب مي‌شود! براي کمک به زايمان طبيعي مي‌توان از خاصيت نرم کنندگي و آماده سازي دهانه رحم که از فوايد مهم خاکشير در اواخر دوران بارداري محسوب مي‌گردد استفاده کرد. لازم به تذکر جدي است که از هفته سي و هفتم بارداري بايستي آرام آرام مصرف خاکشير در زنان حامله صورت بگيرد و در نهايت ، در هفته آخر بارداري است که مصرف روزي يک ليوان شربت خاکشير توصيه مي‌شود.
بر اساس مطالعات انجام گرفته ، خاکشير اثر مثبتي بر روند بازگشت به حالت اوليه خانم باردار پس از زايمان طبيعي دارد و باعث مي‌شود که يک خانم باردار بعد از عمل زايمان ، سريعتر به حالت عادي پيش از حاملگي بازگردد. همچنين تحقيقات انجام شده حاکي از اثر مصرف خاکشير در دوران بارداري بر سلامتي نوزاد در بدو تولد است.

مصرف خاکشير در دوران بارداري

خوردن خاکشير در دوران بارداري خطرناک است؟

با توجه به مطلب بالا ، نتايج زير در خصوص مصرف خاکشير در دوران بارداري حاصل مي‌شود:
- خاکشير از نظر تغذيه‌اي ، منعي براي مصرف در طول دوران بارداري ندارد.
- خاکشير به دليل اثر نرم کنندگي که بر دهانه رحم دارد ، در صورت مصرف بيش از حد ممکن است در اوايل و اواسط بارداري منجر به سقط جنين يا زايمان زودرس شود رعايت تعادل و احتياط در مصرف آن توصيه مي‌شود.
- در خانم‌هاي بارداري که مشکل بسته شدن دهانه رحم در طي دوران بارداري دارند يا خانم‌هاي حامله‌اي که سابقه سقط جنين دارند لازم است تا مصرف خاکشير با احتياط باشد و اين خانم‌هاي باردار در صورت لزوم با يک پزشک حاذق طب سنتي يا با پزشک خود مشورت نمايند.
- قبل از هفته سي و هفتم بارداري و مخصوصا در اوايل دوران بارداري ، مصرف خاکشير بايستي با احتياط و به مقدار کم و با فاصله زياد دفعات مصرف از يکديگر صورت بگيرد و به هيچ وجه زياده روي در اين کار نشود که خداي ناکرده ممکن است منجر به سقط جنين يا زايمان زودتر از موعد مقرر شود.
- از هفته سي و هفتم بارداري و به جهت تسهيل زايمان طبيعي مي توان خاکشير را کم کم به مادران باردار داد تا هفته آخر بارداري که در هفته آخر بارداري ، مصرف روزانه يک ليوان شربت خاکشير جهت تسهيل زايمان واژينال و طبيعي توصيه مي‌شود.
- خاکشير اثر مثبتي برروند بازگشت خانم‌هاي حامله پس از عمل زايمان به حالت قبل از حاملگي دارد.
- مصرف خاکشير در دوران بارداري ، بر سلامتي نوزاد در بدو تولد اثر مثبتي دارد.
اميد است خانم‌هاي باردار و حامله با رعايت توصيه‌ها و نيز رعايت اعتدال ، از فوايد مصرف خاکشير در طي دوران بارداري و حتي پس از آن بهره‌مند شوند.

اگر مي خواهيد بيشتر بدانيد : فوايد خوردن خاکشير

اگر مي خواهيد بيشتر بدانيد : درمان گياهي کوليت روده با خاکشير, شويد و بارهنگ

اگر مي خواهيد بيشتر بدانيد : خواص خاکشير، بابونه ، ليمو عماني ، زنجبيل...

اگر مي خواهيد بيشتر بدانيد : لاغري با خاکشير و ديگر خواص خاکشير


منبع : 2life.ir



ارسال نظر شما

Protected by FormShield

اخبار خواندنی

13 خوراکي اي که زنان نبايد مصرف کنند

4 خطر پنهان درد شکمي در زمان قاعدگي

چرا سرطان هاي دستگاه گوارش در بين مردان در حال افزايش است؟

وقتي قلب جنين مي ايستد!

ويتامين هاي مورد نياز بدن کودکان را بشناسيد

آقايان اين 10 اشتباه خطرناک را در مورد سلامت خود انجام ندهيد!

چرا بايد بيضه هاي نوازد تازه متولد شده معاينه شود؟

بهترين سن باروري در زنان و مردان

علت مشاهده خون در ادرار مردان چيست؟

علت لکه بيني در ماه هاي مختلف بارداري

ممکن است دليل سقط جنين مکرر، مردان باشند!

چرا بايد از شکم بند بارداري استفاده کنيد

مردان 14 تا 20 ساله اي که دچار کمبود ويتامين D هستند

روش تشخيص خوش خيم يا بدخيم بودن بيماري پروستات

سرخک چيست؟ + علائم سرخک و درمان سرخک در کودکان

علت سردرد در کودکان چيست؟

واکسن سه گانه کودکان چه عوارضي دارد؟

درمان اسهال نوزادان در خانه با نکاتي طلايي

خونريزي در بارداري چه علتي دارد و چه زماني خطرناک است؟

مصرف ويتامين D در دوران بارداري به چه صورت است؟

بيماري هاي زنانه که دير تشخيص داده مي شوند

سلامت پروستات را با اين گياهان تضمين کنيد

چرا کودکان از حمام کردن مي ترسند و چطور اين ترس را کم کرد؟

بالارفتن فشار خون بر اثر نشستن طولاني مدت در خانم ها

علت و درمان کمر درد قاعدگي

در زمان پريود از انجام اين کارها جدا بپرهيزيد

نکاتي فوق العاده مهم راجع به تب کودکانمان

کيست تخمدان به سراغ چه زناني مي رود؟

تيز كردن هوش كودكان!؟

نشانه هاي هشدار دهنده سرطان دهانه رحم

صفحه رشد تا چه زماني باز است؟

7 زنگ خطر در اوايل بارداري

ضربه در بارداري مساوي است با سقط‌جنين؟

5 علامتي که نشان مي دهد دوقلو بارداريد!!

چرا بعضي بچه ها هميشه مريض هستند؟

عوامل تشديد افسردگي پس از زايمان

واريکوسل؛ پاسخ به 20 سوال متداول

در ماه دوم بارداري حواستان به اين موارد باشد

سرطان تخمدان و علايم هشدار دهنده اي که هر زني بايد بداند

درد سينه ها نشانه ي چيست؟

علت مشاهده خون در مايع مني مردان چيست؟

علت مرگ جنين در داخل شکم در ماه هاي مختلف

علت دو بار پريود شدن در يک ماه چيست؟

سرطان پروستات در زنان چگونه امکانپذير است؟

تاثير هر کدام از روش هاي پيشگيري از بارداري بر پريود

عمل کورتاژ چيست؟ کورتاژ چرا و چگونه انجام مي شود؟

هورمون ها چطور باعث چاق شدن شما مي شوند؟

نکاتي که مردها براي سالم ماندن بايد از زن ها ياد بگيرند

7 نشانه از بيماريهاي خطرناکي که خانم ها ناديده مي گيرند

آلت تناسلي مردان با افزايش سن کوچک مي شود؟