آخرین اخبار

10 نکته مهم براي افزايش عمر خودرو و ماشين شما ماشين

10 نکته مهم براي افزايش عمر خودرو و ماشين شما

  بزرگنمايي:

چه خبر - 10 فرمول افزايش عمر مفيد خودرو

تمام هزينه‌هاي يک خودرو صرفا به قيمت خودرو و متعلقاتي که ابتداي خريد براي آن در نظر مي‌گيريد، محدود نمي‌شود. شما به عنوان مالک يک وسيله نقليه بايد هزينه‌هاي جاري نگهداري آن را نيز مد نظر قرار دهيد. اما جدا از بحث در مورد اين موضوع که هر خودرويي ميزان استهلاک مختص به خود را دارد و ممکن است مثل پرايد کم يا مثل يک خودروي لوکس خارجي زياد باشد، مي‌توانيد با رعايت چند نکته کليدي، مخارج خود را براي نگهداري از خودرو کاهش دهيد. در ادامه به ده مورد از کليدي‌ترين رموز کاهش مخارج نگهداري خودرو اشاره مي‌کنيم.
نوع روغن موتور
بي‌راه نيست اگر روغن‌موتور را به منزله خوني در رگ‌هاي پيشرانه خودرو بدانيم! پس همان‌طور که خون موجود در بدن ما براي اين که بتوانيم سالم زندگي کنيم همواره در حال تصفيه شدن است، روغن موتور نيز با يک زمان‌بندي دقيق لازم است تازه شود تا موتورخودرو عملکرد مناسبي داشته باشد. از آنجا که ذات موتور در انتخاب يک روغن ايده‌آل تاثير بسزايي دارد، پيشنهاد مي‌شود براي خودرويتان از روغني با سطح کيفي و ويسکوزيته مناسب که در دفترچه راهنماي خودرو اعلام شده است، استفاده کنيد. روغن‌هايي با درجه کيفي پايين (براي خودروهايي که به روغن با درجه کيفي بالا نياز دارند)، ويسکوزيته نامناسب و کيفيت ساخت نه چندان خوب مي‌توانند به بروز آسيب‌هاي جبران نشدني در موتور خودروي شما منجر شوند.
روغن گيربکس و واسکازين
گيربکس يا همان جعبه دنده، يک بخش بسيار حياتي در خودرو است که به وسيله آن، گشتاور مناسب براي هر دور موتور به چرخ‌هاي محور فعال منتقل مي‌شود تا خودرو بتواند بر اساس هر دنده، سرعتي متناسب بگيرد. اما گيربکس خودرو عمدتا به دو دسته دستي و اتوماتيک (يا همان خودکار) تقسيم مي‌شود که البته بيشتر خودروهاي زير 50 ميليون تومان بازار کشور از نوع دنده‌اي هستند.
هرچند بعضا معتقدند واسکازين يا همان روغن روانکار گيربکس‌هاي دنده‌اي نيازي به تعويض ندارد و بايد در هر سرويس فقط سطح آن چک شود تا در صورت نياز به آن اضافه شود، اما پيشنهاد اکيد ما اين است که با هر 30 تا 40 هزار کيلومتر رانندگي يا هر دو سال يکبار، واسکازين گيربکس را عوض کنيد تا احيانا اگر از خاصيت روانکاري آن کاسته يا در داخل روغن براده فلز جمع شده باشد، واسکازين تميز و سالم جايگزين آن شود.
همچنين در خودروهاي اتوماتيک نيز پيشنهاد مي‌شود روغن گيربکس (که عمدتا با روغن هيدروليک يکسان است) براي نخستين بار در 30 تا 40 هزار کيلومتر کارکرد (در خودروهاي صفر کيلومتر) و به بعد از آن هر 20 هزار کيلومتر تعويض شود تا شاهد تقه، ضربه، تاخير و... در عملکرد گيربکس نباشيد.
فشار نياوردن به برق خودرو
سيستم برق خودرو از آنجا که محدوديت آمپر (جريان برق) دارد، يکي از بخش‌هاي حساس است که بايد با دقت بيشتري از آن مراقبت کنيد. در واقع اگر از جمله افرادي هستيد که به سيستم‌هاي صوتي قدرتمند علاقه داريد بايد گفت جريان کشيدن بيش از حد از سيستم برق خودرو موجب خرابي زودرس دينام و باتري و البته مستهلک شدن سيم‌کشي داخلي خواهد شد. همچنين استفاده از ابزارهايي مثل مبدل‌هاي برق12 به 220 ولت با وات خروجي بالا، پروژکتورهاي پرمصرف در خودروهاي دو دفرانسيل و... نيز مي‌توانند دلايلي براي مستهلک شدن سيستم برق خودرو باشند. البته بسياري از افراد با استفاده از باتري اضافه يا دينام پرجريان‌تر (در خودروهايي که مجهز به سيستم صوتي سنگين هستند) و... اقدام به تقويت سيستم برق خودرو مي‌کنند تا از بروز مشکلات در اين بخش جلوگيري شود.
قطعات يدکي اصلي
بديهي است استفاده از قطعات مرغوب در خودرو موجب افزايش دوام خواهد شد، اما عده‌اي از مالکان برخي خودروهاي گران‌قيمت‌تر براي اين که هزينه‌هاي جاري نگهداري خودرو را کاهش دهند، اصولا از قطعات متفرقه براي خودرو استفاده مي‌کنند که قيمت بسيار کمتري نسبت به قطعات اصلي دارند. اما مسأله اينجاست که دوام قطعات تقلبي يا غير اصلي يدکي خودرو از قطعات اصلي کمتر است و اگر در دراز مدت حساب کنيد، دفعاتي که مجبور به تعويض قطعه متفرقه خواهيد بود تقريبا به همان ميزان يک‌بار خريداري قطعه اصلي هزينه برمي‌دارد. همچنين با توجه به اين که قطعات يدکي اصلي کمتر خراب مي‌شوند، قطعات مجاور نيز به دليل باز و بسته شدن کمتر دوام بيشتري خواهند داشت.
عادات رانندگي‌تان را عوض کنيد
عادات رانندگي مي‌توانند اثرات زيادي روي عمر خودرو بگذارند. براي مثال نحوه گرم‌کردن خودرو پس از استارت اول صبح، از مواردي است که مي‌تواند عمر موتور را کاهش يا افزايش دهد. بسياري بر اين عقيده هستند که خودرو پس از استارت اول صبح بايد حداقل پنج دقيقه درجا کار کند تا گرم شود و سپس حرکت را شروع کرد. عده‌اي هم اصلا به اين موضوع اعتقاد ندارند و به محض استارت حرکت خود را شروع مي‌کنند. اما طبق بررسي‌هاي انجام شده، از آنجا که گيربکس تنها بخشي در خودرو نيست که نياز به گرم شدن دارد و قطعاتي مثل گيربکس يا حتي ديفرانسيل در خودروهاي با محور فعال عقب، براي گرم‌شدن به حرکت نياز خواهند داشت پس توصيه مي‌شود پس از استارت و با گذشت حدود يک دقيقه، حرکت خودرو را بسيار آرام شروع کنيد و با دور موتور کمتر از 1500 دور بر دقيقه (دنده مرده)، دو تا سه کيلومتر رانندگي کنيد. در اين شرايط تمام قطعات خودرو به صورت موازي گرم خواهند شد و هيچ خطري دوام آنها را تهديد نخواهد کرد.
بسياري از رانندگان عادت دارند مسير را حتي در کوتاه‌ترين متراژ، پرگاز آغاز کنند و خيلي زود ترمز مي‌کنند که اين موضوع روي موتور، ترمزها، جلوبندي و... در طولاني‌مدت فشار زيادي وارد مي‌کند. پيشنهاد مي‌شود براي افزايش عمر خودرو، روان و يکنواخت برانيد. همچنين عبور از پستي و بلندي‌هاي جاده (با حفظ قوانين عبور و مرور و احتياط کامل) نيز مي‌تواند دوام زيربندي خودرو را تضمين کند.
برخي افراد عادت دارند حتي در جاده‌هايي با شيب رو به بالاي بسيار کم با دنده سنگين‌تر حرکت کنند که به خيال خودشان دنده خودرو چاق بماند و موتور نفس داشته باشد! اما اين موضوع در درازمدت موجب افزايش استهلاک خودرو، ضعيف شدن زودهنگام رينگ پيستون‌ها، افزايش مصرف سوخت جاده‌اي و مسائلي از اين قبيل خواهد شد که هيچ‌کدام، اتفاقات خوشايندي نيستند. همچنين پس از يک سفر طولاني و روشن بودن ممتد خودرو، پيش از خاموش شدن لازم است منتظر بمانيد تا موتور يک بار با فن دوربالا کاملا خنک شود و وقتي به پايين‌ترين دماي ممکن رسيد، اقدام به بستن سوئيچ کنيد.
زمان‌بندي در سرويس‌هاي حياتي
خودروهايي که ما در اختيار داريم اصولا به چند نوع سرويس دوره‌اي نياز دارند که هر کدام بسته به برخي شرايط بايد با فواصل زماني کوتاه‌تر يا طولاني‌تر انجام شوند. روغن موتور همان‌طور که گفته شد، تاثير زيادي در سالم‌تر ماندن پيشرانه خودرو دارد. پس به اين ترتيب اگر آن را پيش از موعد مقرر و قبل از اين که خاصيت خود را از دست بدهد تعويض کنيد، پيشرانه سالم‌تري خواهيد داشت. به اين ترتيب بسته به روغن مورد استفاده پيشنهاد مي‌شود حداقل هزار کيلومتر زودتر از موعد مقرر نسبت به تعويض روغن موتور اقدام کنيد. هرچند بعضي از ماشين‌بازهاي وسواسي روغن موتور را هر چهار تا پنج هزار کيلومتر تعويض مي‌کنند! همچنين با هر بار تعويض روغن حتما فيلتر روغن و هر 15 تا 20 هزار کيلومتر فيلتر هوا و صافي بنزين را نيز تعويض کنيد. بررسي سلامت شمع‌ها، فيلرگيري (در خودروهايي که فيلر اتوماتيک نيستند) و... نيز از جمله مواد حياتي هستند که بايد به صورت دوره‌اي انجام شود.
گريس‌کاري
قطعات مکانيکي موجود در خودرو، چه در بخش پيشرانه و چه در بخش‌هاي ديگر، مثل سيستم انتقال قدرت يا زيربندي نياز به روانکاري دوره‌اي براي کاهش اصطکاک بين قطعات و در نتيجه سالم ماندن بخش‌هاي متحرک مکانيکي در دراز مدت خواهند داشت. به همين علت پيشنهاد مي‌شود بحث گريس‌کاري را کاملا جدي بگيريد! گريس‌کاري در جلوبندي، گيربکس، سيستم انتقال قدرت (مانند دفرانسيل، چارشاخ‌ها و... در خودروهاي دفرانسيل عقب)، قطعات گيربکس، پلوس‌ها و... مواردي حياتي هستند که در صورت بي‌توجهي براي شما دردسر ايجاد خواهند کرد.
‌ شست‌و‌شو
بله، درست خوانديد: شست‌و‌شو! وقتي يک خودروي صفرکيلومتر تهيه مي‌کنيد، سطح بدنه آن صيقلي بوده و محصول در مراحل پاياني رنگ‌رزي خط توليد مورد پرداخت پوشش رنگ و اصطلاحا پوليش قرار مي‌گيرد تا جلاي خوبي داشته باشد. اما نشستن غبار، گرد و خاک و کثيفي به مرور زمان موجب کدر شدن رنگ خودرو خواهد شد که در صورت کثيف ماندن بدنه به مدت طولاني، اين مسأله تشديد مي‌شود. پس پيشنهاد ما اين است به نظافت خودرو و شست‌وشوي اصولي بدنه (خشک‌کردن دقيق بعد از شست و شو) توجه کنيد. بخصوص وقتي گل و لاي زير گلگيرهاي خودرو و زيربندي خودرو نقش بسته، سريع با فشار کارواش آثار آن را از روي خودرو پاک کنيد تا موجب پوسيده شدن بدنه و قطعات فلزي نشود.
رينگ و لاستيک
بالانس‌بودن چرخ‌هاي خودروي شما پيش از هر چيز در تسلط بهتر شما بر جاده (به علت جلوگيري از لرزيدن غربيلک فرمان) و در مرحله دوم سلامت ماندن جلوبندي تاثير بسزايي دارد. پيشنهاد مي‌شود هر سه تا شش ماه يکبار هر چهار چرخ خودرو را بالانس کنيد و براي جلوگيري از بروز ناهماهنگي بين چرخ‌ها و البته ترک نخوردن تايرها (در صورت کم باد بودن)، هر هفته براي تنظيم باد به آپاراتي‌ها مراجعه کنيد.
شست‌و‌شوي تاير با مواد شوينده مناسب (که مانع خشک شدن لاستيک شود) نيز مي‌تواند تاثير بسزايي در افزايش عمر تاير داشته باشد. همچنين هنگام خريد تاير حتما گُل مناسب با شرايط جاده‌اي خود را انتخاب کنيد تا شاهد رانندگي ايمن‌تر و همچنين دوام بيشتري باشيد. رينگ‌هاي غير استاندارد اسپرت که آلياژي نامناسبي دارند و همچنين رينگ‌هاي سنگين وزن نيز مي‌توانند ضرباتي به جلوبندي خودرو وارد کنند.
سوخت مناسب
مهم نيست خودروي شما بنزيني است، ديزلي است يا دوگانه سوز! مهم اين است در هر شرايطي از سوخت مناسب، مرغوب و متناسب با نياز خودرو استفاده کنيد؛ براي مثال خودروهايي که از سيستم‌هاي پرخوران مثل توربوشارژر يا سوپرشارژر بهره مي‌برند و همچنين موتورهايي که تراکم بالايي دارند (عدد تراکم که بعضا در کاتالوگ خودروها ارائه مي‌شود. به نسبت بيشترين به کمترين حجم هر سيلندر در نقاط پايين و بالاي مرگ پيستون گفته مي‌شود که مي‌تواند اعدادي مثل هشت به يک يا 11 به يک و... باشد) به بنزين با اکتان بالا نياز دارند و به همين علت براي اين دسته خودروها پيشنهاد مي‌شود از بنزين سوپر يا بنزين معمولي با مکمل‌هاي اکتان معتبر استفاده کنيد. زيرا بنزين نامرغوب مي‌تواند منجر به پديده‌هايي مثل ناک و در نتيجه بروز ايراداتي در بخش رينگ پيستون‌ها، سرسيلندر و... شود.
همچنين توصيه مي‌شود در صورت استفاده از خودرويي دوگانه سوز (گاز سي‌ان‌جي)، هر دو بار که با حالت گازسوز رانندگي مي‌کنيد، يک باک بنزين بسوزانيد، زيرا دماي احتراق سي‌ان‌جي بسيار بالا بوده و همچنين اين گاز، سوختي با طبيعت غيرچرب است که موجب افزايش استهلاک در دراز مدت مي‌شود.


منبع: jamejamonline.ir



ارسال نظر شما

Protected by FormShield

اخبار خواندنی

کارهايي که با دزديده يا گم شدن پلاک خودرو بايد انجام دهيد

افزايش قيمت خودرو ها + جدول قيمت خودرو هاي داخلي 21 مرداد

کارهايي که با دزديده يا گم شدن پلاک خودرو بايد انجام دهيد

19 دروغ رايجي که تعميرکاران خودرو به شما مي گويند

ويژگي هاي بي ام و 2020 750Li xDrive + عکس

مشخصات خودروي شاسي بلند هوندا 2019 Honda Passport + عکس

9 نکته براي رانندگي در روز هاي باراني

معني رنگ پلاک خودرو ها و حروف آنها

نکات مهم براي رانندگي در جاده هاي باراني و برفي

با سوناتا 2020 Hyundai Sonata آشنا شويد! عکس

اقدامات مهم براي آماده کردن خودرو براي سفر در عيد نوروز

هنگام رانندگي با خودرو خودران چکار بايد کرد؟

خودرو 12 ميليون دلاري بوگاتي La Voiture Noir ! عکس

چند نکته مهم قبل از خريد خودرو کارکرده و دست دوم

مرسدس بنز فوق العاده طلايي در مراسم اسکار! عکس

نکات مهم براي شستن خودرو و اتومبيل

قراردادن کيسه هوا در خارج از خودرو براي ايمني بيشتر توسط آلماني ها

نور خورشيد چگونه به خودرو آسيب مي زند + راه هاي پيشگيري

راه جلوگيري از خراب شدن پمپ سوخت خودرو

نسخه S رنو کپچر چه مشخصاتي دارد

فروش مرسدس بنز 8.5 ميليارد توماني در تهران! عکس

7 تکنيک و ترفند براي رانندگي ايمن در زمستان

6 عاملي که باعث کاهش قدرت موتور خودرو مي شوند

6 روش ساده براي خوشبو کردن داخل خودرو

مشخصات مرسدس بنز mercedes benz CLA + عکس

با 100 ميليون چه خودرويي بخريم؟ + جدول

اين 5 کار را با خودرو اتومات هرگز انجام ندهيد

دنده مناسب براي پارک کردن خودرو در سراشيبي

باور مي کنيد اين 9 خودروي فوق العاده از پرايد ارزانتر هستند

4 مرحله براي خريد خودرو

قيمت بالاي نسل جديد بي ام و bmw Z4

با 80 ميليون تومان چه ماشيني بخريم؟ + جدول

بي ام و bmw هيبريدي جديد: 100 کيلومتر فقط 1.7 ليتر بنزين!

با 50 ميليون تومان کدام خودرو صفر کيلومتر را مي توان خريد؟ + جدول

خودروي بي‌ام‌و bmw iNext چه ويژگي هايي دارد؟ عکس

قيمت جديد خودرو هاي داخلي لو رفت! + جدول قيمت

خودروي بي ام و bmw X7 جذاب و غول پيکر! + عکس

قيمت تيبا کارکرده در بازار چقدر است؟ جدول

با کمتر از 50 ميليون چه خودرويي مي توان خريد؟ + جدول

جدول قيمت روز خودرو هاي پرطرفدار وارداتي

ارزان قيمت ترين خودرو هاي بازار را بشناسيد + جدول قيمت خودرو

عکس هاي BMW Z4 2019 لو رفت! + عکس

افزايش قيمت خودرو ها + جدول قيمت خودرو هاي داخلي 21 مرداد

فعلا ماشين نخريد!

افزايش دوباره قيمت خودرو هاي داخلي در بازار + جدول قيمت

جدول قيمت جديد خودرو هاي وارداتي در بازار

کاهش قيمت خودرو هاي وارداتي؛ سانتافه 70 ميليون ارزان شد!

خودرو هاي صفر زير 40 ميليون در بازار + جدول قيمت

کاهش قيمت خودرو در بازار + جدول قيمت خودرو

Digital Key قابليت جديد و جالب خودرو ها